deel een koe/varken/kip

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

tweebelgen

Re: deel een koe/varken/kip

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 09:24

Over de keizersnede mag iedereen zijn mening hebben. Gelukkig hebben wij dan nog veeartsen die er helemaal geen probleem van maken.
Het Wit-blauw ras geeft zeer goed vlees en dat is wat de mensen willen.
Of je nu een gekruiste koe voedert of een wit-blauwe, eten doen ze allebei. Waarom zou je dan geen ras nemen dat goed vlees levert en waarvoor je meer uitbetaalt krijgt. Per slot van rekening is het een broodwinning. Het gaat al zo slecht in de landbouwsector.
Mijn ouders hadden al het Belgisch wit-blauw ras, wij doen het verder.
En onze klanten keren steeds weer tevreden terug. Soms moeten we er nog helaas weigeren.
Maar met de gekruiste rassen kan je ook problemen krijgen bij de geboorte, dat loopt niet altijd van een leien dakje, het gebruik van de geboortekrik .....
Maar iedereen mag zijn eigen mening hebben en die respecteer ik ook.
En als Belg mag ik toch een beetje chauvinistisch zijn en ons Wit-blauw ras promoten, toch ?
Wij verkopen ons vlees in delen van 1/16 -1/8 -1/4 en soms 1/2 (grote familie).

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 14:15

Gelukkig is bij Blondes een keizersnee ook een uitzondering :)
Maar tweebelgen, een keizersnee is erg duur, tenminste, in Nederland wel. Als je standaard keizersnedes uit moet voeren dan kan dat toch nooit uit?

tweebelgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 09:41

Volgens ik gehoord heb zijn de Belgische veeartsen beterkoop.
Maar veel boeren in België hebben een LV, Bvba en dan kan je meer kosten inbrengen bij je belastingaangifte. Dat zal in Nederland ook wel zijn. Veeartskosten kan je altijd in rekening brengen.
Maar aan een dikbil zit meer en beter vlees dan aan een gewoon rund. De verkoopprijs ligt dan ook hoger.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 10:34

Tijd om naar België te verhuizen
Kunt hooguit de btw terugvorderen, verder draagt de belastingdienst echt niet bij

tweebelgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 11:02

Welkom !!!!!

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 18:24

Wat een hoop mensen die hun eigen koeien gebruiken voor vlees! Ik heb tientallen sites bekeken en mis inderdaad, wat hier ook wordt genoemd, vaak de achtergrond. Koopeenkoe is niet goed te vinden wat voor leven de koeien hebben, wat voor voer en huisvesting en dergelijke.

Ik ben maar gewoon even brutaal, maar als er iemand nog iets weet waar ik kan zoeken/aankloppen/vragen voor particulieren die hun koe of kip zelf fokken en (laten) slachten en kopers zoeken...
Ik houd me ten zeerste aanbevolen! :D

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 18:53

Nachtlampje schreef:
Wat een hoop mensen die hun eigen koeien gebruiken voor vlees! Ik heb tientallen sites bekeken en mis inderdaad, wat hier ook wordt genoemd, vaak de achtergrond. Koopeenkoe is niet goed te vinden wat voor leven de koeien hebben, wat voor voer en huisvesting en dergelijke.

Ik ben maar gewoon even brutaal, maar als er iemand nog iets weet waar ik kan zoeken/aankloppen/vragen voor particulieren die hun koe of kip zelf fokken en (laten) slachten en kopers zoeken...

Hier hetzelfde verhaal, heb overigens wel net het proefpakket van koopeenkoe besteld. Ben erg benieuwd en heb in mijn omgeving enthousiaste verhalen gehoord.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 16:24

Zit er toevallig iemand in Noord Holland of Utrecht die delen van zijn/haar koeien verkoopt?
Ik eet het liefst zo weinig vlees maar ik vind dit echt wel een mooie optie om toch vlees te gaan eten!
Anders kan ik altijd een pakket bestellen van 1 van de genoemde sites, maar iemand uit de omgeving is nog naja... leuker? Hahah :')

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 16:26

Al jaren maken we/ik gebruik van dit principe. Vroeger thuis al kwart koe en half varken van de buren. Afgelopen jaren eerst limousine vlees als royaal pakket. Daarna een kwart limousine. Een derde lakenvelder stier (sietse) en de laatste keer was het een half lakenvelder stier Henkie. Hij ligt deels in een vrieshuis hier in de buurt, deels hier. Smaakt best al is limousine vlees wel lekkerder.

Nachtlampje ik kan wel wat missen van Henkie. Deels was aangekocht voor anderen die na een portie supermarkt makkelijker vonden. Heb zowiezo hamburgers, worsten, gehakt wat ik niet mag. En verder langzaam vlees nog. Vrieshuis zit een km of 30 van apeldoorn af bij vierakker.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 17:18

Limousin is ook een vleesras, vandaar dat het lekkerder is ;)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 17:20

Dat weet ik, er zijn wel meer vleesrassen die ik getest heb, oa hereford. Maar limousine is toch het lekkerst vind ik.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 18:02

neeeeee…Blonde d'Acquitaine :D

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 22:34

Lakenvelder is toch ook erg lekker

FjordHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-15 23:41

Nachtlampje schreef:

Ja dat is dus ok mijn zorg.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 00:05

Ik koop ook vlees rechtstreeks bij de boer, die bij ons om de hoek woont. Hij heeft wit blauwe. Vlees is echt veel beter dan in Nederlandse supermarkt.

Ik kwam er al achter dat er veel verschil in zat toen we tijdens een vakantie in Oostenrijk vlees kochten en ik schrok van de prijs. Vlees was echt duur. Maarrrr, het was het waard. Ons supermarktvlees zit vol vocht en slinkt in de pan. Het vlees wat ik toen kocht ....en nu dus bij de boer, bleef gewoon op orgineel formaat :). Je hebt dus veel minder nodig om hetzelfde stukje vlees te eten.

Momenteel zit ik met een dillemma; ik heb 7 kuikens gefokt dit jaar en daar zitten 4 hanen bij. Ontzettend mooi gekleurde hanen zelfs....en ik kan me er niet toe zetten om ze weg te brengen om te slachten. Het zou het beste vlees zijn wat ik me kan wensen, maar ze zijn zo mooi en (nog) lief :+ .
Dus , als iemand op zoek is naar een mooie, lieve, grote haan....ik heb er een aantal in de aanbieding :P . Ik heb er 2 in de kleuren zwart/rood, waarbij de hele rug zowat rood gestreept is. Eentje is grijs met goud-rode kraag en rug en eentje is twijfelgevalletje kip/haan, maar is ook grijs met goud-rode accenten.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 08:08

Als twijfelgeval ook een rood gouden kraag heeft is het een kerel denk ik. Helaas geen haan hier nog. Wie weet als duidelijk is waar ik ga wonen. Kan me voorstellen dat je nog niet wil. Maar te lang wachten geeft taaie dieren. Ik ben ze altijd wel kwijt geraakt, maar ras en kleurzuiver.

Lakenvelder is smakelijk beter dan hereford. Maar limousine heeft toch mijn grootste voorkeur. En het vlees krimpt idd niet.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 10:59

Ik wacht momenteel weer op een 1/2 lam :Y)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 11:32

wij krijgen af en toe 1/2 schaap (net geen lam meer), en gaan zaterdag wat stukken varken halen. Voor rund heb ik nog niks gevonden, allereerst te weinig vriezerruimte en ten tweede nog geen boer gevonden waar ik het vandaan kan halen in de buurt. Koopeenkoe is randstad en te weinig achtergrond.
http://www.meatingpoint.nl vind ik ook nog een goede, maar is nog vrij nieuw en loopt niet erg vlot...
Eis is voor mij bijvoorbeeld ook dat het niet halal geslacht wordt (soms moeilijk te achterhalen).

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 12:42

Deze zit in Winterswijk, Achterhoek. Ik ben daar een paar keer geweest; alle dieren lopen heerlijk los en genieten van het leven! http://heldervarken.com/

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 19:44

Wij hebben een aantal keer via www.okvlees.nl besteld, keuze tussen scharrel en bio, was erg lekker vlees.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 15:20

Ik bestel regelmatig via www.sameneenkoe.be

Een lokale organisatie met supervlees! Deze zomer hadden ze ook bbqpakketten

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 17:21

Dat ziet er ook goed uit schuur_

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 13:00

Voor de liefhebbers van biologisch varkensvlees; onze buurman heeft 2 x per jaar 4 biggen die ca. 6 maanden buitenlopen en vrijwel geheel biologisch gevoerd worden met groenten, granen en gras. Hij heeft al veel afnemers, wij nemen weer een half varken, maar heeft ook vaak nog wel wat over.

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 14:53

Kun je mij het (mail)adres of telefoonnummer pb-en van je buurman ElCid? Heb een mailbestelling gestuurd naar heldervarken, maar die reageren niet....

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 14:59

PB is onderweg.