de eetbare tuin vervolg

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Malenka

Berichten: 7639
Geregistreerd: 04-10-06

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 19:47

Ik heb citroenmelisse vooral om mijn hand doorheen te halen omdat het zo lekker ruikt. Heerlijk vind ik dat als een tuin alle zintuigen uitdaagt. En het is iets dat veilig langs het pad van de paarden kan groeien. Net als munt eten mijn paarden het niet.

Voor de thee gebruik ik veel liever citroen verbena. Die is echter niet winterhard.

Koper

Berichten: 30570
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 19:49

Mooie radijzen, Mjetterd :)

Verbena is niet zo aan mij besteed. Citroenmelisse ken ik niet. Als ik het hier zo lees mis ik er niet veel aan.

Marcella

Berichten: 37019
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 19:52

Citroenmelisse is mijn hond verzot op dus knip regelmatig wat voor hem. En de kippen krijgen ook regelmatig een beetje samen met munt tegen ongediertebestrijding ook.

little_birdy
Berichten: 12241
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 19:54

Ik gebruik het heel fijn gesneden in een salade en een stokje bij men muntthee erbij

amber15
Berichten: 3549
Geregistreerd: 15-10-09
Woonplaats: Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 21:07

Malenka schreef:
Ik heb citroenmelisse vooral om mijn hand doorheen te halen omdat het zo lekker ruikt. Heerlijk vind ik dat als een tuin alle zintuigen uitdaagt. En het is iets dat veilig langs het pad van de paarden kan groeien. Net als munt eten mijn paarden het niet.


Dat is uiteindelijk ook de belangrijkste reden waarom ik hem nog heb staan. Hij ruikt zo lekker fris als je er even met je handen door gaat. Dan is Turkse drakenkop ook wat voor jou. Die ruikt ook zo lekker naar citrus. <3

Of Lathyrus, heerlijk.

Wat zijn bloemen die jullie niet willen missen in een tuin?

prompter

Berichten: 11498
Geregistreerd: 28-09-02

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 21:08

Nou precies die, lathyrus :). Mijn opa en oma hadden die altijd in hun tuin staan, wat een hemelse geur. Zodra ik mijn grote tuin heb, komt er een rek voor lathyrus <3

Koper

Berichten: 30570
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 21:12

amber15 schreef:
Wat zijn bloemen die jullie niet willen missen in een tuin?

Zonnebloemen, lavendel, meidoorn en mijn lievelingsbloem: de paardebloem.

En verder natuurlijk alle bloemen die groente of fruit kunnen worden :P

black_kelpie

Berichten: 7906
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 21:33

Ik heb Scabiosa gezaaid, de Black Knight, die vind ik prachtig. En vorig jaar verschillende kleuren Echinacea aangeplant, die zijn ook echt favoriet, ik hoop dat die mooi terugkomen dit jaar <3

Prairy
Berichten: 9265
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 23:13

Ik vind citroenmelisse thee best lekker met wat honing. Is ook goed voor het slapen gaan. Verder is het goed om het te planten tegen muggen :) en inderdaad om gewoon lekker even te ruiken. Vind ik met rozemarijn ook, daar moet ik ook altijd aanzitten en ruiken.

Ik ga morgen even wat foto's van mijn bakken maken, net terug van vakantie en er is al best wat op aan het komen :D

Bloemen in de tuin, goudsbloem (Calendula), teunisbloem, kaasjeskruid, Lavaterra, koningskaars of zilverkaars (zijn 2 jarig).

En de belangrijkste Russische smeerwortel. Zelfde eigenschappen als de normale maar deze vermeerder je via de wortel, hij zaait zichzelf niet uit.

Kitty

Berichten: 7715
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 10:21

Zo vind ik vooral lavendel en munt heerlijk om even aan te ruiken.

Vanochtend keken twee van de bonenplantjes me een beetje zielig aan. Ze zien een beetje geel. Waarschijnlijk is het toch net even wat aan de koude kant voor ze. Gelukkig heb ik er nog veel meer en ik ga er ook vanuit dat deze het toch nog wel redden.

Nu al een paar dagen verse aardbeien kunnen eten en ik lunch straks met een salade waarvan de sla ook uit eigen tuin(kas) komt. Heerlijk!

Koper

Berichten: 30570
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 10:44

Lekker salade van eigen oogst voor Kitty :)

Gisteravond vond ik het ook wat aan de frisse kant, en heb ik de paprika, watermeloen en lavendel weer naar binnen gehaald. Nu staat het weer lekker buiten in de zon.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 10:55

Hier doen de bloemenzaden het erg slecht dit jaar. Ben bang dat ze toch wat te oud waren.

Verder ook hier last van slakken. Er verdwijnt steeds 1 plantje per nacht.
De wortels waren allemaal weg, die heb ik opnieuw gezaaid en komen inmiddels al weer op.
Sugarsnaps en spinazie doen het erg goed, de pluksla en rucola gaan zo hard dat ik het niet bij kan houden met eten :D
Vanmiddag maar eens pesto maken van de rucola.

De tomatenplanten staan inmiddels ook in de bakken buiten. Heb 6 soorten staan, alleen de cherrytomaten doen het slecht dit jaar. En 1 struiktomaat is ook opgegeten door de slakken.
De courgettes en komkommers staan in de volle grond en doen het ook goed.
Heb alleen wel een haas erbij gezien maar die hadden mijn honden ook gezien en ik denk dat de haas voorlopig even niet meer langskomt :wave:
De pompoenplanten zijn ook bijna zover dat ze de volle grond in kunnen.

JudithGigi

Berichten: 4339
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 11:04

Mooi om te zien dat ik niet de enige ben die af en toe even aan de geurige planten ruikt :') Volgensmij word ik in de straat hier voor gek verklaard.

Lavendel gebruik ik hier ook graag voor thee trouwens, maar dat moet wel je ding zijn :D

Marcella

Berichten: 37019
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 12:02

Goudsbloem kan je ook drogen en in de thee gebruiken (de bloemblaadjes).

tamary

Berichten: 29325
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 12:11

Had pompoen en courgette voorgezaaid, maar zie nog niks. Rest van die zakjes nu in bakje water gekiept en die drijven nog steeds ...
Toch maar 2 courgette planten kopen dan. -O-

Prairy
Berichten: 9265
Geregistreerd: 28-12-03

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 13:00

Ik liep gisteren langs een echt enorme rozemarijn struik van zeker een meter bij een meter, zei nog tegen mijn man, ik ben hier echt jaloers op :+

ElfBeau_067

Berichten: 2014
Geregistreerd: 03-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 13:03

Marcella schreef:
Goudsbloem kan je ook drogen en in de thee gebruiken (de bloemblaadjes).


Goed idee! Moet ik gaan uitproberen! Naar wat smaakt het?

Prairy
Berichten: 9265
Geregistreerd: 28-12-03

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 13:04

Goudsbloem :+

Marcella

Berichten: 37019
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 13:31

_O-

Heb ook mijn eigen gemaakte calendula zalf. Super spul en trek snel in ook.

germie

Berichten: 26135
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 13:59

Ik heb hier de eerste mini citroenmelisse plantjes. Helaas is het maar eenjarig. Ik hoop dat ik wat kopjes thee er van kan zetten later.

Marcella

Berichten: 37019
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 14:03

Eh naar mijn weten is citroenmelisse meerjarig, maar vries het iedere winter weg om dan tegen het voorjaar opnieuw op te komen. Ik doe er bar weinig aan in ieder geval. Ja najaar kort knippen en is nu al weer in vol overtuiging omhoog aan het komen. :=

Prairy
Berichten: 9265
Geregistreerd: 28-12-03

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 14:40

Citroenmelisse komt inderdaad elk jaar terug en hoe :+

Citroen Verbena heeft het soms moeilijker maar ook die komt tot nu toe steeds weer in blad. Als ik hem kan vinden tussen al het bramen en frambozen geweld :=

black_kelpie

Berichten: 7906
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 14:51

Citroenmelisse is onkruid en zeker niet eenjarig, hier staat ook alweer een enorme struik _O-

Kamille heb ik ook elk jaar trouwens <3

Macs

Berichten: 7658
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 14:55

Oooh ik ben ook dol op kruidige plantjes! Citroenmelisse en munt komt hier overal weer op. Wil ook citroenmelisse in bad gaan proberen, het doet me denken aan badolie van vroeger maar die kan ik nergens vinden..

Hier gaat alles als een tierelier. Onze nieuwe no-dig bedden zijn echt fantastisch, alles groeit mega hard en door de houtsnippers nauwelijks slakken. Ook het gras is zo onder controle, helemaal fijn.
Alleen in de kas zit een slak die continue de jonge komkommers en augurken opvreet. Ze zijn zegmaar nét uit het zaad en al direct gekortwiekt.
Verder blijft ie overal vanaf gek genoeg.

Verder hebben we andere bewoners: koolmezen in en nestkast en roodborstjes in een leeg potje in de schuur. 6 jongen die bijna uit gaan vliegen <3
Verder zie ik regelmatig een muisje lopen en er zitten ratten in de composthoop. Ik heb er 0,0 overlast van. Het is dat ik ze gezien heb. Anders zou je niet weten dat ze er zijn.

Ik hoop ook echt op de koninginnepage! 2 jaar geleden zat er al een rups op de tuin. Nu extra veel wortel en venkel gezaaid in de hoop dat er eentje terug komt!

Koper

Berichten: 30570
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 15:07

Doe jij no dig Macs? En merk je dan echt dat je minder onkruid hebt? Ik vind het zo contra-intuïtief om dat karton neer te leggen. Dus ik ben benieuwd naar jouw ervaringen.

Leuk alle beestjes die je tuin aantrekt :) Ik woon in de binnenstad, er zijn hier volop vleermuizen en verder zie ik af en toe een merel... en dat is het wel ;(