Het mooie weer komt eraan....tijd voor de groententuin!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

arabella2000

Re: Het mooie weer komt eraan....tijd voor de groententuin!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 19:38

ok dank je wel:) dan zal ik aar eens een keer wat mee nemen:P

my_angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 10:22

@Saffier Je kunt hier ook boerenkoolzaadjes kopen hoor! Ik zal volgende week even kijken voor het merk, maar ik heb het vorig jaar zien hangen in het dorps winkeltje.

O ja ik ben de rabarber planten vergeten, ik heb er 2. Wat doen jullie halen jullie de bloem er uit of laten jullie hem gewoon bloeien?

Straks verplanten en dan de volgende serie zaadjes in de bakken.

Ik vind het dus duidelijk lekkerder uit eigen tuin dan uit de winkel.

Martina

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 10:49

Vroeger hadden wij bij mijn oma een moestuin met echt van alles er in. Mijn vader was daar ongeveer de hele zomer mee bezig, wat een werk zit daarin zeg. :j Ook hebben we een keer aardappels in onze voortuin geplant.
Het is echt niks voor mij, ik denk omdat ik weet hoe druk m'n pa er altijd mee was. :')

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 12:07

@ My_angel: Graag!!! Ik ben gek op boerenkool, maar in de winkel kan ik het niet vinden (gewone supermarkt dus) Nou dacht ik vande week kleine plantjes boerenkool bij het tuincentrum te zien, maar was dus toch niet zo :+

my_angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 12:41

@Saffier Volgens mij heeft RAGT in het najaar wel boerenkoolplantjes. Ik zal vragen of mijn man straks even bij die winkel stopt hij komt er toch langs.

@Veirl Tja het neemt heel wat van mijn tijd in beslag maar het is het dubbel en dwars waard!

Martina

Lady_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 12:44

Ik wil ook graag een groententuintje beginnen, maar we hebben geen grond vrij in onze tuin, laat maar zeggen :7 Kan je al die planten ook gewoon in een pot houden? :o
Ik bedoel 'echte' groenten, zoals sla, tomaat, dat soort dingen...

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 23:51

hermlein1989 schreef:
aangezien ik nu heel erg groetnen/fruit eter ben geworden ben ik ook maar aan de plantjes gegaan
dit hebben we:

- rode besjes(johannesbeeren)
- pruimen
- kiwi:P
- aardbeien
- olijf( zaadjes in potje)
- basilicum ( zaadjes in potje)

bij de basilicum en de olijf zat zo'n aardetablet die je in 2en moest breken en hem in water op moest lossen.
Dat heb ik gedaan, maar ik vond dat er wat weinig aarde in zat( helft potje). Dus heb ik de zaadjes op de aarde gelegd die er al in zat en nog wat gewone aarde (uit zak en stukjes eruit) erop gedaan. Ik hoop dat dat een beetje goed is:P

ik hebb trouwens nog een vraagje: kun je je fruitplantjes/groenten etc, ook met compost of paardenmest bemesten?

Zoja, dan neem ik namelijk binnenkort wat bij mijn schoonouders mee.

Verse mest is niet zo goed, liever compost of speciale aardbeienmest (te krijgen in elk tuincentrum)

_Noraly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 15:43

Saffier schreef:
Wat leuk!!! Ik ga dit jaar ook mijn best doen....

Twee jaar terug met mn moeder ook tomaten plantjes gehad, daar kregen we heel veel tomaten aan!

Ik wil nu;
- Tomaten
- Aardbeien
- Komkommer
- Sla

En ik denk dat ik ook de knoflook ga proberen.
Ik wil ook boerenkool, maar dat moet mn vader ook maar even mee nemen vanuit nl.

boerenkool is wel pas écht lekker als er vorst over heen is gekomen :j

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 17:41

missnynke schreef:
Verse mest is niet zo goed, liever compost of speciale aardbeienmest (te krijgen in elk tuincentrum)

ik heb het advies toen gekregen van Raspberry Max (zover ik weet prof. frambozenteler) die gebruikte ook verse mest, waarom zou dat niet goed zijn?

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 17:44

Bij mij hebben ze ook aangepaste mest aangeraden.
En was natuurlijk niet de persoon die het verkocht, op tv hadden ze het ook gezegd.

Ik zie wel hoe de mijne het doen

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 21:48

Breghje schreef:
annepanne schreef:
Ook heb ik een Elstar staan!

Die heb ik ook!! Twee jaar terug (net geplant) gaf ie 22 appels en vorig jaar 45!! Volgens de boer staat er dan nog eentje in de buurt omdat je met Elstar met de bestuiving blijkt te zitten. Nu heb ik hem gesnoeid, dus hoop dat ie dat overleefd en me toch nog wat appeltje geeft...

Ja dat was ik dus even vergeten :o Heb dan ook welgeteld 0 appels aan mijn boom gehad :+

Hoe kan ik mijn boom bestuiven? Met een fijn netje door iemands boomgaard lopen? En in welke periode, als ze mooi in bloei staan?

Waarom heb ik nou vroeger niet beter opgelet ^)

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 22:03

annepanne schreef:
annepanne schreef:
Ook heb ik een Elstar staan!

Hoe kan ik mijn boom bestuiven? Met een fijn netje door iemands boomgaard lopen? En in welke periode, als ze mooi in bloei staan?

Heb jij ook een Elstar? Die is namelijk gedeeltelijk zelfbestuivend volgens mij.
Je zou zometeen tijdens de bloei een tak van een andere appelsoort die de Elstar bestuift(bijv. Almene, James Grieve, Jonathan) bij je boom kunnen zetten. Mooier nog is er een van die soorten erop te kroonenten, maar dan moet je wel weten hoe dat moet (in juni geven we in Friesland een cursus/workshop)
Ook zou je nog een boompje aan kunnen planten die de Elstar bestuift.

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 22:06

Vorig zomer was hij ook nog maar net aangeplant hoor, t'is nog maar een ukkie!! Nu ga ik in mei verhuizen en dan wil ik hem eigenlijk wel meenemen!! Zal dit jaar dan ook niet echt wat worden met appels ben ik bang :+

Super bedankt voor je tip iig!!

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 22:08

Breghje schreef:
missnynke schreef:

ik heb het advies toen gekregen van Raspberry Max (zover ik weet prof. frambozenteler) die gebruikte ook verse mest, waarom zou dat niet goed zijn?

Verse mest verbrand de wortels van planten zoals de aardbei, je kunt het wel gebruiken maar dan niet te dicht in de buurt van de plant. Ook heeft dat een vrij hoge stikstofwaarde, wat zorgt dat de plant veel energie steekt in de groei en weinig in het vormen van aardbeien.

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 22:09

annepanne schreef:
Vorig zomer was hij ook nog maar net aangeplant hoor, t'is nog maar een ukkie!! Nu ga ik in mei verhuizen en dan wil ik hem eigenlijk wel meenemen!! Zal dit jaar dan ook niet echt wat worden met appels ben ik bang :+

Mei is eigenlijk te laat om een fruitboom nog te verplanten, als je het komende week nog doet en veel water geeft, is de kans een stuk groter dat het boompje het red!

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 22:53

Vol ongeduld wacht ik tot de eerste tomatenplantjes boven de grond komen kijken. Mijn zusje heeft radijsjes geplant en de eerste blaadjes daarvan zijn nu te zien, echt heel leuk :)

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 22:57

missnynke schreef:
annepanne schreef:

Mei is eigenlijk te laat om een fruitboom nog te verplanten, als je het komende week nog doet en veel water geeft, is de kans een stuk groter dat het boompje het red!

Maar ik heb nog geen sleutel....

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 23:05

In een grote pot/spciekuip? doen en volgend jaar optijd in de grond zetten?

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 23:10

Is dat echt beter? Geen idee hoe hij uitgeworteld is maar speciekuip moet wel lukken!

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 23:14

Ja goed idee tamary! Wel zorgen dat je de grond in de speciekuip iets vochtig houdt.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-09 23:16

Tja bomen verplanten blijft altijd gokken :D
Ik gebruik altijd half gecomposteerde paardenmest dus van onderop de mesthoop, daar doen mijn planten het goed op.
Voor de aardbeien ga ik eens bij de tuinzaak vragen.

leuk he mas?
ik zal morgen foto maken van mijn tomaat, ik heb 3 potten en 1 daarvan groeit een cm per dag, echt ongeloofelijk :D

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 08:50

annepanne schreef:
Breghje schreef:

Die heb ik ook!! Twee jaar terug (net geplant) gaf ie 22 appels en vorig jaar 45!! Volgens de boer staat er dan nog eentje in de buurt omdat je met Elstar met de bestuiving blijkt te zitten. Nu heb ik hem gesnoeid, dus hoop dat ie dat overleefd en me toch nog wat appeltje geeft...

Ja dat was ik dus even vergeten :o Heb dan ook welgeteld 0 appels aan mijn boom gehad :+

Ik had daar bijtjes voor ingehuurd :D
zonder gekheid, ik had er eerlijk gezegd niet eens erg in, totdat de teler waar wij nog meer boompjes willen gaan halen een kletspraatje begon en ervan stond te kijken dat ons boompje zoveel had gegeven. We gaan nu voor alle zekerheid gewoon nog een Elstar naast de andere zetten en het contract met de bijtjes verlengen. ;)

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 08:52

missnynke schreef:
Breghje schreef:

Verse mest verbrand de wortels van planten zoals de aardbei, je kunt het wel gebruiken maar dan niet te dicht in de buurt van de plant. Ook heeft dat een vrij hoge stikstofwaarde, wat zorgt dat de plant veel energie steekt in de groei en weinig in het vormen van aardbeien.

Oké thanks!! zou wel verklaren waarom onze framboos dus bijna niets gaf, ik dacht dat het kwam omdat ik hem niet elke maand bemestte... flauw hoor van RM dat ze dat er niet bijzeggen... maar mijn aardbeitjes deden het er eigenlijk stiekem best wel goed op... Alleen mijn zoontje moest het niet zien, dan moest ie meteen geen aardbeitjes meer _O-

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 08:53

missnynke schreef:
annepanne schreef:

Sjips.. en aanplanten?? Geldt dat ook voor peertjes?

_Noraly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 14:29

ik ben helemaal blij met mijn nieuwe kweeksetjes, aardbeijen, tomaten, olijven en basilicum hadden ze liggen. En staan nu geplant en al voor me raam.
(waren te koop bij de action) Ben benieuwd wanneer ze opkomen :D