Vegetariërs!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 21:42

Ik weet niet beter en ben ook al bijna 34 jaar vegetarier, mijn opa is dit sinds 1930 en eigenlijk dus de hele kant van moeder. (redelijk grote familie)
Mijn oom spant hierin de kroon en schrijft/schreef met regelmaat recepten voor een vegetarisch blad.

Vroeger had je alleen maar seitan, peulvruchten en met een beetje geluk kon je wat vege worstjes en producten van tartex vinden.
Nu liggen winkels vol met vega spul!
Uit eten gaan is nog nooit een probleem geweest, meestal hebben ze wel wat op de kaart staan en anders maken ze graag wat voor je klaar.
Zelfs in andere landen (tsjechie, polen, belgie) heb ik nog nooit problemen gehad. Voordeel... ik ben gek op kaas!!!

Rosa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 21:47

Restaurants vind ik ook niet echt makkelijk inderdaad... Het probleem is vaak óf champignons/paddenstoelen óf (schimmel)kaas in een gerecht. Ik vind maar weinig soorten kaas lekker, ben daar altijd nogal moeilijk mee. En champignons zijn echt hell to the nooo voor mij. := Dus ja dat wordt lastig!
Vis eet ik niet echt vaak in restaurants... Maar ik ben zo blij als er iets zónder kaas en champignons is. :) :')

Marsu

Re: Vegetariërs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 21:58

pescotariër nu al ongeveer 14 jaar denk ik (ik heb het niet zo bijgehouden). Ik eet dus wel vis, maar zeker niet elke dag. Wel veel kaas.
Een aantal jaar geleden heb ik eens een hapje vlees geproefd, maar vond het echt niet lekker meer.

Het assortiment vegetarische producten in de supermarkt is de afgelopen jaren enorm uitgebreid. Maar ik ben er niet kapot van, ik vind ze vaak droog en qua smaak ook niet overtuigend. Laatst heeft iemand voor mij wat meegenomen van de vegetarische slager, dat was echt heel lekker! Vleesvervangers op basis van Lupine.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 22:11

Niet aanvallend bedoeld, ik eet zelf ook geen vlees/ei/kaas/vis. mááár....
IK zie hier staan dat veel mensen wél kaas eten géén vlees.. Nu vraag ik mij dan toch af waarom wel kaas waarom geen vlees. Aangezien de koe waar jij lekker kaas van eet ( ik ga er vanuit dat iedereen weet dat een koe enkel melk geeft als deze een kalf heeft gehad en dit elkaar weer opnieuw moet krijgen) ook bij het kalf weg getrokken is om vervolgens 40 liter perdag uitgemolken te worden. En dat kalf in een iglo op koude melk van poeder staat te wachten die koeie veelal op roosters leven net als de slacht koeien, misschien wel de zelfde koeien want als berta 67 niet genoeg melk meer produceerd krijgt zij ook een enkeltje slager.

Even als met de kippen. ( wat hier boven beweerd werd dat een ei een beginsel van een kip is gaat niet altijd op! in tegen stelling tot koeien, leggen kippen wél gewoon eieren zonder daar wat in zit, en zonder daar dus een haan bij geweest hoeft te zijn.

''scharrel'' kippen staat er op het doosje, maar als je even verder kijkt dan betekend dit dus dat de kippen los lopen in een stal maar NIET buiten komen.. Laat een oom die ik nooit zie nou nét zo'n fabriek hebben met 40000 legkippen... Scharrel kippen noemen ze dit.. Die dieren lopen nog net niet over elkaar heen 3kwart is zo goed als kaal. Als je die deur open trekt dan lopen er 20000 kippen te gillen. En dit produceerd gewoon zó veel geluid dat verbaaste mij echt enorm!! Ik zie veel EI voorbij komen maar als je even terug denkt.. Die kippen zitten daar wel elke dag eieren te persen... en die eet de vegetarier dan wel...

Het komt er dus opneer dat het uit eindelijk allemaal uit het zelfde hok komt..

Buiten dat, vind ik een vis ook een ''dier

Nogmaals is het niet aanvallend benieuwd maar ik ben gewoon benieuwd hoe jullie dáár over denken :j

Marja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 22:20

Ach, als je het 'sielugh' vindt en daar niet hypocriet in wilt zijn, dan kun je dat echt heel ver doorvoeren (denkt aan boedhistische monniken die heeel voorzichtig lopen om niet op een mier te staan, regelrechte moord zou dat zijn!).

Naar mijn mening trekt eenieder zijn eigen grenzen, maar een paardrijdende veganist lijkt me toch ook weer hypocriet. Ook al maak je het paard er niet voor dood, dat rijden doe je toch echt alleen maar voor je eigen plezier en de manier waarop paarden in Nederland worden gehouden (kun je op een enkele uitzondering na) toch echt niet diervriendelijk noemen...

Maar goed, naar mijn mening heb ik geen vlees en vis nodig, vind ik het niet lekker (zacht uitgedrukt) en eet het daarom niet. Verder laat ik niet een ander bepalen wat ik dan ook niet zou mogen eten of drinken :Y)

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 22:23

_Tara_ schreef:
Een mooie uitspraak lijkt mij, omtrent de discussies enzo, beter niet altijd perfect dan constant imperfect. Ik kan me de precieze quote even niet meer herinneren (en ook niet meer vinden waar ik 'm gelezen had...) maar 't is er een die ik wel altijd in m'n achterhoofd hou.

Edit: Niet goed genoeg gezocht, dit is 'm: "Je bent beter inconsequent GOED bezig, dan consequent verkeerd."

Even een quote van mezelf als reactie op hierboven :P

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 22:25

Marja schreef:
Ach, als je het 'sielugh' vindt en daar niet hypocriet in wilt zijn, dan kun je dat echt heel ver doorvoeren (denkt aan boedhistische monniken die heeel voorzichtig lopen om niet op een mier te staan, regelrechte moord zou dat zijn!).

Naar mijn mening trekt eenieder zijn eigen grenzen, maar een paardrijdende veganist lijkt me toch ook weer hypocriet. Ook al maak je het paard er niet voor dood, dat rijden doe je toch echt alleen maar voor je eigen plezier en de manier waarop paarden in Nederland worden gehouden (kun je op een enkele uitzondering na) toch echt niet diervriendelijk noemen...

Maar goed, naar mijn mening heb ik geen vlees en vis nodig, vind ik het niet lekker (zacht uitgedrukt) en eet het daarom niet. Verder laat ik niet een ander bepalen wat ik dan ook niet zou mogen eten of drinken :Y)

Klopt daar heb je ook gelijk in, maar was benieuwd hoe andere hier over denken.. Ik heb op mijn paard ook gewoon een leren zadel en leren laarzen.... Je kan niet écht overal op letten.. Maar zoals hierboven was een voorbeeld ;)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-11 01:21

Edit: okee heel verhaal en een beetje warrig volgens mij :P Hoop dat jullie er wat van kunnen maken :=

Wat leuk dat er zoveel reacties zijn!

Toevallig vanavond uit eten geweest. Het menu was niet heel groot (was met de groupon :P ) en twee vegetarische keuzes voor voor- en hoofdgerecht. Toevallig vond ik het wel lekker, ik ben namelijk GEK op champignons en kaas :D dus dat is dan weer een voordeel.. Heb prima gegeten :) meisje vroeg ook nog er extra bij of ik vegetariër was, wellicht om te zorgen dat de kok er even op zou letten dat er geen vlees bij mijn eten in de buurt kwam.. Dat had wel erg netjes geweest :) of misschien was het gewoon interesse :P

Ik heb wel eens iemand gehoord die dacht dat je vegetariër was als je geen vlees at en veganist als je ook geen vis at := Dat was wel echt een van de domste dingen die ik er ooit over gehoord heb.. :=

Imo is een vegetariër iemand die niets gebruikt waarvoor een dier is gestorven, een veganist gebruikt geheel niets van dierlijke afkomst. In dat opzicht vind ik leer nog wel kunnen, dat is tenminste een duurzaam product (kijk naar hoe lang een leren zadel/jas/paar schoenen meegaat.. in vergelijking met de paar uur verzadiging die een stuk vlees je geeft).

Mijn vriend is trouwens geen vegetariër, maar hij eet wel gewoon met mijn vego potje mee en hij vindt het meestal nog lekker ook :). Hij wil het liefst ook biologisch vlees kopen, maarja duur.. Het liefst willen we later bij een boer vlees kopen, dan kan je tenminste zelf zien of de koe in jouw ogen een goed leven heeft (gehad). Dan zou ik nog steeds geen vlees eten, vind het niet nodig, maar dan kan hij tenminste vrolijk zijn biefstukje eten (het blijft een vent... )

@Donna ja het is idd meer als een ervaringen enzo topic voor vegetariërs (en veganisten ook, als we die hier hebben :) ). Goed gezien +:)+

@Whysowhite , ik let daar ook wel op hoor :) in mijn koelkast enkel weide-eieren met twee Beter Leven sterren en biologische melk :)

@Tara mooie quote!!! Ik vind het soms echt belachelijk dat ik me moet verantwoorden omdat ik niet elk flintertje dierenleed/milieubelasting mijd in mijn leven terwijl diegene zelf dagelijks een halve koe naar binnen stouwt :n

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 08:42

Wat eten jullie om te korten tegen te gaan,ik heb heel snel te korten zoals B12, ijzer en eiwit.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-11 11:33

marleen_usar schreef:
Wat eten jullie om te korten tegen te gaan,ik heb heel snel te korten zoals B12, ijzer en eiwit.

Veel melk! IJzer weet ik zo gauw even niet, maar je kan even op de site van het voedingscentrum kijken, die hebben een hele grote vego-afdeling met veel nuttige info :)

Edit: hierzo http://www.voedingscentrum.nl/nl/schijf ... -eten.aspx

Donna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 11:41

Ik ontbijt altijd met 2 crackers met appelstroop, icm een glas sinaasappel sap.
In appelstroop zit veel ijzer en sinaasappelsap bevorderd de opname ervan :)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-11 11:43

supertinkie schreef:
Ik ben nu zo'n drie jaar vegetariër. Voornamelijk omdat ik niet echt van vlees houdt, kan net zo makkelijk zonder. Ik eet ook geen vis, ten eerste omdat ik het echt niet lekker vind, en inderdaad een vis is ook een dier en die wordt er ook voor dood gemaakt. Mijn beweegreden nummer 2. Eieren eet ik wel (biologisch), omdat die ook worden gelegd als er geen haan bij de kippen loopt.
Mijn man eet trouwens wel gewoon vlees, maar als hij thuis is ook niet. Dan eet hij gewoon met mij mee.
Dat gaat trouwens nog wel een dilemma worden als we kinderen hebben... Hij wil dat ons kind gewoon vlees eet en ik liever niet. Uiteraard mag hij of zij naar verloop van tijd zijn of haar eigen keuze maken, als hij of zij daar oud genoeg voor is.
Dus als er hier vega mamma's zijn met niet vega pappa's, hoe doen jullie dat?

Ik heb daar ooit een topic over geopend.. Kreeg toen allerlei reacties naar mijn hoofd dat ik mijn kinderen een keuze op zou leggen bla bla..
Sorry maar in wat voor opzicht leg je je kind niet iets op als je hem/haar vanaf het begin vlees laat eten? En ik moest mijn kinderen maar eens onbezorgd laten leven, want anders was ik een bruut, bla bla.. Werd helemaal afgebrand :P eens kijken of ik het nog kan vinden..

Gevonden: [MW] Kinderen die vegetarisch eten

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 12:03

Wij hebben de afspraak gemaakt dat zolang ik borstvoeding gaf onze oudste iig geen vlees zou eten, daarna had hij een tijd geen interesse, en de laatste tijd begon hij met "grote jongens weten wel vlees" Hij heeft nu een keer een stuk rookworst geproefd, want dat lag bij mijn man op het bord. Hij spuugde het gelijk weer uit en begon weer vrolijk zijn vegarookworst verder te eten.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-11 12:07

odetteke schreef:
Wij hebben de afspraak gemaakt dat zolang ik borstvoeding gaf onze oudste iig geen vlees zou eten, daarna had hij een tijd geen interesse, en de laatste tijd begon hij met "grote jongens weten wel vlees" Hij heeft nu een keer een stuk rookworst geproefd, want dat lag bij mijn man op het bord. Hij spuugde het gelijk weer uit en begon weer vrolijk zijn vegarookworst verder te eten.

Tja.. dat is het kortzichtige he :) fijn dat jouw zoon toch lekker vego wil eten!

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 13:03

Ik eet sinds 4 jaar vegetarisch, het was eigenlijk ontstaan uit een soort weddenschap met mijn vader die dacht dat ik het niet vol zou houden. :+ Ik eet gewoon vleesvervangers.
Alleen als we dingen als macaroni eten waar dan gehakt door zit moet ik het opeten van mijn ouders, want mijn moeder weigert apart voor mij te koken. Wat ik ook wel weer snap maar het is wel jammer.
Soms mis ik het nog wel, en vooral op vakantie of met uit eten gaan is het echt heel irritant. Dan hebben ze van die vage vegetarische gerechten wat ik helemaal niet lekker vind. Dat zijn soms wel een beetje deprimomenten...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 13:09

Ik ben nu ongeveer 4 jaar vegetariër. Mijn zusje is er mee begonnen doordat ze dit bij 'Beugelbekkie' had gezien op tv. :Y) Mijn moeder zat er al langer over na te denken en is toen ook vegetarisch gaan eten, ook ik wilde dat wel. Ben blij dat ik dat gedaan heb. :)
Met het avondeten eet ik altijd vleesvervangers en we hebben B12 pilletjes, alleen vergeet ik die bijna altijd te nemen. Ik eet trouwens alleen geen vlees en vis. Verder eet ik ook gewoon dingen waar bijvoorbeeld gelatine in zit en heb ik leren spullen etc. :)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-11 13:11

mimeslosydy schreef:
Ik eet sinds 4 jaar vegetarisch, het was eigenlijk ontstaan uit een soort weddenschap met mijn vader die dacht dat ik het niet vol zou houden. :+ Ik eet gewoon vleesvervangers.
Alleen als we dingen als macaroni eten waar dan gehakt door zit moet ik het opeten van mijn ouders, want mijn moeder weigert apart voor mij te koken. Wat ik ook wel weer snap maar het is wel jammer.
Soms mis ik het nog wel, en vooral op vakantie of met uit eten gaan is het echt heel irritant. Dan hebben ze van die vage vegetarische gerechten wat ik helemaal niet lekker vind. Dat zijn soms wel een beetje deprimomenten...

Stom zeg! Zoveel moeite is het toch niet.. Paar schepjes apart houden voor je het gehakt erin doet, en klaar. Als ze nou echt moeite wilde doen dan kocht ze ook nog vegetarisch gehakt :P Maar da tis dan weer een heel nieuw niveau..

Nja, het zal per restaurant verschillen. Ik heb het geluk dat ik het liefst overal champignons bij eet, anders is je keuze idd vrij beperkt..

Donna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 13:19

Mimeslosydy: vind 't wel knap dat je het opeet. Ik heb echt pertinent geweigerd om te eten als er vlees doorheen zat... uiteindelijk is het er beetje bij beetje ingesleten dat ze een schepje voor mij apart hield en tegenwoordig rult ze 't gehakt in een aparte pan en dient ze het ook apart op. Vaak eet ze zelf ook geen vlees mee nu ik het niet meer hoef. Ben ik erg blij mee hoor, ben me er echt wel van bewust dat ik soms heel lastig ben (klein gasfornuis, grote familie en nu dus ook nog veel verschillende pannen).

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-11 13:23

Ik ga ook maar eens vragen of mijn moeder niet toch een vego hapje voor mij wil klaarmaken met de kerst. Misschien een toscaans carre van de appie, die zijn ZO LEKKER :\

Wat gaan jullie eten met kerst? Ik ga zaterdag samen met mijn vriendje lekker eten, moet nog even iets bedenken..
Ws vier gangen:
- Tortellinisoepje
- Eitjes met romige kerrie
- Pasta met champignons
- Lekker toetje :D

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 13:29

Ja ik weigerde eerst ook om het op te eten maar toen werden mijn ouders heel boos en kreeg ik zo'n heel bla die bla verhaal over we hebben het druk en geen tijd voor die dingen van jou en dan eet je maar gewoon niks etc etc etc.
Dus ik heb vrij weinig keus helaas

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 13:34

Magrathea schreef:
Ik ga ook maar eens vragen of mijn moeder niet toch een vego hapje voor mij wil klaarmaken met de kerst. Misschien een toscaans carre van de appie, die zijn ZO LEKKER :\

Wat gaan jullie eten met kerst? Ik ga zaterdag samen met mijn vriendje lekker eten, moet nog even iets bedenken..
Ws vier gangen:
- Tortellinisoepje
- Eitjes met romige kerrie
- Pasta met champignons
- Lekker toetje :D

Die carre is inderdaad errug lekker! Nog bedankt ook voor je linkje naar het andere topic. :D Zal het eens bekijken.
Wij gaan op 1e kerstdag met mijn familie uit eten. Eerst 2 uurtjes bowlen, en dan gourmetten, waarbij het restaurant speciaal voor mij wat extra groenten en dat soort dingen aan mijn portie toevoegd! Was er zo blij mee, dacht dat zal nog wel moeilijk worden, maar het was geen enkel probleem! :D

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 13:36

Ik eet met kerstavond gefrituurde jalapenopeper met kaas gevuld, en als hoofdgerecht nachos met (vegetarisch gestremde)cheddar, en zelfgemaakte salsa en guacamole. De rest van de familie zit aan haas en rode kool. :r

Eerste kerstdag gourmetten we. Mijn man heeft de steengrilplaat en zoon en ik alle pannetjes die er onder staan.

2e kerstdag, ook lekker thuis, aardappelkroketjes, stoofpeertjes en bladerdeeg gevuld met champignons. En applecrumble met kaneelijs toe.

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 13:38

mimeslosydy schreef:
Ja ik weigerde eerst ook om het op te eten maar toen werden mijn ouders heel boos en kreeg ik zo'n heel bla die bla verhaal over we hebben het druk en geen tijd voor die dingen van jou en dan eet je maar gewoon niks etc etc etc.

Goh, dat is wel jammer. Ik zou als ouder wel bewondering en respect voor je keuze hebben.
En heb je niet de mogelijkheid om dan zelf een pannetje eten te koken? Dat je, wanneer je ouders iets eten waarin vlees verwerkt zit, je iets voor jezelf maakt?

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 13:44

Ik ben nu zo'n 7 jaar vegetariër, heb een tussenjaar gehad omdat ik eigenlijk niet meer goed wist waarom. Het aah zielig diertjes eten was weg, maar (naast dat ik het meeste vlees veel te vet geworden vond, niets veranderd natuurlijk, behalve de manier van verteren van mijn lichaam) binnen een jaar had ik een aantal vergeten redenen weer teruggevonden en vele nieuwe. Veel gelezen en nouja, nu ben ik sinds 2 jaar weer vegetariër. Mijn moeder is dit niet, maar eet eigenlijk altijd met mij mee, voor het gemak. Zo nu en dan haalt ze een lapje voor zichzelf. Aan het begin was ze het er overigens niet mee eens, wat meteen de reden is waarom ik het niet op mijn zevende al geworden was. Maar op mijn elfde had ik iets meer overtuigingsvermogen blijkbaar :))

Eigenlijk heb ik nooit problemen gehad met dat het niet geaccepteerd werd. Soms werd ik wat vreemd aangekeken, omdat het niet begrepen werd, maar niet geaccepteerd? Nee, gelukkig niet :D

Verder hebben wij nog geen idee wat we met kerst gaan maken, maar ik heb de albert heijn kerstspecial laatst aangevallen met ezelsoren. Dus vandaag gaan we dat eens wat verder bekijken, ik heb er nu al zin in, ik kan zo genieten van kerst :+: 2e kerstdag gaan we bij mijn oma eten, en dan krijg ik gewoon een vleesvervanger erbij. Ondanks dat ze van de oude stempel is (stamppot met een lappie/bal of spekkies erdoorheen) heb ik daar ook nooit problemen gehad gelukkig :)

In restaurants heb ik overigens ook nooit problemen gehad. In onze favo bistro (spare-ribs :9 die waren echt overheerlijk daar, dat mis ik soms nog wel eens) hadden ze alleen een of andere vegetarische taart, maar dan kreeg ik gewoon patat met een vleesloze salade en de heerlijke marinade die over de spare-ribs zat als saus voor bij de patat :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 13:52

mimeslosydy schreef:

Je kan ook zelf koken? Macaroni of pasta of iets is heel gemakkelijk zelf te maken dan. :)

Overigens ben ik geen vegetariër maar ik zeg al heel erg lang dat ik het wel echt wil.. Dus ik wacht de kerstdagen af ( O:) ) en dan ga ik afbouwen met het eten van vlees. Vind het meeste ook niet eens echt lekker meer, dus dan vind ik het ook zonde dat er een dier voor mij dood gaat.. :\