Het mooie weer komt eraan..tijd voor de groententuin! Deel 2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ibbel

Re: Het mooie weer komt eraan..tijd voor de groententuin! Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 21:10

Basilicum heeft heel groot en dun blad, dus dat wil wel verdampen. Hoe dikker, donkerder, harder, hariger of grijzer het blad, hoe minder water een plant nodig heeft.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 21:17

Vandaag twee mini bessenstruiken erbij. Een rode bes en een blauwe bes :D

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 21:22

Ibbel schreef:
Basilicum heeft heel groot en dun blad, dus dat wil wel verdampen. Hoe dikker, donkerder, harder, hariger of grijzer het blad, hoe minder water een plant nodig heeft.

Klinkt wel logisch ja, hahaha, ben een echte leek op dit gebied, doe altijd maar wat :D

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 22:25

Basilicum heeft veeeel water nodig en staat het liefst wel warm, maar niet in de volle zon. Ga het dit jaar maar eens op de vensterbank van de woonkamer proberen :')

Ik al 3 nachten mijn perzik afgedekt. Die staat tegen de zuidmuur van het woonhuis en begint nu te bloeien. Maar met die vorst vertrouw ik het niks :n
En ik heb vandaag mijn moestuingrond maar eens laten testen bij de welkoop. Dat kan nu gratis, dus dat is mooi meegenomen. Ondanks dat de tuin gedeeltelijk onder een eik ligt was de zuurgraad eigenlijk best goed. Maar het was wel bijzonder arme (veluwse) grond. Tester moest roze zijn en was nagenoeg wit -O- Kortom, daar moet een héle hoop mest bij.
Ik heb me nu een doos organische mestkorrels aan laten smeren, maar eigenlijk moet ik natuurlijk op zoek naar een koeienboer. Of zou paardenmest ook voldoen?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 22:30

Paardenmest werkt zuur, en arme Veluwse zandgrond is ook zuur. Dus als je paardenmest geeft moet je eerst flink bekalken en daarna kun je pas 4 weken later mest geven. Kalk breekt stikstof nl af, zodat dat als N2 de lucht in verdwijnt, dus mest geven tegelijkertijd met kalk kan niet.

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 22:57

Hmm, het is nu eind maart, eind april bemesten, dan zit ik nog wel voor de ijsheiligen qua zaaien.....

caj2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 17:56

hallo,
Ik meld me hier ook even en heb gelijk een vraagje.
Ik heb een olijf boom en lees dat het ook gewoon in gewoon pot grond kan maar is het niet wel of niet beter dan bijv. klei gond zand grond.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 18:04

Hoe bedoel je caj? In potgrond zitten altijd voedingsstoffen juist voor planten die je in een pot zet heb je dat nodig. Zet je de olijf in de vollegrond? (Is die winterhard?) Bij bomen is het vaak niet extra bemesten zodat wortels dieper groeien en met andere groenten die snel groeit wil je juist wel rijke grond dus extra mest/compost. Ik weet niet wat een olijf het prettigst vind aan grond... maar google kan je er vast mee helpen.

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 18:06

caj2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 19:37

Evelijn schreef:
Hoe bedoel je caj? In potgrond zitten altijd voedingsstoffen juist voor planten die je in een pot zet heb je dat nodig. Zet je de olijf in de vollegrond? (Is die winterhard?) Bij bomen is het vaak niet extra bemesten zodat wortels dieper groeien en met andere groenten die snel groeit wil je juist wel rijke grond dus extra mest/compost. Ik weet niet wat een olijf het prettigst vind aan grond... maar google kan je er vast mee helpen.

Ja ik wil mijn olijfboom in een pot (bak) doen de olijf boom is zo'n 1,50 groot maar hij staat nu in platsic bak met klei zand grond.
Ja de olijf boom is winter hard maar wil als het winter word de boom gewoon binnen kunnen zetten.
Heb al op google gekeken en kom op verschillende antwoorden

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 19:43

Olijf is echt niet winterhard. Kan wat vorst hebben, meer niet. Wat voor olijven in milde klimaten wordt aangeraden is tegen een muur kweken, voor extra warmte, en dan 's winters, omdat de takken niet verhouten en altijd buigzaam blijven, de olijf van de muur te halen, tegen de grond te leggen en in te pakken in rietmatten.

OldSkipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 19:51

Heeft iemand een idee hoe ik aan frambozenstruiken kan komen zonder ze in de winkel te kopen (vond ze nogal duur) ... kun je die ook stekken of zaaien?

caj2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 19:52

OldSkipper schreef:
Heeft iemand een idee hoe ik aan frambozenstruiken kan komen zonder ze in de winkel te kopen (vond ze nogal duur) ... kun je die ook stekken of zaaien?

http://www.baldur-nederland.nl

caj2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 19:54

Ibbel schreef:
Olijf is echt niet winterhard. Kan wat vorst hebben, meer niet. Wat voor olijven in milde klimaten wordt aangeraden is tegen een muur kweken, voor extra warmte, en dan 's winters, omdat de takken niet verhouten en altijd buigzaam blijven, de olijf van de muur te halen, tegen de grond te leggen en in te pakken in rietmatten.

op het briefje dat er aan hong staat dat hij winterhard is tot -15

OldSkipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 19:56

caj2008 schreef:
OldSkipper schreef:

http://www.baldur-nederland.nl

Hmm dan kan ik ze net zo goed in de winkel halen, vind t niet erg goedkoop + dat er nog verzendkosten bij komen...

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 19:57

caj2008 schreef:
op het briefje dat er aan hong staat dat hij winterhard is tot -15

Hadden ze gedroomd. -5 komt meer in de buurt.

caj2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 19:58

volgens mij heeft lidl deze week ook fruitplanten en bomen mischien is dat goedkoper

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 19:58

OldSkipper schreef:

Zaaien niet, maar frambozen maken ontzettend veel uitlopers, dus iedereen met frambozen zal stekken voor je hebben.
Ik weet niet waar je woont, maar ik heb er iig wel wat voor je.

OldSkipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 20:04

Stuur je even een PB :D

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 20:10

Charlot schreef:
meikemarieke schreef:
leuk zeg al die groentetuintjes! Ik vind die bakken ook wel heel praktisch, ziet er ook mooi uit!
Weet trouwens iemand wat dit voor plantje is?:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-8ON3FGV4.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-8XUXLABR.jpg

Een soort rabarber ofzo?

is lava's! best wel lekker voor in de soep enzo!

en vlees

mag zelf nihil zout en peper maar verse of gedroogde lava's (magi plant) is dan wel lekker
kan er niet genoeg van hebben .. heb nu 7 plantjes gezaaid het enigste voor mij zelf :')

zoonlief heeft een "groentenbak"daar staat nu dus in normale en snijboontjes
heeft al 6 soorten paprika flink diep gezaaid
knol rabi en venkel zit al in de rond
maais beint al op e komen en een sla soort

uitjes en prei zit er ook al in

volgen doen nog oa andere sla , spuitjes (vind die lekker) komkommer dit jaar wat meer dan vorig jaar (hadden te kort)
tomaat brokkoli en bloemkool ... dacht ik

volgens mij mis ik nog iets *buiten peentjes die uiteraard ook reeds gezaaid zijn

:o sorrie voor het bruut inbreken in het topic maar lees al afentoe mee
kleine word een steeds betere boer , heeft uit 4 kippen ook minimaal 21 eieren per week :')
of te wel buurman, staleigenaar , opa's visite etc en verder iedereen die het niet wil krijgt eieren mee ..

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 20:31

21 eieren per week met 4 kippen is toch helemaal niet veel?? Wij hadden 4 kippen en hadden er soms 5 per dag!!!

Wat doe jij met de lavas (zonder ')?? gooi je het erbij en haal je het blad er weer uit? of maak je het fijn en eet je het op?

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 21:38

OldSkipper schreef:

Haha, Ibbel heeft gelijk. Heb hier een gele framboos staan en die stekt als een halve idioot om zich heen.
Dus als je een stek moet hebben geef je maar een gil.

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 09:57

OldSkipper schreef:

Ik heb een bos staan, kom je ze uitspitten? *\o/*

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 10:09

Ik was gisteren toevallig in de Lidl en daar hadden ze de fruitstruiken en bomen al staan. Ik heb een zwarte bes, een pruim, een elstar en een jonagold meegenomen. Die laatste 2 op de gok want ik wist niet meer wat nou wat bestoof.
Maar het blijkt goed gemikt, want ze bestuiven elkaar *\o/* Het zijn wel hele kleine stammetjes hoor, dat wordt waarschijnlijk wel een meerjarenplan voordat daar een appel of pruim vanaf gaat komen :D

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 10:41

bedankt voor alle tips over mn lavas :) Dat ga ik van de zomer maar eens uitproberen, had er nog nooit van gehoord!