Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja
fransje23 schreef:Rocamor schreef:Hoe het precies zit weet ik niet, maar met koffie en thee kreeg ik hypo's. Ik begreep dat er stoffen in koffie en thee zitten die rechtstreeks of indirect van invloed zijn op je glucosespiegel in je bloed. Hoe het ook zij, als ik zwarte thee drink dan gaat het mis.
Heb je die ook echt gemeten met een bloedsuikermeter?
Ik heb ook even gezocht maar wat ik zo snel tegen kom verhoogd het de bloedsuikerspiegel. Dan krijg je eerder een hyper, te hoog, dan een hypo, te laag.
Maakt overigens geen verschil in die zin dat als je je slecht voelt na zwarte thee je het beter kunt laten staan.
LadyMadonna schreef:Brood is slecht, fruit is slecht, melk is slecht, aardappelen zijn slecht, pasta is slecht, rijst is slecht....
Emmaa_ schreef:Ik denk dat wij zeker doorslaan met onze eetgewoontes.. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar Japan. Land met een van de laagste obesitas ratings ter wereld, en hebben ze daar ooit gehoord van koolhydraatarm of paleo? Nee hoor.
Zelf ga ik wel bewust om met mijn voeding, zo eet ik overwegend veganistisch (niet uit dieet-principes maar uit morele kwesties) en probeer ik voedsel binnen te krijgen dat zo min mogelijk bewerkt is.
Emmaa_ schreef:Ik denk dat wij zeker doorslaan met onze eetgewoontes.. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar Japan. Land met een van de laagste obesitas ratings ter wereld, en hebben ze daar ooit gehoord van koolhydraatarm of paleo? Nee hoor.
Zelf ga ik wel bewust om met mijn voeding, zo eet ik overwegend veganistisch (niet uit dieet-principes maar uit morele kwesties) en probeer ik voedsel binnen te krijgen dat zo min mogelijk bewerkt is.
Janine1990 schreef:Maar daar eten ze wel heel anders dan wij in Nederland doenWij eten drie grote maaltijden, in Azië worden de hele dag door kleine hapjes gegeten.
Vegetarisch kan ik nog wel begrijpen, maar veganistisch.. Is dat niet een enorm karwei? Hoe doe je dat naast een fulltime baan en hobbies? Ben ik heel erg nieuwsgierig naar hoor. Goed, als je er mee opgegroeid bent is dat natuurlijk wel heel iets anders. Maar toen ik sla at tussen de middag vond ik dat een heel gedoe.
Yucca schreef:Lijkt me een leuk artikel om te lezen, ik ga eens googlen!
NiNa_14 schreef:Helemaal eens met dat sommige foodies nogal doorslaan.
Een hele leuke tegenhanger is Jelmer de Boer! (leuk om te zien en grappig in de stukken die hij schrijft)
vanspeijk schreef:Helemaal mee eens... ik probeer er wel op te letten dat er geen [of zo min mogelijk, vaak zijn ze niet te vermijden] E-nummers in m'n eten zitten, maar vooral bij avondeten is dit vrij makkelijk te vermijden als je niet uit pakjes kookt [ja, dus ook je sausjes zelf maken]. En inderdaad, melk, dat drink ik ook niet wegens eerder in het topic besproken redenen.
LadyMadonna schreef:Brood is slecht, fruit is slecht, melk is slecht, aardappelen zijn slecht, pasta is slecht, rijst is slecht....
Ik vraag me altijd af wat deze mensen als basis voor hun [avond]maaltijd gebruiken. Zelfs al zou ik mijn pasta/aardappel/rijst verruilen voor extra groenten, dan ben ik echt niet gevuld!
Emmaa_ schreef:Janine1990 schreef:Maar daar eten ze wel heel anders dan wij in Nederland doenWij eten drie grote maaltijden, in Azië worden de hele dag door kleine hapjes gegeten.
Vegetarisch kan ik nog wel begrijpen, maar veganistisch.. Is dat niet een enorm karwei? Hoe doe je dat naast een fulltime baan en hobbies? Ben ik heel erg nieuwsgierig naar hoor. Goed, als je er mee opgegroeid bent is dat natuurlijk wel heel iets anders. Maar toen ik sla at tussen de middag vond ik dat een heel gedoe.
Nee, dat vind ik niet moeilijk. Vooral omdat ik er echt achter sta. Aan het begin was het gemis (vooral kaas en melkproducten) vrij groot, maar ik mis het totaal niet meer nu ik eenmaal ben 'afgekickt'. Er zijn genoeg dingen die ik wel gewoon mag eten, of waar prima vervangers voor zijn. Ik kan ook gewoon een broodje pure hagelslag eten, dat is namelijk gewoon veganistisch
Air schreef:Emmaa_ schreef:Nee, dat vind ik niet moeilijk. Vooral omdat ik er echt achter sta. Aan het begin was het gemis (vooral kaas en melkproducten) vrij groot, maar ik mis het totaal niet meer nu ik eenmaal ben 'afgekickt'. Er zijn genoeg dingen die ik wel gewoon mag eten, of waar prima vervangers voor zijn. Ik kan ook gewoon een broodje pure hagelslag eten, dat is namelijk gewoon veganistisch
Hangt er vanaf welk brood dan, want in veel broden zijn dierlijke vetten toegevoegd. (God knows why..)
Lielle schreef:vanspeijk schreef:Ik vraag me altijd af wat deze mensen als basis voor hun [avond]maaltijd gebruiken. Zelfs al zou ik mijn pasta/aardappel/rijst verruilen voor extra groenten, dan ben ik echt niet gevuld!
Dat laatste is een kwestie van wennen. Ik riep dat ook altijd en heb er nu geen problemen meer mee.
Citaat:Of koolhydraten nu gezond zijn of niet staat ter discussie. Koolhydraten mijden is in ieder geval niet gezond: het lichaam moet dan spierweefsel aanspreken om aan voldoende glucose te komen. Een normale koolhydraatinname lijkt geen ziekten te veroorzaken. Van onverteerbare koolhydraten (vezels) lijkt het er zelfs op dat ze beschermen tegen darmkanker. Diezelfde vezels lijken ook het risico op diabetes te verkleinen.
Janine1990 schreef:Maar hoe kom je dan op je benodigde energiebehoefte? Ik denk dat ik zou omvallen na een paar dagen. Ondanks het volle gevoel.
Emmaa_ schreef:Nee, dat vind ik niet moeilijk. Vooral omdat ik er echt achter sta. Aan het begin was het gemis (vooral kaas en melkproducten) vrij groot, maar ik mis het totaal niet meer nu ik eenmaal ben 'afgekickt'. Er zijn genoeg dingen die ik wel gewoon mag eten, of waar prima vervangers voor zijn. Ik kan ook gewoon een broodje pure hagelslag eten, dat is namelijk gewoon veganistisch
Emmaa_ schreef:Gedeeltelijk waar, maar dat zie je alleen in de hele goedkope broden. Bij de Lidl kan ik gewoon het meergranen brood kopen voor 90 cent. Daar kunnen sporen van melkproducten door zitten, maar op die manier maak ik mezelf dan wel weer gek.
Kayleigh_ schreef:Janine1990 schreef:Maar hoe kom je dan op je benodigde energiebehoefte? Ik denk dat ik zou omvallen na een paar dagen. Ondanks het volle gevoel.
Als je 's avonds aardappelen/pasta/rijst schrapt, betekent dat toch niet dat je dat de rest van de dag doet?
Ik denk dat de meeste mensen een overload aan koolhydraten binnen krijgen en veel te weinig vet en eiwit. Als ik in een afvaltopic op Mensenwelzijn sommige lijstjes lees dan vind ik de verhoudingen zeer scheef. Maar dat is mijn mening.
Ik persoonlijk eet heel vaak alleen groenten en vlees/vis 's avonds. Maar ook zijn er dagen dat ik wel rijst of pasta eet. Daar hou ik dan de rest van de dag rekening mee.
Maar goed, ik bereken dan ook mijn macro's exact en weet precies wat ik binnen moet krijgen.
Bovendien zitten groenten boordevol goede voedingsstoffen. Vezels, vitaminen, mineralen, spoorelementen, alles. Dus het lijkt me stug dat als je goed en gevarieerd eet, je om zal vallen als je pasta/aardappelen/rijst bij het avondeten laat staan.