Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Benfan schreef:Najoveh schreef:Ik zou ook echt geen vlees meer eten hoor... Dan zou ik die wel aan iemand waarmee gaan eten ben geven zodat het vlees ook niet weggegooid moet worden. Maar moest ik ooit alleen ergens eten, en ik bestel iets zonder vlees maar krijg er toch vlees bij zou ik dat echt wel laten liggen... Ik zou wel nooit iets met vlees bestellen en dan het vlees laten liggen.
En dan het vlees laten weggooien? Dan is dat beest echt helemaal voor niks gestorven.
Het probleem zit hem er vooral in dat veel koks gewoon niet weten wat ze er mee aan moeten. Daarbij zijn vegatariers best lastig en valt er van te voren niet echt te weten wat ze nou wel of niet willen. De een eet wel vis de ander weer niet, de een heeft geen problemen met kaas (dierlijk stremsel) de ander weer wel. Zo gaat dat ook met heel veel andere ingrediënten zoals gelei, bouillon, kleurstoffen. IK denk dat daardoor al snel niet vlees etende mede-mensen als lastig worden ervaren.
kan vrij irritant zijn als je wel echt vegetariër bent.
Ben wel een half jaar geleden ongeveer een restaurantje in Arnhem tegengekomen met een zeer beperkte kaart, en daarop niets vegetarisch. Dat verbaasde me wel heel erg. En ik erger me altijd aan lopende buffetten e.d. waar er voor mij speciaal een bordje gemaakt wordt. Wtf, dat hoort gewoon bij het buffet te staan, iedereen moet de mogelijkheid hebben vegetarisch te eten, ook als je het niet van te voren hebt opgegeven.
En dan besef je je wel dat de integratie van de vegetarier in Nederland best ver gevorderd is
Fiffill schreef:Een vegetariër eet nooit vis, dan ben je een pescotariër. Maar er zijn helaas veel mensen die wel vis eten en geen vlees die dat niet snappen en zichzelf vegetariër noemenkan vrij irritant zijn als je wel echt vegetariër bent.
Flexitariers
Berdien schreef:Mwah, in het buitenland vind ik het vaak juist beter dan in NL. Van jummie vegetarische tajines in Marrakech tot veggieburgers in pubs in Londen.
Het gaat niet om een club of 'beter dan de rest', maar wel dat het gewoon vaak voorkomt dat je als vegetariër veronderstelt wordt om wel vis te eten want het achternichtje van de buurvrouw haar tante is ook vegetariër maar eet wel vis. Vegetariër betekent gewoon 'eet geen dode beesten.' of die nou zwemmen, lopen of vliegen. Eet je wel vis, dan 'ben' je een pescotariër. Maar die term is nog niet zo ingeburgerd.
het zorgt voor verwarring, want er wordt nu vaak gedacht dat ik vast wel gewoon vis zal eten. Dus dan kom je ergens en is er ineens vis voor je... niet zo handig!
Serieus, Berdien? Dat vind ik wel heel erg.
Maar ik geloof dat het met de methaan-uitstoot van vissen nog wel meevalt (hehe), dus daar ben ik iets makkelijker in, mits duurzaam gevangen en zo. En lijkt me voor mijn lijf ook wel zo gezond.
Prachtig niet? Hebben maar vriendelijk bedankt en uitgelegd dat een kalkoen ook een beestje is
IngeK schreef:Dat heb ik dus echt nog nooit meegemaakt! Wel dat het heel vaak gevraagd wordt, "eet je wel vis?" maar nooit dat mensen daar klakkeloos vanuit gaan!
Ik ben wel fanatiek trouwens, heb echt 101 redenen om vegetarisch te zijn, begon ook dat het eten van dood beest mij tegenstond, daarna werd het argument het dierenwelzijn en de bio-industrie en inmiddels is het een portfolio aan dierenwelzijn, klimaatverandering, grond- en watergebruik ("hoe kunnen we als mensheid die 7 miljard mensen fatsoenlijk te eten geven"), gezondheid, etc. Je kunt het gewoon niet goed doen, hoe diervriendelijker, hoe slechter voor het klimaat en milieu, hoe beter voor het milieu en klimaat, hoe slechter voor het beestMaar ik geloof dat het met de methaan-uitstoot van vissen nog wel meevalt (hehe), dus daar ben ik iets makkelijker in, mits duurzaam gevangen en zo. En lijkt me voor mijn lijf ook wel zo gezond.
*wijst naar onderschrift* Net van de week nieuw woord geleerd 
Plofkip liever niet, wél graag een biologisch kippie of anders gewoon een soja-kip of zo
Een quiche vooraf bereid met kaas (en die er dus niet afgehaald kan worden), pasta met kaassaus, salade met geitenkaas... dat zijn ongeveer de 3 standaard opties op de kaart. Ik denk dat er hier een rol voor de koksopleidingen ligt om het dieetkoken goed bekend te maken. En voor de vegetariersbond om de richtlijnen goed uit te dragen zodat de bestaande koks geinformeerd worden.
De kindermenu's zonder groente leveren gaat volgens mij beter dan de vegetarische gerechten zonder dode dieren
Shadow0 schreef:Ik vind dat inderdaad vreemd. Vegetarisch komt zoveel voor dat je daar toch gewoon standaard rekening mee houdt als je eten plant voor meerdere mensen? Volgens mij was het op een paar van de reizen zowat een derde, op de bbq van laatst toch minstens 10%. Dat neem je toch mee in je boodschappenplanning?
En als niet-vegetarier mag je dan niet aan de kaassoufflés of groentespiesjes komen, terwijl ik dat ook lekker vind ook al eet ik wel vlees. Beetje meer flexibiliteit is beslist welkom.
Alleen als ik ergens ga barbeknoeien zorg ik zelf voor 2 of 3 extra dingen zodat een ander een keer kan meeproeven (de falafelburger kan ik er de volgende keer beter meer van regelen
), maar ook niet meer. Bij andermans bbq mijn eigen spullen meenemen vind ik geen enkel probleem, maar ik ga niet als catering fungeren voor iedereen
Kriel schreef:Als je er naar vraagt kan r vaak iets heel lekkers op verzoek in elkaar worden gedraaid hoor