Pakjes drinken, suikerbommen.....

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-16 11:20

Op de school van mijn dochter zijn ook 2 verplichte GRuitdagen ( dus groente of fruit ), belachelijk vond ik dat, want ik dacht ... dat iedere ouder wel groente of fruit mee zou
geven, totdat ik de uitdeelbakken zag :wow:, wellicht heel naïef maar toen begreep ik de verplichte dagen pas. Echt ik sta versteld wat sommige kindjes meekrijgen op 4 jarige leeftijd.

Zo lang mijn dochter goed en gezond eet, mag die ene Wicky van mij per dag wel hoor ;)

Inney

Re: Pakjes drinken, suikerbommen.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 11:26

Inderdaad 1 pakje zal niet heel schadelijk zijn. Maar als je je voorsteld dat sommige kinderen dat de hele dag door drinken.. Dan schrik je wel hoor! Ook een eye opener voor mezelf hoor.

Hoe zit het eigenlijk met appelsap?

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-16 11:27

Inney schreef:
Inderdaad 1 pakje zal niet heel schadelijk zijn. Maar als je je voorsteld dat sommige kinderen dat de hele dag door drinken.. Dan schrik je wel hoor! Ook een eye opener voor mezelf hoor.

Hoe zit het eigenlijk met appelsap?

Mijn dochter gaf ik eerst heel bewust appelsap ( 5 klontjes per pakje ) mee, tot ik erachter kwam dat dit nog slechter is dan Wicky ( 3 klontjes per pakje ) :)

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 11:28

Bij ons op de manege wilde een jongen beginnen te werken. Een zwaar obese jongen van 12. (Let op, is vrijwilligers werk! Dus geen kinderarbeid ;) )
Deze jongen werd zwaar gepest, tja... eerlijk is eerlijk hij zag er ook gewoon niet uit. Heel vervelend.
In pauzes at hij een chocolade reep en een blikje cola als drinken. En dat 3 keer (in elke pauze dus hetzelfde).
Die arme jongen wist gewoon niet beter!! Zo werd hem dat geleerd. Wij vonden dat toch wel heel erg voor hem. En vonden het ook onze taak om hem te leren dat het anders kan. Want van zijn ouders leerde hij het zoals hij het nu had geleerd. Hij wist gewoon niet beter!! En zijn ouders waarschijnlijk ook niet, want zij zagen (hoe triest ook) er hetzelfde uit.
De jongen heeft een hele poos bij ons zijn vrijwilligers werk gedaan en we hebben hem kennis laten maken met ander eten en drinken. En beweging, dus hele lessen meelopen naast het paard met ruiter.
De eerste dag dat hij kwam kon hij geen halve les mee LOPEN. Na een aantal weken kon hij al hele lessen zelfs 2 achter elkaar meelopen. En na nog een tijd kon hij zelfs hele stukken mee DRAVEn, echt super goed van hem! En je zag hem slinken.
Dus ik vind best dat scholen of werk of anderen er zich mee mogen ' bemoeien'. In ieder geval laten zien dat het ook anders kan. Niet opdringen, maar toch meegeven hoe je gezonder kunt leven.
:) Je zag die jongen echt meer zelfverzekerder worden.
Om om op de vraag terug te komen: " Het is toch algemene kennis hoeveel suiker in een product zit".
Nee, helaas weten veel mensen het nog steeds niet.

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 11:29

Zoveel nog.. ik drink zelf ook regelmatig appelsap omdat het gezonder voelt haha :') niks van waar dus!

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 11:33

Thuis drinken wij Schulp sappen. Zit wel veel suiker in, maar is wel geperst en worden geen dingen aan toegevoegd. Dus neem aan dat de meeste suikers gewoon uit de appels of andere fruit zelf komen.

En ik denk wel hetzelfde als Bloem.. Beter gewoon goed en normaal eten en daartegenover wat minder goed te drinken dan de hele dag door ongezonde dingen.

Athelas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 11:37

Sinds ik diabetes heb, ben ik wel achter dit soort dingen gekomen. :=
Eigenlijk drink ik nu geen fruitsap (ook geen verse), chocolade melk, fris/prik of andere dingen uit pakjes. Moet ik zo veel insuline spuiten. En zonder te spuiten kan ik het toch niet opdrinken:P

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-16 11:39

Inney schreef:
Zoveel nog.. ik drink zelf ook regelmatig appelsap omdat het gezonder voelt haha :') niks van waar dus!

Nee hahaha :D

Maar ik blijf er bij, zo lang je alles met mate geeft, zal het heus
echt niet zo heel veel kwaad kunnen.

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 11:40

Dat is inderdaad wel verbazend als ik sommige ouders hoor waarvan de kinderen nooit groente of fruit eten. Dan is het handig dat er verplichte fruitdagen zijn.
Maar is er dan in de start van hun leven niet iets misgelopen?
Mijn kinderen eten alles (oke champignons laten ze links liggen, maar dat is meer door het uiterlijk want geblinddoekt vinden ze ze wel lekker.
Eten wat de pot schaft.

Helaas zijn die mensen er chasey, goed dat jullie hem er op attent gemaakt hebben dat het ook anders kan.
Maar zo af en toe een lekker stuk chocolade, cola of iets anders lekkers is niks mis. Mits met mate

Weten jullie trouwens dat je hersenen alleen op suikers functioneren?

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 11:43

Inney anders kun je misschien eerst als eens half water en half sap doen, en dat steeds meer water ipv sap. Zo krijg je al een stuk minder sap binnen.

Czarina, Sommige kinderen weten helaas niet eens hoe bekende fruit- en groentesoorten heten en waar ze vandaan komen.

Ik vraag in de winkel vaak aan Marloes en David: Pakken jullie alvast de veldsla? Of de ijsbergsla, of een ander type groente En dan komen ze altijd met de juiste groente aan. En vind het wel grappig hoeveel verbaasde blikken je soms krijgt. Een 2 jarig die met het juiste fruit of groente aan komt lopen. :')

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-16 11:45

Wat knap dat jullie de jongen zo fijn geholpen hebben Chasey.

Mijn dochter doet dat ook :D, ze eet het alleen niet allemaal :+, ik weiger
wat anders te koken, en blijf het aanbieden :)

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 11:47

BloemBloem schreef:
Wat knap dat jullie de jongen zo fijn geholpen hebben Chasey.

Mijn dochter doet dat ook :D, ze eet het alleen niet allemaal :+, ik weiger
wat anders te koken, en blijf het aanbieden :)

Ohh dat doe ik ook niet. Dan zal ik wel een heel wrede moeder zijn, maar eet je het niet, dan eet je maar niets. := Dan heb je ook geen honger. ~~}>
Klinkt wel heel hard, maar komt eigenlijk nooit voor. Groenten eten ze graag hoor. Champignons is inderdaad de vorm wat ze niks aan vinden, want verwerkt in een recept is prima. Maar zo herkenbaar als een paddenstoel is het maar raar. :+

Zaterdag is bij ons de patatdag. Voordat de patat op tafel komt eten de kinderen hier een bord vol sla. En dat doen ze met plezier hoor! En dan ook nog zwarte olijven erin, vinden ze heerlijk. Is vaste prik. Als de sla te voorschijn komt worden ze al blij. _O-

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-16 11:49

Mijn dochter at toen ze 9 maanden was al olijven, ze was
er dol van, en zo zijn er nog wel meer dingen die ze toen waanzinnig
vond, echter draait ze nu haar nek om als ze het moet eten.

Ik ben soms ook wat ontaard, maar goed..... iedereen doet het op haar of zijn manier.

Het komt vanzelf wel hoop ik dan maar :)

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 11:53

Ja ieder doet zijn ding. Ik maak me er ook niet druk over hoor. Maar zoals die jongen op de manege kon je gewoon aan zien dat hij zich niet fijn voelde, tussen toch wel slankere mensen... Niet leuk. En omdat hij gewoon niet beter wist vonden we dat we hem misschien wel konden helpen.

Olijven eten ze hier als snoepjes! Komen we in de winkel. "Mamma, mag ik lijfjes??"
Ja tuurlijk!
En natuurlijk weten ze wel wat 'echte' snoepjes zijn, want die krijgen ze toch wel buitenshuis. Ik haal ze zelf niet in huis. Vind ik totaal niet nodig. Maar ben zelf ook niet van de snoepjes, dus dat scheelt weer.

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 11:59

Ik denk dat het inderdaad heel belangrijk is om je kinderen zo op te voeden. Ik heb zelf als kind een heftige suiker- en melkallergie gehad, ik kreeg heftige nachtmerries en zat onder het eczeem. Vond het toen wel vervelend dat ik, als er getrakteerd werd op school, niets kon nemen, maar voor de rest maakte het me niet veel uit. Mijn ouders hebben er ook altijd voor gezorgd dat we aten wat de pot schaft. Ik ben trouwens nooit een moeilijke eter geweest, ben een echt Bourgondiër, at als 2 jarige het liefste mosselen, haha!

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 12:00

Smaken veranderen ook wel in de loop der tijd denk ik. Wat ik vroeger echt om te kokhalzen vond vind ik nu lekker en andersom.
Zo ook met de kinderen, waar mijn zoon eerst dol was op tomaat moet hij er nu niks van hebben. Maar goed zolang hij andere alternatieven eet vind ik het prima (die tomaten pureren we wel door de maaltijd heen)
Ze moeten in elk geval iedere maaltijd van alles minimaal 1 hap proberen.

Toen ons nichtje kwam eten wisten we dat ze alleen pasta's eet zonder groenten, we hebben een goede maaltijd neer gezet en veel verschillende herkenbare groenten, geen vork en haar met de handen laten eten. Ze heeft zowaar alles geproeft en vond veel ook best lekker. Nu eet ze thuis inmiddels ook groenten.
Het is net hoe je het aanbied.

Snoep en koek hebben we hier gewoon in huis voor het lekker. Ondanks goed en veel eten heeft dochterlief ondergewicht en moet ze extra energie binnen krijgen van de artsen. Dat is dan weer net de omgekeerde wereld.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 12:12

Nassie schreef:
Maanlicht schreef:
Karvan Cevitam valt wel mee, mits met mate.

In een Karvan Cevitam pak van 760ml zitten bijna 16 suikerklontjes.
Kun je het verdunnen... Tja geraffineerde suikers blijven slecht.

Edit; Dan heb ik het over de versie; zonder toegevoegde suikers. Maar dat een ander bedrijf voedingsmiddelen aanlevert die er inzitten, waar wel suiker bij toegevoegd is wordt niet over gesproken.

aangezien je met de aanbevolen verdunning zijnde 1:7 dus ruim 3.5 liter limonade kunt maken,
vallen 16 suikerklontjes ontzettend mee.
dat zijn 16 suikerklontjes verdeeld over zo'n 15 nette glazen drinken..

dat is als je het vergelijkt met andere opties die geen koffie thee of water zijn, relatief ok..

er is ook nergens gezegd dat je kind alleen maar karvan cevitam moet gaan drinken..

daarnaast is 1:7 mierzoet voor mij.. ik gebruik ongeveer 50-75 ml voor 1.5 liter limonade.
ik haal als ik minimaal aanhoud dus sowieso 15 liter limonade uit 1 bus karvan cevitam..
dus 1 klontje suiker per liter grofweg (want ik verdun dus iets meer dan 75 ml over het algemeen)

ik vind dat niet slecht..

dat iets niets doet voor je lichaam en in grote hoeveelheden slecht voor je is,
betekent niet dat je het totaal moet schuwen. je kunt het rustig gebruiken met mate.

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 12:15

Dat probeer ik mijn kinderen mee te geven, een keer iets ongezonds eten of drinken is prima maar met mate.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 12:17

Bij ons eten ze standaard sochtends fruit op de basisschool. Mag ook niets anders meegeven tm groep 8. :D

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-16 12:18

akishino schreef:
Dat probeer ik mijn kinderen mee te geven, een keer iets ongezonds eten of drinken is prima maar met mate.

Precies het bewust worden van :)

Ze wil ook graag als ze op school eet een boterham met pasta, dat mag, als
ze eerst haar boterham met gezond beleg opeet. Helaas voor mijn dochter is de leidster van de overblijf een bekende, dus ze wordt in de gaten gehouden }>

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 12:19

Suikers zijn nou eenmaal ook energie.
Als kind at ik in de brugklas 8-10 boterhammen, liga en fruit. Dan had ik echt ook nog wel fruchtensap en chocomel nodig hoor, anders had ik waarschijnlijk 15 boterhammen in een half uur moeten wegproppen :+

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 12:25

Mijn kleine man moet voor sochtends en smiddags drinken mee naar school. Hij krijgt sochtends een fles aanmaaksiroop en smiddags een pakje Roosvicee Eftelingsap. Daar zitten minder toegevoegde suikers in. Thuis drinkt hij veel water, maar op school zijn ze daar niet zo mee bezig. Dus gewoon net als de rest een pakje drinken. Krijgt sowieso geen yoghurtdranken of chocomel want daar krijgt hij buikpijn van. (Niet gek als je ziet wat een rommel daar in zit)

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 12:26

Yv_ schreef:
Ik blijf het toch grappig vinden dat vroeger IEDEREEN groot is geworden met al dat spul wat nu zo onder de loep wordt genomen. Niks is momenteel nog gezond, maar overgewicht wordt wel steeds een groter probleem. Ik zeg, gooi al die stomme tablets en dingen weg en zorg voor een extra blokuurtje gym voor die kinderen. Buitenspelen na school, niet gamen en al die onzin. OVergewicht? Wat was dat? Wij hadden welgeteld 1 meisje in de klas die aan de vollere kant was.

Ik deed het overigens prima met mijn pakjes wicky en caprisonne, paar boterhammen met kaas en hagelslag en als het me even lukte en mama niet keek, graaide ik vaak ook nog een roze koek mee. Maar wij gingen daarentegen niet na schooltijd binnen zitten in een muffe kamer met oordoppen op om online "sociaal" te zijn, wij gingen boomhutten bouwen, slootje springen, knikkeren, tikkertje spelen enz enz enz.

Dit dus. Zeiden ze ook op de radio vanochtend, iedereen is toch groot geworden met die rommel? :Y)

Neemt niet weg dat het niet gezond is, maar tegenwoordig is er nog maar weinig gezond.
Meer beweging zou een stuk meer doen dan zo spastisch op de voeding letten in mijn ogen. :)

Gwahir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 12:34

Wat bedoel je dan met vroeger? Ik kreeg in de 80s 90s nooit iets anders dan melk, bruine boterhammen en een appel mee naar school. Nooit pakjes of liga en dergelijke en ik kan me ook niet herinneren dat ik daarmee een uitzondering was is mijn klas. En ja, daar ben ik dus gezond groot mee geworden :) ik ben van plan met mijn kinderen hetzelfde te doen. Overgewicht bij kinderen (en volwassenen) heeft zeker te maken met het voedingspatroon van nu, dat is in veel gezinnen heel anders dan 30 jaar geleden.

Edit: en dat er daarnaast ook meer bewogen moet worden ben ik het helemaal mee eens trouwens!
Laatst bijgewerkt door Gwahir op 04-02-16 12:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 12:35

Sunrise19 schreef:
Wees maar trots op de fristi :D kan je beter een glas cola drinken :D

Ja erg he. Gelukkig hebben we het hier over 1x per 1,5 maand want het is inderdaad heel erg ....