Kerst komt eraan + schoonmoeder HELP!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Romy18

Re: Kerst komt eraan + schoonmoeder HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 20:34

Heb van de week iets heel leuks gezien op tv een rondje met aardappel schijfjes heel chique en makkelijk. Je neemt een grote aardappel schilt die maakt met een mal een perfecte ronde blok daar snij je dunne plakjes van +- 2mm die doop je in geklaarde boter en legt ze in een perfect rondje een stukje over elkaar op een overplaat bakpapier nog een stukje bakpapier erop en dan nog een overplaat erop goed aandrukken en dan 15min op 180gr in de oven.

Zag er echt heel leuk uit zal nog wel eens zoeken of ik het op inet kan vinden.

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-08 13:35

ellepel schreef:
de saus ga je wel zelf maken he?
en niet uit een zakje Tong uitsteken

Uiteraard maak ik die zelf Lachen ik hou niet van aanmaak zakjes, Mijn champignonsaus maak ik ook altijd zelf voor over de kip.

Nog liefhebbers voor het recept van mijn desert? Ill be happy to share it?

Mercedesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 13:52

Misschien nog pijnboompitjes door de boontjes, vind ik zelf altijd erg lekker!

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 13:54

Ik heb ook geen verstand van luxe eten, maar ik zou echt gek worden met zo'n schoonmoeder!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 19:23

lamskroontjes gemarineerd in look doen het ook goed!
en dan tussen het hoofdgerecht en het dessert, sorbetijs serveren, laat alles een beetje zakken
daarna een kaasschotel, met frans stokbrook, en goede boereboter met een goede wijn erbij (verschillende kazen aanbieden, zit er vast wel iets tussen dat ze lust!)
en daarna je dessert, iets warms met ijs doet het vaak wel goed, (bv warme appeltaart met ijs)

Lien2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 22:14

Piera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 22:26

Ik zou voor de pepersaus gaan!
En mocht je alsnog rosbief gaan maken, dat is best makkelijk (wij hebben dat eens in ons studentenhuis gemaakt met kerst en dat is ook goed gegaan Tong uitsteken )

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 21:28

Wauw, dat jij je dan ook nog echt gaat uitsloven voor zo'n schoonmoeder waar het waarschijnlijk nooit goed genoeg voor is (of valt het wel wat mee?). Ik zou juist expres iets a la diepvriespizza of nasi uit de koeling doen? Maar dat is mijn minpunt hoor, mijn man zou er ook niet mee akkoord gaan Knipoog
Carpaccio is altijd erg lekker. Ook lekker: een ovenschotel van het een of ander. Krijg er honger van, al die lekkere dingen zie ik voor me!

meeikk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 21:37

iets simpels zou ik maken, vooral iets wat jij en je vriend ook graag lusten, vooral sloof je niet te veel uit. Als ze het toch niet goed vindt en gaat lopen zeuren dat ze het niet lust zeg je dat ze dan zelf maar had moeten koken.

Misschien kunnen jullie taco's eten kan ze zelf kiezen wat ze erop gooit, mischien niet zo sjiek, maar het is te proberen.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 11:52

Volgens mij vindt TS het heel leuk om te koken, en dan sloof je juist graag uit Haha!. Dat zou ik ook hebben. Al zou ik het stiekem ook een beetje om het gezicht van de schoonmoeder doen, maar ook al was dat gezicht er niet, dan heb je toch maar weer iets mooist bereid Lachen

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-08 12:25

Sheran schreef:
Volgens mij vindt TS het heel leuk om te koken, en dan sloof je juist graag uit Haha!. Dat zou ik ook hebben. Al zou ik het stiekem ook een beetje om het gezicht van de schoonmoeder doen, maar ook al was dat gezicht er niet, dan heb je toch maar weer iets mooist bereid Lachen

Jah precies jij snapt me, vandaar dus de Beef wellington want heb haar een tijd terug nog horen mompelen over hoe je dat moet maken dat ze dat niet wist, en niet ging proberen.

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-08 13:11

Hier alvast het receptje van het toetje

nodig voor 4 personen:

2 appels
2 peren
1 el citroensap
1 ei
1 pakje cuisine, ik doe hem altijd 250 ml van alpro soja
2 tl kaneelpoeder
2 el suiker
50 gr pecannoten
3 el rozijnen
4 klieine ovenschaaltjes van ongeveer 1,5 DL ingevet

Hoe te maken:

Oven op 200'C voorverwarmen, appels en peren schillen, klokhuis verwijderen en in stukjes snijden. Fruit met citroensap mengen

Ei loskloppen en met cuisine, kaneel en suiker mengen. Noten hakken.

Rozijnen met fruit mengen, en over schaaltjes verdelen, Room/ei mengsel erover schenken noten erover strooien.

Schaaltjes in oven zetten en in 15-20 minuten gaar en goudbruin laten worden, Warm serveren met een bolletje vanille ijs (of kaneel ijs ik ga denk ik beide doen)

Lien2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 14:05

@PinkyBubble: Pecan caramelijs!! Vingers aflikken Vormt weer een mooie compositie met de pecacnnoten in het gerecht! Schijnheilig

meeikk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 15:18

dus nu nog een voorgerechtje en een amuse he? misschien is een pastijtje een idee, of een gevulde champignon (potobello)

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 15:27

Wat een heks van een schoonmoeder en wat een heerlijke dingen komen hier voorbij. Het is dat ik me vorig jaar al opgeofferd heb om te koken voor de schoonfam met kerst, anders deed ik het nu weer met al die lekkere recepten.

Tips qua bijgerechten: aardappeltjes en peertjes uit de oven, gemarineerd in honing, balsamico azijn en steranijs. Daarbij een paar hele teentjes knoflook. Doet het altijd uitstekend op tafel (ruikt namelijk verrukkelijk).

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 13:40

zucht, krijg er enorme honger van!! Wat heerlijk allemaal. Vraag aan Kaka, heb je daar een recept van, van peertjes uit de oven? Ben een enorme peertjesfan!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 13:46

kom hierop terug maar roomaardappeltjes zijn heel lekker, en ik heb ook een recept voor aardappelwaaiers, en gevulde grote aardappels. Voorgerecht en amuse lukt ook wel.

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-08 12:16

Lielle schreef:
kom hierop terug maar roomaardappeltjes zijn heel lekker, en ik heb ook een recept voor aardappelwaaiers, en gevulde grote aardappels. Voorgerecht en amuse lukt ook wel.

Die gevulde aardappels lijkt me wel wat ja, Kan je mij dat recept sturen??

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 12:18

ja, wordt wel vanavond pas. Is iets met een grote gekookte aardappels in de schil, uithollen en kruim mengen met boursin oid, geraspte kaas en er weer in schppen. Erg lekker.

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-08 12:51

Lielle schreef:
ja, wordt wel vanavond pas. Is iets met een grote gekookte aardappels in de schil, uithollen en kruim mengen met boursin oid, geraspte kaas en er weer in schppen. Erg lekker.

dat geeft niet, ik zit hier toch amar een hele dag te nietsen (zit in t gips)

Gompie58

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 13:06

Allereerst............gecondoleerd met zo'n schoonmoeder!! Duivel

Ik had er een, die niets liever deed als koken, en die propte ons vol met alle feestdagen............ Clown

Eén keer in welgetelt 19 jaar huwelijk hebben wij voor haar mogen koken............
en eigenlijk was dat mijn oudste dochter nog, niet ik............ Bloos

Nu heb ik het veeeeeeeeeeeeeel gemakkelijker................ Pling Cool Pling

De moeder van mijn vriend heeft een paar maanden geleden duidelijk gemaakt dat ze mij niet moet,
en sindsdien zien we elkaar niet meer.............. Tong uitsteken
Wij vieren dus de Feestdagen lekker samen, rustig en relaxt. Haha!
Mijn vriend kookt beter en liever dan ik, dus ik word lekker verwend............. Bloos

Ik hoop wel dat jouw man zijn moeder terug fluit als zij klöte opmerkingen maakt over bv je kookkunsten........... Bloos
Je bent tenslotte wel zijn vrouw en hoort je te verdedigen! Haha!
Ook het feit dat zij denkt dat hij altijd pizza krijgt enz. dat is iets wat hij moet corrigeren!

Maar..................zoals ik hier lees, ga jij haar iets fantastisch voorschotelen!!! Haha! Haha!

Succes ermee, en blijf lachen hoor................wat ze ook zegt............. Ach gut Ach gut
Knipoog

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 13:09

Hoofdgrecht hup naar de slager en een gevulde kalkoen halen die hoef je enkel in de oven te stoppen.
Zelf zorg je voor soort bessensaus en wat groentes zoals aubergine en courgettes en wat ander prut.

hoofdgrecht binnen

amuse kan je kaloenrookvlees doen en die wikkel je in een rucola-sla met wat pijnboompitten en als nagrecht chocoladefondue en voorgerecht iets van pasteitjes

Trammelanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 13:10

Ik ben nou écht niet een kokmens, maar heb laatst bij een tentje gegeten (spaans volgens mij) en o my god heerlijk! misschien daar inspiratie opdoen?

Ze hadden zoal, spareribs honing-kaneel (kaneel of appel)
en gekruide spareribs
varkenshaas creme fraiche (heeeeerlijk)

een aanrader om daarvan iets mee te pikken. Wel zou ik kleine verschillende porties doen. Dus een paar verschillende vleesjes, verschillende groenten.. daar gaat mijn voorkeur naar uit.

Succes met kakmadam!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 19:52

Waarom niet mee nemen naar een restaurant?

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-08 23:28

marleen_usar schreef:
Waarom niet mee nemen naar een restaurant?

Omdat ik ook al met mijn eigen ouders naar een restaurant ga, waar ik beloofd heb voor hun te betalen, dat word mij een beetje te duur van eht goeie. Dus dan doe ik het liever thuis.