Meer veganisten op Bokt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

J508

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 23:01

Nelleke, dat ben ik helemaal met je eens. Een echt lekker vega (of het dan vegetarisch of veganistisch is) gerecht daarbij mis je het vlees niet.

Ik ben opgegroeid met het idee dat je echt niet zoveel vlees hoeft te eten. Mijn moeder heeft van kinds af aan een hekel aan de smaak van vlees, dus vegetarische gerechten/opties waren bij ons al vrij normaal. Ik vind de smaak van melk en vlees niet zo heel lekker dus dat mis ik niet. Zo is het (regelmatig) vegetarisch eten ook ooit begonnen bij mij, en dat zal het vast makkelijker maken dan wanneer je gek bent op een stuk vlees. Als ik wel vlees/vis/kip koop dan koop ik de beste optie die er is, en eieren eet ik van de kippen van mijn ouders. Zij hebben 9 dames rondlopen die de hele dag vrij over het (grote) terrein scharrelen en 's nachts opgesloten worden (omdat ze anders afgeslacht worden door de vossen -O- ).

Ik heb wel leer tuig voor het paard, draag zelf wol en leer, en heb een huisdier dus in dat opzicht zou het "beter" (of strikter) kunnen. Hoewel ik zelf niet zie waarom huisdieren niet zouden mogen, de paarden staan 24/7 met soortgenoten buiten en ik doe alles wat ik kan om een optimaal leven voor mijn hond te creëren en een gelijkwaardige, respectvolle relatie met haar te hebben.

Hoe doen jullie dat eigenlijk met huisdieren? Zijn er ook hier mensen die wel een huisdier willen maar er geen hebben vanwege principiële redenen? En voeren jullie vegetarisch/veganistisch eten aan de hond of kat?

8nnemiek

Re: Meer veganisten op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 06:36

Ik voer mijn hond gewoon vlees, maar dat is vooral afval. Hart, pens, orgaanvlees.. Ik koop het liefst rundvlees, daar is het meeste afval van. Kip en konijn koop ik liever niet.

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 10:48

Mijn katten krijgen ook gewoon vlees te eten, ik ben van mening dat ik dan maar geen carnivoren in huis had moeten nemen.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 11:01

Mijn katten krijgen ook vlees, wel in de vorm van brokken. Droog eiwitgehalte is bijna 50%, dus dat is heel veel voor een brok. Maar het zijn wel gewoon carnivoren, het zou egoïstisch zijn om ze geen vlees te geven. Zou veel te bang zijn dat ze ziek zouden worden oid.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 11:13

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 12:27

Naar aanleiding van een punt op dat blog heb ik nog een vraag voor de bokkers die al langer vega zijn: Hebben jullie nog veel last van de "sociale ongemakken"?

Oftewel de reacties van non-vega's, discussies als je bij iemand anders eet, situaties tegenkomen waar eigenlijk geen vega opties zijn behalve sla en tomaten etc?

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 12:33

Yes! Wat een leuk topic. Ik ben zelf geen veganist of vegetarier, maar let wel erg goed op dierenwelzijn. Daarnaast eet ik ook zo weinig mogelijk dierlijke producten. Ben een onwijze voorstander van veganisten! Super stoer en sterk vind ik het!!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 12:58

Ik heb eigenlijk nooit problemen gehad met eten bij andere mensen. Ik geef het van tevoren even door, maar de meeste mensen die ik ken koken graag en vinden het leuk om nieuwe dingen te proberen. Dan wordt er meestal door de rest ook vegetarisch gegeten, en komen ze met heerlijke gerechten als pastaschotels en roerbakschotels en ovenschotels met een hoop groente en lekkere sausjes, en soep, en lekkere toetjes.. Ik heb nooit te klagen gehad :D Vooral de schoonouders en de fokkers van mijn hond doen altijd veel moeite :j Erg leuk. Voor het gemak eet ik dan wel kaas en eieren.
Bij barbeques is het ook meestal geen probleem. Dan neem ik zelf wat mee, en vaak zijn er ook vega salades enzo.
Mijn eigen ouders doen het nog steeds zoals vroeger; aardappelen, groente, en een stuk vlees en voor mij apart een stuk vleesvervanger. Maar dan bied ik vaak aan om mee te helpen en er samen een leuke vega maaltijd van te maken.

Mijn oma en opa hebben in het begin wel wat moeilijk gedaan, toen ik een jaar of 12 was. 'Ach, eet toch lekker een stukje vlees mee. Dat heb je nodig. Dat is gezond.' Beetje ouderwetse gedachtengang. Maar ze waren nogal gelovig, en toen ik aanhaalde dat Jezus ook vegetariër was heb ik ze er nooit meer over gehoord :')

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 14:06

Ik herken de sociale ongemakken eigenlijk helemaal niet, zeker niet in de familie en vriendenkring(en).
Zelfs met barbecues hoef ik m'n eigen dingen niet te regelen en worden er aparte bakjes gevouwen om mijn 'zooi' :') te garen..
Wauw, eigenlijk als ik zo eens denk ben ik heel blij met de mensen om mij heen, aangezien ik de enige ben in mijn omgeving die deze levensstijl er op na houdt.
In het begin maakten de vrienden van mijn vriend wel flauwe grapjes, maar de gene die mij destijds het hardste 'klierde' doet nu het meest zijn best om mij ook van lekker eten te voorzien :)

Ik eet nu zo'n 16 jaar vega. Ik heb wel het idee dat het in de huidige maatschappij beter geaccepteerd is dan een x aantal jaar terug.

Alleen in restaurants word ik wel eens vreemd aangekeken door serveersters, als ik zonder kaas, ei, boter ofzo wil bestellen. Maar dat is hun probleem, ik betaal dus ik bepaal :)

Saarin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 14:13

Hier een vegetariër! Ik probeer met regelmaat veganistisch te eten, maar ik heb vooral moeite met het vinden van (lekker) veganistisch broodbeleg.. Wat doen de veganisten in dit topic op hun brood tijdens een broodmaaltijd? :)

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 14:18

Ik maak zelf chocopasta met pure chocolade, olie en hazelnoten.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 14:19

Hier ook een veganist :D Leuk, dit topic!

Er is trouwens ook een Nederlandstalige facebookgroep voor veganisten met paarden nu! Hij heet Vegan Horsemanship :j

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 14:24

Saarin schreef:
Hier een vegetariër! Ik probeer met regelmaat veganistisch te eten, maar ik heb vooral moeite met het vinden van (lekker) veganistisch broodbeleg.. Wat doen de veganisten in dit topic op hun brood tijdens een broodmaaltijd? :)

Houmous met paprika of worteltjes :D

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 14:34

Ik heb overigens ook wel eens vegetarisch broodbeleg zien liggen bij de Jumbo bij het vegetarisch vlees. Ik hou sowieso niet van vlees op brood, dus heb er nooit naar gekeken. Maar misschien is dat ook vegan?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 14:37

Pindakaas eet ik nog steeds het liefst :))
En inderdaad (zelfgemaakte) hummus.
Of gewoon broodje gezond, met sla, tomaat, komkommer..
Soms de vegetarische knakworstjes van AH, maar daar zit wel ei in.
En spek gemaakt van tofu :9
Zoetigheid natuurlijk soms. Appelstroop bijvoorbeeld. Ook gezond omdat er veel ijzer in zit.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 14:40

Dat wat 8nnemiek zegt: pindakaas met plakje komkommer, hummus, appelstroop, tartex (groene peper, mjam!), zonnatura tomaten spread.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 14:43

Tillie20 schreef:
Ik heb overigens ook wel eens vegetarisch broodbeleg zien liggen bij de Jumbo bij het vegetarisch vlees. Ik hou sowieso niet van vlees op brood, dus heb er nooit naar gekeken. Maar misschien is dat ook vegan?

In de meeste vleesvervangers zit helaas ei, soms ook zuivel. Het gehakt is eigenlijk altijd wel vegan...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 14:49

Tartex, dat kende ik niet. Bij welk schap kun je dat vinden bij de AH? Dat ga ik graag eens proberen :D

Slikken de veganisten hier eigenlijk allemaal B12 vitamine?
Ik heb dat namelijk nooit echt gedaan. Wel een potje hier staan, maar ik vergeet dat steeds :+ Maar ik heb na 20 jaar nog steeds geen klachten die door B12 tekort kunnen ontstaan. Nu at ik wel af en toe een eitje, en wat vleesvervangers en soms sojamelk.. Maar ik kwam laatst op internet tegen dat het ook op champignons voorkomt, en dat je eigen lichaam B12 aanmaakt, maar men nooit heeft kunnen bewijzen dat ons lichaam onze eigen B12 kan opnemen (maar dus ook nooit bewezen is dat het niet kan). Ik vraag me dus steeds meer af of we echt B12 supplementen nodig hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 14:54

8nnemiek schreef:
Tartex, dat kende ik niet. Bij welk schap kun je dat vinden bij de AH? Dat ga ik graag eens proberen :D

Ik heb dat namelijk nooit echt gedaan. Wel een potje hier staan, maar ik vergeet dat steeds :+ Maar ik heb na 20 jaar nog steeds geen klachten die door B12 tekort kunnen ontstaan. Nu at ik wel af en toe een eitje, en wat vleesvervangers en soms sojamelk.. Maar ik kwam laatst op internet tegen dat het ook op champignons voorkomt, en dat je eigen lichaam B12 aanmaakt, maar men nooit heeft kunnen bewijzen dat ons lichaam onze eigen B12 kan opnemen (maar dus ook nooit bewezen is dat het niet kan). Ik vraag me dus steeds meer af of we echt B12 supplementen nodig hebben.

Het lijkt er op dat niet elke mens even goed is in het opnemen van voedingsstoffen op dezelfde manier. De ene doet het prima op plantaardig voedsel en loopt geen tekorten op, de andere heeft echt supplementen nodig en weer de ander kan de synthetische vitamine niet opnemen en moet echt de bron zelf nuttigen. Anderzijds zijn er ook mensen met een junkfood dieet die geen tekorten oplopen. Af en toe bloedprikken is in mijn ogen aan te raden.

Ik ben een 'extra vegetariër ' eet af en toe een vleesvervangers of een eitje maar 80% van de tijd toch wel plantaardig. Anderzijds ken ik ook mensen die heel bewust eten en meer richting het flexetarier gaan en toch tekorten oplopen.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 15:00

8nnemiek schreef:

Klopt, B12 wordt door bacteriën aangemaakt die op het einde van onze dikke darm te vinden zijn. De functie van de dikke darm is vooral het indikken van de voedselbrij en het opnemen van mineralen. Vitamines worden in de dunne darm opgenomen. Daardoor is het onwaarschijnlijk dat de B12 nog opgenomen wordt in je dikke darm. Maar misschien dat het in kleine maten wel gebeurt, wat voor vitamine B12 dus meer dan voldoende is. Daar heb je niet zoveel van nodig namelijk.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 15:02

Appelmoes_11 schreef:
Tillie20 schreef:

In de meeste vleesvervangers zit helaas ei, soms ook zuivel. Het gehakt is eigenlijk altijd wel vegan...

Ja, dat dacht ik idd al. Jammer!

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 15:09

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 16:23

8nnemiek schreef:

In 'mijn' appie staat het bij de Zonnatura producten. Sommige zijn wel erg zout maar de meesten vind ik erg lekker!

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 17:32

Dan hebben jullie veel geluk met de mensen om jullie heen denk ik! Ik ben regelmatig in vervelende situaties gekomen toen ik vegetarisch en vegan at. Als ik begin dat ik liever vegetarisch eet dan komt het gezucht al, de discussies etc. Veganistisch zijn ze al helemaal niet blij mee. Als je bij iemand mee eet bijvoorbeeld die niet gewend is zonder vlees, zuivel én ei te koken dan maak je ze het ook wel een beetje moeilijk ineens. En je ook heel vaak moeten verantwoorden "doe je dan wel dit, eet je dan wel dat?". Voelde me ook erg onbeleefd als ik heel veel moest afslaan wat mensen aanboden.

Saarin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 17:34

Bedankt voor alle tips! :D Zitten leuke dingen bij die ik zeker binnenkort ga proberen!