Slecht, gemanipuleerd voedsel. Ik wil anders!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 11:19

xEmily schreef:
Ik wou dat eerst ook allemaal (dus ik snap het wel enorm! daar niet van).
En toen sloop er een eetstoornis in.
Niet alleen door dat natuurlijk, maar dat was wel het laatste zetje.

En sindsdien vind ik het zo riskant eerlijk gezegd dat mensen er zo obsessief (zo lijkt het tenminste) ermee bezig zijn. Die grens tussen 'gezond verstand' en 'gestoord' is af en toe behoorlijk dun ... waarom niet gewoon eten wat je wil eten en waar je zin in hebt, maar dan wel voor kwaliteitsvoedsel gaan (bio kip dus ipv normale kip etc), zonder ingewikkelde dieetvoorschriften?

Kan mij alleen maar bij jou aansluiten. Mensen slaan door gebrek aan kennis en gevoed door docu's en boeken nogal eens door heb ik het idee.
Eens goed bekijken wat je nu precies eet kan echt geen kwaad. En dat koekjes en chips niet echt goed voor je zijn weet iedereen diep in zijn hart wel denk ik. Als je logisch nadenkt zijn producten die erg lang houdbaar zijn terwijl de basis producten dat niet zijn natuurlijk op een of andere manier bewerkt. Daarbij is overdaad schaadt over het algemeen een goede richtlijn.
Mensen worden naast vaker ziek ook nog steeds ouder. Die 2 zaken kan ik niet echt los van elkaar zien. Ik denk dat het zo slecht niet is met ons voedsel. Kijken naar de herkomst en zo veel mogelijk vers zal je al een heel eind op weg helpen.
Daarnaast ben ik groot voorstander van lokaal je vlees kopen. Maar dat is eigenlijk alleen al omdat er dan minder gesleept wordt met dieren en de bier er vaak meer aan kan verdienen.

Anoniem

Re: Slecht, gemanipuleerd voedsel. Ik wil anders!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 11:30

Je moet niet vergeten dat alle mensen die nu heel oud aan het worden zijn niet van baby af aan al die toevoegingen hebben gehad. In de eerste helft van hun levens waren er nog vrijwel geen e nummers. Ook geen vaccinaties. En minder uitlaatgassen. ( wel weer andere pesticiden en asbest enzo)
Van de jongere generaties moeten we in de toekomst nog maar afwachten wat alle e nummers, gmo's en vaccins met ze doen, hoe oud ze erop gaan worden en met welke klachten.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 11:33

pol013 schreef:
xEmily schreef:
Ik wou dat eerst ook allemaal (dus ik snap het wel enorm! daar niet van).
En toen sloop er een eetstoornis in.
Niet alleen door dat natuurlijk, maar dat was wel het laatste zetje.

En sindsdien vind ik het zo riskant eerlijk gezegd dat mensen er zo obsessief (zo lijkt het tenminste) ermee bezig zijn. Die grens tussen 'gezond verstand' en 'gestoord' is af en toe behoorlijk dun ... waarom niet gewoon eten wat je wil eten en waar je zin in hebt, maar dan wel voor kwaliteitsvoedsel gaan (bio kip dus ipv normale kip etc), zonder ingewikkelde dieetvoorschriften?

Kan mij alleen maar bij jou aansluiten. Mensen slaan door gebrek aan kennis en gevoed door docu's en boeken nogal eens door heb ik het idee.
Eens goed bekijken wat je nu precies eet kan echt geen kwaad. En dat koekjes en chips niet echt goed voor je zijn weet iedereen diep in zijn hart wel denk ik. Als je logisch nadenkt zijn producten die erg lang houdbaar zijn terwijl de basis producten dat niet zijn natuurlijk op een of andere manier bewerkt. Daarbij is overdaad schaadt over het algemeen een goede richtlijn.
Mensen worden naast vaker ziek ook nog steeds ouder. Die 2 zaken kan ik niet echt los van elkaar zien. Ik denk dat het zo slecht niet is met ons voedsel. Kijken naar de herkomst en zo veel mogelijk vers zal je al een heel eind op weg helpen.
Daarnaast ben ik groot voorstander van lokaal je vlees kopen. Maar dat is eigenlijk alleen al omdat er dan minder gesleept wordt met dieren en de bier er vaak meer aan kan verdienen.

Ongezond eten is helemaal niks mis mee. "Alles met mate", toch? ;)
Ik probeer echt op mijn voeding te letten, maar eens in de twee weken zoiets pakken we toch afhaal of macdonalds. Soms gaan we ergens wat eten tussendoor, dan eet je ook 'ongezond'. Zolang je alles maar afwisselt denk ik dat je relatief gezond eet. Soms heb ik echt een week dat ik geen zin heb om te koken en het allemaal uit pakjes komt. Dan heb ik weer een periode dat ik (overdreven) gezonde dingen eet.

Wat ik wel altijd probeer is om zo min mogelijk vlees te eten ivm de duurzaamheid. Niet vanwege mijn gezondheid ;)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 11:36

Anoniem schreef:
elenaMM77 schreef:
calorieën zijn ook niet persee boosdoeners, het gaat erom waar die caloriën inzitten..

de sausjes uit de supermarkt zitten boordevol suikers..
ik neem aan dat jij geen suikerpot omkeert in je sausje?

Dat ligt eraan welke saus ik maak. Over wortelen gaat zoete botersaus, daarbij keer ik de fructose suikerpot wel behoorlijk om. In de jus keer ik de Himalaya zoutpot weer behoorlijk om want ik kook verder zoutloos omdat mijn peuter ook met de pot mee eet, maat de jus moet toch behoorlijk compenseren want ik houd niet van zoutloos.
Het zal mischien ook wel uitmaken welke suikers je gebruikt. Hier alleen bio, fructose en kokosbloessuiker.

fructose is een idd fruitsuiker.. niet de holle kristalsuiker die de fabriek erin kiepert..

het gaat er vooral om dat je holle callorien vermijd.. en die zitten vaak in zakjes en pakjes en dingen die je zelf prima kunt maken maar er vaak te lui voor bent.. en om de juiste 'lekkertjes' naar boven te halen (het vetje, het suikertje) stoppen ze er een smaakversterker in die verder tenzij je het pure smaakversterker met pollepels tegelijk staat op te eten, echt geen kwaad kan..

zout kun je trouwens 'naar boven halen' met bepaalde kruiden.. die dus geen 'keukenzout' zijn maar een zoutvervanger. of vervangen door een smaak die net zo lekker is, maar geen zout is.. knoflook en gember zijn goede voorbeelden waardoor je geen zout mist, maar ook venkel of mosterdzaad.

L-glutamaten (je E621 lol) zijn natuurlijke stoffen die een zoute smaak versterken. Ze versterken de umami-smaak van hartige voedingsmiddelen, zoals vlees, vis, champignons en hartige snacks.
je kunt dus het beste extra producten met een natuurlijk hoog gehalte aan E621 (zoals tomaat) gebruiken, zodat de smaak van het aanwezige zout in het eten (zit ook van nature in voedsel zonder toe te voegen) versterkt wordt.

waar je dan weer rekening mee moet houden is het glycine gehalte van producten.. deze onderdrukken namelijk de 'zoute' smaak, waardoor je meer zout moet toevoegen om een 'zoute' smaak te hebben..
bonen, meel, sesam, zonnebloempitten, soja, maar ook vlees vis en gevogelte (daarom is ongezout vlees ook zo smakeloos denk ik.. zowel l glutamaten als glycine heb je dus geen versterking van het natuurlijke zout en zul je het moeten toevoegen als je 'hartig' wilt.

;) zo zie je maar.. als je echt aan de slag wilt met de basis van producten dan kun je het beste kijken naar wat je precies waarbij in duwt..

maar zoals iemand al aangaf.. waarom zouden we zo overdreven doen.. beetje rekening houden met wat je in je mond stopt en geen overdaad aan vet/suiker en of gewoon de hoeveelheid die je eet en het komt allemaal wel goed

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 11:54

Dat denk ik ook. Mensen voeden zichzelf vooral met angst voor alles wat je kan eten, gaan spastisch rondom eten lopen doen en alles wat 'ongezond' zou kunnen zijn. Nou is er 1 ding in het leven wat mijn inziens het meest ongezond van alles is en dat is stress. Kan geen E621 overdosis tegenop. :+

Het is allemaal niet zo ingewikkeld. Het menselijk lichaam zit prachtig in elkaar en zoals ik al eerder aangaf hebben je organen zoals nieren en lever een enorme overcapaciteit. Die kunnen dingen zoals uitlaatgassen, sporen van pecticiden in voeding makkelijk weer van je lichaam afstoten.

Het gaat alleen fout bij het feit dat deze lever en nieren al helemaal overwerkt zijn door alle vet, suiker, alcohol en stress ze te verwerken krijgen.

Voldoende vocht, rauwkost, fruit en groente. Regelmaat in je voedingspatroon (3x per dag op regelmatige tijdstippen eten). Suiker volledig verbannen behalve de van nature in fruit aanwezige suikers (dus niet ook nog eens fructose ergens anders aan toevoegen). Dierlijke producten biologisch en met mate. Dagelijk vers koken en geen pakjes. Geen onnodige toevoegingen. Geen suikervervangers. Geen frisdrank en vruchtensappen uit pak (lees ook: geen suiker of suikervervanger). Alcohol niet of met mate.

Als je zoals bovenstaand eet: dan maakt het echt geen fluit uit of je je eten in kokosvet of roomboter klaarmaakt. Of je gemodificeerde zilvervliesrijst eet of biologische basmatirijst. (Zilvervliesrijst bevat zelfs meer vezels.) Het maakt geen fluit uit dat je komkommer misschien sporen van (goedgekeurde) pesticiden bevat, want die vallen in het niet in vergelijking met de belasting die suiker of alcohol op je lichaam heeft.

Echt, we focussen ons teveel op de verkeerde dingen.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 11:58

Erg interessant topic dit, ik heb alles net meegelezen.

manie schreef:
Het lijkt nu wel alsof al ons voedsel super-slecht is, maar we worden ouder dan óóit te voren....

Dat we ouder worden komt imo echt niet door het voedsel, mensen worden tegenwoordig ook steeds sneller ziek, de medische wereld doet imo het meest om ervoor te zorgen dat wij mensen steeds ouder worden, dat ligt imo echt niet aan het voedsel aangezien obesitas nu bij de helft van de Nederlanders voorkomt. Mensen eten gewoon steeds slechter, voedsel bevat veel toegevoegde zooi wat niks oplevert en wordt steeds meer bewerkt waardoor de voedingswaardes die erin zaten weg gaan en daarnaast eten mensen steeds meer vergeleken met jaren geleden, een slechte ontwikkeling imo.

MarlindeRooz schreef:
Je kan er ook voor kiezen om 2x per week duurder, duurzamer vlees te eten in plaats van elke dag goedkoop. Dat heb ik al eens eerder gezegd.

Helemaal mee eens, het lijkt alsof mensen vaak alleen maar zeggen dat ze niet gezonder vlees kunnen eten ivm de kosten maar het zijn keuzes maken. Wij eten echt niet elke dag vlees en vis maar als we het eten dan alleen biologische vlees en vis met keurmerk omdat ik al die antibiotica niet in mijn lichaam wil hebben.

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 12:00

Rocamor schreef:
Elise_0o schreef:
Ik vind dit altijd zo'n leuk en hypocriet onderwerp, heerlijk :)

Eten zoals je overgrootmoeder? Zou ik niet doen!
Coca cola was bijvoorbeeld een hoestdrankje waar cocaïne in zat en kindersnoep waar arsenicum in zat. Vroeger waren de regels nog niet zo streng als dat ze nu zijn en de wetenschap wist nog niet de helft van wat ze nu weten over voedsel.

Een heel goed stuk! Maar ik haal toch even een klein stukje aan. Er werd niet gezegd "Eten zoals je grootmoeder deed", maar eet alleen wat je grootmoeder zelf zou kunnen maken. En dat is naar mijn mening:
Vlees van de boer uit de buurt (of zelf beestje houden en slachten)
Groentes van het land
Fruit dat verkrijgbaar is
Granen van het land en hier evt koekjes of ander lekkers van makend
Sausjes ed zelf makend

En dus niet al die ellendige samengevoegde potjes, prutteltjes en Rommel (die, dat geef ik toe, vaak best makkelijk en soms ook nog wel te pruimen zijn).

Ik heb laatst in het openlucht museum in Arnhem (geweldig museum trouwens!) een kookboek gekocht uit oma's tijd. Nou wat die allemaal wel niet in de gerechten stopten toen der tijd!
Reuzel, veel zout en nog veel meer suiker :P
Gekookte wortels? Suiker!
Rode kool? Suiker!
En zo kan ik nog wel even doorgaan haha

Vroeger waren ze gewoon niet bezig met gezond en ongezond. Slank zijn was toen der tijd ook nog helemaal niet belangrijk. Wel dat je goed at en daar je energie vandaan haalde zodat je de dag goed door kon komen. Vandaar ook alle gerechten met veel aardappels en brood (en de riante toetjes :P ).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 12:00

Als ik mag kiezen stop ik toch liever wat extra bio fructose in mijn wortelen dan dat ik pesticiden eet :o

4x per jaar de gifspuit over de akkers wat ik vaak zie gebeuren wordt het voor mij niet smakelijker van.
Ga er maar eens langs rijden met je kachelventilatoten van je auto op stand max en de wind in jouw richting. :r
Als je alleen al ziet hoe vaak de gifspuit per seizoen over 1 tarwe akker gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 12:03

Wat betreft eten. Saus maken van gewone zaken als room, zure room, melk met maizena ed.
En dat gemiep over calorieën. Beter te veel calorieën dan vol met chemische rotzooi.
Zo vaak maak ik zelf geen saus maar meer als...
Verse groente liefst eigen tuin of anders bietsen bij de buren. Meestal hebben ze te veel van een soort en dan kan je makkelijker wat overnemen. Vlees haal ik bij een slager die zelf slacht en anders geen vlees.
Appels peren ed. Woon in de krimpenerwaard, meeeeer dan genoeg mensen die een kleine boomgaard hebben en wat in de verkoop doen langs de weg.
En soms heb ik schijt aan de hele wereld en is het pizzaaa of sambal bij.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 12:07

_Nelleke_ schreef:

sterker nog

de natuur is een prachtig iets.. als je gewoon normaal goed eet, eet je redelijk goed in balans. zo lang je matigt kan een versnappering met rotzooi ook niet veel kwaad..

wat meer kwaad kan is specifiek dingen gaan weren uit je dieet.. ik eet geen Enummers want die zijn slecht.. echter bepaalde Enummers zijn juist belangrijk voor je spijsvertering en worden extra toegevoegd omdat men in een normaal dieet daar eigenlijk te weinig van binnen krijgt. (geen vitamine C was vroeger een enkeltje hemelen met scheurbuik..als men toen E300 had kunnen weten te isoleren (vitamine C dus) en aan het scheepsbeschuit had kunnen toevoegen, dan had men dat met alle liefde gedaan, had vele levens gespaard etc.

iemand die bijvoorbeeld slecht tegen Citrusfruit kan, zal meer moeite hebben met voldoende Vitamine C binnenkrijgen.. als je dan ook nog eens alles met E nummers gaat weren en dus een bepaald drinken niet wilt drinken omdat er staat toegevoegd E300 (in de meeste vruchtensapjes en zelfs sportdrankjes zit dat wel) dan zul je dus vitamine pillen moeten gaan slikken.. en guess what die zitten bomvol Enummers. kies je ervoor om die dan ook maar niet te slikken.. dan heb je dus een Vitamini C tekort met alle problemen van dien..

puur en alleen omdat je zelf bedenkt dat alle Enummers slecht zijn als ze niet in een onbespoten product zitten. je brengt dan zeer eenvoudig zelf je hele dieet uit balans met alle gevolgen vandien en dan wordt de schuld vaak geschoven op 'vroeger wel e nummers gegeten en zie nu ben ik ziek'.

door het moderne 'dieten' met deze groep niet, dat stofje niet etc.. loop je grote risico's de van nature aanwezige balans in voeding uit balans te brengen.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 12:08

Morganlefay schreef:
Wat betreft eten. Saus maken van gewone zaken als room, zure room, melk met maizena ed.
En dat gemiep over calorieën. Beter te veel calorieën dan vol met chemische rotzooi.
Zo vaak maak ik zelf geen saus maar meer als...
Verse groente liefst eigen tuin of anders bietsen bij de buren. Meestal hebben ze te veel van een soort en dan kan je makkelijker wat overnemen. Vlees haal ik bij een slager die zelf slacht en anders geen vlees.
Appels peren ed. Woon in de krimpenerwaard, meeeeer dan genoeg mensen die een kleine boomgaard hebben en wat in de verkoop doen langs de weg.
En soms heb ik schijt aan de hele wereld en is het pizzaaa of sambal bij.

gewoon eten wat je gevoel je ingeeft en waar je trek in hebt.. en een beetje in het achterhoofd houden dat overdaad schaad en vers van het land gezonder is dan pakjes..

amen

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 12:09

Persoonlijk begrijp ik het niet dat mensen de keuze hoeven maken tussen suiker of chemisch. Waarom niet beiden vermijden. En teveel slechte calorieën en chemische toevoegingen vermijden ingaand op eerdere posts hierover.
Het is niet altijd mogelijk en wij eten ook zeker weleens een pizza uit de supermarkt of bij uitzondering een patatje van de snackbar maar voor de rest vinden wij het belangrijk om gezond te eten zonder dat je er stress van krijgt. Zoals iemand ook al eerder schreef, stress doet ook veel met je lichaam.

Wat ik persoonlijk moeilijker vind is producten vinden die geen chemische toevoegingen hebben, zelfs bij Eko plaza (biologisch winkel) hebben veel producten chemische toevoegingen of verschillende suikers ed toegevoegd wat nergens op slaat. De zoektocht naar gezond voedsel zonder slechte toevoegingen is erg lastig en dat vind ik jammer.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 12:11

C_arola, omdat je dieet dan erg beperkt wordt met alle gevolgen van dien, zoals Elena zegt.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 12:12

De meeste feiten uit de OP wist ik al wel... De meest betrouwbare manier zodat je weet dat je eten niet gemanipuleerd of vergiftigd is, is om zelfvoorzienend te worden.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 12:16

_Nelleke_ schreef:
C_arola, omdat je dieet dan erg beperkt wordt met alle gevolgen van dien, zoals Elena zegt.

Wanneer je biologisch eet en let op de toevoegingen in producten dan kun je en slechte calorieën en chemische toevoegingen toch gewoon vermijden? Waarom zou je dieet dan erg beperkt worden?

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 12:22

C_arola schreef:
_Nelleke_ schreef:

Wanneer je biologisch eet en let op de toevoegingen in producten dan kun je en slechte calorieën en chemische toevoegingen toch gewoon vermijden? Waarom zou je dieet dan erg beperkt worden?

Omdat mensen niet de tijd, geld, moeite of kennis erover hebben. En om kennis te krijgen heb je of tijd en moeite nodig, of geld en moeite. Snap het argument heel goed hoor, ik heb echt niet de tijd om alles uit te zoeken iedere keer! Dan zou ik dus steeds bij dezelfde middel uitkomen.
Laatst bijgewerkt door Tillie20 op 22-10-14 12:23, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 12:22

Ik heb niet het hele topic doorgelezen, maar de documentaires heb ik een paar maanden geleden ook allebei gezien, en ik en vriendlief zijn sindsdien ook steeds gezonder gaan eten. We hadden al een moestuin en ik at al geen vlees en melk, maar sindsdien eet vriendlief ook thuis geen vlees en melk meer en wil hij ineens heel graag meehelpen in de moestuin :D ook hebben we plannen voor uitbreiding, we willen idd zo veel mogelijk zelfvoorzienend worden.
Ik koop uit de winkel ook vooral seizoensgroente uit nederland, en we proberen zo veel mogelijk met verse ingredienten te koken en zo weinig mogelijk kant en klaar voedsel te eten.
Ik haal ook steeds meer producten als kokosvet en ongeraffineerde suiker enzo ipv gewoon vet en gewone suiker..
Alleen moet ik nog eens wat goede vervangers voor snoep en chips vinden, want dat is 's avonds voor de tv toch wel erg lekker :Y)

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 12:24

8nnemiek schreef:
Ik heb niet het hele topic doorgelezen, maar de documentaires heb ik een paar maanden geleden ook allebei gezien, en ik en vriendlief zijn sindsdien ook steeds gezonder gaan eten. We hadden al een moestuin en ik at al geen vlees en melk, maar sindsdien eet vriendlief ook thuis geen vlees en melk meer en wil hij ineens heel graag meehelpen in de moestuin :D ook hebben we plannen voor uitbreiding, we willen idd zo veel mogelijk zelfvoorzienend worden.
Ik koop uit de winkel ook vooral seizoensgroente uit nederland, en we proberen zo veel mogelijk met verse ingredienten te koken en zo weinig mogelijk kant en klaar voedsel te eten.
Ik haal ook steeds meer producten als kokosvet en ongeraffineerde suiker enzo ipv gewoon vet en gewone suiker..
Alleen moet ik nog eens wat goede vervangers voor snoep en chips vinden, want dat is 's avonds voor de tv toch wel erg lekker :Y)

Waarom zou je dat laten? Je eet toch al super gezond?

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 12:37

Anoniem schreef:

Nergens wordt toch ook beweert dat citroenzuur van citroen afkomt? :P
Zo zijn er nog wel duizenden dingen die niet afkomstig zijn van hun 'naam'. Nergens staan bronnen in dat artikel. Dat het van schimmels afkomstig is lijkt me enorm waarschijnlijk, dat ze daarvoor genetisch gemodificeerd moeten zijn lijkt me niet meer dan logisch.

Wat me wel irriteert is dat er veel wilde uitspraken in staan die niet onderbouwd worden door argumenten of bronnen. De eerste zin alleen al:
"Industriële samenstellingen, zoutzuur, caustic soda, kwik bevattende stoffen, ferrocyanide, noem maar op. En niet te vergeten: van veel, heel veel GMO maïs (genetisch gemodificeerd) !"

Alsof GMO even erg is als zoutzuur :')

Of dit:
"Samen met natriumbenzoaat (E211) zijn citroen- en ascorbinezuur bekende handlangers in de vorming van benzeen, een bekende kankerverwekkende stof."

Eigenlijk wilt ze zeggen: het is kankerverwekkend. Maar ze weet zelf ook dat dat onzin is, dus insinueert ze het maar.

EDIT: Wat ze er wel vergeten is bij te zetten is:
"Ook het menselijk lichaam maakt citroenzuur aan. Citroenzuur is in elke lichaamscel te vinden en het is dan ook essentieel voor de stofwisseling. De stofwisseling is de opbouw en afbraak van stoffen in het lichaam. Citroenzuur kan van nature in voedingsmiddelen voorkomen. Voorbeelden van voedingsmiddelen waar citroenzuur van nature in zit zijn citrusvruchten, exotische vruchten, bessen, enkele groenten als tomaten en sla, wijn, kaas en verschillende soorten brood."

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 12:43

Op antibiotica zitten in NL hele strenge eisen. Er zit niet voor niks een wachttijd op medicijnen voor vee. Maar goed, tegelijkertijd is de kwaliteit van ons vlees ook wel zo goed dat veel geexporteerd wordt en we in de supermarkt nogal snel zuid amerikaans vlees kopen.

En iemand begon ook alweer over vaccins. In principe zou een vaccin niks meer moeten zijn dan een ''leeg omhulsel'' van de ziekte zodat je lichaam antistoffen gaat maken en in het vervolg de ziekte kan herkennen en gelijk kan gaan terug vechten. En voor alle anti-vaxxers hier, lees alsjeblieft de volgende link even zodat je kan zien wat jouw keuze eigenlijk voor verschrikkelijke gevolgen kan hebben voor iemand anders.

http://m.imgur.com/p7WZs2u

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 12:53

Ja nou ja, je hoeft voor een ander zijn leed jouw kind ook niet in het leed te storten. Maar dat is weer een heel ander topic.

Pure graze vlees is beter dan bio. Maar niet zo makkelijk aan te komen.

http://www.puregraze.com/consument.html

Sussie85

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 13:06

Anoniem schreef:
4x per jaar de gifspuit over de akkers wat ik vaak zie gebeuren wordt het voor mij niet smakelijker van.
Ga er maar eens langs rijden met je kachelventilatoten van je auto op stand max en de wind in jouw richting. :r
Als je alleen al ziet hoe vaak de gifspuit per seizoen over 1 tarwe akker gaat.

Achter mijn ouders lag een akker met aardappelen. Meer dan twintig weken lang zijn de aardappelen iedere (!!!) week bespoten. In de zomer soms wel twee keer in de week. Voorheen stond er altijd mais op en dit werd haast nooit bespoten. Ik vind persoonlijk dat de aardappelen wel erg vaak bespoten worden. Dan heb ik liever een aardappelras wat niet meer ziek wordt en dus niet bespoten hoeft te worden omdat ze genetisch gemanipuleerd zijn dan al deze giffen. Dat deze stoffen echt niet gezond zijn kon ik goed merken aan mijn longen. Wat kreeg ik het benauwd als er gespoten was! Ook kon je het heel goed ruiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 13:10

Spuiten ze ook gif om het onkruid op de akkers tegen te gaan? Toch niet alleen om ziektes ?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 13:14

Maar het spuiten van aardappels is niet altijd tegen ziektes, maar ze worden ook tegen onkruid gespoten dacht ik.
Ik heb zelf nog nooit een zieke aardappel gehad in mijn moestuin, en helemaal ongespoten. Ik denk dus niet dat je perse speciale rassen nodig hebt om ziektes te voorkomen. Gewone nicola aardappelen doen het hier prima!