Eten, andere tradities en gewoontes (familie?)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 14:51

Leuk topic :D

- verjaardagen zelf kiezen wat je eet :j
- op zondag vaak 'soep met brood' (en dan maakte mn vader een grote pan soep)

Nu:
- op de terugweg uit Engeland altijd stoppen bij hetzelfde wegrestaurant en altijd hetzelfde bestellen :')
- Als we heel laat thuis zijn (ook uit de UK) dan altijd erwtensoep :))

Gimme_Joy

Re: Eten, andere tradities en gewoontes (familie?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 23:48

Leuk topic dit!

Uhm... Vroeger aten we iedere zaterdagavond gebakken eieren! (En ik had altijd een gebakken ei met meegesmolten kaas, ketchup, mayonaise en gebakken uitjes!)

Terugkomen van vakantie= Bami!

Altijd als we vroeger macaroni aten, nam ik "vooraf" wat droge macaroni met geraspte kaas en maggi! (En dat doe ik soms nog steeds, als ik gewerkt heb (horeca) en ik kom thuis ga ik gewoon macaroni staan koken, hahaha)

MarjaG

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 09:56

He, die macaroni met geraspte kaas en maggi.... iets dergelijks deed ik ook met de spaghetti, maar dan met appelmoes erbij.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-13 10:00

Ik bedacht me nog iets, wat mijn zus en moeder altijd aten en ik vies vond. Als we de vorige avond spekjes hadden gegeten/gebakken voor bijvoorbeeld stamppot dan lieten ze die pan met vet en spekrestjes staan en dat was dan de volgende dag gestold, dat aten ze dan op brood met pannekoekenstroop >;)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 10:06

Wij eten met de familie niet met kerst want dan kan er toch niemand (ook fijn te weten dat je hele familie in de rangorde na al je vrienden komt _O- ) maar ergens in de weken ervoor is er een pre-Kerstdiner 8)7
Iedereen neemt dan een gang mee (wat ook leuke combinaties oplevert soms _O- )

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-13 10:08

Ha dat doen wij ook met de familie van mijn vriend, elk stel bereidt 1 gang, zijn ouders doen altijd het hoofdgerecht :j

luf_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 10:09

Wij mochten ook op verjaardagen kiezen wat we aten. De verjaardagen dat ik nu bij mijn ouders eet, vraagt mijn moeder dat nog steeds. :+

Verder was er altijd ontbijt op bed voor iedereen (behalve mijn vader, die moest het maken) in het weekend.

_AB_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 10:25

Wame chocolademelk met Banketstaaf op sinterklaasavond :)

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 10:38

Bitterballen ontbijt :D

Met verjaardagen en feestdagen eten we witte bolletjes met bitterballen.

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 10:40

_AB_ schreef:

Die banketstaaf, zonder of met bokt censuur??? :')

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 10:42

Jilletje schreef:
_AB_ schreef:

Die banketstaaf, zonder of met bokt censuur??? :')

Gelukkig ben ik niet de enige die dit dacht := :')

_AB_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 10:43

Hahaha! <<)

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-13 10:44

hahaha _O-

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 10:45

Om het jaar eten wij met Kerst bij 1 van de gezinnen van mijn moeders kant.

Pasen= met z'n allen eieren eten (echt tot je ontploft bijna :P)

Vroeger toen we nog allemaal thuis woonden was het om de week zondag soepdag. En op zaterdag was het altijd friet.

Met verjaardagen maakt iedereen altijd zelf taart, er komt bij ons geen gekochte taart het huis in.

Ik heb jaren lang als ik pannenkoeken maakte ook een flinke stapel voor mijn opa gemaakt. Die bracht ik dan compleet ingepakt weg zodat ze nog warm waren en hij begon er ook altijd gelijk aan (ook al was het warme eten net op). Helaas leeft mijn opa sinds 2 jaar niet meer maar dat was altijd een mooi onderonsje.

Lisanne_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 10:52

altijd een thais gerecht als we bij mn tante eten omdat ze thais is :+

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 11:10

zondag soepdag
zaterdag makkelijkdag
toen we nog allemaal thuiswoonden aten we altijd of tosti's of gebakken ei met tomaat en kaas op zondagavond.
restjes pizza, zelfgemaakte pizza bodem met alle groentes en overgebleven vleesjes (en stukje zonder vlees voor mij :D )
zalmtaart, het fenomeen in onze familie en vriendengroep

mijn vader eet altijd een broodje met zure haring op zaterdagmiddag.
de zaterdag of vrijdagavonden met mn moeder en een fles wijn + de nodige caloriebommen :D
de brownie en muffinexperimenten met mn lief als er een snaaiaanval aankomt :P

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 11:27

Bij ons thuis vroeger altijd "zalmcocktail" als voorafje met Kerst.
Verder aten mijn vader en ik graag spek, maar mijn moeder maakte dat nooit bij het avondeten, vond ze veel te vet := en dan kregen we een paar keer per jaar
's ochtends spek met roggebrood, heerlijk.

Bij mijn man is er een vast Kerstdiner met een vast menu op Kerstavond, eerst werd dit altijd bij schoonouders of bij oom en tante gevierd.
Later zijn wij daar als locatie bij gekomen en dan wordt er dus samen gevierd.
Helaas voelen neven en hun gezin zich minder zelf verantwoordelijk, dus die komen wel eten, maar is nooit bij hen, tante en schoonmoeder worden ouder, dus nu veelal bij ons, heb dan ook maar ingevoerd dat ieder een gang van het vaststaande menu moet maken en mee nemen.
Alleen de toetjes zijn vrij, vrouw van neefje kwam met een bus slagroom en kleine potjes chocolademousse :') >;) , jammer :+ .
Gelukkig hadden we nog wat meer toetjes.

Met Sinterklaas gourmetten we altijd, eigenlijk zijn wij diegenen die deze en andere tradities in stand houden en blijven vieren en uitnodigen en sinds 2 jaar hebben we er 1 voor ons zelf..., we vieren Nieuwjaarsdag met z'n drietjes, de hele dag op de boerderij in pyjama, spelletjes spelen en lekkere hapjes eten, heerlijk, we gaan niemand gelukwensen, bakken wel oliebollen en die brengt dochter dan nog naar wat buren en verder niks *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* , onze eerste eigen feestdagtraditie <3

Judith_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 17:12

- zaterdag brooddag (ook nu ik samenwoon doen we dit nog steeds).
- spinazie met frikadel (komt bij mijn vriends familie vandaan, die waren een keer het vlees vergeten, maar hadden nog wel frikadellen uit de koekepan).
- zondag patatdag (werd gewoon standaard gehaald, mocht zelf beslissen of je mee at)
- Als ik naar het ziekenhuis moest voor controle, kreeg ik altijd na afloop een kaasbroodje bij de kantine van het ziekenhuis
- op de basisschool jarenlang op donderdag overblijven bij mijn oma en dan elke donderdag knakworstjes eten %) , heb daarna jarenlang geen knakworsten meer gegeten...

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 17:21

Mijn vader is 24 december jarig en vroeger aten we op zijn verjaardag altijd met alle visite om 0.00 uur kerststol met een laagje boter erop. Nu sinds een jaar of 6/7 niet meer maar dat komt omdat mn vader het niet meer viert ( lastig met alle kerstdrukte)

Verder mocht je als kind altijd kiezen wat je wilde eten als avondeten op je verjaardag.

En een van de leukste en langstlopende tradities van onze familie:

Kniepertjes bakken op 31 december bij opa en oma met een hele lading kleinkinderen. :9
Vroeger toen ik nog een klein meisje was ging dat samen met de oudere nichten en werd er om de beurt door de kleinkinderen gebakken met het kniepertjes-ijzer, de rest van de kleinkinderen zat dan in de woonkamer naar de TMF jaarclip te kijken.
Nu ben ik de "oudere nicht" en help ik mn jongere nichtjes en neefjes met bakken van de kniepertjes, ook zijn we er op vooruit gegaan en hebben we tegenwoordig 2 ijzers :oo :')

Zal dit jaar helaas niet kunnen, want opa is enorm achteruit gegaan en het is gewoon te druk. Maar we verplaatsen de traditie denk ik maar naar ons huis :D

verder hebben we hier vrijdag patatdag! :)