de eetbare tuin vervolg

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
denice

Berichten: 9645
Geregistreerd: 02-09-04

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 19:42

Net nog een rondje tuin gedaan. Ik had van die perspotjes met worteltjes en prei gekocht, maar dat is echt veel te fijntjes nog om uit te planten. Dus gewoon op de aarde in de kas gezet en 3 weken laten groeien, dan worden het dus gewoon miniworteltjes en flinke preiplanten en die kan je heel makkelijk uitplanten. Ga ik voortaan zo doen!
Peultjes zijn behoorlijk aangevreten, heb er doek overheen gelegd.

Morgen staat een keizersnede gepland, ik hoop dat ik snel weer naar de tuin toe kan om de boel in de gaten te houden en mijn partner te instrueren!

denisesilver

Berichten: 3123
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 19:43

denice schreef:
Net nog een rondje tuin gedaan. Ik had van die perspotjes met worteltjes en prei gekocht, maar dat is echt veel te fijntjes nog om uit te planten. Dus gewoon op de aarde in de kas gezet en 3 weken laten groeien, dan worden het dus gewoon miniworteltjes en flinke preiplanten en die kan je heel makkelijk uitplanten. Ga ik voortaan zo doen!
Peultjes zijn behoorlijk aangevreten, heb er doek overheen gelegd.

Morgen staat een keizersnede gepland, ik hoop dat ik snel weer naar de tuin toe kan om de boel in de gaten te houden en mijn partner te instrueren!

Mijn collega zei dat ik deed alsof mijn zus even rondje supermarkt ging toen ze aan het bevallen was, maar jij spant wel de kroon :')

Succes morgen!

moonsparkle
Berichten: 21844
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 20:08

denice schreef:
Net nog een rondje tuin gedaan. Ik had van die perspotjes met worteltjes en prei gekocht, maar dat is echt veel te fijntjes nog om uit te planten. Dus gewoon op de aarde in de kas gezet en 3 weken laten groeien, dan worden het dus gewoon miniworteltjes en flinke preiplanten en die kan je heel makkelijk uitplanten. Ga ik voortaan zo doen!
Peultjes zijn behoorlijk aangevreten, heb er doek overheen gelegd.

Morgen staat een keizersnede gepland, ik hoop dat ik snel weer naar de tuin toe kan om de boel in de gaten te houden en mijn partner te instrueren!


Hier zijn ook veel peulen plantjes verloren gegaan helaas

Heel veel succes :D op naar een mooie ontkieming :o

germie

Berichten: 26132
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 10:17

Hier wil niets dit jaar, k heb nog geen peper of paprika staan. DUs ik ben maar WEER opnieuw begonnen. Ik heb het idee dat het doordat het minder zonnig is en kouder dit voorjaar dat het gewoon niet ontkiemd. Maar ik verwarm dus niets. In mijn woning is het 15 graden en de zaden staan in kleine kasjes voor het raam. Maar ja, zonder zon blijven ze ook 15 graden. Deze week wordt het pas wat beter lijkt het. Ik heb nu 's morgens 15.5 graad in huis. Vorig jaar rond deze tijd stond alles al buiten.

denisesilver

Berichten: 3123
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 16:59

Heb je geen kleine kamer waar je een elektrisch kacheltje neer kan zetten?

Hier even chagrijnig. Al honderd keer gezegd dat het binnen gewoon 18 graden moet zijn minimaal voor de paprika en pepers. Ja hoor, kachel uit, 14 graden en het raam wagenwijd open |o

moonsparkle
Berichten: 21844
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 17:09

germie schreef:
Hier wil niets dit jaar, k heb nog geen peper of paprika staan. DUs ik ben maar WEER opnieuw begonnen. Ik heb het idee dat het doordat het minder zonnig is en kouder dit voorjaar dat het gewoon niet ontkiemd. Maar ik verwarm dus niets. In mijn woning is het 15 graden en de zaden staan in kleine kasjes voor het raam. Maar ja, zonder zon blijven ze ook 15 graden. Deze week wordt het pas wat beter lijkt het. Ik heb nu 's morgens 15.5 graad in huis. Vorig jaar rond deze tijd stond alles al buiten.


Dat je het nog niet heb opgegeven :P paprika's ontkiemen sowieso langzaam dus vraag me af of je nog paprika' S gaat krijgen als je nu weer begonnen bent

Macs

Berichten: 7657
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 18:14

germie schreef:
Hier wil niets dit jaar, k heb nog geen peper of paprika staan. DUs ik ben maar WEER opnieuw begonnen. Ik heb het idee dat het doordat het minder zonnig is en kouder dit voorjaar dat het gewoon niet ontkiemd. Maar ik verwarm dus niets. In mijn woning is het 15 graden en de zaden staan in kleine kasjes voor het raam. Maar ja, zonder zon blijven ze ook 15 graden. Deze week wordt het pas wat beter lijkt het. Ik heb nu 's morgens 15.5 graad in huis. Vorig jaar rond deze tijd stond alles al buiten.


Met 15 graden gaat het helaas ook niks worden..
Hier is het huis tot 17 graden verwarmd maar ik zet de kweekbak met deksel op de kachel en dan stijgt het in de bak al snel naar 25 graden. Na het ontkiemen hoeft het niet meer zo warm.

little_birdy
Berichten: 12240
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 19:10

Oei dat is best koud voor sommige groentes om te ontkiemen. Heb je geen elektrische kachel?
Ik ben blij
Vandaag 4 vaste planten binnen gekomen.
Kaukasische spinazie, egyptische ui, aardpeer en eeuwig moes

8nnemiek

Berichten: 43528
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 19:22

Warmtematjes zijn ook erg fijn voor het kiemen, en ook om plantjes in de kas vorstvrij te houden in het voorjaar. Ik heb er jaren geleden een aantal gekocht op Ali, en werkt fantastisch.

Marcella

Berichten: 36980
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 23:21

Afbeelding
Indeling voor een gedeelte gedaan en kolen tunnel frame gezet alleen net er nog overheen.

Marisje76

Berichten: 1999
Geregistreerd: 20-02-09
Woonplaats: noord-brabant

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 08:36

Even een vraagje.. m'n pompoen, komkommer en meloen krijgen binnen al bloemen. Wat kan ik het beste doen? Is het nog te koud om ze al buiten uit te planten?

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12782
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 09:31

Marisje76 schreef:
Even een vraagje.. m'n pompoen, komkommer en meloen krijgen binnen al bloemen. Wat kan ik het beste doen? Is het nog te koud om ze al buiten uit te planten?


Ik zou nog wel even wachten ja. Kans op nachtvorst is nog wel aanwezig. Staan ze nu op een warme plek? Misschien even in een iets koudere ruimte zetten om de groei wat te remmen.

Marisje76

Berichten: 1999
Geregistreerd: 20-02-09
Woonplaats: noord-brabant

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 12:57

Kan ik ook de bloemen wegknippen of is dat sonde

moonsparkle
Berichten: 21844
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 13:15

Marisje76 schreef:
Kan ik ook de bloemen wegknippen of is dat sonde


Kan hoor dan gaat die energie weer door in de plant ipv aan de bloem

denisesilver

Berichten: 3123
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 15:08

Ik moet heel hoognodig de rest van de tomatenplanten uit planten in enkele bakjes, maar moet eigenlijk ook hoognodig overwerken om de btw klanten weg te werken :+

In een van de bakkes waar ze nu bij elkaar stan, zijn ze erbij gaan liggen. Scheelt dan weer in hoeveelheid planten straks. Ik denk dat ik gewoon wat eerder naar huis ga vanavond. Dan kan ik gelijk het moestuinplan uit gaan tekenen, want nu heb ik maar ergens wat rucola en ui gezaaid, maar of het goed staat... :')

Oh nou vergeet ik te vragen. Bij mijn aardbeienplanten zijn de bloemen ook uitgekomen, maar dit ligt redelijk in lijn met seizoen lijkt me. Of is het te vroeg nog?

moonsparkle
Berichten: 21844
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 15:36

Ligt aan welk ras je hebt

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 16:16

Afbeelding
Hier staan de nieuwe aardbeien ook in een dakgoot.
Past echt precies en ja gaatjes in de bodem gemaakt ;)
Hier zitten ook al bloemetjes in maar ook in de oudere aardbeienplantjes zag ik al bloemen.

De tomaten zijn hier pas kleine plantjes en staan in huis bij het raam maar wel een die overdag en vaak ook ‘s nachts open staat.
Gaan ze misschien wat langzamer maar het is niet anders. Als ze wat groter zijn, mogen ze nog een paar weken bij mijn vader in de keuken logeren. Die heeft daar heel fijn zonlicht en bij mij is dat toch iets beperkt.
Ieder jaar zet ik zijn vensterbank dan ook vol :))

Komkommer en courgette zijn nog niet opgekomen maar ook pas vorige week voorgezaaid.
Denk dat ik de pompoenen direct op de mesthoop ga zaaien. Heb al een stuk met oude mest vlak gemaakt.
Maar nog even wachten denk ik. Al zal het daar niet snel meer vriezen door de broei dieper in de hoop.

Buiten doet de spinazie het al goed en verschillende soorten sla ook. Worteltjes komen op, sugarsnaps groeien goed en de aardappelplantjes kunnen binnenkort al wel weer een extra laagje grond krijgen.

denisesilver

Berichten: 3123
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 17:50

moonsparkle schreef:
Ligt aan welk ras je hebt

Elsanta ga ik vanuit, maar pin me er niet op vast. Zal vanavond eens kijken.

Zo leuk die aardbeien in de goot. Wij hebben een oude put waar we planten in willen zetten. Hebben voorheen altijd kruiden gestaan en die gingen als een tierelier.

Blij om te horen dat bij jou de komkommer en courgette ook pas net gezaaid zijn, Marije. Ik was al bang dat ik laat was :')

Ik denk dat ik van het weekend wortelen en aardappelen ga zaaien/planten. Rucola en ui zijn van het weekend gezaaid, daar ben ik wel heel erg benieuwd naar of dat het gaat doen.

moonsparkle
Berichten: 21844
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 17:56

Courgettes groeien als kool :P

denisesilver

Berichten: 3123
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 08:21

En dan kom je bij de Lidl en staan er al peper- en tomatenplanten van 50 cm. Ik ga er maar vanuit dat het kaskweek is :')

DemDeempel

Berichten: 1082
Geregistreerd: 26-05-15

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 08:32

Haha ja ik had ze ook gezien bij de Lidl, maar durfde het niet aan. Als ik die nu buiten zet gaan ze het niet overleven ben ik bang.

Ik heb wel (weer) dwergfruitbomen bij de Aldi gekocht.
Derde jaar haha.
5 jaar terug 1 en die heeft drie jaar in een pot gestaan en sinds twee jaar volle grond
Vorig jaar 6 stuks om een soort haag te maken
En dit jaar weer 4 aan de andere kant van de tuin

little_birdy
Berichten: 12240
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 08:19

Hier ook bij de lidl 2 pruimen gekocht!
Mijn osaka aardbeien hebben al bloemen maar dat zijn doordragers eigenlijk,
Moet ik daar de bloemen van knijpen?
Inmiddels ook helemaal blij met een paar vaste eetbare planten

Kaukastische spinazie, eeuwige moes, aardpeer, egyptische ui,
Onderweg zijn uiensoepboom, grote krentenboom, duindoorn 2x, aspergeplanten en een goijibes

moonsparkle
Berichten: 21844
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 08:22

Ik zal even kijken hoe flink je aarbeien planten al zijn, als ze al behoorlijk groot zijn zou ik de bloemen gewoon laten komen.

Hier zijn de tomatenplanten ook beduidend nog kleiner dan vorig jaar door de kou, vorig jaar rond deze tijd was ik ze al aan het afharden.

tamary

Berichten: 29314
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 10:56

little_birdy schreef:
Hier ook bij de lidl 2 pruimen gekocht!
Mijn osaka aardbeien hebben al bloemen maar dat zijn doordragers eigenlijk,
Moet ik daar de bloemen van knijpen?
Inmiddels ook helemaal blij met een paar vaste eetbare planten

Kaukastische spinazie, eeuwige moes, aardpeer, egyptische ui,
Onderweg zijn uiensoepboom, grote krentenboom, duindoorn 2x, aspergeplanten en een goijibes

Die spinazie en uiensoepboom ken ik nog niet. Waar heb je die vandaan? en als plant of als zaden?

Cabelona

Berichten: 1704
Geregistreerd: 29-10-08
Woonplaats: Vroomshoop

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 19:23

De tomaten groeien hier binnen ook langzamer dan vorige jaren. Maar het zijn wel mooie stevige plantjes, dus dat is ook wat waard.
De pruim is klaar met bloeien. Nu staan de perenboom en appelboom in bloei. Zelfs de net geplante kersen komen nu langzaam in blad en zag zelfs een paar bloemetjes.

Hier zijn we al volop aan het snoepen van de radijsjes. Zo veel lekkerder dan uit de winkel :P

Komende weken gaat niet veel meer gebeuren in de moestuin (tenminste door mij...) volgende week wordt onze baby gehaald <3