Theoriën koolhydraatarm, caloriearm, vetten, eiwitten etc...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

anneve

Re: Theoriën koolhydraatarm, caloriearm, vetten, eiwitten etc...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 12:02

Welke vitamines en mineralen zijn hoger dan normaal en hoeveel hoger dan normaal?
Met weinig KH blijven je nieren evengoed werken (link geplaatst op pagina 2 geloof ik).

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 12:26

allemaal, ze zitten bijna allemaal op de bovengrens of er net iets overheen (m'n vitamine A zit er bijv net overheen)

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 17:42

anneve schreef:
Ik pluk af en toe wat van Internet, b.v.:
ontbijt : 1 roerei met 3 plakjes ontbijtspek en 1 plak achterham
lunch :grote groene salade met kleingesneden kipfilet
avondeten :varkens schnitzel (ongepaneerd) met spinazie (niet a la crème) aangemaakt met 1 hardgekookt ei, kruiden en klein beetje slagroom
tussendoor :¼ komkommer of 1 bier worstje of 2 blokjes kaas

ontbijt :1 koolhydraatarme boterham met roomboter belegd met 1 hardgekookt ei en ½ tomaat
lunch :plakjes rosbief oprollen met wat roomkaas ertussen en reepjes groene paprika
avondeten :kipfilet gebakken of gegrild met bloemkool en broccoli met kruiden en parmezaanse kaas
tussendoor :¼ komkommer of radijs of kleine tomaat

Ik denk eerlijk waar niet dat ik het hier op vol zou houden, hooguit met onbeperkt groenten tussendoor maar dan zou ik me maar 'leeg' voelen. Ik heb overigens nooit last van een suikerdip of iets dergelijks en heb ook weinig zin in suiker/zoet verder, ben sowieso meer van het hartig. Wat dat betreft klinkt het ontbijt wel goed, maar de rest van het groenvoer niet zo, haha :D

Ik zie sowieso het nut niet van een hele voedingsgroep uit je dieet halen, er vanuit gaande dat je de rest van je leven zo eet (tenzij er natuurlijk een achterliggende oorzaak is zoals glutenintolerantie oid).

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 08:34

Kijk de voedingsindustrie heeft, met succes de schijf van vijf erin geramt. Die voedingsgroep was prima, toen wij nog veel lichamelijk werk moesten verrichten. Maar als je de tour de France niet hoeft te fietsen, kan je er weinig mee. Sterker nog, meer dan 10% van onze bevolking wordt er ernstig ziek van. Ik vind dat nog al veel. Hoog tijd dat de schijf van vijf op de schop gaat.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-10 08:46

De zuivelgroep blijft er ook nog hardnekkig in geramd zitten.
Nergens goed voor, nergens voor nodig. Enige goede is calcium, maar dat zit ook in alle eten (groenten, brood, vlees etc). Daarnaast meende ik dat caseïne, wat al slecht is voor ons lichaam, ook een beperking legt op de opname van calcium, maar dat weet ik niet zeker.

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 09:11

Melk is voor de kalfjes inderdaad. In landen waar na de zoogtijd (van mensenbaby's bedoel ik) geen melk meer wordt gedronken komt osteoporose veel minder voor. Wij zijn het enige zoogdier dat nog melk drinkt na de zoogperiode. Er is een theorie die zegt dat wij onze Ca - stofwisseling daardoor lui maken.
@ Hermelijn, je mag veel meer eten dan ik suggereerde in het menu hierboven. Zoveel je wilt eigenlijk, als het maar geen koolhydraten zijn. B.V 4 stukken vlees ipv 1. In de praktijk eet je van koolhydraatloos voedsel minder dan je zou denken, omdat het veel beter verzadigd dan voedsel met carbs. Maar dat heb ik geloof ik al uitgelegd.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 09:18

Zuivel maakt wel dat je minder vet opneemt in de darmen.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-10 09:22

Koemelk is voor kalfjes die in 100 dagen tijd 50 keer in gewicht toenemen (of andersom).
De eiwitten en proteinen enzo die daar in zitten zijn niet geschikt voor ons.
Ik hou gelukkig helemaal niet van melk, dus ik mis niks, maar wat blijven mensen lang geloven dat het moet, je wilt niet weten hoevaak mensen verbaasd vragen waarom ik nooit zuivel neem (tegenwoordig weer wat magere yoghurt om voller te raken)

Oscar schreef:
F_Orumster, ik denk dat Atkins (of een andere methode waarbij je weinig koolhydraten eet) voor jou ideaal zou zijn. Je hebt een prachtig gewicht (ik ben jaloers op je :D), je zit alleen met die suikerverslaving.

Ben 2x 80kg geweest, dus er zit wel problematiek in helaas. Zal me eens verdiepen in die fase!

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 10:26

Toen ik geen melkproducten at, ging m'n PMS door het dak anders. Het heeft even geduurd (2 jaar :') ) voordat ik erachter kwam dat het weleens calcium kon zijn. Toen ik geitenkaas en yoghurt ging eten verdween het als sneeuw voor de zon.

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 10:44

Ik eet ook gewoon melkproducten: ik kan mijn verleden toch niet terugdraaien, dus mijn Ca stofwisseling is al lui. Maar ik beperkt het tot kaas en yoghurt, dus de koolhydraatarme versies zeg maar.

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 11:45

Ik het eiwit dieet ook mogelijk als je geen vlees eet?

Red_Savage

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 11:51

Heel interessant topic. Ik ben zelf de hele dag door met voeding, dieet etc. Ook Atkins heb ik geprobeerd. Vriendin van me is er veel van af gevallen, maar ik hield het zelf niet vol omdat mijn energie niveau drastisch omlaag ging. Ik val extreem moeilijk af, en dat vind ik heel lastig want ik kom wel razend snel aan.
Daarom kom ik eigenlijk steeds meer tot de conclusie dat het uiteindelijk toch neerkomt op zo weinig mogelijk eten. En natuurlijk gezond. Zo min mogelijk suiker, en koolhydraten maar beperkt eten.

Als ik het voedingspatroon van 2000 calorieën aanneem, en dat gezond, kom ik nog aan. :n

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 11:55

Ik heb een aantal stukjes in het boek van Amber Alberda (Eet jezelf mooi, slank en gelukkig) gelezen en dat boek is echt aan te raden! Ze zegt in het boek ook heel duidelijk dat wanneer je deze levensstijl aanneemt, je nooit meer naar calorieën of koolhydraten hoeft te kijken. Maar het is wel een manier van leven, en absoluut geen dieet. Wel heel erg interessant! Het gaat voornamelijk over de combinaties van eten en gezonde producten, dus biologisch e.d.

Ik ben zelf nog niet zo ver om mijn levensstijl te veranderen, maar ik kan me wel heel erg vinden in haar manieren.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 12:01

[VT] Het is weer bijna tijd voor: Kerst!

dilemma dilemma :oo Het duurt nog wel 2,5 maand maar aangezien ik mijn vaste recepten niet kan gebruiken zal ik alvast eens gaan denken (en ik weet niet eens of ze bij ons komen trouwens)

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 12:09

@ Red Savage: Ik heb voor de gein eens een paar dagen iets ingevuld van het voedingscentrum en daar kreeg ik ook de waarschuwing dat ik veel te weinig at. Op hetzelfde moment kwam ik echter behoorlijk in gewicht aan!

Ik voel me nu juist veel energieker nu ik weinig koolhydraten eet. Maar ik heb het andersom gedaan als Atkins wil: niet in één keer naar 20 g koolhydraten op een dag, maar geleidelijk steeds lager. Ik val er nu wel van af, maar heel langzaam, maar dat vind ik prima. Ik eet verder (op de koohydraten na) onbeperkt nl.

Red_Savage

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 12:14

Wat fijn dat het bij jou wel zo werkt met Atkins! :)
Ik pas, sinds ik Atkins heb gedaan, wel meer op met de koolhydraten.

Maar ik heb de laatste weken weer wat meer gegeten, wat volgens veel mensen om me heen 'gemiddeld' word genoemd. Maar er zitten alweer 3 kilo aan, en ik voel me weer een tientonner.
Ik ga sowieso snel beginnen aan fitness. Ik denk ongeveer 3 x per week. Ik hoop dat dat ook bij zal dragen. :)
Laatst bijgewerkt door Red_Savage op 06-10-10 12:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 12:14

Ik voel me ook het beste bij een KH-arm dieet en dan de South Beach variant. Ik krijg meer energie, slaap beter, wordt 's ochtends uitgerust wakker. Als ik een keer wel veel KH binnen krijg, zoals afgelopen weekend op de verjaardag van mijn oma, danben ik de volgende dag niet vooruit te branden. Ik probeer zo weinig mogelijk KH te eten op een dag, maar moet eerlijk bekennen dat als mijn vriendje een zak M&M's ophaalt ik de verleiding niet kan weerstaan...

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 12:23

RS, zou het voor jou niet verstandiger zijn om eens naar een dietist te gaan? Zo weinig eten en niet afvallen is volgens mij een signaal van een verstoorde stofwisseling.

Ik ga alvast eens een oerdieetproef kerstdiner bedenken :)) Gisteren ben ik trouwens gaan lunchen en het valt me iig alleszins mee wat je dan allemaal kunt kiezen (het werd een maatlijdsalade met gravad lax). Alleen dat stokbrood was moeilijk te weerstaan, maar het is gelukt.
En ik heb gisteren een flinke bult eten ingevroren:
4 eenpersoonsporties wortel, pompoen, zalm
3 eenpersoonsporties courgette, komkommer, kipgehakt
2 eenpersoonsporties gemengde groenten, kipgehakt

Dus dat is een kwestie van in de magnetron doen, of met wat bouillon voor een maaltijdsoep :j Gisteren als avondmaaltijd gesmoorde spinazie met ui en zelfs shiitake (ik haat paddestoelen!), met voor hubby gekookte pasta erbij. Smaakte goed moet ik zeggen.
Vanochtend een fles peren/kersensap, wat druiven en een banaan, straks een flinke rauwkostsalade met boekweitcrackers (die zijn best te eten) en nog wat fruit. Vanavond wordt lastiger, ik ben pas om tien uur thuis of zo. Zal wel gemengde groenten (broccoli, bloemkool etc) met een stukje vlees worden.
Ik moet er ook erg aan wennen dat ik zo vooruit moet plannen met eten, even iets uit de koelkast trekken of ergens halen is wel lastig.

Red_Savage

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 12:34

Lielle, dat is helemaal geen slecht plan. Ik zit er alleen erg mee dat een dietiste meestal erg duur is, en laat ik dat geld nou net niet hebben. :+
Maar ik moet over anderhalve week toch weer naar het ziekenhuis, ik denk dat ik eens om de mening van mijn arts ga vragen. :)

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 12:41

Bij de dietisten wordt er al eeuwenlang ingeramd dat vet de boosdoener is! Dus ik zou niet naar een dietist gaan. Die keuren low-carb dieten nog steeds streng af. Ondanks het zich opstapelend bewijs dat je van laag vet dieten diabetes krijgt!

Vet is juist goed, maar daarbij moet ik wel de kanttekening plaatsen dat een groot deel van het vet wat je eet onverzadigd moet zijn. (Anders krijg je weer andere problemen.)

Red_Savage

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 12:43

Pff, het is ook allemaal zo verwarrend. :=
Ik zal als nog om haar mening vragen, je weet nooit. Ik let nu vooral op de calorieen. Ook niet altijd slim, maar als niets anders werkt..

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 12:44

ik zou in eerste instantie toch een professional doen, ipv zelf wat te gaan proberen. Zeker als je van 2000 calorieen per dag al aankomt, met een normaal levenspatroon, is er echt iets niet goed, en dat staat los van low carb, low fat of wat dan ook.

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 12:47

Ik kom van 1500 kcal (vlgs schijf van vijf) aan! Maar goed, ik ben dan ook wat ouder dan Red Savage.

Red_Savage

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 12:48

Ik denk het ook ja. Voor mij is 2000 calorieen per dag ook echt heel erg veel. Heel jammer, want ik heb de (vr)eetlust van een paard. Ik eet nu gemiddeld 1200 calorieen per dag. Nu heb ik er de laatste weken wel meer gehad, maar de kilo's zitten er weer aan.
Bij 1200 zit ik redelijk stabiel.
De enige keer dat ik maar een kleeiiin beetje ben afgevallen, was toen ik op de 800 kC per dag zat.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-10 13:11

Rena100 schreef:
Maar het is wel een manier van leven, en absoluut geen dieet. Wel heel erg interessant! Het gaat voornamelijk over de combinaties van eten en gezonde producten, dus biologisch e.d.

Biologische producten gaan je niet helpen aan lijnen/aan de lijn te blijven hoor.
Ze hoeven ook niet gezonder te zijn (pakjes kant&klaar uitgezonderd).