"tenminste houdbaar tot", hoe gaan jullie hiermee om?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 23:09

Ik eet vrijwel alles nog. Gewoon ff ruiken en proeven, dan merk je het snel genoeg.

Kwam laatst wel n pot asperges tegen die houdbaar was Tot 2006 (en we wonen hier pas sinds 2012 dus dat was sowieso al raar :') ) die heb ik toch maar wel ongeopend weggedaan :))

Nala

Re: "tenminste houdbaar tot", hoe gaan jullie hiermee om?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-14 23:12

Dat is inderdaad best wel raar hahaha. Voor de rest, van de verhalen die ik hier zo hoor, hoef ik nergens echt heel goed mee op te passen behalve zuivelproducten.

Muisbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 23:15

Voor de mensen die de kaas niet meer eten als er een beetje schimmel op zit: Halen jullie wel eens een vers afgesneden stuk kaas bij de kaasboer of in de supermarkt? Wisten jullie dat ze daar ook de schimmel van de kazen er vanaf snijden en dan alsnog verkopen? :D :D :D

Met kaas ben ik dus niet moeilijk, maar met melk en vleeswaren let ik er wel op. Mijn darmpjes kunnen nogal heftig reageren wanneer een product niet helemaal 100% meer is, dus daar kijk ik wel voor uit. Maar hagelslag of andere zoete meuk dat vergaat niet spontaan een dag na de THT datum :+

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 23:16

Doanique schreef:
Huh, hoe proef jij dan?

Ik proef alleen de basis smaken als ze sterk zijn. Daarom proef ik meestal ook niet als het eten bedorven is. Dat merk ik pas als ik de klonten in mijn mond heb rond drijven... :')

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 23:17

Min vriend nam t helemaal niet zo serieus met tht's dus t verbaast me ook niks dat ik m nu tegen kom. Toen we net samen woonden heb ik zijn halve krat levensmiddelen weggegooid omdat het echt jaren over datum kon zijn :') hij had t zelf zo in de kast gezet :+

Kaas haal ik idd ook gewoon de schimmel er af en dan eet ik t rustig weer op :j

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 23:32

Ashley5 schreef:
Doanique schreef:
Huh, hoe proef jij dan?

Ik proef alleen de basis smaken als ze sterk zijn. Daarom proef ik meestal ook niet als het eten bedorven is. Dat merk ik pas als ik de klonten in mijn mond heb rond drijven... :')

-O- beelddenker -O-

:+

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 23:38

Mws -> VT

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 23:51

Ik ben altijd voorzichtig met beleg.
Vooral gevogelte hoef ik niet meer als het lang open is of over datum is (ook al is het niet geopend).
Kaas ga ik vooral af op geur en kleur :D
Bak yoghurt als ik een keer heb gegeten durf ik het dag nadien weg te gooien, zuivel word zo snel slecht..
Maar bijvoorbeeld cacaopoeder, chocolade, .. durf ik nog wel te eten als het over datum is.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 00:30

yoghurt blijft meestal wel lang goed, andere zuivelproducten moet je wel erg mee oppassen is de ervaring hier. :)

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 00:47

Ashley5 schreef:
Doanique schreef:
Huh, hoe proef jij dan?

Ik heb na een neusoperatie 5 dagen alleen de basis geproefd (zoet, zout, bitter, zuur) het lijkt mij echt heel jammer als je dat altijd hebt!

Ik drink gerust melk die een aantal dagen over de datum is, gewoon even opletten als je inschenkt en er aan ruiken!

Vleeswaren bekijk en besnuffel ik altijd, bij de meeste vleeswaren kan je het goed zien (groene waas)

Ijsthee is ranzig als hij over datum is, dan drijft er inderdaad een bonk onderin! Ik moet ook altijd het pak binnen een paar dagen opmaken.

_l_amanda_l_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 00:58

quartel schreef:
Alles wat niet loopt kan je eten.

:)) Dat is hier ook de standaard spreuk haha, "als het de koelkast nog niet zelfstandig uitloopt is het nog goed."
Eigen smaak en reuk inzetten werkt het beste, ik kijk eigenlijk nooit naar data op verpakkingen.. :') Die zintuigen heb je niet voor niks. THT's zeggen ook niet dat het ná die datum onbruikbaar is, maar dat het iig tót die datum nog bruikbaar is...
Muisbal: dat ze dat bij de kaasboer ook deden wist ik niet :+ , maar ach, dat doen wij hier thuis ook...

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 06:36

Kijken en ruiken inderdaad, en dan eet ik gerust eieren die officieel over datum zijn, yoghurt, boter, kaas, etc. Kaas snijd ik ook de schimmel wel af, maar dat heeft hier net als melk niet eens de kans om over datum te raken :)) Vlees ben ik iets nauwer mee, maar dat vries ik meestal in dus dan is het ook vooral kijken en ruiken.

Zo vond ik gister nog twee knorr maaltijdpakken, zit rijst en van die poederzakjes in. Zijn een jaar over datum maar staan gewoon voor van de week op het menu hoor, geen probleem.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 07:55

Eieren over datum? Ik haal ze bij een boer en die zet er geen datum op! Ze zijn gemiddeld wel bijna 2 weken verser dan die je in de supermarkt kunt kopen (jaja, 'verse eieren' zijn vaak al 2 weken terug gelegd voor ze in de supermarkt belanden).

Hier wordt vooral naar het product zelf gekeken. Ruikt het nog goed en smaakt het ook nog goed, wordt t probleemloos gegeten. Er wordt zoveel voedsel verspilt door mensen die alles op de tht-dag weggooien.
Er is nu een wet aangenomen dat op een aantal voedingsmiddelen (ik geloof koffie, suiker, rijst, gedroogde pasta ...) geen tht meer komt te staan, om te voorkomen dat mensen strict op dag van tht weggooien. Terwijl die datum vaak nerhena concreet op gebaseerd is.
Onderzoek naar echte uiterste houdbaarheid is nl duur. Je moet het product nl maanden bewaren dan. Vaak wordt zo'n onderzoek na bv 6 maanden gestopt. Dan is het nog goed, dus is het tenminste houdbaar tot 6 maanden na productiedatum. Maar daarna vaak ook nog maanden!

Bovendien weet een dergelijk product zijn eigen datum niet. Die weet echt niet dat het nu 11 augustus is en dus niet meer goed hoeft te zijn, terwijl het gisteren nog prima was!

Bij blikvoer is het simpel: staat het blik niet bol of hol, is het nog goed.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 08:02

Bij producten die best wel bederfelijk zijn, zoals melk en vleeswaren, is het ruiken en proeven of het noeg goed is.
Snoep dingen in blik blijven vaak veel langer goed dan er op de verpakking staat. Dus die eet ik gewoon op hoor.
Met eieren en vis is het oppassen geblazen, met name het salmonella is link.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 10:56

Sterretje90 schreef:
Ik heb emetofobie. Dat is een heel extreme, levensbeheersende angst voor alles wat met overgeven te maken heeft. Ja, dat bestaat! :P Symptoom daarvan is dus dat ik heel erg panisch met houdbaarheidsdata omga. Rationeel weet ik wel dat dat niet altijd hoeft, maar mijn angststoornis zit me vaak te zeer in de weg om daar altijd rationeel in te kunnen handelen. Leuke is echter wel: ik gooi bijna nooit iets weg, omdat ik héél erg nauwkeurig ben wat betreft inkopen e.d. Ik zorg gewoon dat ik heb wat ik gebruik en dat ik gebruik wat ik heb.... Zo gaat 't altijd op! :)

Ik heb ook emetofobie, maar herken deze obsessie niet zo :) Als het goed ruikt word je er niet ziek van.

Ben wel altijd erg benieuwd naar de zuivel en het vlees dat zoveel mensen schijnbaar over de datum eten. Heb werkelijk nog nooit meegemaakt dat dat na datum nog goed leek.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 11:04

Ik eet gewoon alles dat over de datum is.
Vlees eten we gewoon op de datum of de dag erna, en anders vriezen we het gewoon in.

Ik cake gemaakt met een mix die 2 kaar over de datum was.

Zuivel drink ik ook altijd over de datum.
yoghurt bijvoorbeeld kan gerust 2 of 3 weken over de datum zijn.

Zo heb ik cake gemaakt met een mix die 2 kaar over de datum was.
Maar de top was wel bij mijn oma.
Ik ging aanlengsiroop maken en dacht wel ''goh, hebben ze alweer een nieuwe fles.
Toen ik het maakte zag de kleur wat bruiner uit.
Gewoon aangelengt en opgedronken.
Daarna toch maar even op de fles gekeken.
(de fles was al aangebroken := )
7 jaar over de datum. oeps.
Daarna wel gewoon nog gedronken hoor, niets aan behalve de rare kleur.
Laatst bijgewerkt door romyloverrr op 11-08-14 11:16, in het totaal 2 keer bewerkt

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 11:08

Bij mij is yoghurt of kwark soms wel een week over de datum Phor.
Vaak neem ik vlees mee wat op datum is en dat laat ik ook rustig nog een dag liggen als het rundvlees is. Kip en kalkoen gooi ik gelijk in de vriezer als ik het niet dezelfde dag nog eet,

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 11:10

Misschien heeft iedereen dan een veel betere koelkast dan ik :Y)
Hier is de melk vandaag op datum en ik weet nu al dat het laatste beetje morgen voorzien zal zijn van brokjes.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 11:15

KarinvdM schreef:
Bij mij is yoghurt of kwark soms wel een week over de datum Phor.
Vaak neem ik vlees mee wat op datum is en dat laat ik ook rustig nog een dag liggen als het rundvlees is. Kip en kalkoen gooi ik gelijk in de vriezer als ik het niet dezelfde dag nog eet,

Ik ben met zuivel ook niet zo moeilijk. :n

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 11:34

melk drink ik zolang het goed is ook nog rustig na de houdbaarheidsdatum, dat ruik en proef je namelijk heel goed als dat niet meer goed is.
vlees gaat vaak direct de vriezer in, dus eten we ook nagenoeg altijd na de houdbaarheidsdatum die op de verpakking staat :+

ik kijk eigenlijk haast nooit naar de uiterste houdbaarheidsdatum, maar naar hoe het product er nog uit ziet. een bol staand pak vla of bolstaande verpakking met ardappelschijvjes bijvoorbeeld gaat ongeopend de prullenbak in.

eieren vind ik altijd lastig in te schatten, daar neem ik geen risico mee. ga proberen eerder genoemd trucje te onthouden.
Laatst bijgewerkt door Rintah op 11-08-14 12:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 11:36

Zo te lezen ben ik gelukkig toch niet zo'n uitzondering. Ik heb vooral mensen om me heen die er panisch mee om gaan. Mijn ouders gooien ook alles op de datum gewoon weg. Zo zonde! Hier staat de kast vol met spullen die over datum zijn. Alsof blikken en gedroogde kruiden zo snel vergaan....
Even voor de mensen die die datum wel (te) serieus nemen: voordat we dit stempeltje er op plakten, hoe denk je dat mensen het toen deden? Vertrouw wat meer op je eigen zintuigen. Ziet het er normaal uit, ruikt het normaal? Zo ja, smaakt het normaal? Dan is er dus niks aan de hand.
Vlees test ik door een stukje aan de kat te geven, die hebben een extreem gevoelige neus voor de stoffen die vrijkomen als vlees vergaat, veel gevoeliger dan wij. Als de kat het rustig op eet, dan kan ik het zeker weten nog eten.
Ik pakte gister een blok kaas uit de koelkast die letterlijk groen was. Hoppa mes erlangs en de rest was nog prima. Melk over datum? Weet je wel hoe goed je proeft dat melk ook maar iets niet goed is? Dat is zulke zure rommel, daar vergis je je niet snel in. Ik kijk hier dus zelden naar data. Vind het zonde om goed eten weg te gooien namelijk.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 11:39

Oja, beschimmelde kaas eten we hier ook gewoon op ja!
(ik ken zelfs iemand die een dicht pak suiker weg gooit als het over de datum is := )

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 11:39

Oh my... bij sommige mensen wil ik echt niet eten!

Ik ben een panisch geval, eet NIETS dat over datum is of waar blauwe poezen op groeien.

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 11:46

Ik eet vrijwel alles gewoon nog over de datum. Gewoon even goed kijken en ruiken. Nooit ziek van geworden.
Bij pakken melk voel je het ook als hij niet goed meer is, dan ligt het zwaartepunt meer onder in het pak, omdat er water op gaat drijven. Dan hoef je niet meer te ruiken of te kijken, maar kan hij zo weg.

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 12:04

Ik neem THT-data ook niet zo nauw, gebruik vooral mijn zintuigen. Ziet het er nog goed uit en ruikt het nog prima? Dan proef ik eerst een klein beetje. Als dat ook nog normaal smaakt, eet of drink ik het gewoon op :) Nu moet ik wel zeggen dat ik geen vlees/vis eet en heel minimaal zuivel en eieren gebruik, en dat zijn natuurlijk de producten waar de meeste 'risico's' aan zitten. Bij droge producten kijk ik niet eens naar de datum - ik geloof zelfs dat daar in de toekomst geen THT meer op komt te staan. Ook met eten uit blik of de diepvries ben ik heel makkelijk. En ik leef nog steeds :D