Het andere eind hebben we vanavond soldaat gemaakt, dat was een stuk minder vet, maar van de eerste snedes was de helft van een plak echt één en al spek. Nou ja, dat hebben we er naar afgesneden, dat vet maakt het vlees wel veel malser. De jus hebben we wel eerst door een koffiefilter gedaan, anders was die ook veel te vet.
Gimme_Joy
Geplaatst: 14-11-10 21:00
Brittol schreef:
Gratis rollade? Zeker meer dan 50 euro boodschappen gedaan bij de Jumbo?
Ow! Dan heb ik die zeker gemist!
Nog een héérlijk recept:
Hertenbiefstuk met in rode wijn gewelde pruimen! (Laat de gekonfijte pruimen een dag wellen in de rode wijn) bak een hertenbiefstuk, blus af met de rode wijn, doe als laatste de pruimen erbij, rode kool, kruimig aardappeltje, stoofpeertje, MJAM!!
Dat wordt nog best een lastige keuze bij dat recept. In principe serveer je bij rood vlees een stevige rode wijn. Gezien de enorm complexe smaken in je recept moet je echter nu in je wijn voor rust zorgen, anders draaien je smaakpapillen door.
Ja daarom wijn moet heel subtiel zijn, niet te sterk.
Anoniem
Geplaatst: 14-11-10 23:33
O wacht ik moet beter lezen. Ik zie dat je de puree met blauwe kaas vervangt door krieltjes. Heel goede keus, volgens mij is het oorspronkelijke recept echt té.
Bij je vleesgerecht vind ik een rode wijn met een klein vleugje vanille erg lekker.
Herfststoofpotje met bokbier Bij mij thuis werd dit stoofpotje vroeger met konijn gemaakt, maar rundvlees is de wat toegankelijkere variant. Voor dit stoofpotje heb je nodig:
* 1/2 kilo rundvlees (doorregen runderlappen oftewel hacheevlees) * 3 eetlepels bloem * 1 grote winterpeen * 2 flinke uien * 1 rode paprika * Ongeveer 6 flinke vastkokende aardappels * 1 laurierblaadje * 3 jeneverbessen * 1 takje tijm * 2 blokjes rundvleesbouillon * 1 flesje bokbier van een willekeurig merk * Peper en zout
Snij het rundvlees in blokjes en bestrooi ze met de bloem. Bak het vlees daarna aan in wat boter. Snij alle groenten in stukken en bak ze even aan. Afblussen met het bier en alle kruiden en de bouillonblokjes er bij doen. laat dit een half uurtje sudderen. Snij de aardappelen in blokjes en voeg deze aan de stoofpot toe. Dit geheel nog eens minimaal een uurtje laten sudderen. Eet dit met een flink stuk bruin brood en onder het genot van een bruin biertje, heerlijk!
Bron: http://heksenforum.phpbb3.nl/viewtopic.php?f=8&t=53 Alleen dan wel aangepast op wat wij lekker vinden. Zo word het vega ipv rundvlees, meer wortel of misschien wel pompoen ipv paprika (lust mijn vriend niet), tuinkruidenbouillion en azijn ipv bier.
Wat een leuke recepten komen er voorbij! Ik krijg waarschijnlijk zaterdag mensen te eten, en had al stoofpeertjes als dessert op de planning staan. Dus ga hier zeker inspiratie opdoen!
Een vraagje - over de kastanjepuree. Hoeveel kastanjes heb je ongeveer nodig per persoon?
Zo het weekend is voorbij en ik heb lekker in de keuken gestaan, en nog beter, daarna alles lekker opgegeten
Gisteren heb ik de kastanjepuree van Sonja geprobeerd (kastanjes liggen hier gewoon in de supermarkt). Was even proberen hoe je die dingen het makkelijkste kan pellen, dus ik denk dat het volgende keer sneller gaat. (goed heet laten poffen, kruis in de bolle kant diep genoeg maken, en dan eerst goed af laten koelen zodat het niet pijnlijk is om met je handen de schil en het vel eraf te wrijven) Daarna heb ik het laten koken, ik had teveel bouillon erbij gedaan dus dat overheerste nogal. Volgende keer probeer ik het met alleen wat zout.
Verder heb ik een kip gebraden in de oven met een peterselie/basilicum/peper/olie mengsel tussen het vel en het vlees blijft de kip mooi sappig. Daarbij op het laatst een hoop champignons in de schaal, erg lekker!
En als groente hadden we spruitjes.
Zaterdag heb ik als nagerecht stoofpeertjes gemaakt. -schil de peertjes, ik vind het altijd leuk om ze in z'n geheel te koken met het steeltje er nog aan. -aan de kook brengen met 2dl vruchtenwijn/likeur, evt aanvullen met water, schil van een citroen, een kaneelstokje en een flinke schep suiker -als het kookt het vuur/kookplaat zachter zetten en ruime tijd laten koken (minstens een uur) -als de peertjes niet helemaal onder "water" staan, af en toe omdraaien anders worden ze niet egaal rood
Ik heb van het weekend cake gemaakt. Het verslag volgt nog, want het stoofpotje maak ik deze week. Even wachten op de braadpan, want die komt als het goed is morgen of overmorgen binnen bij de Blokker.
Ik ook, hubby is dol op spruitjes, een kijken of die ook dol op spruitjessoep is
Gaby
Geplaatst: 24-11-10 19:49
Ik haat normaal gesproken spruitjes, maar deze soep is echt lekker.
Voor een grote pan spruitjessoep ( je haalt er ongeveer 6 borden uit, maar de soep is erg machtig) 1 kilo spruitjes 2 uien flink wat kerrie 2 bouillonblokjes 1 liter water 1 rookworst
Maak de spruitjes schoon en fruit de uien met plantenmargarine en een scheut olie. Breng de bouillonblokjes en de liter water in een snelkookpan aan de kook. Doe de uien, de spruitjes en de kerrie in de snelkookpan en laat deze 9 minuten onder druk koken. (als je het recept in een gewone pan bereid, moet je de ingredienten waarschijnlijk 20 minuten laten koken) Zet de pan op een laag pitje en pureer de spruitjes met een staafmixer (pureren met de keukenmachine is niet aan te raden ). Doe de kleingesneden rookworst (rookworst niet eerst voorverwarmen) bij de soep en laat het geheel 5 minuutjes doorwarmen.
De soep is goed op te warmen in de magnetron.
Gwen
Geplaatst: 24-11-10 20:20
Ha, dat is simpel en klinkt lekker. Het lijkt mij heel geschikt om op te warmen na een flinke winterwandeling .
inge81
Geplaatst: 25-11-10 10:11
Ik ga het testrecept toch op z'n kop gooien heb besloten dat ik er dit keer maar gelijk een testrecept+smaakproeverij voor de kerst van maak (aangezien ik lastige eters krijg wil ik het eerst nog even uitproberen )
Zondag ga ik alles maken dus waarschijnlijk dat ook wel foto verslag vanaf deze kant
Vooraf: Cocktail met gerookte kip en mandarijn
Tussengerecht: geen idee nog - maar heb nog tot de kerst >> wellicht iemand een idee wat ik zondag mee kan nemen
Hoofdgerecht: Eendenborstfilet met een sinasappel-honingsaus en gebakken sinasappel >> daarbij een simpele rucola salade, aardappelkrieltjes en ?????????????? (nog nader te bepalen groenten - dus iemand een idee)
Dessert: Zelfgemaakte chocolade-cappuccino mouse met zelfgemaakte slagroomtruffels (of als die mislukken bonbons)
Helemaal achteraf: Cappuccino met eigen gemaakte kletskoppen
Ik heb m dus bijna rond, zoek nog 2 dingetjes erbij. Zat voor tussengerecht te denken aan een eigengemaakte bouillon of een simpel soepje ofzo. Maar mocht iemand ideeen hebben: Vis en kaas - lusten de kerstgasten niet, dus dat mag er niet inzitten. Zijn geen koolliefhebbers, lusten ook geen prei, ui, champignons en witlof. Dus bijgerecht bij het hoofdgerecht zit ik nog lichtelijk met mijn handen in t haar.
Edit: ook stoofpeertjes zijn geen goed idee
Annick75
Geplaatst: 25-11-10 12:55
Sperzieboontjes even beetgaar koken en dan bundeltjes van maken in een reepje ontbijtspek of katenspek. Kun je vooraf klaarzetten en dan de boel in de oven opwarmen.