Suiker suiker suiker suiker!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 11:34

Vorig jaar heb ik een persoonlijk experiment gedaan met geraffineerde suiker. Gezond eten, voor mij is dat koken zonder pakjes/blikjes/kant en klaar/biologisch/minimaal vlees, deed ik al maar die koekjes of chipjes waren iets moeilijker om te laten staan. Omdat iedereen maar riep 'je voelt je zoveel beter als je stopt met suikers' dacht ik laat ik eens uittesten hoe dat werkt. Ik heb 10 dagen zonder suiker geleefd.(dat gaat wel iets verder dan het koekje bij de koffie laten staan) Zonder probleem volgehouden want op de 1 of andere manier werkt het woord experiment heel anders dan het woord dieet :') Maar wat iedereen voor die tijd gezegd heeft bleek wel te kloppen.

Na 3 dagen liep ik over van de energie, was een prettig stuiterballetje. Ook een aantal lichamelijke klachten werden minder (gewrichtspijn o.a) In mijn hoofd voelde ik me veel helderder, alsof ik daarvoor in een soort mist geleefd had. Mijn behoefte aan suiker verdween ook na een aantal dagen. Na de 10 dagen wilde ik eigenlijk geen suiker meer eten maar toch gedaan. Het leek alsof mijn smaak veranderd was. Dol was ik op milky way/m&m's/cola, maar dat is gewoon hartstikke vies. Chipjes vond ik niet meer lekker en zo waren er meer dingen die gewoon niet te eten waren.

Het is me niet gelukt om daarna suikerloos door het leven te gaan (beetje jammer) maar ik vind nog steeds heel veel snoep/chips/koek niet meer lekker. Mijn eetpatroon, met name mijn suikeriname, is wel degelijk drastisch veranderd door dit experiment.

Eigenlijk kan ik iedereen wel een persoonlijk experiment aanraden. Gewoon eens ervaren wat suiker nou eigenlijk met jou doet en daarna kijken of het de moeite waard is om dingen aan te passen of juist niet.

smurfje

Re: Suiker suiker suiker suiker!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 11:39

Ik heb er 3 dagen over gedaan om eraan te wennen dat ik veel minder suiker binnen kreeg.

Ik ben cold turkey gestopt. En daar had mijn lijf behoorlijk moeite mee. Ik dronk 1,5 liter appelsap per dag. En altijd had ik wel een snoepje in huis.

Geef het de tijd.

Rawr

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 11:40

8nnemiek schreef:
Ik zou sowieso niet in een keer álle suiker uit je dieet halen, maar langzaam afbouwen, want je krijgt er anders flinke hoofdpijn van!

Klopt, als je overgaat op een koolhydraatvrij dieet dan kun je zelfs een soort van griep krijgen. Hoofdpijn, diarree en volledig futloos. Dit kun je echter wel voorkomen door je elektrolyten aan te vullen door extra natrium (zout), kalium en magnesium in te nemen.

Ik ben zelf echt koolhydraatverslaafd trouwens, maar net als in in die docu doe ik het deze maand eens volledig zonder.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 11:40

Cyella schreef:
phormicola schreef:
Het euvel met suiker is dat het vaak gepaard gaat met andere vitamineloze producten. Per saldo/maaltijd ben je je lichaam dan alleen maar calorieën aan het voeren en geen vitamines en mineralen.
Zo zijn er obese mensen die in principe ondervoed zijn, dat wil zeggen: ze hebben allerlei tekorten.

Doe jij wat suiker op de aardbeien dan ga je daar echt niet minder van worden. Twee stroopwafels als lunch elke dag vindt je lijf waarschijnlijk wat minder grappig.

Precies, daar ben ik het 100% mee eens. Maar ik ben er een beetje allergisch(om het dan toepasselijk te houden) voor geworden dat mensen ten onrechte zeggen dat een bepaald voedingsmiddel ongezond is. Als iemand zegt: te veel transvet is ongezond is dat 100% terecht. Als iemand zegt: Vet is ongezond, is dat grote onzin. Maar dat is wel wat vaak gebeurd ;)

Heb overigens tot nu toe nog niks gevonden over 'granulated sugar' of 'refined sugar' op pubmed, google scholar en de database van mijn school. Maar zal je artikel even lezen ^^

De nuance is vaak ver te zoeken. Over het algemeen papegaaien mensen maar wat.

Probeer anders te zoeken op 'sugar bone health' oid.

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 11:43

Thesserd schreef:
Oeh al veel nuttige reacties. Ik was eigenlijk van plan meteen cold turkey zonder suiker thee te drinken, morgen op de eerste werkdag van het nieuwe jaar :D als dat niet lukt zijn misschien zoetjes en dan afbouwen een optie. Sterrenmunt en zoethout thee houd ik helemaal niet van en honing vind ik alleen lekker met brie of geitenkaas en walnoten :+

Wat betreft het vlees wat Detsy zegt, wanneer je vleeswaren bij een plaatselijke slager haalt, zit het dan wel goed? Wellicht dat ik dat dan maar moet gaan doen.

Ik wist overigens niet dat je ook slechte ogen en rimpels krijgt van suiker :+ mijn moeder had heel erg slechte ogen (met cilinder bij 1 oog -12) en dat heb ik lichtelijk geërfd denk ik, heb nu -3,5 en dat is nu al zo'n 1,5 jaar het zelfde gebleven, ondanks alle suikers :') dat is misschien dan een gelukje.

Ik baal nu wel dat ik dit weekend niet al boodschappen heb gedaan voor de komende week. Dan had ik langs de bakker en slager kunnen gaan. Morgen tussen de middag mag ik geoorloofd langs de boni en dan doe ik normaal altijd mijn inkopen voor de hele week op het werk. Eens even kijken of ik brood en vleeswaren zonder suiker en rommel kan vinden :')

Pff ik mag ook altijd zo graag een bakje Johma Pittige Kip Samba op brood eten, daar zullen ook wel veel suikers in zitten :( Eens even zien morgen... Qua ingrediënten kan ik gewoon zoeken naar 'glucose', 'fructose' en 'suiker'?

Wit brood heb ik overigens nooit lekker gevonden, als kind al niet. Toen snapte ik niet echt waarom ik het niet lekker vind. Inmiddels weet ik dat dat komt omdat dat gewoon zoet brood is, jakkes. Net als dat je 'normaal' brood zoals we dat hier kennen, in Frankrijk proberen te kopen. Dan heb je ook alleen maar van die zoete rommel :+

Nee, want spek bijvoorbeeld wordt gepekeld, dat is ook zo bij de slager. Ook ham wordt geconserveerd anders is het niet zo lang goed.
Gewoon rood vlees kan, heel af en toe in de vorm van biefstuk bijvoorbeeld. Goed voor de ijzers die er in zitten!
Verder is vis veel gezonder.

Tip; lees eens de voedselzandloper. Een heilig boek voor velen qua voeding ;)
Laatst bijgewerkt door Desty op 05-01-15 11:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 11:45

Ik heb het artikelen gelezen, maar waar de discussie om gaat is dat geraffineerde suiker ONGEZOND is en 'natuurlijke' suiker gezond. Daar vind ik niets over. Dat bepaalde suikers of een hoge hoeveelheid bepaalde effecten hebben op je lichaam zal ik niet ontkennen, maar daar gaat de discussie dan ook niet over. Stel dat jij bijvoorbeeld geraffineerde suiker in slagroom gebruikt en dat op je aardbeien(of iets anders wat je lekker vindt) doet, dan is dat echt niet slechter dan suiker in fruit.

Overigens: heeft iemand een idee wat het ADH is van suiker? Kan hier namelijk niet veel over vinden. Ik ga het in ieder geval eens proberen om zonder suiker te leven. Neem aan dat ze hiermee bedoel zonder toegevoegde suikers(in thee, koekjes, drinken etc.), maar je mag dan bijvoorbeeld wel fruit eten. En zetmeel houdende producten? Vallen die ook onder suiker?

Bedoel het trouwens niet aanvallend, maar is wel leuk om eens sceptisch te kijken naar alles omdat ik zeer geïnteresseerd ben in voeding. Ik doe zelf een biologische opleiding, dus leer ook veel hierover.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 11:46

Er zijn tegenwoordig ook scholen waarbij zoetigheid verboden is, daar is de afspraak dat ieder kind een gezonde lunch zonder suiker mee krijgt naar school. Nu is het niet zo dat je daar geen plakje ham uit de supermarkt mee mag geven, maar ze zijn wel heel streng op choco-pasta, hagelslag, pindakaas, jam e.d.. Zelfde geldt voor koekjes e.d. zijn niet toegestaan, fruit en groentes natuurlijk wel. Het zelfde gaat op voor drinken.
Omdat daar bij ieder kind dezelfde regel geldt vind ieder kind dat heel normaal, en gaan de trommeltjes allemaal leeg. Ik vind dat een erg goede regel, want vaak kwakken ouders inderdaad maar snel wat zoetigheid op een broodje mee naar school omdat dat tegen kamer-temperatuur kan (ikzelf vond zwetende kaas of vleeswaren ook niet meer lekker tussen de middag). Ik weet echter niet hoe het op die scholen zit met het bewaren van dat gezonde eten en drinken (zodat het ook gezond en smakelijk blijft)..
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-01-15 11:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 11:48

Cyella schreef:
Overigens: heeft iemand een idee wat het ADH is van suiker? Kan hier namelijk niet veel over vinden. Ik ga het in ieder geval eens proberen om zonder suiker te leven. Neem aan dat ze hiermee bedoel zonder toegevoegde suikers(in thee, koekjes, drinken etc.), maar je mag dan bijvoorbeeld wel fruit eten. En zetmeel houdende producten? Vallen die ook onder suiker?

Percentage maakt niet denderend veel uit. Zo lang je maar geen geraffineerde suikers pakt. Fruitsuikers zijn niet zo'n probleem en ook nog eens voor bepaalde processen in ons lichaam cruciaal.
Zetmeel producten zijn niet goed, omdat die suikers heel lang in je bloed rond blijven gaan. Suikers hebben maar een hele korte piek. Dat is veel beter!

Even gewijzigd, was in de war.
Laatst bijgewerkt door Desty op 05-01-15 11:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 11:50

Desty schreef:
Cyella schreef:

Percentage maakt niet denderend veel uit. Zo lang je maar geen geraffineerde suikers pakt. Fruitsuikers zijn niet zo'n probleem en ook nog eens voor bepaalde processen in ons lichaam cruciaal.
Zetmeel producten maken ook niet zoveel uit, omdat die nog een bewerkings proces van te voren moeten doorstaan. Die zetten we dus lang niet zo snel om naar vet

Dat lees ik dus heel vaak, maar nog nooit een bron gevonden. Waarom zijn fruitsuikers cruciaal en geraffineerde suikers slecht?

Desty

Re: Suiker suiker suiker suiker!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 11:51

Heeft met de glycemische index te maken, google maar eens

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 11:54

Ik moet als richtlijn aanhouden per 100 gram de koolhydraten te houden op 7 tot 11 gr.

Ik weet niet of dat voor andere ook geld

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 11:55

Desty schreef:
Heeft met de glycemische index te maken, google maar eens

Thanks, ik ga eens kijken! :)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 11:58

smurfje schreef:
Ik kan s middags gewoon een bakje brinta eten met een half schepje gewone suiker. En dan is mijn bloedsuiker erg mooi. Maar doe ik dat s ochtends als ik nog niks gedaan heb. Prik ik altijd een te hoge suiker.

Klop er 's ochtends eens een eitje door en voeg eventueel nog een lepeltje roomboter oid toe. Prik dan nog eens.

Fructose geïsoleerd is ook gewoon heel slecht, zo niet nog slechter dan gewone suiker. Het gaat er altijd om hoé je iets gebruikt.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 12:01

Via google kom ik dit tegen:
Citaat:
Hoe wordt geraffineerde suiker gemaakt?

Om geraffineerde suiker te krijgen moet men de suiker wassen, snijden, malen, walsen (persen), filteren, centrifugeren, klaren, carbonatatie (fosfatatie), indikken door verdamping, ontkleuren (m.b.v. verkoolde koeienbeenderen), ionenuitwisseling met een hars, verder indikken door evaporatie, kristallisatie, nogmaals centrifugeren en drogen (behandelen met antischuimmiddel, behandelen met formaldehyde, verzuren met zwaveldioxide, toevoegen van hardheidsstabilisator, schonen m.b.v. blauwzuur, enz. (bron: http://www.circadian.nl/supplementen/suiker.html)

Er staat dat suiker na al deze handelingen veel slechter kan worden opgenomen door het lichaam. Maar ik kan me ook voorstellen dat er iets van al die chemische stoffen in de suiker blijft zitten, dat lijkt me ook niet gezond.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 12:05

Een voedingsconsulente vertelde me dat natuurlijke suikers altijd samengaan met vitamines. Dus fruit bevat suiker en vitamines. De geraffineerde suikers hebben die vitamines niet en zouden zich gaan binden met vitamines in het lichaam en zo vitamines aan het lichaam onttrekken.

Hier zelf ook lang geloofd dat ik teveel suiker at, proberen minderen maar voelde me er alleen maar slechter door. Tot bleek dat mijn suikerspiegel eigenlijk altijd wat aan de lage kant is, dus ik ben één van die geluksvogels die een liter cola mag drinken zonder er last van te hebben. :) (wat niet wil zeggen dat ik dat dagelijks doe natuurlijk)

MZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 12:05

Sleeper schreef:
Vorig jaar heb ik een persoonlijk experiment gedaan met geraffineerde suiker. Gezond eten, voor mij is dat koken zonder pakjes/blikjes/kant en klaar/biologisch/minimaal vlees, deed ik al maar die koekjes of chipjes waren iets moeilijker om te laten staan. Omdat iedereen maar riep 'je voelt je zoveel beter als je stopt met suikers' dacht ik laat ik eens uittesten hoe dat werkt. Ik heb 10 dagen zonder suiker geleefd.(dat gaat wel iets verder dan het koekje bij de koffie laten staan) Zonder probleem volgehouden want op de 1 of andere manier werkt het woord experiment heel anders dan het woord dieet :') Maar wat iedereen voor die tijd gezegd heeft bleek wel te kloppen.

Na 3 dagen liep ik over van de energie, was een prettig stuiterballetje. Ook een aantal lichamelijke klachten werden minder (gewrichtspijn o.a) In mijn hoofd voelde ik me veel helderder, alsof ik daarvoor in een soort mist geleefd had. Mijn behoefte aan suiker verdween ook na een aantal dagen. Na de 10 dagen wilde ik eigenlijk geen suiker meer eten maar toch gedaan. Het leek alsof mijn smaak veranderd was. Dol was ik op milky way/m&m's/cola, maar dat is gewoon hartstikke vies. Chipjes vond ik niet meer lekker en zo waren er meer dingen die gewoon niet te eten waren.

Het is me niet gelukt om daarna suikerloos door het leven te gaan (beetje jammer) maar ik vind nog steeds heel veel snoep/chips/koek niet meer lekker. Mijn eetpatroon, met name mijn suikeriname, is wel degelijk drastisch veranderd door dit experiment.

Eigenlijk kan ik iedereen wel een persoonlijk experiment aanraden. Gewoon eens ervaren wat suiker nou eigenlijk met jou doet en daarna kijken of het de moeite waard is om dingen aan te passen of juist niet.

Hallo, ik kom meelezen en hier en daar reageren, omdat ik voeding ontzettend interessant vind en binne kort ook een experiment wil doen, namelijk 40 dagen zonder (geraffineerde) suiker. Sleeper, ik had wat vraagjes aan je, omdat je dit oom heb gedaan.

Zelf ben ik wel van plan om nog gewoon brood en pasta te eten, maar wil ik alle producten waar 'suiker' of een schuilnaam van suiker op de ingrediëntenlijst staat 40 dagen vermijden. Heb jij dit ook zo gedaan? Of hoe heb jij bepaald wat wel en niet mag? At je wel brood (zonder toegevoegde suiker).

Ik hoor het graag van je :)

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 12:08

8nnemiek schreef:
Via google kom ik dit tegen:
Citaat:
Hoe wordt geraffineerde suiker gemaakt?

Om geraffineerde suiker te krijgen moet men de suiker wassen, snijden, malen, walsen (persen), filteren, centrifugeren, klaren, carbonatatie (fosfatatie), indikken door verdamping, ontkleuren (m.b.v. verkoolde koeienbeenderen), ionenuitwisseling met een hars, verder indikken door evaporatie, kristallisatie, nogmaals centrifugeren en drogen (behandelen met antischuimmiddel, behandelen met formaldehyde, verzuren met zwaveldioxide, toevoegen van hardheidsstabilisator, schonen m.b.v. blauwzuur, enz. (bron: http://www.circadian.nl/supplementen/suiker.html)

Er staat dat suiker na al deze handelingen veel slechter kan worden opgenomen door het lichaam. Maar ik kan me ook voorstellen dat er iets van al die chemische stoffen in de suiker blijft zitten, dat lijkt me ook niet gezond.

Lijkt me een beetje tegenstrijdig aangezien ik net lees dat geraffineerde suiker juist een hóge GI heeft en dus snel wordt opgenomen. Of er chemische stoffen in blijven zitten lijkt me inderdaad logisch, maar daar kan je natuurlijk niet vanuit gaan. Daar zullen wel strenge regels voor gelden. Heb dit net op internet gevonden:

"1. Het verbranden van glucose vereist een tussenkomst van o.a. magnesium, calcium, vitamines B, zink, chroom, mangaan, koper en diverse enzymen. Bij afwezigheid van deze stoffen (zoals bij geraffineerde suikers) worden deze uit onze lichaamsreserves gehaald. Geraffineerde suikers zijn dus nutriëntenrovers en staan zo in verband met o. a. osteoporose, cariës, een zwakke immuniteit, zwakke darmflora en voedingsintoleranties en allergieën.

2. Geraffineerde suikers hebben een hoge glycemische index en zorgen voor de zogenaamde bloedsuikerpieken (hyperglycemie) en bloedsuikerdalen (hypoglycemie). Schommelingen van de bloedsuikerspiegel belasten niet alleen de pancreas (verantwoordelijk voor de productie van insuline (een adipogeen hormoon dat vetaanmaak stimuleert)) maar ook de bijnieren (die na hypoglycemie adrenaline produceren). Vermoeidheid en CVS zijn dus vaak een logisch gevolg. De pieken en dalen in de bloedsuikerspiegel stimuleren ook de aanmaak van vetweefsel (obesitas).

3. Epidemiologische studies en de WHO zien duidelijk het verband tussen het gebruik van geraffineerde suiker en diabetes type 2, ook ouderdomsdiabetes genoemd. Voor een deel komt dat omdat vooral fructose bijdraagt tot abdominale obesitas of “buikvet” (wat een risicofactor is tot het ontwikkelen van insulineresistentie, de voorloper van diabetes type 2). Maar ook bij slanke mensen ziet men, dat een toename van fructose de insulineresistentie doet toenemen. Diabetes type 2 is bovendien een van de snelst toenemende ziekten van onze Westerste beschaving. Steeds meer jongeren en kinderen lijden ook aan diabetes type 2 door overmatig gebruik van suiker. De term “ouderdom sdiabetes” is dus niet meer helemaal correct.

4. Bij overmatig gebruik van geraffineerde suikers stijgt het triglyceridengehalte (vetten in de bloedbaan). Een verhoogd triglyceridengehalte is een van de risicofactoren voor hart-en vaatziekten. Er is hier sprake van het zogenaamde sucrose-triglyceriden-effect.

5. En last but not least (interessant voor de vrouwen onder ons) veroorzaakt suiker ook vroegtijdige ouderdomsverschijnselen (waaronder rimpels). Glucose heeft namelijk de eigenschap zich aan eiwitmoleculen (bv. collageen) te binden waardoor die eiwitten beschadigd raken en AGE’s (Advanced Glycation End-products) gevormd worden. Die AGE’s versnellen het verouderingsproces wat duidelijk zichtbaar wordt door het ontstaan van rimpels op de huid. AGE’s verharden bovendien ook je bloedvaten, bezorgen je stijve gewrichten en tasten je hersenen aan. [De houdbare vrouw ¨C2012 :35] "

Klinkt heel betrouwbaar, ga de bronnen even opzoeken (:

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 12:08

8nnemiek schreef:
Cyella schreef:
Is echt de grootste onzin die ik ooit gelezen heb. Dus zij beweert dat ín suiker ook nog vitamine, mineralen én vezels zitten :')

Je moet het zo lezen; je neemt een gezonde suikerbiet, je haal er de vezels uit, je haalt er de mineralen uit, je haal er de vitamines uit, en je houdt alleen de suiker over. En vervolgens wordt die suiker ook nog eens verder bewerkt en gebleekt dmv chemische middelen.. Tuurlijk is dat slecht! En vervolgens wordt het gebruikt om dingen die van zichzelf ook al suikers bevatten, zoals meel, nóg zoeter te maken..
Bij paarden is het ook al lang bekend dat te veel suikers zorgen voor te veel afvalstoffen en daardoor jeuk, mok, eczeem enz.. Bij mensen is dat precies hetzelfde.

Maar je lichaam kan wel van alles met pure suiker hoor. Je lichaam heeft een aantal lichaamseigen stoffen die er voor zorgen dat glucose wordt opgenomen vanuit het bloed de lichaamscellen in. Onder andere GLP-1 en insuline. Insuline zorgt ervoor dat de glucose in de cel kan worden opgenomen waar het voor energie zorgt. Daar heeft het geen vitamines of mineralen voor nodig opdat moment.

Natuurlijk heeft ze lichaam vitamines en mineralen nodig voor het in stand houden van alle lichaamsprocessen zoals het maken van hormonen en afweerstoffen.

Maar het is niet zo dat de lichaamscel de suiker niet opneemt als er geen mineraal of vitamine "in" de suiker zit....dat kan namelijk niet. Er zit geen vitamine in glucose.

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 12:10

Brood zou ik sowieso niet doen, tarwe is ook heel slecht voor je. Griekse yoghurt met banaan en een stukje echt pure chocola (of de banaan en chocola vervangen voor verschillende nootjes), is veel en veel beter voor je :)

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 12:10

NatasjavE schreef:
8nnemiek schreef:

Je moet het zo lezen; je neemt een gezonde suikerbiet, je haal er de vezels uit, je haalt er de mineralen uit, je haal er de vitamines uit, en je houdt alleen de suiker over. En vervolgens wordt die suiker ook nog eens verder bewerkt en gebleekt dmv chemische middelen.. Tuurlijk is dat slecht! En vervolgens wordt het gebruikt om dingen die van zichzelf ook al suikers bevatten, zoals meel, nóg zoeter te maken..
Bij paarden is het ook al lang bekend dat te veel suikers zorgen voor te veel afvalstoffen en daardoor jeuk, mok, eczeem enz.. Bij mensen is dat precies hetzelfde.

Maar je lichaam kan wel van alles met pure suiker hoor. Je lichaam heeft een aantal lichaamseigen stoffen die er voor zorgen dat glucose wordt opgenomen vanuit het bloed de lichaamscellen in. Onder andere GLP-1 en insuline. Insuline zorgt ervoor dat de glucose in de cel kan worden opgenomen waar het voor energie zorgt. Daar heeft het geen vitamines of mineralen voor nodig opdat moment.

Natuurlijk heeft ze lichaam vitamines en mineralen nodig voor het in stand houden van alle lichaamsprocessen zoals het maken van hormonen en afweerstoffen.

Maar het is niet zo dat de lichaamscel de suiker niet opneemt als er geen mineraal of vitamine "in" de suiker zit....dat kan namelijk niet. Er zit geen vitamine in glucose.

Precies. Ik denk dat de waarheid ergens in het midden ligt. Omdat er vaak van die hypes in voedingsland zijn(zoals dat vezels slecht zijn), is het wel interessant om onderzoek hierover op te zoeken.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 12:15

Desty schreef:
Brood zou ik sowieso niet doen, tarwe is ook heel slecht voor je. Griekse yoghurt met banaan en een stukje echt pure chocola (of de banaan en chocola vervangen voor verschillende nootjes), is veel en veel beter voor je :)

Tarwe is niet slecht voor je....juist tarwe zorgt er voor dat de glucose langzaam in het bloed komt en draagt bij aan een gelijkmatige suikerspiegel.

Dat een suikerspiegel gelijkmatig is is belangrijk omdat als met een suikerdaling heeft men gaat snaaien,..je hebt dan honger.

Te veel eiwitten en vetten zijn ook niet goed voor je.

Bovendien wat denk je dat je lichaam doet bij een tekort aan suiker in de cellen?

Je lichaam gaat dan glycogeen omzetten in suiker, is de glycogeen op dan worden de vetten aangesproken...ha,..goed zul je denken....ja alleen als je een flinke vetvoorraad bezit. Want als het vet op is gaat het lichaam eiwitten omzetten naar glucose.

En bij dat proces komen er triglyceriden en ketonen vrij... Als dat langdurig het geval is is dat niet gezond voor je.
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 05-01-15 12:23, in het totaal 1 keer bewerkt

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 12:18

Cyella schreef:
Precies. Ik denk dat de waarheid ergens in het midden ligt. Omdat er vaak van die hypes in voedingsland zijn(zoals dat vezels slecht zijn), is het wel interessant om onderzoek hierover op te zoeken.

Vezels slecht voor je? Nou das echt nieuw voor mij.

Vezels in de voeding dragen bij aan een goede darmwerking. Ze bevorderen de stoelgang en zorgen voor een verzadigt gevoel.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 12:21

NatasjavE schreef:
Cyella schreef:

Vezels slecht voor je? Nou das echt nieuw voor mij.

Vezels in de voeding dragen bij aan een goede darmwerking. Ze bevorderen de stoelgang en zorgen voor een verzadigt gevoel.

Precies, daarom eten sommige mensen nu geen brood meer :')
Snap nooit dat mensen meteen ervan uit gaan dat als een iemand iets roept, het meteen waar of onderbouwd is. Je gaat toch eerst je eigen onderzoek doen?

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 12:30

Precies en dan kom je er achter dat je van brood eten alleen nog maar meer brood eet en snel zwaar wordt. En als je brood vervangt voor producten zonder tarwe het honger gevoel weggaat en je gewicht veel makkelijker stabiel blijft.
Jij gaat er van uit dat mensen er gelijk vanuit gaan zonder dat ze het onderzocht hebben. Maar er zijn ook heel veel mensen die het gewoon eens een paar weken proberen en dan hun eigen conclusies trekken.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 12:32

Jennyj01 schreef:
Precies en dan kom je er achter dat je van brood eten alleen nog maar meer brood eet en snel zwaar wordt. En als je brood vervangt voor producten zonder tarwe het honger gevoel weggaat en je gewicht veel makkelijker stabiel blijft.
Jij gaat er van uit dat mensen er gelijk vanuit gaan zonder dat ze het onderzocht hebben. Maar er zijn ook heel veel mensen die het gewoon eens een paar weken proberen en dan hun eigen conclusies trekken.

Dan heb je het zelf toch onderzocht op je eigen manier ;)
Was geen aanval hoor, je hoeft je dus ook niet aangevallen voelen. Iedereen moet weten wat hij/zij doet. Maar het gaat erom dat je niet zomaar iets aanneemt wat wordt gezegd of op internet staat. Dat doe jij toch prima ;)