Soja, tofu en tempé: zet je tanden in vega deel 2!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 08:51

appelmoes, niet in nl gekocht of wel?

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 08:52

Nee niet helemaal waar. In de supermarkt wordt het aanbod aangepast op de vraag. Als er minder vraag komt zal er ook steeds minder aanbod komen. :)

Stel je hebt nu nog een stukje vlees in de vriezer liggen, gekocht voordat je vega werd, en je hebt nu alleen de keus of weggooien of opeten, dan is het inderdaad hetzelfde als bovenstaande.

Snap je 't verschil?

Appelmoes! Ziet er zeer nice uit. Hebben ze ook hazelnoot? :+ Met die almondmelk kan je vast ook hele lekkere cafe latte maken en milkshakes enzo. :D

_Nelleke_

Re: Soja, tofu en tempé: zet je tanden in vega deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 08:53

Haha toevallig tegelijk wakker? ;)

Jiwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 11:35

zuske

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 11:55

Ziet er lekker uit zeg. Hoe maak je dan hartige taart-deeg?

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 12:09

ik heb ondertussen al weer 3 vlees eters bekeerd !!!! nou ja de laatste is in ieder geval zwaar geminderd !!!! *\o/* *\o/* *\o/*

Jiwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 12:18

zuske schreef:
Ziet er lekker uit zeg. Hoe maak je dan hartige taart-deeg?

Dat heb je in de vriezer liggen bij de supermarkt, van Koopmans!
Soort bladerdeeg maar dan anders. Je gebruikt het ook als je bijv een quiche maakt.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 13:01

_Nelleke_ schreef:
Haha toevallig tegelijk wakker? ;)

zoiets, was eigenlijk zwaar aan het haasten om te gaan werken O:)

LiesxAnne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 16:11

_Nelleke_ schreef:
Nee niet helemaal waar. In de supermarkt wordt het aanbod aangepast op de vraag. Als er minder vraag komt zal er ook steeds minder aanbod komen. :)

Stel je hebt nu nog een stukje vlees in de vriezer liggen, gekocht voordat je vega werd, en je hebt nu alleen de keus of weggooien of opeten, dan is het inderdaad hetzelfde als bovenstaande.

Snap je 't verschil?

Appelmoes! Ziet er zeer nice uit. Hebben ze ook hazelnoot? :+ Met die almondmelk kan je vast ook hele lekkere cafe latte maken en milkshakes enzo. :D

Ja ik snap hem hoor ;) ben zelf dan geen veganist, overigens wel goed dat jullie het zijn ;), maar ben alleen bang dat het aanbod van vlees altijd zal blijven!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 16:22

op den duur zal bij verminderde vraag het aanbod ook dalen, overproductie levert geen geld op op de lange duur.
de boer die het verkocht heeft heeft zijn geld, maar de verkoper moet weggooien, dus zal deze op den duur minder inkopen , marges zijn niet zo groot meer dat weggooien zomaar blijft kunnen
ook voor de boer zijn de marges zo klein dat overproductie niet kan

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 16:22

Als er ooit geen vraag meer zou zijn, stel dat he, waarom zou er dan nog wel aanbod zijn?

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 16:32

De vraag verminderd/veranderd de afgelopen jaren wel sterk hoor. Meer mensen kiezen voor biologisch (dat aanbod was er 15jr geleden nieteens in de supermarkt). Ook het aanbod vega-producten neemt toe, wat betekend dat de vraag hierin ook is toegenomen.

Natuurlijk gaat dit niet over 1 nacht ijs en er zullen altijd mensen kiloknallers blijven kopen zolang ze worden aangeboden. Mijn inziens mag de overheid daarin ook wel een stukje beslissen en kiloknallers en bio-industrie langzaamaan gaan verbieden.

Ik zie alleen voordelen, beter voor het milieu, beter voor de volksgezondheid (het is helemaal niet gezond om elke dag zo'n lap van die bio-troep-vlees te eten) en beter voor het dierwelzijn.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 16:44

Ik heb er verder geen aandelen in :') maar vanaf half augustus komt het assortiment van de Vegetarische Slager bij heel veel Jumbo's in de schappen.

Wij zijn geen vegetariër, maar we eten wel relatief weinig vlees en dan bij voorkeur alleen biologisch. En wij waren nogal onder de indruk van de 'kipstukjes' van de Vegetarische Slager, want die zijn gewoon niet van echt te onderscheiden. Dus niets voor mensen die geen vlees lústen. :P

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 16:45

de coop schijnt het ook al in de schappen te hebben liggen

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 16:46

Ja, veel Coops hebben het ook, maar in de vriezer. Jumbo gaat het vers aanbieden.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 16:47

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 16:54

He spul is vrij prijzig, maar zoals ze zelf aangeven: het is kostprijs plus. Hoe groter hun afzet wordt, hoe lager de prijzen. En hun afzet neemt enorm toe de laatste tijd en ze staan héél veel in de media. :)

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 17:03

yo, maar 8.75 voor 6 BBQ-spiesjes, of 4,25 voor een verpakking van 160 gram bakreepjes? Het spijt me, maar dat is voor mij echt bij de wilde spinnen af...

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 17:05

Toch, het is de moeite van het proberen waard. Maar ik let niet zo erg op prijs. Het is merendeels goedkoper dan biologisch vlees. :P

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 17:20

Komt uit Amerika ja, dus niet uit NL :j Ze hebben ook hazelnoot ja, en ongezoete vanille, en zóveel keus :') Ik weet echt niet welke ik nu eens moet gaan proberen. Deze reclame is van Silk, ik vind 'm wel erg leuk. :=

Jiwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 19:02

Ik ben tot op heden nog niet bij de vegetarische slager geweest, wel erg benieuwd. Ik vermaakte me prima met het vega aanbod in de supermarkt, groente en allerlei andere dingen. Toch ook maar eens proberen en kijken wat ze hebben. Maar ik vrees dat het qua prijs geen groot inkopen gaat worden. :+

cinn87 schreef:
Ja ik snap hem hoor ;) ben zelf dan geen veganist, overigens wel goed dat jullie het zijn ;), maar ben alleen bang dat het aanbod van vlees altijd zal blijven!

Tenzij er helemáál geen vraag meer zal zijn. ;) In theorie kan het.
In praktijk zie ik het niet snel gebeuren, want er zijn teveel mensen die gek op vlees zijn.
Ik vind ook niet dat het complete vleesaanbod moet verdwijnen, maar ik vind wél dat er béter vlees moet komen.
Biologisch vlees en vlees met een hoog 'beter leven'keurmerk.
Geen plofkippen en bioindustrie dieren. Wat dat betreft kan ik me aansluiten bij Nelleke.

_Lisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 19:10

Ik denk ook niet dat de vraag naar vlees ooit stopt. :n
Als ik vertel dat ik vegetariër ben hoor ik meestal dat ze het zo knap vinden omdat ze zelf het vlees niet zouden kunnen missen en dat ze 't zo lekker vinden.

Zolang er beter vlees komt, ben ik tevreden. :)

Jiwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 19:12

Ja, precies.
Ze vinden het zo lekker, ze zouden niet zonder kunnen etc..

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 19:25

Steeds meer mensen willen 'beter vlees', dus er is wel een ontwikkeling gaande in die richting. :j Maar het zal altijd zo blijven dat het de meerderheid geen hol interesseert en dat de portemonnee het belangrijkst is. Daarom ben ik wel voorstander van overheidsregels op dit gebied en die komen er ook steeds meer.

Kennen jullie deze site al trouwens? http://www.achtergeslotendeuren.org/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 19:54

Heeft iemand hier wat ideetjes voor een vega-feestje? ;) Bij hoge uitzondering vier ik dit jaar toch eens mijn verjaardag om geld in te zamelen voor de Rainbow Ranch, dus daar horen ook hapjes en drankjes bij. Ik wil aardig wat mensen uitnodigen en het liefst een buitenfeestje geven, maar een BBQ is natuurlijk geen optie. :n Ik wil geen vleesvreetfestijn... Het lijkt me juist wel weer leuk om mensen kennis te laten maken met vegetarische hapjes, maar ik ben niet zo'n denderende kok. Dus makkelijke receptjes zijn erg welkom!