Gezond dieet voor de kantoormens

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

jwl

Re: Gezond dieet voor de kantoormens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 17:13

Ik ben van stal verhuisd dat scheelt voor mij enorm!
Kwartiertje heen en terug fietsen
Meer mensen dus meer gezelligheid
Ik kan er zo 4 uur slijten met dingen als stal mesten poetsen paarden binnen of buiten zetten voeren etc
Daarnaast ook nog de gezelligheid
Dan heb ik nieteens tijd om te snaaien als ik ook nog 1 of 2 paarden moet rijden
Daarnaast heb ik een sportschool abonnement en sport ik minimaal 4x per week voor of na werk
Ik ben benieuwd wanneer het de vruchten gaat afwerpen
Brood en frisdrank neem ik niet meer :)
Alleen als ik onverwachts op werk eet zoals vandaag wil ik nog wel es smokkelen met een broodje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 17:50

Het valt me op dat veel kantoorwerkers hier erg koolhydraatrijke voeding eten, zowel tijdens de maaltijden als tussentussendoortjes: brood, koek, krentenbollen, rijstwafels, fruit,... dit zijn de dikmakers bij uitstek als je er teveel van eet, en te weinig beweegt.

Dit zijn mijn tips (ook voor niet-kantoorwerkers):

1. ontbijt: suikervrij!
's ochtends goed ontbijten --> heb je heel de dag voordeel van

2. tussendoortje
vers fruit (geen blik) of rauwe groente of soep van thuis meenemen

3. lunch: eiwitten + groente
Als makkelijke lunch kan je bijvoorbeeld vis uit blik eten met een rauwkostslaatje, of een restje van de vorige dag (bv. kip is lekker de volgende dag, ook koud, net zoals de groenten van vorige avond goed smaken). Maar tijdens de lunch zou ik proberen geen koolhydraten te eten. Dus enkel vlees/vis/peulvruchten/... met groenten. Dat scheelt echt een hoop.

4. koffie / thee
zonder suiker, zonder zoetstof, zonder iets. Met een stukje pure chocolade (min. 70 % cacao) maar géén koekjes.

5. veel water drinken, heel de dag door!!!
echt belangrijk, zeker als je heel de dag geconcentreerd moet werken. En vergeet light-drankjes, slank je niet van af.

6. avondmaal: zelf lekker & vers koken
als de helft van je bord uit groenten bestaat zit je wel goed. Verder hoeft het niet te ingewikkeld te zijn.

7. beweging:
kan je met de fiets naar het werk --> zeker doen, niets zo leuk als 's ochtends lekker fris ontwaken op de fiets.
probeer toch elke dag een wandelingetje te maken en/of enkele keren per week te sporten (hardlopen, paardrijden, zwemmen,...) word je alleen maar blij van :)

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 19:58

Blijft lastig ja! Stilzitten en toch op het gewicht blijven letten.

Ik probeer vooral op de koolhydraten te letten, het liefst eet ik deze max. 1 maaltijd per dag, maar dat lukt me meestal niet.

Hier bestaat het gemiddeld uit:

Ontbijt : Brinta
Lunch 1: krackertje (2x)
Lunch 2: krackertje/boterham/tosti
Tussendoor: fruit/cup a soup
Avondeten: veel eiwitten, weinig koolhydraten.

Brood en krackers zoveel mogelijk spelt/biologisch.
Verder drink ik heel de dag door thee en/of water (gemiddeld 2 liter)

Sport ik 3x in de week (cardio & kracht)
En rij 4/5x in de week paard

Hiermee blijf ik goed op gewicht en begint mijn vetpercentage te zakken.

Oliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 10:47

renee16 schreef:
Blijft lastig ja! Stilzitten en toch op het gewicht blijven letten.

Ik probeer vooral op de koolhydraten te letten, het liefst eet ik deze max. 1 maaltijd per dag, maar dat lukt me meestal niet.

Hier bestaat het gemiddeld uit:

Ontbijt : Brinta
Lunch 1: krackertje (2x)
Lunch 2: krackertje/boterham/tosti
Tussendoor: fruit/cup a soup
Avondeten: veel eiwitten, weinig koolhydraten.

Brood en krackers zoveel mogelijk spelt/biologisch.
Verder drink ik heel de dag door thee en/of water (gemiddeld 2 liter)

Sport ik 3x in de week (cardio & kracht)
En rij 4/5x in de week paard

Hiermee blijf ik goed op gewicht en begint mijn vetpercentage te zakken.

Brinta en crackers is toch echt KH?

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 11:06

Dat lukt ook meestal niet zei ik toch :P..
Dat was ooit mijn bedoeling haha..

Inmiddels is het meer gezond eten als dat ik werkelijk op de calorieën/koolhydraten let. Vind het nu belangrijker dat ik genoeg eiwitten binnen krijg aangezien ik meer sport.

Kieffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 21:04

Ik lunch met een salade en een eiwitshake, vult prima en langdurig. Eind van de middag nog een eiwitreep en ik kan er weer tegenaan tot het avondeten *\o/*

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-15 21:17

waar ik zelf echt van houd is mozzarella en bijvoorbeeld een gekookt eitje

Ik eet al redelijk wat fruit, stuk of 2 a 5 per dag. Wij hebben altijd een royale fruitschaal
Van banaan tot appel, mandarijn tot tomaten, dadels, kiwi, sinaasappels en druiven. Dus net wat meer dan wat je normaal ziet. Gelukkig ligt er altijd genoeg.

Dadelijk een nieuwe baan, dus nu zelf fruit in kopen. Dan stap ik wel over op gemakkelijk fruit en groente.
wortels... of stukjes appel.

Phen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 17:39

Als ik zo de berichten lees vind ik het eigenlijk helemaal niet vreemd dat de meeste zoveel honger/trek hebben. Ik zie dat de meeste geneigd zijn om weinig te eten want er word 'niks' verbrand. Maar er word wel degelijk een hele hoop calorieën verbrand, want er lopen nog een heleboel processen in je lichaam door (zoals spijsvertering, bloedcirculatie, temperatuurregulering ect). Over het algemeen zit het BMR ongeveer op +/- 1500 calorieën per dag, en dan heb je nog geen enkele beweging hoeven maken.

De boosdoener in dit verhaal zijn eigenlijk de koolhydraten en dan met name de enkelvoudige (snelle) koolhydraten. Wat een enkelvoudige koolhydraat doet is pieken en dalen maken in je suikerspiegel, waardoor je dus weer snel honger krijgt. Enkelvoudige koolhydraten zitten in koekjes, snoep, gebak, zoet broodbeleg en fruit. Fruit bestaat alleen uit meer voedingsvezels waardoor ze langzamer zullen verteren dan bijvoorbeeld snoep en het is gezonder vanwege vitaminen.

Maar hoe zorg je dan precies voor een gezonder eetpatroon? Door meer complexe koolhydraten te eten (zoals (ongesuikerde!!!! volkorenproducten, peulvruchten, groenten), meer proteïne (zoals vlees, vis, eieren, noten, groenten) maar ook vetten zijn erg belangrijk voor het dieet (met name onverzadigde vetten, iets wat verzadigd vet is ook niet erg maar vermijd transvetten).
Het ideaalplaatje zou moeten zijn: koolhydraten 40%, proteïne 45% en vetten 15%. Dat is moeilijk maar wel haalbaar als je goed zoekt op internet, in boeken, tijdschriften ect. Wees creatief met het samenstellen van gerechten, maakt voorbereidingen voor de hele week (desnoods maak je 4 verschillende weekrecepten om af te wisselen) maar eet vooral genoeg! :)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 18:32

Ik ben sinds kort ook weer aan het werk en ik verbruik toch echt meer dan dat ik thuis doe. :') Wij eten tijdens de lunch gezamenlijk en het wordt ook ingekocht door werkgever. Dus bruin en wit brood en dan allerlei soorten beleg. Thuis heb ik genoeg aan twee keer per dag een bordje yoghurt of kwark en dan om 4 uur een mueslireep of een soepje. Op het werk (en hiervoor stage) eet ik 's ochtends thuis een bok yoghurt met noten, om 11 uur al een koek/reep, dan tijdens de lunch 4 boterhammen en om 4 uur weer iets. Alleen heb ik nog steeds vreselijk veel honger. :+

Even op mijn gemak dit topic doorlezen en kijken wat ik mee kan pakken qua tips. Wel even lastig, omdat ik nog niet helemaal weet wat we op het werk aan eten hebben en ik niet echt makkelijk ben qua eten.

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 19:24

Ik heb keihard mn gezonde patroon doorbroken vandaag :')
Ik was echt gesloopt door deze week dus ik kon mezelf niet beheersen
haha

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 20:10

Ik ontbijt met cruslie en yoghurt of als ik weinig tijd heb, zo'n goedemorgen drink ontbijt met wat fruit.

Tussendoor een stuk fruit of plak ontbijtkoek.

Lunch 4 bruine boterhammen met worst of kaas.

Tussendoortje weer een stuk fruit of een bouillon / cup a soup.

Ik loop in de pauze het liefst een minuut of 20 lekker buiten.
En dan s'avonds mijn paard verzorgen, stal mesten rijden etc... Daarna avond eten.

Ik eet weinig chips of snoep, hooguit in het weekend.

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 20:16

Heb je met een dagmenu als hierboven beschreven honger/trek, Ineke?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 20:47

Nee Emma, hiermee geen hongergevoel. Behalve met de lunch dan merk ik dat het tijd om te eten is :) maar dat is normaal ga ik vanuit.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 20:56

Ik dus wel? Ik verzorg geen paard meer dan, maar wandel en train wel met de honden. Enige wat ik dan niet eet overdag is een stuk fruit, dat eet ik dan 's avonds weer. Na één stuk fruit blijf ik enorme trek houden. :=

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 21:01

Ik vraag dat omdat je in de ochtend toch vrij veel suiker binnenkrijgt en daardoor kans loopt op meer trek.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 21:07

Als ik begin met crackers of boterhammen s'ochtends, heb ik juist wel last van hongergevoel.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 21:13

Leuk topic! Mijn broodtrommel is gruwelijk saai namelijk!

Ontbijt rond 7.20: Overnight oats (gewoon in halfvolle melk) met cacao, gezoet en een glas jus.

Rond 10.00 neem ik een ontbijtkoek, zo'n voorverpakte ontbijtkoek.

Lunch is om 12.15 en dan heb ik cup a soup champignon creme. Ik heb dan nog drie boterhammen in mijn trommeltje, twee met gezond/hartig beleg en eentje met kokosbrood of nutella.

Dan hangen mijn tussendoortjes af van de fruitvoorraad in huis, soms zijn dit twee appels, soms zijn dit een appel en een banaan. Of een peer en.... Nouja, noem maar op.
Het probleem is dat het meestal appels zijn en ik vreselijk trek krijg van appels.

Pas om 18.00 uur kan ik weer echt eten, nou meestal plunder ik dus thuis eerst nog wat meelkoekjes. Dat is niet het idee van tussendoortjes :')

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 21:23

Ineke, kijk even naar de post van Phen van 17.39 uur.
Dan zie je misschien wat ik bedoel. Cruesli, Goedemorgen drinkontbijt en ontbijtkoek bevatten namelijk erg veel toegevoegde suikers. En ook de bruine boterhammen zijn niet optimaal.

Hetzelfde bij Janine1990. Enorm veel suiker, dus niet zo gek dat je de voorraad meelkoekjes thuis plundert ;-).

Daar had ik zelf ook last van. Daarnaast kon ik moeilijk stoppen als ik eenmaal begon aan suikerrijk voedsel. Vandaag had ik ook zo'n dag, i.v.m. een gezellige meeting met allemaal lekkere dingen. Daar blijf ik dan van eten zonder verzadigingsgevoel. Nou mag dat best een keer, maar normaal gesproken eet ik dus praktisch geen toegevoegde suikers meer. Bevalt prima, en geen hongergevoel meer.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 21:25

Ik denk dat het hongergevoel meer komt doordat ik te weinig trage koolhydraten krijg na de middag... Want ik plunder echt puur uit hongergevoel.

Maar ik ben sowieso anti-anti suiker. Ik wil graag dagelijks wat van chocola, snoep of whatever... Ik heb vorig jaar gemerkt dat ik daarmee ook rustig 10 kilo kon afvallen zonder te sporten :') Discipline is the key...

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 21:27

Doe ik nu ook een aantal weken en vandaag heb ik inderdaad flut gegeten
Veel zoet en weinig water
Nou ik kan nu nogsteeds eten terwijl ik makkelijk 4 uur zonder kan zonder dat ik honger heb als ik normaal ontbijt en lunch
Ik moet zeggen dat ik eieren echt ideaal vind! Mits je natuurlijk voldoende tijd hebt om ze te maken
Als ik met ei en peulvruchten lunch smiddags kan ik weer een hele tijd vooruit!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 21:30

jwl schreef:
Doe ik nu ook een aantal weken en vandaag heb ik inderdaad flut gegeten
Veel zoet en weinig water
Nou ik kan nu nogsteeds eten terwijl ik makkelijk 4 uur zonder kan zonder dat ik honger heb als ik normaal ontbijt en lunch
Ik moet zeggen dat ik eieren echt ideaal vind! Mits je natuurlijk voldoende tijd hebt om ze te maken
Als ik met ei en peulvruchten lunch smiddags kan ik weer een hele tijd vooruit!

Een ei wil ik inderdaad ook nog eens proberen. Vind ei sowieso vet lekker. Maar ik erger me altijd dood als het pellen niet lekker gaat... :\

Wat voor peulvruchten lunch jij mee?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 21:33

Maar Emma, ik heb geen hongergevoel zoals ik toch schrijf na mijn eerste post.

Die post van Phen is leuk, maar niet te doen voor mij qua tijd en mogelijkheden.

Misschien als mensen dan komen met voorbeelden die goed voor te bereiden zijn of op de dag zelf te maken zijn. Daar heb ik ( en andere mensen hier) wat meer aan dan tips als gaan zoeken en vergelijken. Daar heb ik geen tijd voor en ook geen zin in omdat ik het heel druk heb de hele week. Het moet overigens wel koud gegeten kunnen worden, want ik heb op mijn werk geen mogelijkheid om dingen op te kunnen warmen.

Ik werk namelijk full-time, heb een paard, doe een avondopleiding en het huishouden in mijn eentje.

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 21:34

Kikkererwten vind ik lekker
En witte bonen ook
Die in tomatensaus vind ik lekker maar je moet wel ontzettend opletten met de suiker die daar weer bij zit
Dus als ik dat kies dan neem ik de gene waar het minste suiker bij zit
Kidney bonen vind ik ook prima te doen

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 21:36

Maar dat is toch niet lekker om koud te eten?
Ik eet dat soort dingen alleen warm.

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 21:39

Prima te magnetronnen
1 minuut in een bakje en Klaar