Gezond(er) eten deel II

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nien1984

Re: Gezond(er) eten deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 12:40

Het is ook een kwestie van wennen hoor... je moet je smaakpapillen de kans geven om te wennen aan dat soort gezonde voeding. Mensen grijpen zo snel naar magere cruchtenyoghurt met fructaan of andere zoetstoffen maar ik heb gemerkt dat als je langere tijd puurder eet dat je het ook begint te waarderen. Net als minder zout op je vleesje en groenten.

Drinken jullie koffie???

Primavera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 12:40

nee ik drink absoluut geen koffie! :P vind het zo vies :+

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 12:42

Ja ik drink koffie :)

zure, pure yoghurt vind ik trouwens heerlijk. Ik hou niet van zoetigheidjes. Maar kwark vind ik op de een of andere manier echt niet lekker. Beetje weeiig ofzo, weet niet.

Nien1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 12:43

MrUlbe schreef:
Loose: dankje voor je reactie, het klopt dat ik vandaag weinig groente eet, het komt omdat ik om 5 uur thuis kom van school en om half 6 alweer aan moet rijden voor het werk. dus het is even snel alles thuis af droppen en eten klaar maken. vandaar geen normaal avond eten

Ik denk dat je sneller een salade in elkaar flanst of een zak worteltjes leeg eet dan dat je wentelteefjes gaat maken...

Mensen denken dat gezond eten heel lang moet duren, maar dat vind ik echt onzin...

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 13:10

_Kiki_ schreef:
Colway schreef:
@ loveidefix, wat ook goed is voor spieropbouw is kwark en daarin ongebrande noten. Is een bron van eiwitten en de combinatie maakt dat de eitwitten goed opneembaar zijn

Extra eiwit inname zorgt niet voor een betere spieropbouw, dat is een fabeltje waar mensen heel veel geld mee verdienen met alle poedertjes en shakejes ;)

Nou ja in poedertjes en shakes geloof ik niet, ik denk dat je het gewoon moet halen uit normale voeding.

Hoe zit dit verhaal dan en waar komt het verhaal dan vandaan? Weet jij dat?

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 13:11

phormicola schreef:
Ja ik drink koffie :)

zure, pure yoghurt vind ik trouwens heerlijk. Ik hou niet van zoetigheidjes. Maar kwark vind ik op de een of andere manier echt niet lekker. Beetje weeiig ofzo, weet niet.

Ben juist gek op kwark, liefst nog die goedkope variant, die rechthoekige bakjes zeg maar, vroeger deed ik er wat zoetstof in, tegenwoordig niets meer

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 13:12

Misschien geen beter spieropbouw, maar ik merk wel degelijk een verschil tijdens de training :j

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 13:15

Ik bedoel het ook niet zo zwart wit dat meer eiwitten meer spieropbouw is, spieropbouw is van zoveel dingen afhankelijk, maar er wordt wel geadviseerd om als je zwaar lichamelijk werk hebt of veel sport toch wat meer eiwitten te nemen of dat voor opbouw, herstel onderhoud whatever is weet ik dan weer niet ;-)

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 13:26

Heb mezelf nog redelijk gered op school vandaag :)

Alles hier in de kantine is zo duur! Maar ben flink op zoek gegaan naar gezond. En jawel er was een saladebar. Niet veel soeps maar heb zongedroogde tomaatjes, ijsbergsla, garnaaltjes, (wat een combi :')), augurken, olijven en volgens mij nog wat doorheen geflikkerd. Ook een smoothie van mango banaan en kokos genomen die met yoghurt is aangelengd. Zal wel goed zijn toch? Beter dan weer 2 boterhammen met pindakaas, die had ik vanmorgen ook al. Trouwens ook nog een fair trade reep gescoord in de campus winkel die helemaal bio is.

Het was even zoeken, aar dan heb je ook wat!

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 13:47

Zo heb weer alles bijgelezen. Het gaat hard zeg.
Leuk dat er weer een paar nieuwe posters bijgekomen zijn! Welkom allemaal.

Mn lijstje van vandaag:
O: klein bakje warme melk met havermout lijnzaad en chiazaad
T: 3 roggebroodjes met een beetje halva jam
L: 1 volkorencracker en een grote salade(200gr sla/rauwkost) met 2 eitjes en een grote eetlepel huttekase, niet helemaal opgegeten.
T: De rest van de salade
D:rode kool met een sausijzenworstje

Ik zal ook iets meer over mezelf vertellen
Naam : Hester
leeftijd:33
Lengte: 1.65m
gewicht: Schommelt tussen 55(zomer) en 59 kilo(winter) momenteel 57kg
werk: Vestigingsmanager van de Dille (en kamille) in Amersfoort
Paarden: Veron , z-dressuur ,grote vos. Conquistador,klein bruintje(1.63m), vorige zomer beleerd en gaan we weer wat meer oppakken.
Verder houd ik erg van lekker koken en ben ik inmiddels al 3 jr getrouwd met Frank.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 14:00

Welkom nieuwe mensen :D

MrUlbe: als je wentelteefjes gaat bakken, zou ik de kaneel juist niet weglaten, dat is echt supergezond!

Ik heb mn lijstje helemaal omgegooid :+ zit nu als lunch aan een salade met stukje meergranenstokbrood :9 (met philadelphia light :o )

Kabeljauw was in de aanbieding! Vanavond dus kabeljauw uit de oven (met bosui, wortel en wat kruiden in aluminiumfolie) en broccoli uit de oven :D En voor het vriendje de rest van het meergranenstokbrood erbij!

Primavera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 14:02

serieus :P? dat wist ik niet, ik dacht dat dat niet gezond was :oo!

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 14:04

Ja, het is echt goed voor een heleboel dingen. In topic 1 staat er heel veel over (somewhere), of als je googelt kan je ook veel vinden erover :D

Primavera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 14:05

mmm lekker! :9

_Malu_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 14:07

ahhh ik ben echt inspiratieloos voor het avondeten.... en moet zo echt boodschappen doen, daarna geen tijd meer. Vanavond nog sporten dus moet ook niet te zwaar zijn... iemand ideeën?

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 14:09

Colway, fijn he dat je huid beter is geworden door gezonder eten. Hoop dat ik dat over een tijdje ook kan zeggen en dat ik de medicijnen niet meer hoef te smeren en slikken.
Ook met wandelen heb ik last van mijn knie. Niet op het moment zelf, maar de nacht en dag erna. Stijf en pijnlijk.

Hesterve, leuke winkel om te werken :j

Feanyth, ik gooi het speltbrood ook in de vriezer. Het zijn kleine broodjes, ongeveer 10 sneetjes. Ik eet er 2 per dag dus doe er nog best lang mee. Heb ze inmiddels in "bestelling" hier bij de bakker, zodat ik niet misgrijp. En begreep van de "broodmevrouw" bij de Appie dat ze speltbrood misschien gaan opnemen in het assortiment. Zou wel fijn zijn, ik doe daar altijd mijn wekelijkse boodschappen, lekker makkelijk ;)

Malu, lekkere salade?

Net Apis Mellifica D6 van VSM gehaald, had gegoogled en dit kwam eruit als iets wat tegen een slijmbeursontsteking zou kunnen helpen. We proberen het maar, want een cortico steroide injectie hoeft niet van mij :n En alleen met rust wordt het ook lastig, zou niet weten waar ik die rust moet vinden :o

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 14:13

tjonge even werken en weer 2 pagina's erbij. Een aantal nieuwe, gezellig welkom..

_Tien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 14:14

Zooo, ik heb ook even een momentje om hoi te zeggen in het nieuwe topic. Op het werk liggen alle computers plat :=
Maar nu dus even snel tussendoor.
Maar huh, wat zag ik nou? Eiwit niet goed voor spieropbouw, dat dat onzin is van poederverkopers? :? Die snap ik niet helemaal, spieren hebben absoluut eiwit nodig om te herstellen en op te bouwen. Dat poedertjes dan weer niet goed zijn geloof ik weer wel :D

Malu, ook lekker verse chili con carne voor vanavond? Zaaaaalig :9

En natuurlijk een welkom aan alle nieuwe gezichten :wave:

Hetbommeke, ik ben benieuwd of het helpt. Ik hoop het voor je want de andere optie is inderdaad niet fijn :=

Ik heb net trouwens mijn chiazaadjes ontvangen, dus morgen ga ik ermee aan de bak. Ben benieuwd :j

nexthorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 14:18

Nieuw topic gevonden!
welkom alle nieuwelingen :wave:

hetbommeke, dat zou fijn zijn, als de speltbrood gaan verkopen bij appie!

Ik zal me ook even kort voorstellen:
ik ben 24 jaar, studeer diergeneeskunde in Gent, en heb hier sinds een aantal weken een pleeghondje.
Paard heb ik momenteel niet meer. Ik heb mijn prinses in 2008 moeten laten inslapen, en heb toen besloten er even mee te stoppen. Blijft wel heel erg kriebelen hoor!

Mijn lijstje van vandaag:
O: biogarde, noten, muesli, lijnzaadolie
T: plakje cake (bedankt mams!) en een appel
L: twee zuurdesemboterhammen; 1 met geitenkaas en komkommer, ander met vruchtenspread
T: druiven, handje noten
D: koolvis in tandoori saus met paprika, broccoli en wat zilvervliesrijst

_Malu_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 14:19

@ tien : heb jij een recept voor verse chili con carne? Lijkt me een goed plan... maar ik ken dat alleen uit een pakje dus ik maak het nooit meer.. weet niet precies wel kruidencombi lekker is.

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 14:21

Zo, wat heb ik lekker in het zonnetje gezeten zeg! Ik heb een heerlijke omelet met gerookte zalm, rucola, kappertjes en crème fraîche gegeten. Jusje erbij en genieten maar!

@Bommetje: interessant over die hoeveelheid water. Dat zou wel verklaren waarom ik, ondanks mijn 1,5 liter water nog steeds wat lastig naar de wc ga (en dus lichtelijk uitgedroogd ben),. Ik schroef de hoeveelheid water meer eens een beetje op. Hoe geitig smaakt geitenkwark? Ik vind geitenkaas heerlijk, maar ik kan me niet zo goed voorstellen dat geitenkwark ook lekker is...

@Feanyth: honger stillen met groenten is lastig, vind ik.Je kunt dan beter een gekookt eitje nemen (dus honger stillen met eiwit). Spelt ipv tarwe scheelt je ook al een heel stuk snelle kh's.

Ik vind volle kwark heerlijk! Hoe vetter hoe beter <3 Die van Senoble (grote vierkante pot) vind ik echt heel lekker romig en zacht en bevat maar 3% vet.
Dat verhaal over de zin en onzin van eiwitten voor spieropbouw was een paar weken geleden ook op de radio bij Edwin Everts. Het is onderzocht door een wetenschapper. Hier is het fragment: http://eversstaatop.radio538.nl/fragmen ... rken-niet/ Volgens mij is de strekking een beetje dat je uit normale voeding meer dan voldoende eiwitten haalt (zolang je niet dagelijks eens marathon loopt) en alleen creatine heeft bewezen effect als het gaat om spieropbouw.

_Tien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 14:28

Malu, ik zoek het zo even op en zet het dan in het receptentopic :j

Mrijn, wat heerlijk, lekker in het zonnetje. EN een geweldige omelet :9

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 14:29

Mrijn, heerlijk weer hè? Lekker van genieten!

Geitig _O- De kwark mekkert nog net niet :+ En ik vind het erg meevallen. Lekker met speltmuesli en wat stukjes appel :9 Vind het niet goedkoop helaas, koop het bij de reform supermarkt en betaal 2,75 voor een halve liter. Daar doe ik 2 dagen mee.
Bij Appie verkopen ze ook geitenyoghurt, heb ik gekocht maar nog niet geprobeerd.
En had vorige week de geiten karnemelk, dacht bij de Plus vandaan, kom ik daar gisteren en vandaag, nergens meer te vinden... dussss.... :o?

Malu, staat er niet een recept op Smulweb oid? Of de Appie App? Haal ik ook best veel vanaf

Tien, die chiazaadjes, is dat net zoiets als "mijn" hennepzaad of de lijnzaad? Vult, goed voor de stoelgang etc? Kan natuurlijk ook even googlen, dan weet ik het direct :o

Primavera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 14:30

Dat weer is inderdaad heerlijk! helaas heb ik het al moeten bekopen met een factor 40 |( en nog altijd een rood neusje en rode schoudertjes :P

_Tien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 14:33

Malu, het staat erop!

Hetbommeke, ik weet het nog niet zo goed. Ik heb ze namelijk naar aanleiding van dit topic gekocht :D Dus nog geen ervaring. Maar er zit een briefje bij en daar staat op dat ze 8x meer omega 3 dan zalm hebben, 25% meer vezels dan lijnzaad, 30% meer antioxidanten dan blauwe bessen, 15x meer magnesium dan broccoli, 6x meer calcium dan melk en 3x meer ijzer dan spinazie hebben :D Verder zorgen ze dat je langer vol zit.
En ik blijf lijnzaad en hennepzaad ook gewoon nog gebruiken :j

MrUlbe, jeetje, dat gaat hard bij jou zeg :oo :(:)