De eetbare tuin

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 23:54

De rode soort moet volgens mij een kleur hebben als druivensap?

Edit ,even gekopieerd

De rijptijd van de rassen varieert en begint eind juni voor de vroegste rassen en loopt tot begin augustus voor de laatste rassen.

Dus je moet sowieso nog even geduld hebben :j

8nnemiek

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 07:52

Mooie foto's Jolanda, en een hoop mooie plantjes al!
De witte aardbeien heb ik om die reden maar niet gekocht, veel te onhandig met rijpe aardbeien zoeken :+

Ik haal nu bijna elke dag wel een bakje aardbeien binnen :=
Wil wel gaan proberen om wijn te maken van wat we te veel hebben :D Gisteren de vlierbloesemwijn overgeheveld naar een schone fles (en natuurlijk even geproefd) en ik vond em erg lekker :D heel zoet nog, en eigenlijk hoort dat niet, maar ik vond het toch erg lekker :9 Nu moet ie helder worden, en dan kan ie gebotteld worden :)
Mijn tweede kersenboom zit helemaal vol lichtrode kersen nu :D en de vogeltjes kunnen er niet bij omdat de takken heel erg hangen :))
En hier heb ik ook het eerste bloemkooltje gezien.
Hoe weet je of uien goed zijn? Drie zijn er doorgeschoten en een bloem aan t maken. Zouden ze te weinig water hebben gehad?

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 09:04

Ik heb de witte op een rij staan., dus dat is wel handig. Pff wat een storm vannacht. Hopelijk hangen er nog pruimen. Wat ik snel kon zien waren enkele toppen van m'n tomaten afgebroken :( vanmiddag na werk de schade opnemen.. Hopelijk droogt het hooi nog een beetje

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 09:49

Ronde courgette hadden ze gewoon bij de lidl dit jaar. Nice a fruit oid heette die geloof ik :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 10:55

@dungen Courgette ronde de nice. Ik vind ze erg fijn, want courgettes zijn vaak zo onbenullig groot en deze niet.

@8nnemiek ik heb dat ook gehad met de uien. er zitten er eigenlijk altijd wel een paar tussen. je moet de bloemen eruit knakken, las ik ergens. Ik heb de steel ooit verwerkt in een gerecht. Net als bosui. Best te doen.

Ook hier gaat het hard met de aardbeien, Lastig, want ik hou niet van aardbeienjam, aardbeienlikeur of wat dan ook. Ik ga ze maar weggeven, denk ik. Of drogen in mijn droogmachine en in de winter door de yoghurt doen. Zou dat lekker zijn?

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 11:25

En smoothies

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 11:42

Of invriezen? Ik gebruik altijd een aardbeienvulling als ik taarten bak; aardbeien, slagroom en suiker :9 en dat kan ook prima gemaakt worden van aardbeien uit de diepvries :j
Of gewoon inmaken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 11:59

@jolandaa_ Smoothies ben ik gek op. Daar ga ik er een paar van maken de komende dagen!
@8annemiek Invriezen, smaken ze dan nog? Inmaken vind ik zo'n gedoe. Op de één of andere manier eindigt er altijd meer op de witte muren van mijn keuken dan in de potjes lijkt wel... En dan trekken die potjes niet goed vacuüm. Of het wordt dikker of dunner dan gepland... |(

Ik ben nu een lading aan het drogen
Afbeelding

Er zijn ook appeltjes in aantocht. En nee, appelmoes vind ik ook al niet lekker :-(
Afbeelding

En vlierbessen, maar daar maak ik likeur van en dat lust ik wel :P
Afbeelding

En dan straks ook nog bramen, japanse wijnbessen, kruisbessen, zwarte bessen en frambozen. Zucht... Daar moet ook nog wat mee. Met de bosbessen voorzie ik geen problemen. Die halen doorgaans de keuken niet eens, zo lekker zijn ze.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 12:21

Oho maar dat geld toch zeker ook voor de wijnbessen??
En bramen en frambozen ook mits ze goed rijp zijn.
Wij zijn hier zo verzot op wijnbessen, daar kun je niet genoeg van hebben, in hoogtij hadden we 8 struiken staan, stonden de kids de hele dag te plukken en te eten en als we dan naar opa en oma gingen gaven ze oma en kusje en renden gauw door naar achter om te zien of daar nog wat aan de struik hing.

Vind zelf frambozen wat te flauw, maar de kids maakt het niet uit, die eten alles rechtstreeks van de struik. Mijn aalbessen zijn wonderbaarlijk zoet, maar denk dat dat komt omdat ze de hele dag in de volle zon staan.
Overigens lenen ze zich allemaal prima voor het maken van jam (gebruik de helft minder suiker, gezonder en lekkerder!).

Mijn appels zijn trouwens nog niet zo groot als hierboven, die zijn meer kersen qua formaat. En de ene boom zit gek genoeg helemala niets in, terwijl die wel gebloeid heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 12:33

@anneliesdj wijnbessen heb ik dit jaar voor het eerst. Ik ben benieuwd. Bramen: dat worden er gewoon ontzettend veel. Lekker, maar veel teveel om op te eten. Mijn aalbessen zijn ook aardig zoet. Maar ik heb nu even geen tijd om ze te plukken en verwerken...
Misschien moet ik een bordje langs de weg zetten: bessen plukken voor een euro per bakje. :D

Maar.... net 2 aardbeiensmoothies gemaakt. Met aardbeien, wat yoghurt, paar blaadjes munt en een klein vleugje kaneel. Goede tip, smoothies. Erg efficiënte en aangename manier om overtollige aardbeien weg te werken. :D

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 12:40

Bramen kunnen ook geweldig in de jam.
Sommigen doen er moeite voor om alles te zeven en weet ik wat, ik pleur gewoon met velletjes en pitjes alles in de pan, krijg je lekkere 'natuurlijke' jam en je hebt er geen werk mee.
Ben benieuwd wat jij van de wijnbessen vind.

Je kunt het meeste fruit ook gewoon invriezen en op een later tijdstip gebruiken, het is dan minder geschikt om nog uit het vuistje te eten maar voor jam of taartvulling kan dat prima.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 12:54

@alleliesdj dus ik zou de rode bessen kunnen invriezen en later kunnen verwerken tot jam? Dat biedt perspectieven...
Ik ben erg benieuwd naar de wijnbessen. Ik heb ze nog nooit gegeten namelijk.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 13:09

Je kunt alles invriezen!
Gewoon goed spoelen, drogen en indien mogelijk los invriezen (dus eerst op een stuk keukenpapier ofzo) en daarna in zakken doen. Dan kun je als je jam of taart wilt maken dat bevroren fruit meteen verwerken, hoeft ook niet te ontdooien ofzo.
Invriezen maakt alleen de textuur anders waardoor het fruit zacht wordt, maar qua smaak en vitamientjes blijft het vrijwel hetzelfde!

Oooooh wijnbessen zijn zo lekker, is echt veruit mijn favoriet. Het heeft de zoetheid van een braam maar met iets een friszuurtje eraan, veel meer smaak en niet zo droog/melig als bv een framboos.
Echt <3

Edit; je moet wel wachten met plukken tot ze echt diep donkerrood zijn en vanzelf loslaten, dan zijn ze echt rijp.

LicentioFide

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 19:33

Ik kan mijn radijs bijna oogsten :9

Ik heb een vraagje, overal liggen hier kleine walnootjes op de grond.. Die vallen er gewoon uit? Hoe kan dat?

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 23:01

Gaaf zeg al die foto's :D! Blijven posten.

Annemiek, (jij was toch degene met een bakje aardbeien per dag?) Hoeveeel aardbeien planten heb je wel niet *D? Ik heb er zo'n 2/3 per dag.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 07:20

Ik heb vorig jaar ongeveer 15 planten gekocht. Via marktplaats gevonden, heeft me net geen 10 euro gekost :Y) en vorig jaar heb ik wat uitlopers geplant, en daar heb ik nu nog zo'n 10 planten van staan in potten. Gisteren heb ik zo'n kilo aardbeien geplukt :D en de hele dag kersen van de boom af gegeten :))

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 08:49

Aalbessen zoet? Ik ken ze alleen als zure bekvertrekkers :Y) Mijn ouders hadden vroeger een struik maar wat vond ik die vies!

Wat zijn jullie planten trouwens ver! Die van mij groeien maar heel langzaam, al begint de suikererwt nu een sprintje te trekken. Gisteren eerste sla uit eigen tuin gegeten, was erg lekker!

I_Nicky_I

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 10:10

Oh wat een mooie plantjes overal zeg. Wij hebben ook af en toe al wat aardbeien en de komkommer groeit heel hard opeens.

Vraagje; Hoe plant je de uitlopers van de aaardbeien en zorg je dat daar een nieuw plantje van komt?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 10:36

Er groeien van die sprieten aan met blaadjes in groepjes aan het eind. Als je die op/iets in de grond drukt dan word dat een plantje.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 11:39

Rytir schreef:
Aalbessen zoet? Ik ken ze alleen als zure bekvertrekkers :Y) Mijn ouders hadden vroeger een struik maar wat vond ik die vies!

Ja zo ken ik ze ook, wij aten ze altijd met suiker door de yoghurt.
Maar deze zijn helemaal niet zo zuur, of het ligt aan de soort, of het komt omdat ze de hele dag vol op de zon staan.

I_Nicky_I

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 12:17

Dank je Sonja dat ga ik eens proberen :-)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 09:27

Aalbessen ken ik niet echt.
Valt me wel op dat de frambozen dit jaar minder zoet lijken te zijn dan vorig jaar.. Geen idee hoe dat kan! Zelfde struik..

*\o/* ik heb de eerste twee komkommertjes gespot aan mijn zelf gezaaide plantje :D en de watermeloen begint een bloempje te maken! Gaat echt bizar snel met dit weer ineens! Jammer dat het nu weer wat koeler wordt, maar ach, 24 graden is ook lekker :)
Ik vind het zo grappig dat mijn druivenstruikjes al trosjes proberen te maken :') zijn net 30 cm hoog :+

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 11:56

Als iemand dicht bij Emmen woont.
Kan die gratis bloemkool, broccoli, spitskool en koolrabi plantjes bij me ophalen. ik heb er teveel ;)

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 13:55

Te veel? Bij mij blijven er veel dingen verdwijnen... -O-
Mijn eerste jaar is nog niet erg succesvol. :D
Zit ik bij je in de buurt?

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 13:57

8nnemiek schreef:
Aalbessen ken ik niet echt.
Valt me wel op dat de frambozen dit jaar minder zoet lijken te zijn dan vorig jaar.. Geen idee hoe dat kan! Zelfde struik..

*\o/* ik heb de eerste twee komkommertjes gespot aan mijn zelf gezaaide plantje :D en de watermeloen begint een bloempje te maken! Gaat echt bizar snel met dit weer ineens! Jammer dat het nu weer wat koeler wordt, maar ach, 24 graden is ook lekker :)
Ik vind het zo grappig dat mijn druivenstruikjes al trosjes proberen te maken :') zijn net 30 cm hoog :+

Dat heb ik bij sommige tomatenplantjes. Die zijn ook nog heel klein en hebben al bloemetjes *D