De eetbare tuin

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 16:42

*\o/*

Afbeelding

aikon

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 17:56

+:)+ :9 Met kaassausje :D

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 18:19

Dat niet meer ontkiemen heb ik nu met mn nieuwe poging meloen..
T gaat gewoon niet :')

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 19:02

Lief kooltje hoor, heb ik hier ook in dat stadium :j
En nu maar wachten op de vlinders / rupsen :=

Achgos joh, kom ik net in de stal, valt me op dat er een dood zwaluwtje vlak onder het nestje hangt, tegen de muur....zat blijkbaar verstrikt in een Fjorden-staarthaar waarmee ze het nestje bekleed hadden :(:)

Ik twijfelde of er toch nog leven in zat, leek alsof ik het staartje een beetje zag bewegen :=
Ik een trappetje halen om erbij te kunnen en het pietje los te maken, en hij deed het nog *\o/*

Heb de bekleding uit het nestje gehaald, alle haren er van tussen gehaald, veertjes weer teruggelegd, 2 eitjes er weer op (andere 2 waren kapot gevallen jammer genoeg....maar misschien leggen ze die nog wel bij? Meestal zijn het er een stuk of 5 :) ) en meteen het andere nestje ook maar de staartharen eruit gehaald.

Hier lagen nog geen eitjes. Terwijl ik bij het andere nestje stond kwamen de pietjes weer aangevlogen naar het eerste nestje, keken allebei even kort waarna de ene wegvloog en de andere weer op de eitjes ging zitten +:)+

Toen even de ponies mee naar achteren genomen en op de wei gezet, en bij terugkomst was het nest-pietje druk bezig met het herschikken van het nestje want ik had die veertjes er een beetje grofweg in terug gelegd...dat zoeken ze zelf maar uit hoe dat hoort te zitten :)

Ik heb gisteren een biksschep vol aardbeien geplukt die zo goed als helemaal rood waren, liggen nu op de vensterbank na te rijpen :9

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 10:20

Wat een mooi bloemkooltje! Mijn bloemkolen doen nog niet heel veel, maar de broccoli zier er al goed uit! En de spitskool kan ik binnenkort al oogsten :)

Ahw, zwaluwen zijn zo leuk! Wat goed dat je hem hebt kunnen redden :)

Zijn er meer mensen die nu vanalles voor de herfst en winter gaan zaaien?
Ik heb een paar dagen geleden een paar zakjes met zaad meegenomen van het tuincentrum; herfstbloemkool en winterbloemkool. De winterbloemkool kan vorst verdragen en kan dan vroeg in het voorjaar geoogst worden. Lijkt me heel handig!
Ook heb ik herfstprei en winterprei, maar de prei wil niet echt hier..
Welke groente kan er nog meer in de herfst/winter worden geoogst?

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 10:21

Boerenmoes?

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 12:37

8nnemiek daar heb ik nog helemaal niet aan gedacht :=
(Ik heb wel een extra vriezer in onze nieuwe keuken besteld := )

Die zaden hebben zeker alleen de dure zaken? Boerenbond/welkoop enz?

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 12:45

Ik heb vorig jaar andijvie in de herfst en zelfs nog winter geoogst. Al zal dat laatste ook liggen aan de milde winter...

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 14:49

@ pmarena: O fijn dat die zwaluw nog leefde, mooi dat je alles weer herschikt hebt enzo... Een hele schep aardbeien dus? Heb je ze op een veldje staan? Ik heb een grote pot met Ostara's en drie kleine potten met in elke pot een ananasaardbei, wel al vruchtjes, nog nergens rijp. De Ostara's zijn wel hard op weg, maar ik zal geen enorme ladingen vruchten hebben. Ach ja, regelmatig een boterhammetje of een beschuitje met aardbeien is ook goed.

Net bij de kringloop annex sociale werkplaats een 'Golden California Wonder' gekocht voor 80 cent, kon het niet laten. Hoopte ook een beetje op een courgette, maar die zagen er niet zo heel goed uit... Het paprikaplantje heeft wel van die gekrulde bladeren bovenaan, verder wel mooi groen blad en staat mooi rechtop. Met een beetje aandacht, grote pot, compost enzo wordt het wel wat denk ik.

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 22:02

Ahh schattig bloemkooltje!

En een zwaluwtje gered, ook sneu als je zo'n beestje ziet hangen.

Och ik vind dit ook zo leuk <3

Afbeelding

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 12:56

Wat ontzettend leuk al die foto's en dat baby bloemkooltje <3

Pmarena ik zie je al helemaal een nieuwe carriere beginnen als nestdecorator voor zwaluwen, geweldig verhaal!

Wat gaat het ineens snel nu hé vinden jullie ook niet?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 13:10

Wat zou ik nu nog kunnen zaaien? Heb gister m'n mislukte radijs eruit getrokken, em. nu heb ik een stuk van 20x50/60 braak liggen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 14:04

8nnemiek schreef:
Zijn er meer mensen die nu vanalles voor de herfst en winter gaan zaaien?
Ik heb een paar dagen geleden een paar zakjes met zaad meegenomen van het tuincentrum; herfstbloemkool en winterbloemkool. De winterbloemkool kan vorst verdragen en kan dan vroeg in het voorjaar geoogst worden. Lijkt me heel handig!
Ook heb ik herfstprei en winterprei, maar de prei wil niet echt hier..
Welke groente kan er nog meer in de herfst/winter worden geoogst?

Palmkool. Erg lekker! En spruiten, maar die vind ik relatief veel ruimte in beslag nemen.

Winterboerenkool is inderdaad erg wintervast, maar bij mij kwamen er ontzettend veel rupsen in. En die sponnen zich in tussen de krulblaadjes. Geen vegetarische stamppot meer van te maken. Nu ben ik ook geen vegetariër, maar ik heb er toch liever spekkies in.

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 18:17

:wow: paksoi groeit wel erg snel he. tis een beetje veel geworden :\

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 20:28

Gisteren de eerste koolrabi geoogst, morgen komt de eerste courgette op de BBQ.
Volgende week zijn de peultjes erwtjes geworden en ga ik oogsten.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 09:22

Bedankt voor de ideeen allemaal! Ik ga er eens een aantal opzoeken :j
En natuurlijk veel invriezen voor de winter idd!

Gisteren de eerste peultjes en purple sprouting broccoli roosjes geoogst :9
Afbeelding

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 14:30

LadyMadonna schreef:
Wat zou ik nu nog kunnen zaaien? Heb gister m'n mislukte radijs eruit getrokken, em. nu heb ik een stuk van 20x50/60 braak liggen ;)

Volgens mij kun je nog heel veel zaaien, alles wat vorige maand gezaaid werd kan nu ook nog wel.

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 14:34

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 22:15

Wat een leuke foto's!

Dungen, bedankt voor die link, super handig!

Zojuist de eerste aardbeitjes uit eigen tuin, zalig! <3

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 22:28

hier een foto spam.

de paprika's en nog 2,5 tomaten die nog voor een vriendin zijn. een halve omdat ik hoop dat ie het haalt. hij is omgeknakt.
Afbeelding

papa's aardbeien veldje. ik heb achterin 6 witte aardbeien staan, welke hele lekkere aardbeien geven. en een vijg. en nog een rijtje sla, zowel ijsberg en een andere bol sla.
Afbeelding

mijn 2 courgette's. meer mocht ik er niet planten helaas, en opa wilde ze niet in de grote moestuin hebben. wat een boer niet kent.... heb de andere 12 naar de zorgboerderij gebracht en 2 naar m'n oom en tante die er blij mee waren. ik heb een groene en gele
Afbeelding

de spitskool even wat ruimer gezet. als ze wat groter zijn gaan ze naar de volle grond. echter ben ik niet iedere dag aanwezig, dus ze zijn te klein om een dag zonder water te kunnen
Afbeelding

wie weet wat voor iets de mini aardbei dingen zijn? dit zijn aardbeien uit een zaai zakje (kado gehad ooit) en we hebben nu 2 aardbei planten waar we niet weten wat voor iets het is. ik vind ze ontzettend vies. als papa dit ook vind gaat ie eruit.. de witte aardbei is echt heel lekker..
wel lastig te zien of ie rijp is.
Afbeelding

de bessenstruiken die morgen een net gaan krijgen. hangen vol besjes.
Afbeelding

m'n artissjok. ik hoop dat het iets is/word. aantal jaar geleden was het niets geworden.. morgen even uitzoeken wat voor mest hij wil.
Afbeelding

en last but not least. mijn tomaten planten. vlees tomaten en roma tomaten om en om. ervoor de cherry tomaat tiny tom. ze staan wat krap maar de grote gaan te hoogte in en dan heeft de kleine de laagte. verder voldoende bemesten en overtollig blad word tegen die tijd verwijderd.
Afbeelding

van 'opa's' moestuin nog geen foto.

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 22:59

@Jolandaa_ : Courgette wil ik volgend jaar ook! Eentje dan, of heb je ook een klein blijvende soort? Sowieso vind ik het wel leuk om voor een apartere soort te kiezen die je niet zo in de winkel kan kopen. Je krijgt straks genoeg tomaten om te eten geloof ik...

Ik heb slechts 1 Tiny Tommetje/Timmetje en de Ruby Red die ik als experiment buiten geplant heb is opgekomen en maakt al extra blaadjes aan, o ja gauw even toedekken met een doorzichtige plastic beker. Zouden de rijpe aardbeien morgenochtend ook nog heel zijn? Wel vaker gehad: a lekker morgenochtend aardbeien op mijn beschuitje en dan waren ze aangevreten...

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 23:08

Heb al 2 aardbeien op :( de rest wordt door de naaktslakken opgevreten!
Ook van de week nog 2 cox orange gekocht en een james grieve. voor €3,25 per stuk kon ik ze niet laten staan. En de radijs die ik had geplant is doorgeschoten en bloeit nu met allemaal leuke roze bloemetjes. :oo

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 23:18

Geen idee, vorig jaar was ie anderhalve meter. Deze weet ik niet. Ik wil volgend jaar ook bol courgette. Maar heb nog geen zaad gevonden.

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 23:42

Jolandaa_ schreef:
hier een foto spam.

de paprika's en nog 2,5 tomaten die nog voor een vriendin zijn. een halve omdat ik hoop dat ie het haalt. hij is omgeknakt.
[ Afbeelding ]

papa's aardbeien veldje. ik heb achterin 6 witte aardbeien staan, welke hele lekkere aardbeien geven. en een vijg. en nog een rijtje sla, zowel ijsberg en een andere bol sla.
[ Afbeelding ]

mijn 2 courgette's. meer mocht ik er niet planten helaas, en opa wilde ze niet in de grote moestuin hebben. wat een boer niet kent.... heb de andere 12 naar de zorgboerderij gebracht en 2 naar m'n oom en tante die er blij mee waren. ik heb een groene en gele
[ Afbeelding ]

de spitskool even wat ruimer gezet. als ze wat groter zijn gaan ze naar de volle grond. echter ben ik niet iedere dag aanwezig, dus ze zijn te klein om een dag zonder water te kunnen
[ Afbeelding ]

wie weet wat voor iets de mini aardbei dingen zijn? dit zijn aardbeien uit een zaai zakje (kado gehad ooit) en we hebben nu 2 aardbei planten waar we niet weten wat voor iets het is. ik vind ze ontzettend vies. als papa dit ook vind gaat ie eruit.. de witte aardbei is echt heel lekker..
wel lastig te zien of ie rijp is.
[ Afbeelding ]

de bessenstruiken die morgen een net gaan krijgen. hangen vol besjes.
[ Afbeelding ]

m'n artissjok. ik hoop dat het iets is/word. aantal jaar geleden was het niets geworden.. morgen even uitzoeken wat voor mest hij wil.
[ Afbeelding ]

en last but not least. mijn tomaten planten. vlees tomaten en roma tomaten om en om. ervoor de cherry tomaat tiny tom. ze staan wat krap maar de grote gaan te hoogte in en dan heeft de kleine de laagte. verder voldoende bemesten en overtollig blad word tegen die tijd verwijderd.
[ Afbeelding ]

van 'opa's' moestuin nog geen foto.

die kleine aardbeien zijn bosaardbeien! ze moeten echt helemaal donkerrood zijn voor ze echt lekker zijn. Ze breiden zeer snel uit!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 23:52

Bosaardbeien idd, vind ze persoonlijk ook niet lekker, veel te droog en sponzig.
Maar het groeit idd wel makkelijk.
Ik gooi morgen ook een netje over de aalbessen, volgens mij hebben de vogels er al bij gezeten.

Iemand ervaring met kruisbessen, ik heb er eentje staan waarvan de vruchtjes rozig/rood worden maar ze zijn nog echt keihard. Is dat allemaal normaal, en hoe rood moeten die zijn voor ze eetbaar zijn?
Ik heb ze nooit eerder gehad dus geen idee.