Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sintara

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 20:54

Nou Annemieke, jouw receptje staat nu uit te harden. Wel is hij niet eens vegetarisch geworden, want de agar agar kon ik niet vinden in de winkel en ik bleek nog een open pakje gelatine te hebben :roll: .

Maarja, het gaat me nu om het idee! Het rook wel kazig en de kleur is ook goed. Heel benieuwd of het lekker is (en of het goed opstijft).

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 21:03

Maddoxx schreef:
mar_fay schreef:
Ik ben nog aan het experimenteren tot ik ze perfect vind en dan zal ik het delen. Met een Brabants sjefke heb ik een goeie stok achter de deur :P

Wat is een sjefke nou eigenlijk _O-

Een vrijer, vriendje. Zo heet dat bij ons thuis, erfenis van ons opa :D

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 00:23

het is gewoon soep gebleven helaas.. Even kijken of ik het nog weet te fixen..
Het andere 'kaasje' is gewoon aangestampte cashewnoten quasmaak, niks kazigs ofzoiets aan. Maar hij ziet er wel mooi uit :(:) .

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 11:46

Ik heb dat ook altijd met die dingen Sintara. Vind ze heel lekker, maar het lijkt in de verste verte niet op kaas.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-18 12:55

Ah zonde dat je geen agar agar had, sintara! Agar is een stuk sterker dan gelatine, geen idee hoeveel je er dan bij had moeten doen, maar zonder geleermiddel blijft het idd soep. Wel lekker om te soppen met een soepstengel :+

Het witte kaasje ziet er leuk uit, maar vind ik idd ook niet kazig genoeg.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 14:24

Afbeelding
Afbeelding

Zelfgemaakte vegan Ragout en pasteitjes :D

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 15:01

Ziet er goed uit :D!

Overnacht in de koelkast staan heeft beide kaasjes wel goed gedaan. Die ene van Annemiek zeg maar is nu nog steeds niet hard, maar een beetje ragout achtig qua dikte. Geen soep meer dus!

Ik denk dat hij in een ovenschotel met prei beland vanavond, het is wel een lekkere saus :o

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 15:22

Ik vind dat tofukaasje anders behoorlijk kazig :j
Lijkt op Boursin.

Als je er echt mee aan de gang wilt kan het leuk zijn om (vegan) kaasaroma te bestellen, er zijn geloof ik Franse webshops die dat verkopen.
Ook kun je het bulgurkaasje van vegetus proberen, het vocht dat je dan overhoudt heeft een typische kaaslucht en dat kun je ook gebruiken om je kaasjes "kaziger" te maken :j

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 15:28

De bulgur kaas wilde ik ook nog gaan proberen inderdaad! Ik word geen vegan, maar ik vind het wél heel leuk om nieuw eten uit te proberen :)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 17:38

Zijn jullie de kerst een beetje door gekomen?
Ik heb heerlijk gegeten hoor. Maar ik zou het toch wel fijn vinden als ik een keer een maaltijd kon eten met niet-vegans zonder hetzelfde gesprek elke keer te voeren.
Ja het is makkelijk tegenwoordig
Nee ik mis vlees niet
Nee ik heb geen eiwittekort
Ja ik ga nog wel eens uit eten
Nee het kost me geen klauwen met geld.
8)7

Ik vind het prima om informerend persoon te zijn en anderen (hopelijk) te inspireren maar al was er maar iemand aan tafel die ook vegan was om me bij te staan :=
(En ik besef me ook dat het veeeeel erger kan... Ik mag in mijn handjes knijpen dat er eigenlijk nauwelijks vlees is gegeten aan de tafels waar ik aan zat :oo )

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 18:02

Hier niets last. Geen vega hapjes behalve chips, prima want we eten standaard toch al veel te veel en met cava ben ik blij :D

Soep hadden ze voor mij apart een pannetje gemaakt super lief! Verder had ik eigen vega stoofvlees mee en vegan mayo en kon ik dus de frietjes mee eten. Met oudejaar komt er een echte mengelmoes op tafel: steak, paling en vegan :’)

Ik vind vragen beantwoorden niet erg, moet wel erg op mezelf letten dat ik niet te militant word want daar houden mensen, inclusief mezelf, niet van := :D

Maar ik snap je punt hoor :j

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 19:16

Ik snap het wel. Met kerst geen 'last' van gehad, maar het gebeurt ongeveer elke lunchpauze als ik met collega's eet. Ik vind informeren echt niet erg, maar dat hoeft toch niet elke keer hetzelfde te zijn.

Kerst was trouwens heel geslaagd. Een keer met bijna alleen maar andere vega(n)s gegeten en een keer met schoonouders die ook niet moeilijk doen.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 21:06

Ik ben blij dat ik het overleefd heb. Ik had vooral moeite met dat geschrans van vlees.

Op eerste kerstdag heb ik voor 17 mensen gekookt, compleet vegetarisch (van hapjes tot toetje) en in een Italiaans thema. 16 mensen waren positief, eentje niet.

Op kerstavond werd er gegourmet en heb ik bijna niks gehad :+ , de eerste dag ook niet omdat ik dus aan het koken was :) en de laatste dag hadden ze aardappeltjes met groenten en een brocolliburger. Ik lust geen aardappels, groenten waren wel lekker :) de brocolliburger was echt heel vies, helemaal doordrenkt met vet. Uiteindelijk met kerst 0,5 kg afgevallen. Het ging even mis dit jaar :')

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 00:12

Wauw, afvallen met kerst! :')
Met kerstavond had mn moeder gewoon een aardappel-groente-vegavlees maaltijd gemaakt, voor iedereen hetzelfde, en ik was de enige 'echte' vegetariër die mee at :D
Eerste kerstdag had mijn moeder mijn favoriete kerst gerecht speciaal voor mij vegetarisch gemaakt. Een soort lasagne van tortilla's i.p.v. lasagne bladen met allemaal groenten inclusief champignons (ik ben gek op champignons haha). Normaal gingen er kipstukjes in, nu had ze die vervangen door de chilli lemon kipstukcjes van vivera. En het was lekker!! <3
Ook te horen gekregen dat mijn niet-vegetarische broer super trots op me is dat ik geen vlees meer eet en dat hij het volledig begrijpt.
Tweede kerstdag bij mn schoonouders gegeten en mijn schoonmoeder had speciaal voor mij heeerlijke ratatouille gemaakt. Ook helemaal geen commentaren gehad van mijn vriend zijn ooms en tantes, terwijl dat een redelijke vleeseter familie is.

Er werd door de overige mensen wel vlees gegeten, maar zolang ze mij in mijn waarde laten en het gewoon begrijpen heb ik daar niet heel veel moeite mee. Al met al ben ik enorm blij en stiekem ook een beetje trots op mijn ouders en broer dat ze me begrijpen en stiekem ook steeds meer vleesvervangers gebruiken <3

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 15:08

Hoi allemaal! Lees hier al een tijdje mee, de ene keer fanatieker dan de andere keer maar ik geniet van al jullie verhalen en tips!

Wij, man en ik, zijn nu bijna een jaar vegetarisch. Dit had even een aanloop nodig, niet in de wil maar wel om de stap in het diepe te nemen. Hoe begin je? Dit zat hem voornamelijk in een vervanging zoeken voor vlees en had ik maar eerder geweten dat het daar helemaal niet in zit :D We koken nu veel en veel lekkerder én gevarieerder. Omdat we niet meer aard-groente-vlees eten eten we nog amper aardappels bv en veel meer en diverse groentes. Ons heeft de AlbertHeijn app geholpen, lekker receptje zoeken en de boodschappen in de boodschappenmand laten 'vallen'.

Nu neigen we steeds meer vegan te eten, goed etiketten lezen en altijd kiezen voor de vegan producten. Dus nog niet volledig maar iedere vegan keuze is een stap de goeie richting op...

Alleen de kaas vind ik zo moeilijk, ik hou zo ontzettend veel van kaas en tussen de vervangers heb ik nog geen lekkere gevonden. Wel een kaas gevonden zonder dierlijkstremsel maar het blijft natuurlijk een product met melk -O-

Ontzettend leuk om te lezen hoe jullie de feestdagen zijn doorgekomen en fijn dat er daardoor ook andere enthousiasmeren eens anders te eten!

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 15:16

Deze kerst was ik alleen met mijn vriend, heb dus helemaal vegetarisch kunnen koken en geen vervelende vragen :D

Oudejaarsavond moet ik gaan eten bij mijn schoonouders. Ik was ervan op de hoogte gebracht dat vegetarisch eten zeker geen probleem was.
Ik ging er dus een beetje van uit dat ze echt rekening met mij zouden houden (gezien zij ons uitgenodigd hadden)

Onlangs liet mijn vriend mij weten dat ik een vegetarische burger moet meebrengen en dat de rest entre-cote gaat eten... Niet echt mijn idee van 'zeker hoor we zullen vegetarisch voorzien'.

Standaard aardappelen-vlees-groenten eet ik dus al niet graag, en zeker geen gerecht waarbij vlees de hoofdrol speelt en je dat moet vervangen door een droge vegetarische burger...

Dan zal iedereen me waarschijnlijk wel aanstaren tijdens het eten en domme vragen stellen.
Als kers op de taart heeft mijn vriend me al geïnformeerd dat ze waarschijnlijk kippenbouillon gaan gebruiken in de soep, en me dit al lachend achteraf gaan zeggen.(grappig hoor)

Ik kijk er dus al helemaal naar uit :+
Laatst bijgewerkt door Schemerdier op 28-12-18 15:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 15:20

Ahh Damned dat is ook best banketstaaf dat je je eigen burgertje mee moet nemen :? Mijn man vierde de 1ste Kerstdag bij zijn ouders. Daar zouden ze gourmetten met z'n alle. Zijn ouders, dik in de 80, hadden voor hem van die kleine stukjes vegetarische hapjes gekocht om mee te kunnen bakken <3 Vond dat zo verschrikkelijk lief! We hadden het een paar keer aangeboden zelf wat mee te nemen maar dat wilde ze perse niet :D

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 16:01

@Damned, Zou er zelf niet mee kunnen lachen zou dan al beginnen denken waar ze nog allemaal stiekem vlees in hebben verwerkt {:)-:(

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 16:40

Ohh dat stuk gemist door je edit, dat zou ik behoorlijk misselijk vinden. Onwetendheid oke, maar opzettelijk? Dat zou ik verschrikkelijk vind ja...

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 16:44

Ik zou gewoon zelf een heerlijk maaltje maken inclusief soepje Vooraf , een hoofdgerechtje , toetje en wat hapjes voor bij de borrel indien nodig
En gewoon lekker mijn eigen eten meenemen

en Ik Ben dan idd die trut die even gruwelijk uit zou pakken zodat de aardappel groente vlees prak Er goed armzalig naast af zou Steken Ja :Y)

Merell123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 16:49

Damned schreef:
Deze kerst was ik alleen met mijn vriend, heb dus helemaal vegetarisch kunnen koken en geen vervelende vragen :D

Oudejaarsavond moet ik gaan eten bij mijn schoonouders. Ik was ervan op de hoogte gebracht dat vegetarisch eten zeker geen probleem was.
Ik ging er dus een beetje van uit dat ze echt rekening met mij zouden houden (gezien zij ons uitgenodigd hadden)

Onlangs liet mijn vriend mij weten dat ik een vegetarische burger moet meebrengen en dat de rest entre-cote gaat eten... Niet echt mijn idee van 'zeker hoor we zullen vegetarisch voorzien'.

Standaard aardappelen-vlees-groenten eet ik dus al niet graag, en zeker geen gerecht waarbij vlees de hoofdrol speelt en je dat moet vervangen door een droge vegetarische burger...

Dan zal iedereen me waarschijnlijk wel aanstaren tijdens het eten en domme vragen stellen.
Als kers op de taart heeft mijn vriend me al geïnformeerd dat ze waarschijnlijk kippenbouillon gaan gebruiken in de soep, en me dit al lachend achteraf gaan zeggen.(grappig hoor)

Ik kijk er dus al helemaal naar uit :+

Dat laatste stuk vind ik echt shocking.. Hoop ook wel dat je vriend daar al pittig op gereageerd heeft tegen zijn ouders toen hij dat hoorde? Hoe bedenk je het zeg... ik denk dat ik ook lekker m’n eigen eten zou bereiden als mensen dat soort ‘grapjes’ leuk vinden.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 16:55

Dé reden dat ik buitenshuis bijna nooit soep eet... wordt op resto volgens mij ook vaker over gelogen.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 16:58

Ik denk dat eigen eten meebrengen niet erg gewaardeerd wordt maar eerder als een belediging gezien sou worden...

Ik zal het maar ondergaan, en op voorhand afspreken dat mijn vriend bob moet zijn :+
Achteraf bekeken hadden we het etentje beter afgezegd, maar ja, dan was mijn vriend het enige kind dat niet kwam opdagen en zou er waarschijnlijk nogal geroddeld worden.

Mbt kippenbouillon: ik denk zelf dat ze er zich niet eens van bewust zijn dat dit bij een vegetariër niet in goede aarde zou kunnen vallen.
Ik zou niet protesteren tegen kippenbouillon als ik bij iemand ga eten want je bent hoe dan ook al 'de moeilijke' als vegetariër, maar als ze er grapjes over gaan maken heb ik echt geen idee hoe ik er het best op ga reageren :+

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 17:00

Ods, kijk eens bij de veganchallenge, laagdrempelig en informatief. :)

En de smaak van kaas ga je vanzelf vergeten. Da's het enige dat ik erover kan zeggen. Er is niet iets wat écht in de buurt komt. Maar die enorme zin in kaas is weg, maar dat heeft toch best lang geduurd.
Kaasvervangers van plakjes kaas eet je beste gesmolten, en edelgist+cashews maakt ook een redelijke vervanger.

Ik heb best lang nog soms kaas gegeten, terwijl de rest van wat ik at wel al vegan was, maar op een gegeven moment moest ik steeds aan die mooie koeienogen denken. :o

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 17:00

Ik eet dan gewoon geen soep. Dit jaar os het kwartje bij de familie gevallen en was er een aparte pan soep voor mij dat vond ik wel erg fijn. Eigen hoofdgerecht had ik dus ook mee. Ik had vega stoofvlees, dat kan wel lekker bij aardappel en vlees toch?