De eetbare tuin

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 11:58

branka16 schreef:
Ik moet ook eens meststoffen gaan halen.
Wat kan ik het beste nemen?
Ik heb hier een welkoop en wat bouwmarkten...

Als je het goed wilt doen, spit je in de winter organische mesttoffen in. Bijvoorbeeld verteerde stalmest. Ik gooi er zelf nog wel eens wat koemestkorrels bij gedurende de zomer. Nooit kunstmest nodig gehad.

8nnemiek

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 12:43

Ik heb inderdaad ook sinds dit jaar een mesthoop die ik laat liggen tot de herfst en dan wil onderspitten :)
Maar ik heb ook een pak beendermeel, bloedmeel en patentkali liggen voor de planten die wat meer nodig hebben. Zo schijnt de kali goed te zijn tegen ziektes, die geef ik oa aan de aardappelen en de tomaten.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 14:59

Nou, 3 van de 4 kroppen ijsbergsla weg gegooid, helemaal rot van binnen :(
Stukje grond om gewoeld, bij m'n buren wat paardenmest gehaald, erdoor gehusseld, en de tomaten uit gepoot....
Nog een stukje van m'n rucola geproefd, maar die is echt niet lekker meer (was doorgeschoten, dus toen had ik m tot de grond af geknipt in de hoop dat de nieuwe scheuten weer lekker zouden zijn... Maar helaas....)

Ook de komkommer uit gepoot

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 16:07

Hier heb ik de rucola ook al weg kunnen gooien :=
Ik heb het nu op een 'slechtere' plek gezet (halfschaduw, winderig) in de hoop dat die niet door schiet.

Ik heb nog 2 aardbeienplanten gekregen van vrienden. Dus heb een grote bak gemaakt van afvalhout als tijdelijke border en de andere 4 er vrolijk bij gezet. Dus als ik die allemaal ga stekken dan hoef ik ze niet meer te kopen volgend jaar :))

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 16:27

Ik heb vandaag een hoop radijsjes weg kunnen doen, ook allemaal doorgeschoten helaas. Het waren ook nog wel van die speciale -O-
Ik ben wel al volop aardbeien aan t plukken :9

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 16:42

Ik loop echt elke avond voor ik naar bed ga een ronde door de tuin om slakken te ruimen. Godzijdank gisteren ook want in mn slabak zaten 3 supervette naaktslakken..

Branka wat zonde dat je ze niet lust! Je kan het overal doorheen gooien en gevuld zijn ze ook :9 vind ik.
Het is hier tot 2 keer toe niet gelukt om ze groot te krijgen dus heb de hoop opgegeven, ik koop ze wel.

Zonde van alle doorgeschoten groenten!

Pmarena succes, je hebt nou niet het beste weer uitgezocht voor dat klusje.

Hier vanavond sla uit eigen tuin, staat al gewassen klaar. Ben benieuwd. De bonen staan in bloei, mooi om te zien.

Goede tip van de paardenmest. Eind van het seizoen ook maar eens een zak meenemen van stal.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 17:37

Ik ben echt de héle dag bezig geweest in de moestuin, en ik heb nog maar de helft gehad....
Maar goed, onkruid gewied, bemest, gesproeid, net over de bessen / aardbeien gedaan, nog wat geplant (wat nog steeds binnen stond), enzovoorts.

Slakken heb ik geen last van, maar van vogels wel enorm veel. Zelfs groene-mini-aardbeien zijn er al afgegeten! GRRR

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 19:34

Buurman heeft me verteld: je moet niet schoefelen met nat weer, maar alleen als het droog is.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 19:47

Schoefelen? ;)

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 19:47

Schoffelen? Hoe noem je het?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 19:52

Ik ga het voortaan schoefelen noemen :j

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 20:12

:))

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 02:09

Logisch ook want als het droog is verdort het onkruid, als het nat is wortelt het zo weer opnieuw en is alleen schoffelen niet genoeg.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 09:51

Ik was gisteren in het tuincentrum en ben gezwicht voor EscarGo... Nu heb ik het in huis en heb ik het nog niet durven gebruiken... Haha... Oepsie...

Van vogels heb ik hier geen last. Misschien omdat het hier stikt van de katten.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 10:22

Hoe zit het eigenlijk met de dwerg kers? Daar zie ik nog niks in van bloesem of vruchten, terwijl m'n framboos en blauwe bes al volop vruchten hebben

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 15:30

Watvoor dwergkers bedoel je? Een gewone kers maar op ministam geent?
Kersen zijn nu al bijna rijp, die bloeien in april al.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 18:19

Dwergkers "compact Stella" ;)

Geeeeen idee ;)

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 18:26

waarschijnlijk geënt op gisela!

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 10:56

Wow!!! mijn courgetjes zijn nu ongeveerl 15cm lang en doen het super! De erwtjes beginnen peulen te vormen en de wortels schieten de grond uit.
De komkommers zijn nog maar heel klein (ca. 5cm) maar ik denk dat die het ook nog wel gaan doen.
Van de pompoenen in het rotte hooi hebben er toch nog 3 het overleefd en schieten uit. De overige pompoenen gaan niet zo vlug, maar die hebben ook pas heel laat vrucht.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 11:20

Mijn komkommers hebben nog niet eens bloemen -O-

Ik heb gisteren wel de laatste kersen van de boom gehaald. Bijna een heel kommetje vol :9 En wat er nu nog aan hangt is voor de vogeltjes.
De tweede kersenboom kan ik binnenkort ook gaan inpakken, die beginnen nu net wat rood te kleuren.

Sommige aardbeien hebben kleine bruine vlekjes, en die rotten langzaam weg terwijl ze nog niet rood zijn.. Iemand een idee wat dat kan zijn? Ze liggen ook niet op de grond of tegen andere planten aan..

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 12:11

mijn komkommer is ter plekke verschrompeld in de kas. Ik vermoed meeldauw... meteen uitgetrokken en verwijderd dus!

ik las wat van bladluizen/ zwarte luis? Ik merk hier dat een zeepsopje (gewoon water met een klod bruine zeep uit zo'n pot) goed werkt. ik doe dat in zo'n spuitflesje en spuit de plantjes met luis eens flink af met een harde straal (niet zo de zachte vernevelstand dus)

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 16:07

Ik ben zo jaloers op de mensen met courgettes :P Wilde gevulde courgettes maken, courgette soep, lekker door de wok... Maar helaas zijn al mn courgettes niet aangeslagen. Mijn suikermais ook niet en mn spruit is gelijk door slakken onthoofd zodra hij boven kwam.

Hier groeien de appels super snel en de pruimen ook. De peer geeft helaas dit jaar geen peertjes maar de bomen staan ook nog maar een jaar.

De bladluizen hebben hier zomaar hun koffer gepakt en zijn uit de doperwten verdwenen :? Nu zitten er een hoop kleine spinnetjes tussen, wellicht hebben die het eea gepakt. Las ook iets over tomatenbladeren een paar dagen in een fles water en dat op je plant spuiten. Heb een voorraad aangemaakt maar nog niet hoeven gebruiken dus.

Ik heb gisteren trouwens 81 slakken uit mijn tuin gehaald.. En dan heb ik maar een klein stukje gehad...

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 19:15

Hier ook enorm veel slakken.

Heb net wel mijn enige 2 aangeslagen sla naar buiten gedaan, was nu echt nodig.
Heb er een grote ronde omheen slakkenkorrels gelegd, hoop maar dat ze het met rust laten, maar ben bang van niet.

Courgettes komen hier ook moeilijk op gang, wellicht te vroeg naar buiten gedaan, want degene die langer binnen hebben gestaan, hebben al gebloeid.

Eerste boontjes hangen ook al, komkommer doet het goed, struiktomaatjes gaan ook goed.
De gewone tomaten hebben een opdoffer gehad ergens van, maar die trekken langzaamaan al wat bij.

De kolen doen het ook goed onder het net.
En verder de knolselderij groeit ook goed, en we hebben al wat aardbeitjes op.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 08:03

Wow zeg, wat gaan jullie hard!!

Wij hebben 1 framboos en 5 aardbeien kunnen plukken (en eten, zoonlief dan), de pluksla is ook klaar om geplukt te worden.
De plantjes staan gezellig in de tuin, maar nog geen bloemetjes te ontdekken. De komkommer heeft een paar gele bladeren, ik hoop dat die het nog gaat doen.

Jeetje Kaygee, 81 slakken, dat is niet normaal! :oo

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 08:39

Kaygee schreef:
Ik heb gisteren trouwens 81 slakken uit mijn tuin gehaald.. En dan heb ik maar een klein stukje gehad...

Oh hel...