Wat gebeurt er met ons eten?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 15:49

Dan sla ik misschien ook door.ik koop enkel producten die e-nr vrij zijn.van groenten en fruit pak ik de bio producten als die er zijn. Eerst was het lastig om goede producten te vinden en ging ik winkelen met het boekje http://www.bol.com/nl/p/wat-zit-er-in-u ... 005600642/ ,nu weet ik van veel dingen wat wel of niet kan. Vor mij dus geen kant en klaar gedoe.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 15:54

Er zit sowieso veel in eten...
Afbeelding

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 16:02

fransje23 schreef:
Rocamor schreef:
Hoe het precies zit weet ik niet, maar met koffie en thee kreeg ik hypo's. Ik begreep dat er stoffen in koffie en thee zitten die rechtstreeks of indirect van invloed zijn op je glucosespiegel in je bloed. Hoe het ook zij, als ik zwarte thee drink dan gaat het mis.

Heb je die ook echt gemeten met een bloedsuikermeter?

Ik heb ook even gezocht maar wat ik zo snel tegen kom verhoogd het de bloedsuikerspiegel. Dan krijg je eerder een hyper, te hoog, dan een hypo, te laag.
Maakt overigens geen verschil in die zin dat als je je slecht voelt na zwarte thee je het beter kunt laten staan.

Die had ik toen nog niet. Het kan dat de bloedsuikerspiegel verhoogd wordt, maar met een overactieve alvleesklier werd dan weer zoveel insuline geproduceerd, dat het direct daarna leidde tot een te laag bloedsuikergehalte, wat ik merkte als hypo. Zeker (bij mij dan he) in combinatie met KH-houdende levensmiddelen.

vanspeijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 16:06

Helemaal mee eens... ik probeer er wel op te letten dat er geen [of zo min mogelijk, vaak zijn ze niet te vermijden] E-nummers in m'n eten zitten, maar vooral bij avondeten is dit vrij makkelijk te vermijden als je niet uit pakjes kookt [ja, dus ook je sausjes zelf maken :D ]. En inderdaad, melk, dat drink ik ook niet wegens eerder in het topic besproken redenen.

LadyMadonna schreef:
Brood is slecht, fruit is slecht, melk is slecht, aardappelen zijn slecht, pasta is slecht, rijst is slecht....

Ik vraag me altijd af wat deze mensen als basis voor hun [avond]maaltijd gebruiken. Zelfs al zou ik mijn pasta/aardappel/rijst verruilen voor extra groenten, dan ben ik echt niet gevuld!

NiNa_14

Re: Wat gebeurt er met ons eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 16:10

Helemaal eens met dat sommige foodies nogal doorslaan.
Een hele leuke tegenhanger is Jelmer de Boer! (leuk om te zien en grappig in de stukken die hij schrijft)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 16:11

NiNa_14 schreef:
Een hele leuke tegenhanger is Jelmer de Boer! (leuk om te zien en grappig in de stukken die hij schrijft)

Die gozer is echt hartstikke geniaal!! Echt leuke stukken schrijft hij!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 16:12

Ik denk dat wij zeker doorslaan met onze eetgewoontes.. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar Japan. Land met een van de laagste obesitas ratings ter wereld, en hebben ze daar ooit gehoord van koolhydraatarm of paleo? Nee hoor.

Zelf ga ik wel bewust om met mijn voeding, zo eet ik overwegend veganistisch (niet uit dieet-principes maar uit morele kwesties) en probeer ik voedsel binnen te krijgen dat zo min mogelijk bewerkt is.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 16:24

Emmaa_ schreef:
Ik denk dat wij zeker doorslaan met onze eetgewoontes.. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar Japan. Land met een van de laagste obesitas ratings ter wereld, en hebben ze daar ooit gehoord van koolhydraatarm of paleo? Nee hoor.

Zelf ga ik wel bewust om met mijn voeding, zo eet ik overwegend veganistisch (niet uit dieet-principes maar uit morele kwesties) en probeer ik voedsel binnen te krijgen dat zo min mogelijk bewerkt is.

Maar daar eten ze wel heel anders dan wij in Nederland doen ;) Wij eten drie grote maaltijden, in Azië worden de hele dag door kleine hapjes gegeten.

Vegetarisch kan ik nog wel begrijpen, maar veganistisch.. Is dat niet een enorm karwei? Hoe doe je dat naast een fulltime baan en hobbies? Ben ik heel erg nieuwsgierig naar hoor. Goed, als je er mee opgegroeid bent is dat natuurlijk wel heel iets anders. Maar toen ik sla at tussen de middag vond ik dat een heel gedoe.

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 16:35

Emmaa_ schreef:

Dit heeft wel meerdere redenen. In Japan wordt door je werkgever of de regering je tailleomtrek gemeten en als je boven een gemiddelde zit kom je in een verplicht begeleidingstraject om af te vallen.

Edit: Ik moet er even bij zeggen dat dit alleen geldt voor mensen tussen de 40 en 74 jaar oud.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 16:42

Janine1990 schreef:
Maar daar eten ze wel heel anders dan wij in Nederland doen ;) Wij eten drie grote maaltijden, in Azië worden de hele dag door kleine hapjes gegeten.

Vegetarisch kan ik nog wel begrijpen, maar veganistisch.. Is dat niet een enorm karwei? Hoe doe je dat naast een fulltime baan en hobbies? Ben ik heel erg nieuwsgierig naar hoor. Goed, als je er mee opgegroeid bent is dat natuurlijk wel heel iets anders. Maar toen ik sla at tussen de middag vond ik dat een heel gedoe.

Nee, dat vind ik niet moeilijk. Vooral omdat ik er echt achter sta. Aan het begin was het gemis (vooral kaas en melkproducten) vrij groot, maar ik mis het totaal niet meer nu ik eenmaal ben 'afgekickt'. Er zijn genoeg dingen die ik wel gewoon mag eten, of waar prima vervangers voor zijn. Ik kan ook gewoon een broodje pure hagelslag eten, dat is namelijk gewoon veganistisch :)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-15 17:15

E nrs heb ik echt nog nooit naar gekeken.
Op dit moment Chili von carne aan het maken.
Prei,ui en paprika vers, wel supermarkt.
Gehakt van de supermarkt
Bonen uit een potje
Tomaten puree uit een blikje
En de puree maak ik met poeder, en ohoh.... Melk...

Psydoxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 18:23

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 18:42

NiNa_14 schreef:

Jelmer is mijn held! :j *\o/* Schrijft echt grappig en zet alles even lekker in (naar mijn idee het juiste) perspectief!

Zo ken ik iemand die nu helemaal van de superfoods is en door zonder toevoegingen, e-nummers etc te eten nu 10 kg kwijt is. Dan denk ik, wat at je dan allemaal voor die tijd???

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 18:55

vanspeijk schreef:
Helemaal mee eens... ik probeer er wel op te letten dat er geen [of zo min mogelijk, vaak zijn ze niet te vermijden] E-nummers in m'n eten zitten, maar vooral bij avondeten is dit vrij makkelijk te vermijden als je niet uit pakjes kookt [ja, dus ook je sausjes zelf maken :D ]. En inderdaad, melk, dat drink ik ook niet wegens eerder in het topic besproken redenen.

LadyMadonna schreef:
Brood is slecht, fruit is slecht, melk is slecht, aardappelen zijn slecht, pasta is slecht, rijst is slecht....

Ik vraag me altijd af wat deze mensen als basis voor hun [avond]maaltijd gebruiken. Zelfs al zou ik mijn pasta/aardappel/rijst verruilen voor extra groenten, dan ben ik echt niet gevuld!

Dat laatste is een kwestie van wennen. Ik riep dat ook altijd en heb er nu geen problemen meer mee.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 19:12

Emmaa_ schreef:
Janine1990 schreef:

Nee, dat vind ik niet moeilijk. Vooral omdat ik er echt achter sta. Aan het begin was het gemis (vooral kaas en melkproducten) vrij groot, maar ik mis het totaal niet meer nu ik eenmaal ben 'afgekickt'. Er zijn genoeg dingen die ik wel gewoon mag eten, of waar prima vervangers voor zijn. Ik kan ook gewoon een broodje pure hagelslag eten, dat is namelijk gewoon veganistisch :)

Hangt er vanaf welk brood dan, want in veel broden zijn dierlijke vetten toegevoegd. (God knows why..)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 19:26

Air schreef:
Emmaa_ schreef:

Hangt er vanaf welk brood dan, want in veel broden zijn dierlijke vetten toegevoegd. (God knows why..)

Gedeeltelijk waar, maar dat zie je alleen in de hele goedkope broden. Bij de Lidl kan ik gewoon het meergranen brood kopen voor 90 cent. Daar kunnen sporen van melkproducten door zitten, maar op die manier maak ik mezelf dan wel weer gek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 08:38

Lielle schreef:
vanspeijk schreef:

Dat laatste is een kwestie van wennen. Ik riep dat ook altijd en heb er nu geen problemen meer mee.

Klopt, die honger ontstaat juist door de verslaving aan suikers (koolhydraten). Als je daarvan bent afgekickt, kan je prima vol zitten van alleen groenten en vlees.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 10:18

Maar hoe kom je dan op je benodigde energiebehoefte? Ik denk dat ik zou omvallen na een paar dagen. Ondanks het volle gevoel.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 10:35

Op internet (gezondheidsnet) vind ik dit:
Citaat:
Of koolhydraten nu gezond zijn of niet staat ter discussie. Koolhydraten mijden is in ieder geval niet gezond: het lichaam moet dan spierweefsel aanspreken om aan voldoende glucose te komen. Een normale koolhydraatinname lijkt geen ziekten te veroorzaken. Van onverteerbare koolhydraten (vezels) lijkt het er zelfs op dat ze beschermen tegen darmkanker. Diezelfde vezels lijken ook het risico op diabetes te verkleinen.

Dat vezels belangrijk zijn weet iedereen natuurlijk. Ze bevatten ook veel vitamines. Producten eten van volkorenmeel zou dus gezond zijn zo lang je maar niet meer eet dan je verbruikt.
Suiker/glucose heb je inderdaad nodig. Niet geconcentreerd en geraffineerd, maar uit fruit en granen haal je simpelweg de suiker die je energie geeft..

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 10:39

Suikers heb je nu eenmaal nodig, net als vet om te kunnen leven. Niks mis met koolhydraten zolang je je er niet aan overeet. Dus geen halve kilo aardappelen bij een maaltijd maar 200 tot 250 gram. Net als pasta of rijst. Met alleen vlees of groente en fruit red ik het niet.

Heb ik noodgedwongen gedaan omdat ik niks kon binnen houden behalve fruitsmoothies, tomaten, en beperkt wat kipfilet. Ik bleef honger houden, flinke tekorten aan alles. En je krijgt domweg te weinig calorien binnen die een mens op lange termijn nodig heeft. Voordat je aan groente en fruit en wat vlees voldoende binnenkrijgt moet je er heel erg veel van eten.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 11:01

Ik haal mn aardappel en groenten uit de tuin. Heerlijk!
Gehaktballen maak ik zelf en vlees komt van de slager. Nogmaals. Heerlijk.
Toetje erbij en klaar.
Wekelijks n pasta soort.
Één dag in de week patat.
Een dag in de week soep en elke week met verse groenten en n ander soort.

Elke dag n stuk fruit.

Ik geniet er van.... en wat n ander doet.. haal ik mn schouders voor op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 11:12

Janine1990 schreef:
Maar hoe kom je dan op je benodigde energiebehoefte? Ik denk dat ik zou omvallen na een paar dagen. Ondanks het volle gevoel.

Als je 's avonds aardappelen/pasta/rijst schrapt, betekent dat toch niet dat je dat de rest van de dag doet?

Ik denk dat de meeste mensen een overload aan koolhydraten binnen krijgen en veel te weinig vet en eiwit. Als ik in een afvaltopic op Mensenwelzijn sommige lijstjes lees dan vind ik de verhoudingen zeer scheef. Maar dat is mijn mening.

Ik persoonlijk eet heel vaak alleen groenten en vlees/vis 's avonds. Maar ook zijn er dagen dat ik wel rijst of pasta eet. Daar hou ik dan de rest van de dag rekening mee.

Maar goed, ik bereken dan ook mijn macro's exact en weet precies wat ik binnen moet krijgen.

Bovendien zitten groenten boordevol goede voedingsstoffen. Vezels, vitaminen, mineralen, spoorelementen, alles. Dus het lijkt me stug dat als je goed en gevarieerd eet, je om zal vallen als je pasta/aardappelen/rijst bij het avondeten laat staan.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 13:47

Emmaa_ schreef:

Emmaa_ schreef:
Gedeeltelijk waar, maar dat zie je alleen in de hele goedkope broden. Bij de Lidl kan ik gewoon het meergranen brood kopen voor 90 cent. Daar kunnen sporen van melkproducten door zitten, maar op die manier maak ik mezelf dan wel weer gek.

Wat ga je daar leuk mee om zeg. Ik heb wel eens zo'n slecht beeld van veganisten dat ze fiets obsessed zijn. Maar dat beeld kan ik nu ook weer schrappen _/-\o_

Wat voor vervangers eet jij dan? En snoep, wat voor snoep eet je? Want in het meeste snoep zitten toch dierlijke resten? Ik zou echt niet zonder snoep kunnen. Nouja in die zin dat ik gewoon wel graag elke dag een dropje eet of iets dergelijks... :P

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 13:50

Kayleigh_ schreef:
Janine1990 schreef:

Als je 's avonds aardappelen/pasta/rijst schrapt, betekent dat toch niet dat je dat de rest van de dag doet?

Ik denk dat de meeste mensen een overload aan koolhydraten binnen krijgen en veel te weinig vet en eiwit. Als ik in een afvaltopic op Mensenwelzijn sommige lijstjes lees dan vind ik de verhoudingen zeer scheef. Maar dat is mijn mening.

Ik persoonlijk eet heel vaak alleen groenten en vlees/vis 's avonds. Maar ook zijn er dagen dat ik wel rijst of pasta eet. Daar hou ik dan de rest van de dag rekening mee.

Maar goed, ik bereken dan ook mijn macro's exact en weet precies wat ik binnen moet krijgen.

Bovendien zitten groenten boordevol goede voedingsstoffen. Vezels, vitaminen, mineralen, spoorelementen, alles. Dus het lijkt me stug dat als je goed en gevarieerd eet, je om zal vallen als je pasta/aardappelen/rijst bij het avondeten laat staan.

Ooh dat idee kreeg ik een beetje, omdat je het had over afkicken van suikers e.d.

Ik heb een poosje mijn eten bijgehouden in MyFitnessPal, maar inderdaad, kreeg hele scheve verhoudingen. Voornamelijk veel suikers :')
Aangezien jij er wel behoorlijk dicht op zit, wat zijn volgens jou de gevolgen van scheve verhoudingen? Want ik ben destijds ondanks scheve verhoudingen wel 9 kilo afgevallen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 13:55

Ik ken (in real life) eigenlijk helemaal geen veganisten of vegetariërs die echt zo obsessed bezig zijn hoor :D
Ik en vriendlief eten ook zo veel mogelijk veganistisch, maar ik zal echt niet wakker liggen van een dropje waar gelatine in zit, al zal ik eerder voor de veganistische snoepjes van Katja kiezen.. En een eitje van onze eigen kippen gebruik ik ook zo nu en dan in de quiche of cake. Beter dan weggooien :)