IcePrincess schreef:Wat denk je dat je zelf hier in het topic aan het doen bent? Jíj bent degene die aan het vertellen is wat een 'echte' vegetarier wel of niet mag eten.
En nee ik ben geen veganist, waarom? Omdat ik geen label op mezelf wil plakken, ik me niet aan de veganistische regeltjes wil houden. Ik vind het leuk voor dieren te zorgen, naar hun natuurlijke gedrag te kijken, ookal zijn ze in mijn veilige gevangenschap. Ik eet geen vlees mijn katten krijgen het gewoon wel. Leren schoenen gaan langer mee dan kunstof, en zijn beter voor het mileu. Dood gaan alle dieren uiteindelijk toch waarom dat huidje laten vergaan terwijl je er nog jaren van kunt genieten. Die dode koe heeft er toch niets aan. En hoe die dood is gegaan maakt mij dan weer niets uit, het gaat om het principe, míjn principe.
Ik weet er in mijn lichaam gaat en ik weet wat eraan hangt. Ik leef bewust en doe waar ík me prettig bij voel.
Niemand gaat mij vertellen wat ik wel of niet mag eten omdat er toevalig in de encyclopedie staat dat iemand die geen vlees eet vegetaier is en daarbij ook meteen een hele reeks andere producten niet 'mag'. Hetzelfde geldt voor veganisme. Dáár ging me mijn reactie om. Dat jij loopt te gillen wat een vegetarier wel en niet mag terwijl je zelf ook geen veganist volgens het boekje bent. Veganisten streven nergens naar, veganisten doen.
Als jij je fijn voelt bij wat je doet moet je dat vooral blijven doen, maar als je niet wilt dat anderen jou gaan vertellen wat je wel of niet mag doen doe dat bij een ander dan ook niet.
Dus... in jouw ogen mogen veganisten niet op asfalt lopen? Niet in de trein zitten? Anders ben je geen veganist? Dan wordt 't leven verrekte lastig als veganist. In dit topic werd GEVRAAGD of kaas vegetarisch is, en aangezien de meeste kaas dat niet is, vond ik het gepast om deze feitelijke informatie duidelijk te maken en de vraag te beantwoorden, net als een aantal anderen in dit topic. Knap trouwens dat jij mij kan horen gillen van achter mijn computer.
Ik heb jou trouwens nooit gezegd wat je wel en niet mag eten. Jij begon, dat ik geen veganist was en wat ik eigenlijk deed op dit forum. Tsja, actie = reactie. Als je zo begint kun je wat terugverwachten.
Tot slot nog een mooie quote van de Nederlandse Vereniging voor Veganisme:
Citaat:
Veganisten zien zo veel mogelijk af van voeding, kleding, schoeisel, medicijnen, cosmetica en andere producten, verkregen via gebruik van welk dier dan ook. Er kunnen verschillende redenen zijn voor deze keuze: Exploitatie van dieren maakt inbreuk op hun geestelijke en lichamelijke integriteit en gaat meestal gepaard met vrijheidsberoving, mishandeling en het doden van dieren.
Dus... zo veel mogelijk... dat komt aardig over als streven, toch? Helaas is doen onmogelijk...