zoetstoffen puur vergif

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 15:00

Dit is nou echt typisch zo'n bangmaaktekst die op Facebook gedeeld, gedeeld, gedeeld en gedeeld wordt.
Want ja, als het op internet staat is het waar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 15:01

Zijn ze wel mee bezig, maar is niet zo makkelijk omdat ze zo verslavend zijn. Ineens iedereen zonder zetten zou nogal een hoop heisa geven...

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 15:02

Rocamor schreef:
Maar cigaretten zijn ook schadelijk en alcohol kan ook schadelijk zijn. Nog steeds niet geweerd.

En daarvan is toch ook bekend dat ze schadelijk zijn? Zijn er tientallen onderzoeken die dat bevestigen? Staan er waarschuwingen op de verpakkingen en zijn er allerlei restricties aan de verkoop en reclames voor deze producten? Dat is allemaal niet zo bij aspartaam.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 15:02

dat zijn ook geen voedingsmiddelen,maar genotsmiddelen. en die waren er allang, voordat de VWA er was..

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 15:03

Het was vroeger niet voor niks verboden. Net als de veiligheid van stralingsniveau. Snds de ramp in japan is die ook al opgeschroeft, want zolang de overheid zegt dat het veilig is (met overheid gefinancierde onderzoeken, waaarvan wij de werkelijke resultaten toch nooit te zien krijgen) geloven wij het maar. Nee ik heb gelukkig mijn oogjes open en ben al maandenlang onafhankelijke onderzoeken aan het bestuderen en documentaires aan het kijken en mijn eigen idee eruit aan het trekken. Mijn hoofd zit niet meer in het zand.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 15:04

Bizzybijtje schreef:
Dit is nou echt typisch zo'n bangmaaktekst die op Facebook gedeeld, gedeeld, gedeeld en gedeeld wordt.

En alles wat de overheid hun onderzoeken zeggen ook natuurlijk. Dat is wel erg naief.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 15:08

Je kan proberen om zoveel mogelijke medische straling te vermijden, maar je komt er toch sowieso mee in contact, elke dag door opnieuw door de natuurlijke straling.
Hier in België is er nu al een tijdje een campagne aan de gang "Medische beeldvorming zijn geen vakantiekiekjes". Ben benieuwd naar die resultaten ook ja.

Onderzoeken moet je altijd met een korrel zout nemen. Vroeger kon een onderzoek dat negatief uitdraaide nog weggemoffeld worden, nu kan dat niet meer want elk onderzoek moet geregistreerd worden en is terug te vinden. Dus ook die waar een negatieve uitslag in te vinden is! Dat op zich vind ik al een stap in de goede richting.
Waar nu nog meer op gehamerd mag/moet worden, is de objectiviteit van onderzoeken. Er worden vaak genoeg onderzoekers betrapt die sjoemelen met de gegevens of zelfs dingen uitvinden om hun onderzoek toch maar geloofwaardig te maken of naam te geven. Of waar de steekproef of meetmethode fout zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 15:08

Babeth schreef:
Bizzybijtje schreef:

En alles wat de overheid hun onderzoeken zeggen ook natuurlijk. Dat is wel erg naief.

Ik zal de laatste zijn die zegt dat alles wat de overheid onderzoekt waar is.
Erg naïef om dat te denken ;)
Echter is dit artikel nou niet echt fatsoenlijk onderbouwd, zowel wetenschappelijk als qua ervaringen niet.
En het is ook gewoon typisch zo'n Facebook-tekst. Slaat nergens op en is er vooral om mensen bang te maken. Waarom radioactiviteit erbij gehaald wordt begrijp ik niet helemaal, iedereen met een beetje verstand begrijpt dat dat foute boel is en dat er genoeg wordt achtergehouden, maar het gaat hier gewoon om een voedingsstof die giftig is als je deze in grote mate inneemt. Echter vernoemt hier niemand de hoeveelheden waarbij het schadelijk wordt. Mij ga je niet vertellen dat ik over een week dood ben als ik eens een glas cola-ligt o.i.d. naar binnen werk. En zo komt dit bericht wel een beetje over. Alles is schadelijk als je het in grote mate inneemt, zelfs water.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 15:11

Wat een hilarische tekst, ts; bedankt voor het posten, was een leuk stukje entertainment op de vrijdagmiddag!

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 15:12

Het artikel is niet om mensen bang te maken, maar mensen zelf te laten uitzoeken hoe het zit. Niemand vraagt om klakkeloos te geloven wat er staat, het is bedoelt om te triggeren om zelf op onderzoek uit te gaan. Zo is het met alles dat je leest, leert of ziet. Niks klakkeloos geloven, maar zelf op onderzoek uitgaan en pas geloven als het werkelijk overeenkomt met je eigen gevoel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 15:13

Babeth schreef:
Het artikel is niet om mensen bang te maken, maar mensen zelf te laten uitzoeken hoe het zit. Niemand vraagt om klakkeloos te geloven wat er staat, het is bedoelt om te triggeren om zelf op onderzoek uit te gaan. Zo is het met alles dat je leest, leert of ziet. Niks klakkeloos geloven, maar zelf op onderzoek uitgaan en pas geloven als het werkelijk overeenkomt met je eigen gevoel.

Probleem is dat 90% van de lezers het wél klakkeloos gelooft. En dat is het probleem ook een beetje met al die rondgaande "informatie".

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 15:15

Babeth schreef:

Maar ja... Als ik zie hoe snel mensen op Facebook die meuk gelijk delen zonder kritisch te kijken dan ben ik bang dat het overgrote deel het slikt als zoete koek omdat het zeer overtuigend geschreven is.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 15:15

spicegirl schreef:
dat zijn ook geen voedingsmiddelen,maar genotsmiddelen. en die waren er allang, voordat de VWA er was..

ik bedoel ermee te zeggen dat cigaretten en alcohol ook slecht zijn, maar dat de kans dat zoetstoffen, suiker, alcohol en cigaretten geweerd of verboden gaan worden vrij klein is (en dat is denk ik al een overschatting van de werkelijkheid). Er is gewoon teveel mee gemoeid, er zitten teveel vingers her en der in de pap.

spicegirl schreef:
eens met varekaj ! als het zo giftig was, was het nooit goedgekeurd voor menselijke consumptie.
in grote hoeveelheden mss wel,maar dat is water ook! en nog veel meer dingen..

Vergeet niet dat met de jaren de inzichten kunnen veranderen. Vroegahhhh werden de labtafels op laboratoria gereinigd met benzeen. ook je handen maakte je schoon met benzeen (overigens ben ik niet uit dit tijdperk, heb dit vernomen van een collega die wel uit dit tijdperk kwam). Tegenwoordig springen we met zijn allen 5 meter achteruit als we de benaming benzeen gebruiken. Net zoals met die grote megabranden. Nooit komen er schadelijke stoffen vrij. Tja, mijn neus, verbranding levert altijd schadelijke stoffen op.... (maar da's geloof ik nog meer Off topic dan de rest)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 15:24

Gelukkig maar dat visies veranderen en dat er aanpassingen gebeuren, zoals vb met benzeen, met roken in het openbaar, roken bij zwangerschap en medicatie (denk aan softenon). Maar dat hangt ook samen met de technologie en wetenschap die ook steeds evolueren.

De tekst zoals bovenstaande, die lees ik niet op FB en die deel ik ook niet. Alleen al de manier waarop hij geschreven is maakt voor mij duidelijk dat het om een persoonlijke ervaring gaat, gekleurd door emoties en niet gestaafd door wetenschappelijke kenmerken. Mensen die zoiets klakkeloos volgen staan volgens mij ook niet kritisch genoeg in het leven en net op die doelgroep richten de machtigen zich om ze voor hun kar te spannen.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 15:40

Varekaj schreef:
Gelukkig maar dat visies veranderen en dat er aanpassingen gebeuren, zoals vb met benzeen, met roken in het openbaar, roken bij zwangerschap en medicatie (denk aan softenon). Maar dat hangt ook samen met de technologie en wetenschap die ook steeds evolueren.
.

Eens! Echter is het lastig om visies te doen veranderen, want het is jarenlang bewezen dat het niet schadelijk was, of "We doen het al jaren zo!". Sommige zaken hebben natuurlijk een lange incubatietijd (als je het zo mag noemen). Denk hierbij bijvoorbeeld aan asbest, dat pas na ca 30 jaar voor kanker kan zorgen. Best lastig om dan nog na te gaan waar je aan blootgesteld bent.

Overigens is mijn ervaring met de reguliere geneeskunde wel, dat ze te makkelijk dingen afdoen met: "het is nooit zo aangetoond, dus het kan niet/dat is niet zo!" (bijvoorbeeld met intoleranties). Mijn standaard truttenantwoord is dan meestal: "Dat ze het nu nog niet hebben kunnen aantonen, betekent niet dat het ook niet zo is!" Net als met exzeem/mok, waar meestal alleen de buitenkant wordt behandeld, want "het kan niet aan de voeding liggen, dus waarom doorzoeken naar iets in het lichaam!!" en dan maar weer met een heerlijke agressieve hormonenzalf aan de slag.

Met veel zaken is het dat de consument ook zelf goed op zijn lichaam moet letten. En mee denken. Zoals die postster die schreef over hoofdpijn na drinken van bepaalde drank (bedankt voor het idee, deze week hoofdpijn en dat spul gedronken, wie weet of er een link zit bij mij!). Makkelijk als je een lichaam hebt dat hard schreeuwt, maar als je lichaam weinig laat merken, terwijl er toch van alles gebeurt, dan is het vrij lastig.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 15:44

Rocamor schreef:
Maar cigaretten zijn ook schadelijk en alcohol kan ook schadelijk zijn. Nog steeds niet geweerd.

Weet je hoeveel geld die opbrengen! ;) Zou je die weren, gaat het de illegaliteit in en loopt de overheid heeeel wat belastingcenten mis...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 15:47

verootjoo schreef:
Rocamor schreef:

Weet je hoeveel geld die opbrengen! ;) Zou je die weren, gaat het de illegaliteit in en loopt de overheid heeeel wat belastingcenten mis...

Bovendien gaat de levensverwachting naar beneden als je stevig rookt/drinkt en niets is zo duur als oud worden :Y)

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 15:50

Aspartaam kan schadelijk zijn, wanneer je *klopt af* 144 flessen Cola op een dag drinkt, dan kom je namelijk over de maximale verantwoordelijke hoeveelheid en dan pas word Aspartaam pas echt schadelijk, want dan wordt het omgezet ib mierengif. Daarom is het niet erg als je het binnenkrijgt, als je maar niet over de maximale hoeveelheid heen gaat. Wat heel
erg moeilijk is.
Zo, hopelijk herinner ik me alles nog goed over mijn scheikundeles over aspartaam.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 15:54

144 flessen cola/dag? Dan heb je jezelf al lang verzopen of sta je stokstijf van de suikers :')

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 15:54

Zo kan je wel bang voor alles zijn. Als je 50 liter water drinkt (gaat dat wel lukken?) dan voel je je ook niet echt goed. Mijn moeder heeft MS en iedereen vraagt telkens maar of ze ook light-spul drinkt. Want dan heeft ze misschien wel geen MS! Heel jammer, ze drinkt het niet.

Ik probeer en gewoon niet over na te denken, want niks is meer goed voor je. Zelfs als je helemaal niks eet ga je nog dood :(

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 15:56

Varekaj schreef:
144 flessen cola/dag? Dan heb je jezelf al lang verzopen of sta je stokstijf van de suikers :')

Klopt, dus het is ongeveer onmogelijk, zo weinig stoppen ze in cola light.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 15:57

verootjoo schreef:
Rocamor schreef:

wat dacht je van de BTW op snoep, troep, etc? Is toch hetzelfde? Te veel geld mee gemoeid, teveel vingers in de pap dus weren zal niet zo snel gebeuren...

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 15:58

Ik vind dat nog kwetsend ook. Dat het je eigen schuld zou zijn dat je MS hebt want je zal wel teveel cola light gezopen hebben. Overigens drink ik al jaren light frisdrank bij 't leven, heb ik minstens 10 klachten gehad die op die lijstjes voorkomen, en -surprise surprise- zijn ook 9 van de 10 klachten weer verdwenen door andere oplossingen terwijl hooguit méér ben gaan drinken (en daarmee dus ook meer aspartaam binnenkrijg).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 16:07

Ik ben bewust minder cola gaan drinken en ja, ik voel me beter maar ik heb ook algemeen mijn levensstijl wat proberen aanpassen cfr gezonder eten en minder snoepen. Kan nu ook gaan roepen "zie je wel, cola is slecht" maar het is het geheel dat telt. Cola stoppen maar je volproppen met friet en hamburgers en dan zeggen "voel me nog even slecht en ik verdik nog steeds"... tjah. :+

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 16:11

Dani schreef:
Ik vind dat nog kwetsend ook. Dat het je eigen schuld zou zijn dat je MS hebt want je zal wel teveel cola light gezopen hebben. Overigens drink ik al jaren light frisdrank bij 't leven, heb ik minstens 10 klachten gehad die op die lijstjes voorkomen, en -surprise surprise- zijn ook 9 van de 10 klachten weer verdwenen door andere oplossingen terwijl hooguit méér ben gaan drinken (en daarmee dus ook meer aspartaam binnenkrijg).

Was het maar zo, dan wisten ze ten minste wat het veroorzaakte :=

Normaal blijf ik een beetje weg van dit soort topics, ze geven me het gevoel dat ik niks meer kan eten zonder risico te lopen.