draadjesvlees, wat is het geheim?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 01:15

Oeh draadjesvlees is hier ook favoriet!
Ik heb een heel scala aan recepten, het een nog lekkerder dan het ander.
Grootste geheim is toch wel iets zuurs toevoegen (azijn/wijn) en lang laten stoven, ik zet het meestal tussen 11 en 12 op en dan suddert het tot een uur of 6.

Verder ligt het aan je eigen voorkeur, uien, kruidnagel, laurier, peper en zout is eigenlijk basis, daarnaast wijn, knoflook, champignons, tijm, oregano, piment, tomatenpuree enz. Ook erg lekker is oosters, met gember, sambal en ketjap.

Edit; ik gebruik altijd riblappen en ik zoek altijd naar de magere lappen, vind dat doorregen vlees niet fijn eten. Sucadelappen gebruik ik ook nooit omdat er dus zo'n vetrand in zit. Overigens is een beetje vet aan de buitenkant juist wel goed, dat maakt het ook weer malser.

verootjoo

Re: draadjesvlees, wat is het geheim?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-14 11:10

Nou er staat hier alweer een pan met sucadelappen op :) ben benieuwd :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 11:10

Nice and easy

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 11:22

Mijn moeder (80 jaar) zit hier dus kon ik het mooi vragen :P
Vlees kruiden naar smaak.
Boter goed heet maken dat het goed bruin is.
Snel het vlees aan beide kanten bruin bakken, binnen in blijft het vlees dus rauw.
Deksel op de pan, en de pan op een zwart ijzeren sudderplaatje zetten. Vlam op het laagst en minimaal 2 uur laten staan. Rundvlees lappen zijn lekkerder wanneer er een randje vet aan zit.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 13:53

Ben benieuwd verootjoo!
Inderdaad moet je altijd rundvlees met een randje vet nemen, is veel malser.
Ik laat sucadelappen altijd afsnijden, iets dikker en randje ver even insnijden en peesje in het midden, anders krijg je van die schoteltjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 14:22

chanicha schreef:
Ben benieuwd verootjoo!
Inderdaad moet je altijd rundvlees met een randje vet nemen, is veel malser.
Ik laat sucadelappen altijd afsnijden, iets dikker en randje ver even insnijden en peesje in het midden, anders krijg je van die schoteltjes.

Dat vergat ik, peesje doormidden.

Prince

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 14:28

verootjoo schreef:
Nou er staat hier alweer een pan met sucadelappen op :) ben benieuwd :D

Bij mij ook :j. Heb ze in blokjes gesneden met bruin bier, donker broodje met mosterd, uien, paprika en bouillonblokje erbij. Ben benieuwd naar het resultaat. Wil eigenlijk aan het eind nog courgette en krieltjes toevoegen zodat ik een stoofpot heb. Of ik ga de krieltjes bakken.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 17:02

Ik hou het op peper, zout en nootmuskaat, anders gaat er zoveel smaak van het vlees verloren.

En verootjoo?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-14 18:26

Ooh net gegeten en het was echt heerlijk! :9
Heb nu sucadelappen met zout, peper en mosterd gestoofd, in bouillon en met uien, kruidkoek, knoflook, laurierblad en kruidnagels. In totaal heeft het 7 uur opgestaan. :)

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 19:46

Gefeliciteerd, jij kan vanaf vandaag smullen van je eigen stoofvlees :D

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 19:55

Heeyy top! Heerlijk he!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 22:13

ik gebruik ook altijd bier en mosterd en mijn vlees wordt altijd heel zacht op een dikke 2u tijd(en bij mijn weet is het hier standaard taaie schouderpartijen die voor stoofvlees gebruikt worden)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 10:12

Ik lees nu een paar keer its over schrikkend vlees, maar ik mik altijd gewoon koude vloeistof bij het stoof/sudder/draadjes vkees en heb serieus nog nooit taai vlees gehad :n dus dat schrikkende vlees is volgens mij echt een broodje aap...
Ik doe peper en zout op het vlees.
bruin het vlees(blokjes of lappen)
En daarna blus ik het af met rode wijn, of bier, of bouillon, of wat dan ook mijn voorkeur heeft op dat moment... Die vloeistoffen zijn gewoon koud op dat moment,
Daarna op een zo laag mogelijk vuur laten pruttelen
Kruiden voeg ik gaandeweg toe, ligt aan de kruiden wanneer dat dat is .

Truuk is gewoon een zuurtje toevoegen en zo laag mogelijk vuur zo lang mogelijk pruttelen.

Kala

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 10:17

Ik heb niet alle receptjes zitten lezen, maar ik mis bij veel de alcohol (bier of wijn).

Ik braad de lappen even aan zodat ze rondom bruin zijn, dan smeer ik plakken ontbijtkoek in met mosterd. Eerst de ene kant, dat leg ik dan met de mosterdkant op het vlees en dan de andere kant. 1 Flesje 'Oud bruin' bier erbij of een zelfde hoeveelheid rode wijn. Dan minimaal 3 uur laten staan. De ontbijtkoek valt helemaal uit elkaar en maakt met de mosterd en het bier een heerlijk dikke volle saus en het vlees is ouderwets draadjesvlees.

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 10:22

Afgelopen weekend, geinspireerd door dit topic, ook maar weer eens gemaakt. Pond riblappen paar uur laten marineren in rode wijn. Daarna vlees droog gedept en aangebraden, marinade vocht even wat opgewarmd in de magnetron (verdampt meteen de alcohol) en het vlees verder met ui, knoflook, laurierblad, peperkorrels en champignons een paar uur laten sudderen in het marinadevocht.
Heerlijk!
En 3 porties in de vriezer voor als ik een keer weinig tijd heb.

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 10:26

Ik heb jaren in een slagerij gewerkt en heb altijd geleerd dat je het beste vlees kan nemen wat wat vet bevat. En zolang mogelijk opzetten op een zo'n klein mogelijke vlam. Het vocht moet net een beetje pruttelen. Als ik zelf draadjesvlees maak dan neem ik riblappen of sucadelappen, deze schroei ik eerst dicht in de croma vervolgens blus ik het af met heet water zodat het vlees niet schrikt, zorg dat het weer pruttelt en draai dan het vuur laag, deksel op de pan en laten garen.
Meestal zet ik het rond 12 uur op en laat het pruttelen tot dat we rond 18.30 gaan eten.

PS, het ligt natuurlijk ook aan de kwaliteit van het vlees, ik heb al een aantal keren vlees van een aantal C1000 gehad wat werkelijk niet gaar te krijgen was.