Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
SusanH schreef:Tomatensoep:
2 fijn gesneden uien fruiten in een grote soeppan
kilo tomaten klein gesneden bij de gefruite uien doen
Ongeveer 10 minuten laten koken tot de tomaten zacht zijn.
Dan een liter water toevoegen, plus een blikje tomatenpuree van 140 mg en 2 bouillonblokjes. Dit ook 10 minuten laten koken.
Na die 10 minuten koken maak je de laatste stukjes tomaat klein met een blender (ik stop gewoon de staafmixer in de pan)
Voeg 150/200 gram gehaktballetjes toe (naar smaak), vermicelli naar smaak, en fijne soepgroenten naar smaak. Nog 10 minuten laten koken tot de gehaktballen gaar zijn.
Maak het altijd als ik veel gasten heb omdat je makkelijk meer tomaten/water etc toe kan voegen, tot nu toe vond iedereen hem erg lekker
minikatje schreef:Haha Freya, dat had ik vandaag.
gevulde Misosoep:
- misopasta
- Gierst (had ik nog over van gisteren, maar kan ook rijst, pasta, aardappelstukjes zijn)
- Restje broccoli
- Halve prei
- 2 tenen knoflook
Broccoli en prei in stukjes snijden en samen met de knoflook en de gierst in de wok opbakken met beetje olie.
misopasta toevoegen en even roeren.
600 ml water toevoegen en lekker laten pruttelen
op smaak brengen met peper en zout.
AmyII schreef:Wat een heerlijke recepten komen hier voorbij!
Champignonsoep volgens mijn oma(lekker bij de lunch met vers gebakken brood)
Voor 2 á 3 personen
1 grote ui,
500gr. Champignons, in plakjes.
Tuinkruidenbouillon
Boursin cuisine
0,5 á 1l water.
Uitjes fruiten in een scheutje olijfolie. Dan de champignons kort mee bakken.
Water toevoegen en bouillon naar smaak, gaar koken. Daarna met de staafmixer mixen.
Als de soep glad is de boursin toevoegen. LET OP: dit zet snel aan en word heel snel dik, dus kort laten inkoken en snel de warmtebron onder de pan uit.
En dan nog een hele aparte (maar met koud en guur weer wel errug lekker!!!)
Kastanjesoep met appel
200 gram gare en gepelde kastanjes
2 sjalotjes
1flinke appel
25 grboter
7,5 dlgevogeltebouillon
2 dlroom
Zout en versgemalen peper
Snuf kaneel
Enkele blaadjes verse bladselderij
Snijd de gare kastanjes in kleine stukjes, houd enkele stukjes apart voor garnering en pel en snipper de sjalotjes. Schil de appel, verwijder het klokhuis en snijd de appel in kleine blokjes. Verhit de boter in een ruime pan en fruit hierin de sjalotjes enkele minuten. Voeg de kastanjes en de appelblokjes toe en fruit alles even mee. Giet de bouillon erbij en laat het geheel 15 minuten zachtjes koken. Snijd intussen de selderijblaadjes in fijne reepjes. Pureer de soep met behulp van een staafmixer of in een blender en giet de soep terug in de pan. Roer de room erdoor en breng de soep op smaak met zout, peper en kaneel. Schep de soep in verwarmde soepkommetjes of diepe borden (of mokken) en garneer met de achtergehouden stukjes kastanje en reepjes selderij. Eet smakelijk!
bontebonte schreef:pittige tomaten soep met groente en eventueel garnalen (moedersrecept )
wat heb je nodig
-2 pakken tomatensap
-2 blikjes tomaten gepeld
-zak soep groenten
-garnalen (als je dat lust )
-ui (om te laten trekken in de soep)
-sambal (naar eigen smaak in te delen )
-taugé
tadaa soepie klaar
AmyII schreef:TS, ik gok inderdaad dat je ze moet koken...
Edit: om ze te garen maak je bovenin een insnede. Dan kook je ze 8-10 minuten. Pel de warme kastanjes direct.
(Als ze rauw zijn gaat pellen te lastig, dus echt na het garen doen)
Poffen: 15 minuten in een droge koekenpan of 15 minuten in een voorverwarmde oven op 200graden.