De eetbare tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-12 18:04

Vandaag geroosterde groenten op t menu, waaronder venkel en courgette uit de tuin *\o/*

Maartje_M

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 20:54

Lekker! Ik wil volgend jaar ook eens courgettes en pompoenen gaan proberen. Kweek je die binnen op? En moeten ze echt in de volle zon of juist niet?
Ik moet vast een planning maken waar wat moet staan volgend jaar :P

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 08:37

mirim schreef:
Bij ons zijn de tomaten van het zelfde laken en pak...wel veel maar nog groen en klein.
Rytir: dat heb ik nu ook altijd, alle zaadjes lijken wel op te komen. Ik had dit jaar ( weer) teveel tomaten, teveel peper en teveel aubergine. Maar het is wel heel leuk weggeven aan vrienden. Doe een al aardig geworden plantje in een leuke pot, schrijf er een kaartje bij ( met wat voor plant het is in het Nederlands en Latijns) en hang die eraan, doorkijkpapier en een touwtje erom en je bent helemaal origineel.
Ik geef dit ook wel eens aan kinderen en zeg daarbij dat wie de eerste vruchten plukt een presentje krijgt...dan gaan ze er nog goed voor zorgen ook.
Natuurlijk kun je de plantjes ook wegggooien, maar dat kan ik niet over mijn hart verkrijgen.

Haha, da's precies wat ik heb gedaan. Mijn moeder, schoonzusje en een stalgenootje zijn nu 'trotse ouders' van een paar tomatenplantjes... Denk alleen dat ik er geen tomaten aan krijg, er is nog geen bloemetje te zien :') De pompoentjes en courgettes zijn wel aan het bloemen.

@ Maartje_M; ik heb ze inderdaad binnen opgekweekt. Ging wel heel erg hard want mijn plantjes waren 7 dagen na het zaaien al zo'n 15 cm. Ik heb ze toen uit het stekdoosje gehaard en in een grotere bak gezet in de vensterbank. daarna heb ik ze, een paar dagen nadat ze hun echte blaadjes kregen, naar buiten gedaan.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 08:43

Mijn framboos groeit als een gek maar bijna geen vruchten :(

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 08:55

ik heb een hopeloos overschot aan planten , vooral pepers lol
ach ja, volgend jaar maar eens proberen de pepers kwa rassen te beperken , hoewel ik ook weer een paar nieuwe wil proberen :p

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 09:11

Haha Sonja, kun je mij niet wat zaadjes sturen? Blijkbaar zijn het superrrrpepers!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 13:57

nou, ik ben vooral een beetje te scheutig/hebberig geweest :+ heb 35 rassen gezaaid en de meeste zijn dus opgekomen...en dan ook nog meerdere per soort...dan krijg je dus ene kas die uit zijn voegen barst :roll:

hot apple is de eerste die rijpe vruchten leverde :j erg lekker, beetje een kick maar niet na blijven branden zeg maar en lekker fris :9 heb ik ook gewoon als een appeltje opgegeten
heb wel wat verschillende liggen waar ik wat zaad van kan missen hoor :D
stuur anders een pbtje met adres dan stuur ik je een paar soorten op :j peperitis steek ik anderen graag mee aan :D

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 14:21

Haha, denk dat ik daar gebruik van ga maken! Heb vorig jaar een probeersel gedaan met pepers (mijn eerste zaai poging). Dat was met de zaadjes van een AH peper, geen succes... Volgens mij was het een genetisch gemanipuleerde :) helemaal niets is toen opgekomen!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 14:49

hihi, best kans dat ie steriel was hoor...kan ook nog
ik heb hier in ieder geval wel wat dingen die dit jaar super zijn opgekomen

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 16:09

Dank je Rytir! Gaan we de courgettes en pompoenen volgend jaar tegelijk met de paprika's en de courgettes in de vensterbank zetten :j

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 16:11

Antheman schreef:
Heb je een groentetuin, heb je een kas?
Voel je welkom. Heb je alleen brandnetels bij de paarden en wil je die opeten, ook dan welkom!

Leuk topic, maar ik ga denk ik eerst maar eens bijlezen, ik hoor bij de tweede groep (en ik vrees dat ze in de tuin staan in plaats van bij de paarden := )

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-12 17:08

Bandida schreef:
Antheman schreef:
Heb je een groentetuin, heb je een kas?
Voel je welkom. Heb je alleen brandnetels bij de paarden en wil je die opeten, ook dan welkom!

Leuk topic, maar ik ga denk ik eerst maar eens bijlezen, ik hoor bij de tweede groep (en ik vrees dat ze in de tuin staan in plaats van bij de paarden := )

Het balkon was ik nog vergeten. En op dakterrassen kun je ook (moes)tuinieren :D

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 18:27

ja ik heb hier op mijn balkon tomaten staan!

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 20:33

Wat een leuk topic, wij hebben net een huis gekocht met veel grond. Maar dit is erg leuk om te lezen en ideeën op te doen voor volgend jaar! Dan wil ik toch wel een stukje moestuin maken.

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 21:06

Leuk topic met interessante tips!

We hebben al jaren bramen.
Vorig jaar hebben we voor het eerst bramenjam ervan gemaakt heeeerlijk.

In het verleden een grote notenboom gehad maar die hebben we een paar jaar geleden gekapt omdat hij gevaarlijk dicht tegen het huis kwam.
We hebben gelijk een nieuwe boom op een andere locatie geplaatst. Er hangen al veel noten aan.
Deze foto is een paar maanden geleden gemaakt, tijdens het verticuteren van het gras. Links staat de notenboom, rechts de kersenboom.

Onze kersenboom is ziek geweest maar wordt ieder jaar steeds beter.
Dit jaar zijn er 2 handjes kersen afgekomen <3

Van de aardbeienplantjes zijn er dit jaar best veel en grote aardbeien gekomen.
Op deze foto een kleine gedeelte ervan. Aardbeienjam van gemaakt.

Voor het eerst dit jaar zijn we bewust een moestuintje begonnen met struikboontjes (Ferrari en Purple Queen), prei, mais, wortels en augurken.
Nou ja begonnen, we hebben de grond voorbewerkt en nog niks gezaaid :o .
Behalve de preistukjes die we bij de tuinwinkel gekocht hebben, die moesten wel. Maar die gaan het waarschijnlijk niet redden ;(

In onze "kas" staan de losse plantjes; spitskool, rode paprika, bloemkool, rucola en rozemarijn.
Gisteren zijn daar de struikboontjes aan toegevoegd.

Onze eerste jaar dat we er serieus mee bezig zijn.
Alvast oefenen voor ons volgend huis :+

Ik wil heel graag cherrytomaatjes. Iemand een idee waar ik de zaadjes of plantjes kan krijgen?
Overal waar ik ben geweest, verkopen ze alleen tomaten.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 21:31

Zaadjes voor cherrytomaatjes haal je gewoon uit Cherrytomaatjes :D Al mijn tomatenplanten komen uit de tomaat zelf. Je moet de zaadjes wel eerst laten schimmelen in water, want het beschermlaagje moet eraf, maar dan gaat het prima!

Ik ben jaloers op jouw fruit. Hoop dat wij volgend jaar ook zo flink kunnen oogsten.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 21:33

Maartje, oeh die tip ga ik eens uitproberen
Cherrytomaatjes heb ik nog niet, hebben die veel ruimte nodig?

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 22:09

Heb het zelf ook nog niet geprobeerd, maar was op mijn werk aan het mopperen dat het zo lang duurde voor de zaadjes uitkwamen (die kwamen al wel uit de tomaat zelf dus) toen een collega met deze tip kwam.

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 22:16

Echt, zaadjes uit de tomaten zelf?!?!
Dat ga ik proberen!!

Dus zaadjes in water tot ze schimmelen...check!
En dan als ze beschimmeld zijn?
In de grond stoppen?
In de kas neem ik aan?
Ik kan niet wachten tot morgen hihi

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-12 22:32

Wat een mooie kersen yvette! Kersen staan ook op mijn verlanglijstje.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 16:33

Ik heb ze gewoon uit de tomaat in een bakje in het zand gedaan. Zelfde met de paprika's. Die kwamen meteen uit, de tomaten niet. Maar na goed water geven gingen ze in het zand schimmelen en raakte ze het beschermlaagje kwijt, waardoor ze wel uit kwamen. Mijn collega leerde me dat ze dat laagje hebben zodat ze niet in de tomaat uitkomen (logisch) en dat dat eraf schimmelt als je ze lang genoeg in water laat.
Ik heb ze binnen opgekweekt en daarna buiten gezet. Ze zijn al enorm (de planten dan, de meeste tomaten blijven klein gezien het snacktomaatjes zijn :+ )

Spetter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 16:35

Hmmmm zojuist de eerste opal pruimen uit de boom geplukt. Ondanks het slechte weer heb ik toch een goede oogst. Vorig jaar niet te overtreffen, maar mag niet klagen. Bieten doen het goed en zelfs de broccoli groeit. Tomaten genoeg maar niet rood. Sla mislukt, opgegeten door slakken, maar de rucola gaat super. Minikomkommer geeft nu dagelijks mooie kleine komkommers. Zo leuk al dat lekkers uit de tuin!

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 16:54

Echt? De opal gaat hier beter dan ooit!
Al hebben de jacks hun handen vol aan de 'bewaak de groentetuin' missie :+

Sla gaat goed, slakken vallen wel mee
Speciebonen zijn nu volop aan het groeien :j

Wortel is nog wat langzaam maar die kan net als de tomaat wel op een beter plekkie staan..

De kers valt me tegen dit jaar.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 17:03

Wat een leuk topic,
Ik heb momenteel 2 peren bomen die flink vrucht dragen en een appel boom die vind dat de appels niet goter horen te zijn dan pruimen :=

Verder hebben we bonen, broccoli, uien, rode bieten, sla, snijsla voor de cavia's, wortels en zelf gekweekte aardappels (rood en paars vlees) in de tuin. Heb al heerlijke bieten en wortels uit de tuin gegeten en de sla is zogoed als op :D

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 17:17

Antheman schreef:
Wat een mooie kersen yvette! Kersen staan ook op mijn verlanglijstje.

Dank je wel 8-) we moeten ieder jaar goed opletten dat we er snel bij zijn met het net voordat ze opgegeten worden door vogels.