Gezond(er) eten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 17:51

Duuk2011 schreef:
Nieuwe meelezer hier!!

Ik heb nog niets gelezen, ga dat zo doen! Ben heeeel erg benieuwd.
Ik ben altijd bezig met gezond doen (of eigenlijk mager..) Magere yoghurt, 20+kaas, light varianten etc. Maar nu zei iemand tegen mij dat ik daar eens mee moest kappen en als ik ECHT gezond wou doen, back to basis moest. Dus onverwerkte producten eten.

Ik vraag me alleen af, met kaas/boter/melk etc. Dan is de light variant toch niet bewerkt? Er is toch niks extra's toegevoegd? In feite is toch alleen de vetlaag er af gehaald of zit ik verkeerd?

Ik vermijd JUIST Light producten, dat slaat echt nergens op, zag gewoon light suiker! Wtf, hoe kan je suiker nou light maken? Dat is gewoon onzin.. en zoals Miryamk ook al zegt, dan stoppen ze wel ergens anders heel veel van in. Nee ik ga voor volle melk, gewone chips, gewone frisdranken etc. echt geen light voor mij. Snap het ook niet, dan kopen mensen een zak light chips om die vervolgens in 1 keer leeg te eten. Dat heeft dan ook geen zin, dan kan je net zo goed een 'gewone' zak chips kopen en die in porties opeten. Alles met mate, ik blijf het zeggen, dan heb je echt geen light producten nodig.

En over dagmenu's, heb vandaag een beetje een day-off. Vanmorgen 2 boterhammen met pasta op, wat glazen water, wat gesnoept van mij chocolat-chip cookie deeg, al 2 koekjes op :') als lunch had ik 2 volkoren pitten brood op met kaas,ham en cherrytomaatjes en 2 plakjes gegrilde worst. En wat ik vanavond ga eten weet ik niet, eet met clubgenootjes dus het is afwachten wat diegene maakt. Maar opzich valt het wel mee hoeveel ik snoep vandaag als ik het zo zie. Maar die koekjes zorgen ook voor de nodige calorieën, maar door gebruik van pure chocolade zit ik ook wel snel vol van deze koekjes. Dat scheelt weer. :P

_Noor

Re: Gezond(er) eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 17:52

Ik doe ook niet aan lightproducten :n Behalve de melk dan, want volle melk gruwel ik van...

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 17:55

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 17:56

Het is trouwens niet alleen aspartaam die slecht is, ook de andere zoetstoffen (behalve stevia) zijn slecht. Rivella bv :roll: wat nou natuurlijk :n

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 17:58

..maar wel lekker :P

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 17:59

En misleidend :D

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 18:04

Haha, zo ben ik op FaceBook geabboneerd op de pagina van Foodwatch. Iedere woensdag lichten ze een misleidend product uit, vandaag was het de zonnatura avondmelange oplosthee die bijna alleen maar uit suikers zou bestaan. Zelfs de 'biologische' merken zijn niet 100% te vertrouwen, het is gewoon zo lastig om echt puur en gezond te eten. Je kan het natuurlijk oplossen door echt alleen thee te drinken gemaakt van kruiden die je zelf verzameld hebt. Maarja, ik woon in een studentenhuis zonder tuin dus een kruidentuin zit er niet in.. Dat komt later wel als ik een eigen huisje en tuin heb. Je moet soms concessies en keuzes maken in het leven.

EsBianc

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 18:07

Ik heb mijn inspiratie via een biologische arts.
Nu ben ik bezig in een boek van Amber Albarda. Op haar site staan ook lekkere recepten: http://www.amberalbarda.nl/recepten/

Ik eet alleen magere yoghurt, halfvolle melk en 30+ kaas, maar ben dan ook aan het lijnen. En ben nooit anders gewend als die yoghurt en melk.

anneeep

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 18:08

Hier meld zich er nog één..

Ik ben sinds 1,5 week bezig, ga nu 4x per week naar de sportschool en rij natuurlijk min. 5x in de week paard <3

Ik ben helemaal gestopt met ongezonde tussendoortjes eten, maar eet wel fruit tussendoor en drink water.
en ik moet het echt volhouden dit keer!

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 18:36

Ik krijg het niet voor elkaar hoor... Snoepen enzo doe ik niet veel (zeg maar gerust nooit), maar wel lekker makkelijke snackmaaltijden.
Ik val gigantisch af van alleen gezond eten. En ik ben al behoorlijk mager...
Van groente krijg ik alleen maar meer honger, dus ik eet het meeste vlees.
Fruit ben ik overigens wel verzot op :)

Duuk2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 19:35

Pff jeetje wat lastig als je dus overal ingetuimd wordt? Dat alles toch vol met suiker blijkt te zitten

Taartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 19:36

Ook hier een gezonde eter!

Ik probeer zo min mogelijk suikers en e nummers te eten.
Ook eet ik 9 van de 10 keer biologisch.
Af en toe heb ik een dagje dat ik even ongezond doe maar dat moet ook kunnen.

Leukste vind ik mijn biologische groentetas.
Elke week krijg ik van een boer hier uit de buurt een groentetas en deze is elke week gevuld met andere groenten.
Heb 3 groenten opgegeven die ik echt niet lekker vind en verder kan ik vanalles verwachten.
Vind het onwijs leuk om elke week uit te zoeken wat ik er nu weer mee moet maken! lekkere nieuw ontdekte groente is onder andere de romanesco!
en witlof at ik bijvoorbeeld nooit en vind ik nu ontzettend lekker.

Bestel er ook vaak wat fruit bij, heb ook een fruittas bij een ander bedrijf gehad maar daar vond ik veel dingen echt niet lekker van.
Groente kan je altijd nog verwerken tussen andere groenten.

Ik haal veel tips uit de boeken van Amber Alberda,Karin Luiten en Ralph Moorman qua gerechten met deze verse groenten.

Heel leuk boekje om van je knorr wereldgerechten en andere kant en klaar gerechten af te komen en het nu zelf vers te maken is :
http://www.kokenmetkarin.nl/kookboeken/ZPZkijkjeinboek.html

Op de site staan ook hele lekkere gerechten. Ik maak zelf altijd de pasta saus.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 22:05

Ook wij zijn (wat) gezonder gaan eten.

Light producten heb ik altijd al onzin gevonden dus die kwamen er sowieso niet in.

Sinds ik veel meer ben gaan opletten op wat er in mijn eten zit, voelen mijn vriend en ik ons een stuk beter. Minder hoofdpijn, minder vermoeid en gewoon meestal lekkerder in ons vel.

Inderdaad ook hier geen Conimex pakjes enzo meer. Ik probeer iig alle smaakversterkers te vermijden (E621 t/m 637 of 631) en maltodextrine. En sowieso geen zoetstoffen zoals aspartaam en acesulfaam (E951). Puur vergif...

Verder meer verse groenten, maar die wil ik idd ook vaker van de markt halen alleen moet ik daarvoor iedere keer 15km rijden dus dat schiet niet echt lekker op.

Heb niet echt een vast ritueel, maar ik probeer wel iedere maand een maand van de kalender in t vullen wat we savonds eten. Dan hoef ik daar iig minder over na te denken.

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 22:10

SamsonLot schreef:
Leuk dit forum, ben zelf ook veel met welzijn bezig ( welzijns coach) en daarbij komt natuurlijk de gezonde voeding om de hoek kijken. Goed om te lezen dat er steeds meer mensen bewust met voeding om gaan! Iedereen is ook goed bezig. Zijn er ook mensen die veranderingen merken, nu ze gezonder gaan eten?

Ja, ik merk wel dat ik meer energie heb nu. :j Gewoon lekkerder in mijn vel, ik denk dat dat vooral komt omdat ik veel minder suiker neem. Al had ik niet het idee dat ik echt veel ongezonde dingen at, maar wel als er chips of chocolade open was ging het ook direct op. En dat koop ik nu gewoon niet meer. Zelfs de sultana/ontbijtkoek heb ik deze week laten staan en vervangen met rauwkost.

Verder eet ik wel gewoon beleg waar ik zin in heb en tussen de middag wel 4 boterhammen omdat ik de hele dag loop op mijn werk en dat gewoon nodig heb. Dus gewone belegen kaas, hagelslag, vleeswaren (vaak toch wel kipfilet) af en toe eens pindakaas. De enige light producten die ik neem is af en toe een glaasje crystal clear of ligt creme fraíche, maar verder eigenlijk ook niet. Met de E-nummers ben ik eigenlijk niet zo bezig, leuk om te lezen dat er hier wel mensen zijn die dat doen want ik wil me daar ook wel eens in verdiepen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 07:27

_Mara_ schreef:
Haha, zo ben ik op FaceBook geabboneerd op de pagina van Foodwatch. Iedere woensdag lichten ze een misleidend product uit, vandaag was het de zonnatura avondmelange oplosthee die bijna alleen maar uit suikers zou bestaan. Zelfs de 'biologische' merken zijn niet 100% te vertrouwen, het is gewoon zo lastig om echt puur en gezond te eten. Je kan het natuurlijk oplossen door echt alleen thee te drinken gemaakt van kruiden die je zelf verzameld hebt. Maarja, ik woon in een studentenhuis zonder tuin dus een kruidentuin zit er niet in.. Dat komt later wel als ik een eigen huisje en tuin heb. Je moet soms concessies en keuzes maken in het leven.

Dit volg ik even niet; wat is er niet biologisch aan suiker? Dat zonnatura biologisch is, wil niet zeggen dat ze geen suiker gebruiken. Staat gewoon achter op de ingrediëntenlijst, kwestie van lezen. Imo niks oplichting aangezien alle informatie in normale letters op de achterkant staat.

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 09:33

Het ging meer om het 'gezonde' imago dat ze claimen te hebben en dat valt natuurlijk een beetje in het niet als je een glas heet suikerwater drinkt. http://foodwatch.nl/misleid/zonnatura_a ... ex_nl.html en http://www.nu.nl/gezondheid/2729965/zon ... thee-.html Géén idee of het allemaal echt zo is, je weet het als consument gewoon niet. Maar vond het wel opvallend.

Mijn eerste boterham met chocopasta is achter de kiezen. :Y) Zo tijdens college maar eens gaan bedenken wat ik vanavond wil gaan eten. Iets makkelijks in ieder geval. (Maar wel gezond :P )

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 10:19

Hoi Ik meld me hier ook even..
Ben volgens mn vriendinnen ook zo'n gezonde eter (al vind ik dat zelf wel meevallen, het is maar net wat je zelf gezond vind).
er zijn al goede links doorgegeven. Ga vanavond even op mn gemak lezen.
Eet zelf zo min mogelijk suikers, vooral glucose /fructose stroop wordt steeds meer gebruikt omdat het zo goedkoop is maar je wordt er dikker van dan gewone suiker. Als ik iets zoeter wil maken gebruik ik het liefst honing(al ben ik onderlaatst er weer in ingetuind, stond een mooie pot honing met raad volgens het grote etiket op de pot. Heb het meegenomen en wilde het gister gebruiken en keek bij de kleine letters, Is het grootste gedeelte dus glucose /fructose stroop... heb de pot maar leeggegooid.... weer een les dat ik gewoon alle etiketjes van nieuwe producten moet lezen!)
Verder eet ik zo veel mogelijk groenten. Gooi in bijna alle recepten 2 tot 3 x zoveel groenten dan voorgeschreven.
Heb eergister viscurry gemaakt , zo simpel maar lekker Ik zal het gelijk met jullie delen:
1 zak pangafilet(700gr) of andere witvis
500 gr gemengde groenten, fijn gesneden
kerrie(poeder) masala
1 bouillon blokje
Bak de vis in een anti aanbakpan met een klein beetje olie, de vis mag uit elkaar vallen. Bestooi met de kerrie. als de vis gaar is doe je de gesneden groenten in de pan erbij met het bouillonblokje. hussel het steeds om tot het gaar is. Komt er niet veel vocht van de groente die je gebruikt heb dan kan je nog een scheutje (kokos)melk/room toevoegen.
eet het met volkoren/bruine rijst (ik eet het ook vaak met linzen omdat ik die zo lekker vind)
heb wel meer van dat soort snelle recepten die ik regelmatig eet. Heb nu wel dat ik de meeste winterse gerechten zat ben dus misschien nog iemand die zijn favoriete(gezonde) gerecht met mij wil delen?

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 10:28

Dat klinkt lekker! Moet er geen water bij het bouillonblokje? En hoeveel kerriepoeder moet er ongeveer op de vis?

Ik heb ook wel weer zin in de zomer.. Lekker achter thuis op het teras salade eten <3

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-12 10:43

Dat klinkt lekker hesterve :j

Wat ik mij nu dus af vraag is of er ook wat mis is met 20+ kaas en magere yoghurt? Hebben ze daar ook iets aan toegevoegd? Aangezien ik probeer iets af te vallen eet ik die producten dus in plaats van de 487+ en volle variant.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 11:37

EsBianc schreef:
Ik heb mijn inspiratie via een biologische arts.
Nu ben ik bezig in een boek van Amber Albarda. Op haar site staan ook lekkere recepten: http://www.amberalbarda.nl/recepten/

Ik eet alleen magere yoghurt, halfvolle melk en 30+ kaas, maar ben dan ook aan het lijnen. En ben nooit anders gewend als die yoghurt en melk.

Haar boek ben ik ook in bezig! Wel handig al die linkjes zo in dit topic :j

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 12:57

Zal trouwens eens neerzetten wat ik zo algemeen op een dag eet.
's morgens: 2 kiwi's, 1 banaan en 250 mL in de blender en een boterham met appelstroop.
tussendoor: fruit of niks
's middags: 2 boterhammen met groentespread (natuurwinkel) of filadelfia met tomaat/komkommer en 1 boterham met chocopasta (zonder suiker maar met ...stroop, is dus nog erger dan suiker lees ik hier net?) of jam zonder suiker of pindakaas met echt alleen pinda's en een beetje zout
tussendoor: iets zelfgebakken, brownies of pindakaasbanaanblondies (van debakparade)
avondeten: groenten met een vleesvervanger. Soms wel, zoals gister, vega pasta carbonara van de AH-site, erg lekker! Of ik maak lasagne ofzo. Vaak net waar ik zin in heb. Past vaak ook totaal niet bij elkaar :P
tussendoor: vroeger nam ik altijd een toetje, laatste tijd weer wat minder. Maar een bakje kwark ofzo.

En ja ik maak ook regelmatig bv zelf pizza (het deeg voor de bodem wel nog met zo'n pizzabodemmix, niet ideaal eigenlijk, maar wel zo makkelijk), eet regelmatig chocola of ik laat eten brengen via thuisbezorgd.nl.
In 't weekend is 't ook altijd net wat anders allemaal, zeker als ik bij m'n ouders ben. Nja goed ik haal gewoon van alles wat ik lees in boeken/op internet m'n eigen ding waar ik me goed bij voel zeg maar.

Gister trouwens de pindakaasbanaanblondies gemaakt met appelmoes ipv boter en de helft aan suiker wat in 't recept stond. Waren alsnog heel goed gelukt! Volgende keer wel met die natuurwinkel pindakaas. Had nu gewoon calve gekocht. Wil 't ook met een citroencake een keer proberen. Boter vervangen voor appelmoes, de helft aan suiker gebruiken en volkoren bloem ipv witte. Denk dat ik dat deze zaterdag doe. Hou jullie op de hoogte :P

Lange post geworden :=

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 13:01

Oe, dat klinkt lekker Hesterve! Dat ga ik zeker een keertje maken! :D

Ik heb vandaag een keer 'scharrelkip' gekocht, het was in de bonus. :Y) maar of het nou zoveel beter is dan een 'normale' kip, het heeft maar één ster bij beter leven dus dat is alsnog niks. Maarja, ik wilde eigenlijk voor de echte biologische kip gaan maar man, 8 euro voor 2 kipfiletjes! :oo Schrok me dood, wist dat biologische kip duur was maar niet zo duur voor maar 2 kipfiletjes. Als ik het geld ervoor had had ik het wel geweten maar helaas, arme student.. En ik twijfel ook altijd aan de echtheid van die merkjes als biologisch, scharrelvlees enz. Want wie zegt dat die kip echt een zoveel beter leven heeft gehad? Het is gewoon zo verdomde lastig, het liefst zou ik bij de boer me kip halen maarja, voordat ik weer een boer in Groningen stad gevonden heb. :P Later, als ik groot ben. :+

Voor mij hoort bij gezond eten dus ook enigzins 'eerlijk' eten, ik zou heel graag volledig biologisch vlees eten maar dat is gewoon zo duur! Dat kan ik als student niet volhouden, maar eens in de zoveeltijd als het in de aanbieding is of als de rest van mijn avondeten niet teveel geld kost koop ik het wel eens. Probeer ook te minderen met vlees, laatste weken vaker vegetarisch gegeten en dat bevalt ook goed. Krijg soms ook gewoon trek in groenten, haha. :D

Ik ga vanavond dus voor kip, met rode en gele paprika, blokjes tomaten uit blik en een potje pesto rosso met wat penne. Snel, makkelijk, goedkoop en lekker! Echt mijn favoriete gerecht als ik dus goedkoop, snel en makkelijk uit wil zijn. En het is volledig bereid zonder pakjes. (Oké, ik zou de pesto misschien zelf kunnen maken maar dan moet ik eerst even een keukenmachine hebben en ook die laat nog even op zich wachten. :P )

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 13:04

Kip is inderdaad extreem duur :j Ik heb zelf altijd 't idee dat scharrelkip, om 't even grof te zeggen, geen reet opschiet zeg maar :P Dat je dan net zo goed gewone kip kunt kopen. Zelf eet ik eigenlijk gewoon geen kip meer :P Uberhaupt geen vlees meer eigenlijk. Alleen bij m'n ouders nog.
Wat jij zegt is ook lastig inderdaad. Dan koop je zo'n bio kipje maar dan liep die boer misschien wel heel de dag tegen ze te schreeuwen.
Klinkt wel lekker wat je gaat eten!

Weet nog niet wat ik eet eigenlijk. Heb nog bloemkool liggen en champignonnen van gister en heb perongeluk te veel tomaten gekocht := Dus denk dat ik dat maar bij elkaar gooi met een vleesvervanger erbij.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 13:04

_Mara_ schreef:

voor muntthee heb je maar 1 plantje nodig, dat moet ook in een studentenhuis zonder tuin nog wel haalbaar zijn ;)
vind zelf de yogi thee erg lekker, maar helaas is die ook erg duur :+

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 13:06

Nu je 't zegt Jade! Dat wilde ik ook gaan doen. Een muntplantje kopen om verse muntthee te zetten :j

En Mara, je kunt ook losse kruidenthee halen bij bv Erica/De Tuinen? Al is thee van idd Yogi Thee, Pukka of Zonnatura ook niet verkeerd hoor. Gewoon even op 't doosje kijken of er echt alleen kruiden in zitten of ook aroma's ofzo. Voor zover ik weet is dat bij die theemerken niet.