iets lekkers bakken, maar wel gezond...wat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

CK88

Re: iets lekkers bakken, maar wel gezond...wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 10:09

hoe krijg je die pindakaas zo vloeibaar :) lijkt wel satesaus :D

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 10:19

Ir111 schreef:
Ik vraag me alleen af of diksap nou zo'n goed alternatief is... het is nog steeds suiker toch?

Evenals dat honing ook uit 80% suiker is.

Die appelflappen hebben ook weinig met gezond te maken. Bladerdeeg is ook zo braaf niet.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 10:37

F_Orumster schreef:
Die appelflappen hebben ook weinig met gezond te maken. Bladerdeeg is ook zo braaf niet.

Zoals ik schreef: ik zocht iets zonder suiker en zonder zoetstof. Wellicht niet duidelijk genoeg maar ik plaats het hier omdat mensen misschien tips hebben wat een minder onverantwoord alternatief is waarmee je de flappen kunt 'zoeten'. Ik zeg nergens dat die flappen gezond zijn. :D

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 10:58

CK88 schreef:
hoe krijg je die pindakaas zo vloeibaar :) lijkt wel satesaus :D

Pindakaas in de magnetron doen.
Word het niet alleen vloeibaar en makkelijker te gebruiken maar je gebruikt er ook nog eens een stuk minder van.

Echt bakken is het niet, maar wat ik vorige week met de hitte heb gemaakt:

Chocolade aardbeien:
Neem een mal om ijsklontjes te maken - aardbeien - pure chocolade (zelf heb ik chocola zonder lactose gebruikt)
Aardbeien wassen, topjes eraf snijden en in de ijsklontjes mal leggen.
Verhit de chocola in een pan tot het mooi vloeibaar en gietbaar is - giet de chocola over de aardbeien en leg het geheel in de diepvries
tot het helemaal bevroren is.

Daarna laten ontdooien en tadaa een met aardbei gevulde chocolade reep die als je pure chocola gebruikt helemaal niet zo slecht voor je is.
Zeker omdat de aardbeien het grootste gedeelte van de mal inpikken heb je voornamelijk een chocolade laagje.

Je kunt dit bijvoorbeeld ook met Kiwi doen:
Snijd de kiwi in rondje plakjes, steek er een ijs stokje in en haal de kiwi door je gietbare chocolade mengsel, even rond draaien tot het uithard en tadaa.

Zelfgemaakt calorie arm ijs optie 1:
Neem fruit wat je lekker vind en wat in combinatie lekker smaakt.
Zelf had ik banaan en aardbeien, gooi het fruit in de diepvries tot het bevroren is.
Haal het fruit uit de diepvries en laat het ongeveer 5 a 10 minuten ontdooien, het fruit moet nog steeds hard en bevroren zijn maar niet zo dat
je iemand zijn hersenen ermee in kunt slaan.

Gooi je bevroren fruit en de blender en blender het tot het een schepijs vorm aan neemt.
Je kunt als je wilt 2 thee lepels suiker toevoegen voor de smaak, zelf doe ik dit nooit omdat ik dit meer zie als fruit vervanging en niet als snoep moment.

Tadaa, gezond italiaans schepijs.

Zelfgemaakt calorie arm ijs optie 2:

Koop ijsvormpjes om zelf ijsjes in te vriezen.
Snijd je favoriete fruit in kleine stukjes, gooi dit samen met water of bijvoorbeeld zelfgeperst citroensap of wat dan ook in de vormpjes en invriezen maar.

Minder calorie arme vorm:
Pak je ijsvormpjes giet er een laagje danoontje in - gooi er wat versfruit boven op - klein schepje danoontje - beetje cruesli - danoontje
en invriezen. Zorg dat je fruit en cruesli wel in het midden blijft en het danoontje vloeibare aan de buitenkant anders stort je ijsje in.

Zelfgemaakt calorie arm ijs optie 3:

Gooi 2 of 3 soorten fruit 1 voor 1 in de blender, zorg dat het verschillende kleurtjes heeft.
Giet het per kleur / fruitsoort in je ijsvormpje en vries het in.
Je hebt nu zelf een stoplicht ijsje gemaakt.