Weet wat je eet..en nu ik het weet, eet ik het tocc

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

skipperfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 23:34

Ik hoorde vanmorgen dat de duurste koffie ter wereld gemaakt wordt van poep van een civetkat.
Die dieren eten koffiebessen op, poepen de pit uit en daar wordt dan koffie van gemaakt. :+

Mowoah

Re: Weet wat je eet..en nu ik het weet, eet ik het tocc

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 23:38

Ik kijk nooit zo naar de verpakkingen, ik weet nog dat er op de basisschool altijd werd gezegd dat er papagaaienpoep in Labello zat, maar ik smeerde t lekker op. :)

s_casper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 23:46

Ik kijk eigenlijk ook niet op snoepverpakkingen wat er in zit, maar als ik dit allemaal zo lees, denk ik dat ik toch nog even twee keer nadenk voor ik een roze koek koop :P Terwijl ik weet dat het stom is, maar toch ben ik daar een beetje mutserig in. (nou kan het ook geen kwaad als ik die roze koeken laat staan :P )

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 00:13

Plien91 schreef:
_Tara_ schreef:
@ Mjay: Vind je dat niet juist belangrijk, dat je weet wat je eet? Dat je weet wat je in je lichaam stopt? Ik wil dat wel graag weten altijd.
Zelfde als melk bv dat dat toch echt uit een koe komt en niet uit een fabriek.

(Ik ben Mjay niet maar reageer toch even op je post. :D)
Ik weet wat ik in mijn lichaam stop, en weet over het algemeen ook wel waar het vandaan komt. Oké, ik weet niet wat de E-nummers zijn, maar over het algemeen heb ik een aardig helder beeld of een product gezond of ongezond is en wat erin zit. Zoals rookworst bijvoorbeeld, weinig worst aan, maar wel heel erg lekker bij de hutspot. Voor mij dus geen reden om het te laten staan!
Alleen leverworst eet ik niet, vind het echt heel lekker maar ik wil geen orgaanvlees eten. Ik kwam er echter na jaren pas achter dat het daadwerkelijk van lever wordt gemaakt. Dacht altijd dat het in de categorie negerzoenen en jodenkoeken viel, gewoon een maffe naam voor een lekker plakje worst. :o Daarna werd ik ook wel wat alerter trouwens.

Zo denk ik dus ook :j Die diepvriespizza die ik zo nu en dan eet, tja, dan let ik ook even niet op E-nrs enz. Maar zover ik wil en kan, let ik er echt wel op :j

@ Shanna: Daar ligt waarschijnlijk juist het "gevaar" van de E-nummers. Eigenlijk van de meeste ingrediënten in voedsel en cosmetica. Het heeft namen waar je niks van snapt of dus die E-nummers. Ik wil dan alsnog gewoon weten wat wat is dus dan zoek ik dat op. Maar als 't je allemaal niet zo interesseert, dan koop je 't gewoon en gebruik/eet je dat product. Terwijl als er misschien op zou staan: dit E-nummer is door de keuringsdienst van waarde als gevaarlijk genoemd, dan zou je 't veel eerder laten staan.

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 10:29

LZP -> VT

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 10:56

_Tara_ schreef:
@ Shanna: Daar ligt waarschijnlijk juist het "gevaar" van de E-nummers. Eigenlijk van de meeste ingrediënten in voedsel en cosmetica. Het heeft namen waar je niks van snapt of dus die E-nummers. Ik wil dan alsnog gewoon weten wat wat is dus dan zoek ik dat op. Maar als 't je allemaal niet zo interesseert, dan koop je 't gewoon en gebruik/eet je dat product. Terwijl als er misschien op zou staan: dit E-nummer is door de keuringsdienst van waarde als gevaarlijk genoemd, dan zou je 't veel eerder laten staan.

Keuringsdienst van waarde is volgens mij alleen een tv programma. Als de keuringsdienst van WAREN (ofwel de voedsel- en warenautoriteit) iets bestempelt als gevaarlijk, mag het niet verkocht worden.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 11:03

Het gaat om het idee, dat als er duidelijker op een verpakking zou staan wat die E-nummers/ingrediënten zijn, dat dan minder mensen die producten misschien zouden kopen. Wie weet zijn er wel mensen vegetarisch/veganistisch die dat niet eens weten van E120.

Zo is bijvoorbeeld rookworst van Unox niet echt gerookt. Daar wordt een pikzwart goedje door/overheen gedaan waardoor het die rooksmaak krijgt. Nou, ik hoef 't niet meer sinds ik dat weet. Dat goedje staat wel in de ingrediëntenlijst natuurlijk, maar ik wist eerst niet dat dat zo zat. Dat is een beetje wat ik bedoel. Net als parabenen in cosmetica. Die worden gebruikt om het te bewaren maar of ze echt gezond voor ons zijn? Als je dat erbij zet, kunnen mensen veel bewustere keuzes maken. En dan vooral bij producten als Neutral/Bodyshop/Lush. Daarvan denkt iedereen, natuurlijk/parfumvrij/goed! Terwijl er alsnog best "troep" in zit.

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 11:09

Ik denk dat de mensen die het echt allemaal willen weten echt wel hun research doen hoor. Voor de rest is het al ruim voldoende wat er nu op de verpakkingen staat.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 11:13

Maar mensen krijgen dus vanalles binnen waar ze geen weet van hebben. Ze denken: Neutral/Lush/Bodyshop is goed/beter dan "reguliere" merken, maar eigenlijk is 't nog niks. Daar zou je mensen toch tegen moeten beschermen?
Dat 't ruim voldoende is wat er op verpakkingen staat, ben ik echt niet met je eens. Weet je wat alles is dan, wat er in je shampoo zit? Of alle toevoegingen in een spaghettimix? Het staat met hele kleine lettertjes en moeilijke namen.
Ik vind 't belachelijk. Draait alleen maar om geld.

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 11:15

Ben ik deels met je eens tara, maar als je een beetje oplet kom je er snel genoeg achter dat lush enzo alles behalve natuurlijk is. Mensen kunnen zelf ook een beetje opletten. En als ik in mijn omgeving kijk, de meeste mensen interesseert het geen moer wat ze in of op zichzelf stoppen, ook niet als ik vertel wat het eigenlijk is

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 11:17

Nee de mensen die 't niet interesseert, daar maakt 't niet voor uit. Al zet je 't erop, dan gebruiken ze 't waarschijnlijk toch nog wel.
Maar juist die mensen (en die kom ik toch geregeld tegen op Bokt bv) die denken dat Lush helemaal goed is, daar zou wat extra informatie wel fijn voor zijn op het product zelf.
Al heb je ook wel weer een punt dat de mensen zelf ook informatie kunnen zoeken. Beetje hetzelfde als met dierenwinkels die onjuist informatie verschaffen en mensen die dat zomaar aannemen zonder zelf hun informatie te zoeken. Lastig dat soort dingen, waar je het dan aan zou moeten pakken.

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 11:28

Ja dat is waar, het is wel wat misleidend! Maar niet echt veel aan te doen denk ik.

Ik had dat laatst nog, met gekleurde muisjes.
Voorheen waren die vegan, tot ze de samenstelling hebben veranderd.
Staat erop: 100% natuurlijke stoffen, of iets in die richting. Voortaan gaan bij mij bij die term de alarmbellen rinkelen!
Hebben ze er dus e120 ingestopt, ja thanks but no thanks, dat hoef ik niet..

Morfeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 12:22

Het is indd keuringsdienst van waren. In duitsland mocht de special K ook niet verkocht worden, vanwege het ijzer.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 13:30

Zogauw er natuurlijk of weet ik veel wat een product staat, ga ik altijd juist kijken wat er dan precies in zit :=

@ MirandaH: Dat begrijp ik dus al helemaal niet van Nederland. Verschillende producten zijn in de VS/Denemarken/Duitsland inderdaad verboden vanwege de ingrediënten. Een ingrediënt was zelfs helemaal in de VS verboden... Kan me zo snel niet meer herinneren welke dat was. Ook een E-nr in ieder geval. Maar hier in Nederland kan alles gewoon. Dan moet er toch een belletje gaan rinkelen, als andere landen iets een product/ingrediënt verbieden.

Morfeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 13:41

Dat lijkt mij ook ja, misschien is NL een stuk minder streng wat dat betreft.
Al zou je toch juist denken dat de VS dat is, haha! Of ligt dat aan mij ;).

xManon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 13:49

YankeeBoy schreef:
Ja dat is waar, het is wel wat misleidend! Maar niet echt veel aan te doen denk ik.

Ik had dat laatst nog, met gekleurde muisjes.
Voorheen waren die vegan, tot ze de samenstelling hebben veranderd.
Staat erop: 100% natuurlijke stoffen, of iets in die richting. Voortaan gaan bij mij bij die term de alarmbellen rinkelen!
Hebben ze er dus e120 ingestopt, ja thanks but no thanks, dat hoef ik niet..

Het zit trouwens ook in gestampte muisjes.

De term natuurlijke geur-, kleur- en smaakstoffen vertrouw ik idd ook niet, omdat er dan juist E120 in zit.
Ik check alles wat rood of roze is. :o

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 13:50

In pindakaas zitten 30 insectendelen per 100 gram :9 waaronder sprinkhanen....

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 14:16

@ listiglistje: Ik vraag me dan toch af waar je die info vandaan hebt. Voor mijn gevoel is zoiets 9 van de 10 keer broodje aap.

Dewii

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 14:16

listiglistje schreef:
In pindakaas zitten 30 insectendelen per 100 gram :9 waaronder sprinkhanen....

Extra proteïnen (of hoe je het ook typt :o ), denk ik dan maar :P . Eerlijk gezegd neem ik gewoon de moeite niet om al die E-nummers te controleren. Waar kun je dat eigenlijk zien, wat een E-nummer betekent en wat het gevaar ervan is?

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 14:17

Google :P En er is ook een boekje over alle E-nummers. Weet wat je eet heet dat geloof ik.

Dewii

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 14:19

:') Goh! Ik ben toch wel benieuwd, het weerhoudt me er niet van om te stoppen met iets wat ik lekker vind maar toch.. xD

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 14:28

_Tara_ schreef:
@ listiglistje: Ik vraag me dan toch af waar je die info vandaan hebt. Voor mijn gevoel is zoiets 9 van de 10 keer broodje aap.

nee hoor zoek maar op google en staat gewoon op de wiki http://nl.wikipedia.org/wiki/Insecten

Universiteit Wageningen bevestigd dit en diverse andere sites ...
http://nieuwsuit.com/2010/insecten-eten ... cten-eten/
http://www.evmi.nl/nieuws/product-ontwi ... oto's.html
http://www.insecten-eten.nl/
http://www.parool.nl/parool/nl/34/ETEN- ... izza.dhtml

Met chocolade worden zelfs 60 insectendelen per 100 gram onbewust meegegeten, terwijl in vruchtensappen gemiddeld 5 fruitvliegeieren en 2 maden meegaan in het productieproces :P
Ook logisch dat diverse dierlijke producten mee worden vermalen in het productieproces :-)

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 15:07

Dat wist ik echt niet. Al is 't op zich wel beter. Als er beestjes op leven, is er kennelijk niet met bestrijdingsmiddelen gewerkt :)

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 15:37

Wij eten per jaar zo’n 500 gram insecten die in bewerkt voedsel zitten. En dat is heel normaal.
Er zijn zelfs afspraken over gemaakt met de levensmiddelenindustrie over hoeveel insectendeeltjes een bepaald product mag bevatten.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 16:43

Eten vegatariers wel insecten??
Als dat niet zo is blijft er maar weinig over....