de eetbare tuin vervolg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marisje76

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 10:00

Ik heb alleen m'n paprika's nog niet in de volle grond staam. De rest idd ook vrijdag en gisteren gedaan. Misschien dat ik dinsdag iets over de tomaten moet maken...

ElfBeau_067

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 10:14

moonsparkle schreef:
Het is ook wel echt een slakken festijn na de regen, gisteren de sperziebonen en courgette dus gepland en van beide was al gegeten. Gelukkig niet zo erg dat al verloren is.

Ons terras lag inderdaad ook na de regen helemaal vol. Al een tijdje geleden was dat, maar echt zoveel slakken!

germie schreef:
Ik vind elke dag slakken op de vensterbank ik huis. Dat komt dus door de grond die ik gekocht heb. Die gaan allemaal door de wc. Maar vervelend is het wel. Het zijn dan nog hele kleintjes, maar ze groeien toch wel een cm in 1 dag hoor. Buiten zitten ze ook echt overal. Ik heb veel planten in potten op een tafel gezet, hopelijk komen ze er dan minder snel bij. Maar er staan ook wat jonge preiplantjes in de tuin en daar vind ik ook steeds weer slakke op. Ben ook daar al de helft aan plantjes verloren door die stomme beesten.

Wat rot Germie. 1 keer iets niet doen wat je normaal wel doet en dan gelijk een slakken invasie. Als je ze goed opleid heb je nog een leger :') . Succes ermee! :knuffel:

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 21:32

Heb de tomaten al in emmers zitten maar staan half onder het afdak van de schuur dus zal wel loslopen met de regen.
Courgettes staan hoog in de slootkant dus die zullen ook niet verzuipen.
Tevens een paprika en chilipeper in de emmer staan en mijn aubergines en bonen staan in de grond

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 22:41

Alle tomaten staan hier in de grond, ik heb alleen nog 3 komkommer planten binnen

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 22:59

Hier gaat dit weekend de rest wat er nog staat de grond in; meloen, pompoen, lemon apple komkommer, kiwano en tomaat. De pepers blijven nog even in de kas denk ik.

Alle 10 aspergespinnen zijn aangeslagen en zijn mooi aan het uitlopen *\o/*

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 07:03

Wat leuk kelpie !!
Heb toevallig zelf ook asperges gezet voor het eerst .
5 planten paarse en zag al 1 kopje bovenkomen

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 07:13

Heerlijk, het gaat nu echt beginnen! Hier ook al begonnen met planten. Alleen de paprika en peper ga ik nog even wat langer in de kas staan :)

Dit jaar ga ik voor het eerst werken met een mulchlaag van stro. Kijken of dat bevalt.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 07:27

Ik heb wat tomatenplantjes buiten gezet, ze zijn nog geen 10 cm groot, dus echt nog mini, maar ja, alle eerdere pogingen zijn mislukt.
Inmiddels is de 4e poging peper of paprika (ik weet niet meer wat) opgekomen. Die zijn nu 2 cm groot, dus feitelijk is het al te laat. Maar we zien wel.
De kolen zijn wederom dood gegaan, dus daar is niets van gelukt. Maar ik kan nog weer een nieuwe poging doen.
Ook poging 2 van aardbeien betekende weer dat er niets op kwam.

Verder heb ik nog een potje waar ik zaden die reeds 5 jaar of meer over datum waren in gedaan heb en dat is wel opgekomen, maar ik heb geen idee meer wat er in zou moeten zitten. Dus dat wordt afwachten. Volgens mij basilicum ofzo, maar daar kom ik achter als het blad ietsjes groter is.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 08:27

Mijn hele moestuin is nu ook in gebruik :). De botersla en de radijsjes kunnen al bijna geoogst worden, dan kan ik daarna de stambonen op die plek zaaien.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 08:58

Ik moet nodig alles buiten gaan zetten, mijn tomaten op de vensterbank komen al tot halverwege het raam :')

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 09:25

Even wat foto's

Aardbeien, daar moet je niet te moeilijk over doen :P

Afbeelding

Afbeelding

Tijm, salie, rozemarijn

Afbeelding

Aardappel
Afbeelding

sperziebonen

Afbeelding

Sugar snaps

Afbeelding

Tomaten en 1 komkommer(op een andere plek komen er nog 2
Afbeelding

Courgette

Afbeelding

Bieten

Afbeelding

Verder heb ik nog wortels, pluksla en knoflook

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 09:27

Hahaha dat is nog eens welkom onkruid die aardbei! :D

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 10:40

little_birdy schreef:
Wat leuk kelpie !!
Heb toevallig zelf ook asperges gezet voor het eerst .
5 planten paarse en zag al 1 kopje bovenkomen

Ik kan echt niet wachten tot ik ze volgend jaar kan oogsten, zoveel geduld heb ik helemaal niet :')

Mjetterd schreef:
Dit jaar ga ik voor het eerst werken met een mulchlaag van stro. Kijken of dat bevalt.

Ik mulch de aardbeien met stro, bevalt goed :j De andere bakken vooral met kokossnippers.

Ziet er super uit moonsparkle!

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 21:32

Oww moonsparkle dat ziet eruit alsof het goed gaat in je tuin! En die aardbei heerlijk!

Hier gaat het redelijk, ik ben wat later begonnen dan de meesten hier denk ik. Zojuist heb ik de tomaten buiten gepoot en poging nummer 5 voor sla gezaaid.

Afbeelding

De aardbeien doen het super goed! Die staan in hele zanderige grond met stenen er doorheen en een laag aardbeienmest van de Action.

Afbeelding

Verder komt er het één en ander op aan radijs, sugarsnaps en erwten, die hebben last van slakken, maar niet zo dat er niets overblijft gelukkig.

Één courgette is wel helemaal kaal, maar krijgt nog een kans want hij heeft nog een nieuw blaadje wat komt. De andere courgette heb ik maar even wat bescherming gegeven.

Afbeelding

Afbeelding

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 21:51

Kunnen ook vogels zijn niet alleen slakken snoepen graag. :+

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 23:08

Wat ziet het er bij jullie keurig uit!

Ik durf eigenlijk niks buiten te planten. Dit is de slakken druk op de tuin namelijk momenteel;
Afbeelding

Maar sinds vandaag wel dit team dat hopelijk gaat genieten van een slakkenbuffet.
Afbeelding

Dus komende week moeten mijn plantjes er toch maar aan geloven denk ik.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 23:10

Ik begrijp het Malenka :(
Gisteren jonge sla plantjes geplant, 8 stuks. Nu nog 2,5 over.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 00:47

Hoi, ik kom me hier ook maar eens melden. Heb geen tuin, wel een balkonnetje waar ik eea aan lekkers wil kweken. Gewoon om eens te kijken hoe het gaat. Tot nu toe heb ik aardbeien, een blauwebessenstruikje, kattenkruid (lekkers voor de bijen :+ ), knoflook en, nog binnen, maar liefst 1 paprikaplantje en een paar watermeloenbabyplantjes. Ik denk dat ik net te laat begonnen ben dus ik hoop dat het allemaal aanslaat en dat ik alsnog wat kan oogsten over een paar maanden.

Vandaag heb ik zonnebloemen gezaaid, deze worden voor de mooi en mogen zonnebloem worden. Ook nog maar wat meer paprika, en de ienieminie meidoornplantjes verpot (afgelopen zomer gezaaid, er zijn er 3 opgekomen). Morgen nog de laatste grond halen, onder andere maar eens een zakje kruidengrond want de basilicum, dille en bieslook zijn allemaal twee keer mislukt. En dan gaan morgen ook eindelijk de bosui, aardappel, erwten en microgroentjes (erwt, zonnebloem, spinazie en biet) de grond in.

Overigens heb ik ook stro als mulch. Afgelopen winter isoleerde dat goed, ik heb er onder andere potten mee ingepakt tegen de vorst. Het zorgt er ook voor dat de aarde minder gauw uitdroogt.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 04:29

Mjetterd schreef:
Ik begrijp het Malenka :(
Gisteren jonge sla plantjes geplant, 8 stuks. Nu nog 2,5 over.

En vandaag niets meer? Zo ging dat bij mij vorig jaar. Niet 1 slaplant groot gekregen.

Ik heb wel eens escargot gegeten, maar dan moet je die slakken dus vangen en 2 dagen de darmen leeg laten schijten en het is een andere soort. Te veel werk voor die glibberbeesten. :P

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 14:11

Haha Maylenka, het is niet mijn tuin, anders had het er een stuk meer zo uitgezien als bij jou. Ik vind zo'n tuin waarin de diversiteit groot is echt tof namelijk!

Wel beroerd al die slakken, vooral naaktslakken vind ik echt smerig. Hoe ga jij daar met je ecologische instelling mee om?

Haha Marcella, nou als de tweede courgette vandaag ook weg is, zonder slijmsporen dan waren het vogels _O- De eerste had wel duidelijk slijmsporen trouwens, dus ik heb sterke vermoedens richting slakken.

Koper: Leuk om het op je balkon te doen ook, het komt vast wel goed. De kans op opgevroten planten lijkt me al minder groot :D

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 14:21

Klopt, ik heb eigenlijk alleen beestjes op de aardbeiplantjes :D

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 18:11

Femek2902,
Ik hoop heel erg op een natuurlijke balans op de duur. We maken de tuin zo interessant mogelijk voor vogels (waaronder de eenden), kikkers, insecten en egels. En verder plant ik zo sterk mogelijke planten en soorten die ze volgens anderen niet graag eten. Het is afwachten hoe deze aanpak werkt. Ze gaan rapen oid heeft echt geen nut.

Vandaag ben ik bij de planten markt in Hortus botanicus Leiden geweest. Ontzettend leuke markt en mooie tuinen. Heerlijk dagje.

Ik heb me enorm ingehouden en alleen vier eetbare planten gekocht. Een fluweelboom, Chinese mahonie, zeebiet en peperkers.

Afbeelding

Een deel van de prachtige rustgevende tuin.
Afbeelding

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 19:09

Ja, de Hortus in Leiden is echt heel mooi. Ik ben benieuwd hoe je planten het gaan doen!

Iemand hier bekend met kalettes (boerenkoolspruitkes)? Ik hoor dat ze echt lekker zijn, maar dat wil ik toch eerst zelf proeven :D. Ik heb vandaag een zakje zaad gekocht, eerst maar eens 1-2 proberen voordat ik er een heel veldje van zet en het vervolgens niet te eten vind :=

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 19:39

@Malenka: zo, dat zijn nog eens exotische soorten :)

Ik was vergeten om gisteren de erwten in het water te leggen :+ Dus de bak staat nu wel klaar maar ze gaan er morgenochtend pas in. Ik heb een heel kleine soort, wordt maar 40 centimeter hoog. Erwtenplant van balkonformaat :P

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 19:58

Koper, het zijn vooral vaste planten. Meestal wat weerbaarder en minder werk. Daar hou ik van. O:) En leuk zulke kleine erwtenplantjes. Ik ben benieuwd hoe productief ze zijn.