Typisch Nederlands koken, wie helpt?!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ariannee

Re: Typisch Nederlands koken, wie helpt?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 00:15

laat je weten wat je uiteindelijk gaat maken? ben wel benieuwd :j

MaartJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-15 00:23

Ik laat 't weten :)
En ook wat hij d'r van vond! Morgen eerst maar eens de supermarkt bekijken of ik alles een beetje kan vinden, anders verzin ik iets, wil ik zaterdag om boodschappen en kan ik de helft niet vinden :+
Gelukkig is hier vlakbij zo'n enorme Hypermarché waar ze echt ALLES verkopen dus ik hoop dat ik een eind ga komen!

beauty1love

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 00:35

Ik heb hier in Amerika ook geprobeerd Nederlands te koken maar ze zijn hier snel met de auto naar McDonald's gereden :+ stroopwafels daar en tegen doen het heel goed.. Ik denk dat het grootste probleem is dat stamppot en erwtensoep er gewoon niet zo lekker uit zien als je het niet gewend bent..

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 02:03

Kaassoufflés maken van dikke plakken Goudse kaas die je paneert? En dan aardappelpuree uit de oven met iets van groentes. Best wel Hollands denk ik.

Ariannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 02:26

Ik hoop dat je alles vindt wat je nodig hebt

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 02:52

Leuk topic dit!
Ik zou echt niet adviseren om een stamppot te maken.. heel veel Nederlanders hebben er namelijk al de schurft aan, laat staan buitenlanders. Stamppot vind ik nou niet een super gangbare maaltijd :').
Snert daarentegen lijkt me dan al een stuk beter. Of een ovenschotel.
Je kan bijvoorbeeld een heerlijke schotel maken met gehakt, aardappelschijfjes, kaas, bloemkool en een of ander soort sausje uit pak :))
Anders zou ik toch gaan voor het zelf maken van kroketten, altijd goed lijkt mij!

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 06:44

gourmetten is ook heel nederlands, misschien een optie :P

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 10:45

Gourmetten is heel lekker, maar is het Nederlands dan? Rond de Franse alpen hebben ze bv ook raclette, dat heel erg op gourmetten lijkt. En eigenlijk ken ik niemand, echt niemand, die meer dan 1x per jaar gourmet (namelijk met kerst). Stamppot daarentegen staat bij velen minstens 1x in de week op tafel, in mijn omgeving althans.

Bij Hollandse maaltijden denk ik aan boerenmaaltijden die veel energie leveren (denk ook aan kapucijners met spek enzo). Voor mij past gourmetten dus totaal niet in dat straatje...

Maar je kunt ook, net als de meeste Nederlanders, buitenlandse gerechten verhaspelen. Zoals pasta met rode saus waar een groentepakketje in zit, onze nasi of bami...

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 10:52

Hete bliksem. _O_

Oliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 10:52

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 10:53

:wave: Hier gourmetten we echt heel vaak. Of nouja, bij mijn ouders dan. Juist met kerst kookt mijn moeder heel uitgebreid.

Ik ben echt heel benieuwd wat hij er van vindt TS. Draadjesvlees is wel heel erg lekker! :9

Cindyrella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 10:54

Stamppot veldsla! Kun ja hartig maken: gebakken spekjes, uitje, champignon bij de gekookte aardappels, stampen met beetje boter of vocht van wat je gebakken hebt, beetje azijn en peper+zout. Veldsla er doorheen roeren, zonder het teveel te kneuzen. Geraspte kaas erdoor en smullen maar!

Je kunt dat ook maken met bijvoorbeeld spekjes of gerookte kip, stukjes appel en zachte geitenkaas!

Succes! En natuurlijk veel plezier!

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 11:06

Aardappels koken, rode bietjes in blokjes, speklap lekker krokant bakken. Zakje jus in de pan doen met wat water waarin je de speklappen hebt gebakken. Niets lekkerders en heerlijk hollands!

En anders hutspot. Worteltjes niet helemaal gaar koken (niet van dat babyvoeding gaar), wat bieslook en peterselie er door. Eventueel van te voren nog een schepje suiker over de worteltjes (al heeft dat niet mijn voorkeur) en dat is lekker eten. Lepeltje jus en vlees naar keuze.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 11:16

nou nou. Ik snap niet dat iedereen denkt dat buitenlanders boerenkool oid zo vies zouden vinden hoor.
het is eigelijk altijd in de smaak gevallen alleen werd het geprakte een beetje vreemd gevonden.

Als je ziet wat die fransen naar binnen werken, (rauwe gehakt etc,) dan kan een beetje boerenkool vast geen kwaad. :) of denk ik nu te beperkt?

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 11:19

femo schreef:
nou nou. Ik snap niet dat iedereen denkt dat buitenlanders boerenkool oid zo vies zouden vinden hoor.
het is eigelijk altijd in de smaak gevallen alleen werd het geprakte een beetje vreemd gevonden.

Als je ziet wat die fransen naar binnen werken, (rauwe gehakt etc,) dan kan een beetje boerenkool vast geen kwaad. :) of denk ik nu te beperkt?

Nee hoor. Ik denk dat wij 'te gewend' zijn aan de nederlandse kost en het dus niets speciaals vinden. Toch vind ik zelf niets lekkerders en durf ik het best voor te zetten. Stel ik had het franse gerecht niet lekker gevonden..?

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 11:25

Mijn schoonzus is Chinees en die vind onze stampotten wel heel lekker.

MaartJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-15 12:41

Nou dat is het dus een beetje, als ze aan mij vragen wat typisch Nederlands eten is kom ik niet verder dan aardappels, groente vlees, en de stamppotten. Ik ben zelf gek op stamppot maar ik vind het niet echt iets buitengewoons wat je iemand voorzet als die lekker bij je komt eten of iets wat je in een restaurant zou kunnen eten..
Vandaar de vraag dus :D Ik ben er nog niet helemaal uit. Ga d'r vanavond even goed voor zitten en dan morgen boodschappen doen :)
En idd, de Fransen hebben ook wel bijzondere dingen om te eten hoor :j Denk idd aan de 'Tartare' die gewoon rauw gegeten word, slakken, kikkers, vieze kaas >;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 12:48

Oliebolllen bakken? *D

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 12:55

MaartJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-15 12:58

Ieuwl.. Dat klinkt ook niet erg aantrekkelijk, rookworst met stroop en gort.. Wat zijn wij voor rare lui in NL?! _O-

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 13:02

Haring toch wel. Alleen de nieuwe haring is er nog lang niet en niet iedereen is fan van graatjes.

Cabelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 13:07

Nog een aantal typisch nederlandse gerechten:

- kapucijners met spek en een appeltje (vind het alleen wel winterkost)
- Stamppotje met prei en spekjes. (prei met spekjes aanbakken, aardappels koken en dan door elkaar stampen met creme fraiche)
- Stamppotje met rucola en makreel
- hutspot met worst
- rode bieten salade met appel, haring en rauwe witlof :9
- snijbonen stamppot met aangebakken champignons en spekjes

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 13:11

Dan maak je toch gewoon 3 verschillende kleine stamppotjes? Met 2 soorten vlees erbij? Of een gemixte groente stamppot?

Lekker en kleurrijk en door meerdere soorten te maken toch leuk.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 14:54

dit heb ik laatst gemaakt:

- zalmtartaar, komkommerschuitjes met hollandse garnalen met jenever, gevulde eieren met forel
- erwtensoepamuse met roggebrood/katenspekmousse stapeltje.
- stoofvlees met zuurkoolschotel
- hollands kaasplankje
- appeltjes uit de oven met hangop

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 22:27

MaartJ schreef:
Nou dat is het dus een beetje, als ze aan mij vragen wat typisch Nederlands eten is kom ik niet verder dan aardappels, groente vlees, en de stamppotten. Ik ben zelf gek op stamppot maar ik vind het niet echt iets buitengewoons wat je iemand voorzet als die lekker bij je komt eten of iets wat je in een restaurant zou kunnen eten..
Vandaar de vraag dus :D Ik ben er nog niet helemaal uit. Ga d'r vanavond even goed voor zitten en dan morgen boodschappen doen :)
En idd, de Fransen hebben ook wel bijzondere dingen om te eten hoor :j Denk idd aan de 'Tartare' die gewoon rauw gegeten word, slakken, kikkers, vieze kaas >;)

vergeet de ''tripes'' niet....pens :D