Stamppottentijd!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

QueenBeeBee

Re: Stamppottentijd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 21:08

Ooooh wat heerlijk allemaal!! Goiede tips :9

Ik vind stampot met rucola ook zo lekker :j

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 21:34

Heb je daar een receptje van QueenBeeBee?

F_Orumster schreef:
Had vanavond rode uienstamppot

Jeetje, word je daar niet enorm winderig van? :=

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 21:36

Nee, eet bijna elke dag wel een ui, dan heb je dat niet meer.
Je moet uien ook niet te hard bakken, dan valt t ook wel mee

plien26

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 21:40

Ooh ik ben gek op stampotten!!
welke ik het lekkerst vind is stampot koolraapjes oef daar begin ik spontaan van te kwijlen hahaha....
maar buiten dat vind ik bruine bonen soep&snert ook ergg lekker..

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 13:04

Oh stampot met rucola is heel simpel. Eigenlijk hetzelfde als stampot andijvie of die met ijsbergsla die hier al staat. Maar dan ipv sla of andijvie, rucola erdoorheen :9 :9

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 13:11

Mijn broer maakt altijd stampot hutspot en zuurkool met een geweldige hoeveelheis shoarma erdoorheen :P

Ik had het nog nooit gehad, maar erg lekker. :j

Ik doe door de hutspot, rauwe andijvie en ijsbergsla altijd uitgebakken spekreepjes, maakt het toch af :o
Zuurkool doe ik alleen tuffels en zuurkool, nadat dat gaar is doe ik er een klont roomboter doorheen en wat verse koemelk, dan wordt ie heel romig van.

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 13:34

Oeh heerlijk stamppotjes.
Boerenkool, andijvie en hutspot eten wij vaak. Zag hier ook wel eens bietenstamppot voorbij komen. Heeft iemand een lekker recept? Want ik ben gek op bietjes..
Ga het topic nog doorspitten voor meer recepten. De stamppot met ijsbergsla op de eerste pagina lijkt me sowieso al lekker

SuSem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 16:23

vanavond hutspot met een speklap :9

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 16:26

Ik heb gisteren trouwens iets lekkers door elkaar gestampt! :D :+

Ik had broccoli even kort gekookt en lente ui, rode ui en knoflook in de wok gedaan. Dit door de aardappels heen gestampt en met wat kookvocht en roomboter. Was HEEEEERLIJK!!

Lekkr met een stukje vlees en wat jus... heerlijke stampie :+

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 16:29

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 00:13

JAAAA, wij gaan morgen boerenkoolstamppot eten.. heb er al zin in :D

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 07:16

En wij vanavond boerelkool!! Het lag eindelijk in de winkel!

Kitten84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 09:41

Ik zag een vraag voor bietjesstampot.

Ik maak het altijd zo.

Nodig
Aardappelen
Bietjes uit pot
Spekkies(vacuümverpakt)
Speklapje of schnitzel

De aardappelen schillen en goed lang koken. De bietjes verwarmen in een pan of magnetron. Als de aardappels bijna klaar zijn(prikken met vork) de spekjes bakken en het vlees.

Aardappel afgieten en de bietjes met de helft van het vocht er bij in en goed stampen. Dan de spekjes er door roeren.

Opscheppen, vlees erbij en eet smakelijk

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 12:05

Kitten84 schreef:
Ik zag een vraag voor bietjesstampot.

Een andere variant:
Aardappelpuree maken zoals je wilt (gaarkoken, nootmuskaat, peper, zout, melk) en wat geraspte kaas (je kan ook kant en klare aardappelpuree met kaas kopen maar ik eet geen kant & klaar)
(Runder) saucijzen bakken en in stukjes door de puree,
Verwarmde (voogekookte) bietjes toevoegen en stukjes friszure appel

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 17:14

Ik maak altijd boerenkoolstamppot, hier doe ik spekjes bij en eventueel als ik die dag vrij ben maak ik draadjesvlees(ja shame on me, ik weet de echte naam niet :o ) Lekker jus erbij en heerlijk!

gohya schreef:
Stamppot snijbonen! voor het eerst gegeten en het is echt heerlijk.Doe er ook gerookt ontbijtspek doorheen.

Heb je hier een recept van? Ik zou niet weten wat ik me erbij voor moet stellen :o maar snijbonen zijn lekker dus wil t wel eens proberen :)

Kiki schreef:
Oh wat ook erg lekker is, stampot met paprika en uit! :)
Maakt m'n moeder wel eens, maar ik weet het recept niet. :+

Klinkt heel erg lekker :9 kun je een recept vragen? :o

dropje2 schreef:
Niet echt stamppot, maar wel een heerlijke winterse maaltijd, bruine bonen met tomaat!

Nodig: 1 blik/pot bruine bonen met vocht
1 pond gehakt naar keuze
1 bouillonblok( bv tomaten od groentebouillonblokje)
2 uien, fijngesnipperd
bakje spekblokjes
groot blik gepelde tomaten of 2 kleine blikjes
peper-zout, 4 kruidnagels, bosje peterselie, 1 eetlepel kerrie ( naar keuze)

Bak de spekblokjes op een zacht pitje uit, doe de uistukjes erbij en laat zachtjes gaar worden.
Roer het gehakt er door heen en breng op smaak met peper/zout/kerrie en eventuele kruiden naar keuze.
Los het bouillon blokje op in een beetje heet water en giet dat bij het gehaktmengsel.
Doe de gepelde tomaten en de kruidnagels erbij en laat zo'n 20 minuten pruttelen.

Snij de peterselie fijn, roer dit door het megsel en voeg als laatste het blik bruine bonen toe.

Laat alles goed heet worden, maar niet koken, anders koken je bruine bonen stuk :D

Je kunt er naar keuze rijst bij geven, welke soort je maar lekker vindt of aardappels of puree.
Let wel even op dat je de kruidnagels niet opeet :+

Het is een heel makkelijk recept wat je heel goed een dag van te voren kan maken.
Doe dan op de dag van gebruik de bruine bonen erbij de je zit met 10 minuten aan tafel :Y)

Eet smakelijk en laat even weten wat jullie ervan vonden!

Oh wat klinkt dit ontzettend lekker!!! Die ga ik proberen :j maar wel zonder kruidnagel O:)

_AB_ schreef:
Ik heb een hoop inspiratie op gedaan, echt leuk!

Wij hebben gister stamppot andijvie gegeten, met champignons, ui, paprika, kaas en spekjes er door heen :)
Was in het kader van restjes opmaken, maar het was wel erg lekker :D

Klinkt ook errug goed :j

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 14:41

Staat er al eentje met prei tussen?

Aardappels koken (verassing :D!), spekkies uitbakken, prei heel fijn in ringetjes snijden.
Beetje boter in een pan, prei er kort in smoren en dan door de aardappels stampen. Omdat je de prei met boterpapje stampt hoef je geen melk meer te gebruiken voor je puree. Als je het wat smeuïger wilt kan dat wel natuurlijk!
Dan nog halve zilveruitjes en de spekjes erdoor scheppen :Y)

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 15:23

Oehh ja, mn moeder maakte inderdaad vroeger preistamppot.. Alleen ik weet niet meer precies wat daarin ging, zal eens vragen. Weet wel dat de prei even in de magnetron ging, en dat er 2 of 3 gekookte eieren doorheen gekruimeld werden.

marielle231

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 17:14

Vanavond hier heerlijk rauwe andijviestampot :9 dat op tafel komt.
met spekkies en kaas.

Djuukiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 02:08

Marije_jiplover schreef:
Een van onze favorieten is zomerse stamppot ijsbergsla met zongedroogde tomaatjes.
Aardappels koken, krop ijsbergsla fijn snijden, spekjes uitbakken, zongedroogde tomaatjes wellen en in reepjes snijden.
Aardappelen afgieten en kort stampen met een klontje boter en een klein beetje kookvocht (moet je tijdens het afgieten even opvangen). Dan spekjes erdoorheen en zongedroogde tomaatjes. Als laatste de ijsbergsla erdoorheen roeren en klaar!

Remember schreef:
Staat er al eentje met prei tussen?

Aardappels koken (verassing :D!), spekkies uitbakken, prei heel fijn in ringetjes snijden.
Beetje boter in een pan, prei er kort in smoren en dan door de aardappels stampen. Omdat je de prei met boterpapje stampt hoef je geen melk meer te gebruiken voor je puree. Als je het wat smeuïger wilt kan dat wel natuurlijk!
Dan nog halve zilveruitjes en de spekjes erdoor scheppen :Y)

O O !! Deze staan zowiezo voor deze week in de planning :9 . Kijken of de huisgenootjes ook wat anders lusten dan pasta!

Borivage

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 02:41

mmmmmjammie...... Al die stampotten.

Mijn vader heeft mij geleerd stew te maken, ben half Engels namelijk. En daar is het echt winterkost alleen is de stew niet lang houdbaar door de koolsoorten die je erin gooit. En weggooien deden wij nooit. Het is een ontzettend grove groentesoep en omdat wij een weeshuizenpan gebruiken eet je de eerste dag het als soep en de tweede maak je er gebakken stampot van.

Afhankelijk of je varken, gevogelte of rund gebruikt moet je daar je bouillon aanpassen.
Aardappels in 4 stukken snijden, Peen schijven, Bloemkool en Broccoli roosjes, Prei, Ui, Spekjes (ongeacht of je rund, gevogelte of varkensvlees neemt), veel vlees dat geschikt is voor soep trekken, koolraap, peper, zout, laurierbladje of 2, en andere geliefde kruiden. Lekker lang laten stoven. half uurtje hoog vuur en daarna 2 uur op laag pitje.

De tweede dag giet je het vocht af als het niet ingedikt is.
Stamp je het overgebleven deel, als er te weinig aardappels zijn even een paar koken, mixen doorheen stampen, even in pan opbakken en klaar. Draadjesvlees of verse worst van de slager met kruidnagel erin, beetje jus en eetse!!

Je maakt het op gevoel, en tussendoor moet je proeven of het niet flauw wordt. Ik kom uit een gezin van 6 en 2 aanhang dus weeshuizenpot was hard nodig. Je past je hoeveelheid gewoon aan de hoeveelheid mensen die blijven eten.

snoeppapier

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 17:03

Hmh, heerlijk, stamppotten :+:

Ik heb hier thuis de preistamppot geïntroduceerd, zijn er allemaal dol op :9

Aardappels koken
Spekjes uitbakken, in ringen gesneden prei erbij roerbakken
Bakje roomkaas erbij, laten smelten en mengsel blijven omscheppen.
Aardappels + preimengsel stampen, op bord scheppen en plakjes gekookt ei erover.

:Y)

Niicole__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 16:29

Hmm staan heerlijke stamppotten tussen! :))
Ik heb (nog) niet alles bekeken, dus misschien stond hij er al tussen, maar deze is ook erg lekker:

Wortel-sperziebonenstamppot

Wat heb je nodig?
1 kilo aardappels (kruimig)
1 schaal magere speklapjes (ca. 500 g)
3 eetlepels mosterd
1 pak hutspotgroenten (ui en wortel, 500 g)
1 pak sperziebonen (diepvries, 450 g)
200 ml melk

Bereiden:
Aardappels schillen en in stukken snijden. Aardappels in 20 min. gaarkoken. Speklapjes bestrooien met peper en met 2 el mosterd besmeren. In koekenpan met antiaanbaklaag speklapjes in 15 min. gaar en knapperig bakken. Hutspotgroente in weinig water in 10 min. gaarkoken. Na 4 min. sperziebonen toevoegen en meekoken. Aardappels afgieten en fijnstampen. Melk verwarmen. Aardappels met melk tot smeuïge puree roeren. Groente afgieten, door puree scheppen en met zout en peper op smaak brengen. Speklapjes uit pan nemen en 150 ml water bij bakvet schenken. Water aan de kook brengen en aanbaksels tot jus losroeren. Rest van mosterd door jus roeren en met zout en peper op smaak brengen. Stamppot met jus en speklapjes serveren.

&

Andijviestamppot met kaas en tuinkruidenjus

Wat heb je nodig?
1 kilo aardappels kruimig, geschild en in stukken
30 g boter
3 rode uien gesnipperd
1 zakje jus met tuinkruiden (18 g)
200 ml melk
1 zakje gesneden andijvie (400 g)
250 g jonge kaas in blokjes

Bereiden:
Kook de aardappelen in ca. 25 minuten gaar. Verhit de boter en roerbak hierin de ui goudbruin. Schep de ui uit de pan. Bereid de jus met tuinkruiden met het bakvet van de uien en houd de jus warm. Giet de aardappelen af en schenk de melk erbij. Breng de melk aan de kook. Leg de gesneden andijvie op de aardappelen en schep de uien erop. Stamp dit grof door elkaar. Schep de kaasblokjes erdoor. Serveer de stamppot met de jus

SuSem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 16:53

welke verhouding gebruiken jullie voor stamppot zuurkool?

ik heb 500 gr zuurkool en 800 gr (geschilde) kruimige aardappels :)

Navanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 16:55

Ik doe een stipjee! lekkerrr :P (mijn vader maakt de allerrr lekkerste!)

Rosaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 16:56

Oeh... Ik ga zo eens stampot wortel met prei maken. Hamblokjes erdoor en dikke jus erbij.. Heerlijk altijd, die winterkost..