De eetbare tuin

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 21:57

Ik gebruik haast alleen maar koemest. Ze zeggen dan koemest heel langzaam energie afgeeft.. met kunstmest groeit het gras bv twee weken enorm hard en daarna is de voeding op, terwijl koemest heel lang kleine beetjes blijft afgeven.
Ze zeggen niet voor niks dat je geen koemest bij de wortels en uien moet gooien, daar zit te veel voeding in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 22:07

3 van mijn witte aardbeienplantjes hebben zwemles gehad.. Ze stonden nog net niet kopje onder.. Hoop dat ze het nog gaan redden, op de verpakking stond dat ze het eigenlijk altijd wel goed doen 'mits niet te nat'..
Morgen toch maar even gaten in de potten maken.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 22:19

Alles stond hier vanmorgen onder water. Ik heb 2 geultjes gegraven zodat er wat water kon lopen maar ik nog nog niet weer gaan kijken. Ik vrees dat alles verloren is. :( Het is hier vandaag ook nog geen moment droog geweest.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 00:12

Ach meestal valt dat wel mee hoor, als het maar geen dagen onderwater staat.
Maar ookal is de grond verzadigt, zakt het toch wel weg met een paar uur en dat kan het gemiddelde plantje toch wel hebben lijkt me, zou raar zijn als ze spontaan allemaal het loodje leggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 04:55

8nnemiek schreef:
Ik gebruik haast alleen maar koemest. Ze zeggen dan koemest heel langzaam energie afgeeft.. met kunstmest groeit het gras bv twee weken enorm hard en daarna is de voeding op, terwijl koemest heel lang kleine beetjes blijft afgeven.
Ze zeggen niet voor niks dat je geen koemest bij de wortels en uien moet gooien, daar zit te veel voeding in.

In ben wel benieuwd naar de onderbouwing van die opmerking van die man van de welkoop. En vooral: wat zal dan beter zijn? Heeft hij dat gehoord op een verkooptraining of is het gebaseerd op echte kennis?

Wat ik heb is weer anders dan gewone rundermest. Digestaat is wat overblijft uit een biogasinstallatie. Door de vergisting is het anders van samenstelling als gewone koemest. Het ruikt ook niet. Tenminste: niet naar koeienpoep. Maar er zitten juist wel veel voedingsstoffen in. Het schijnt de stikstof nog wat langzamer af te geven en vooral mij groeizaam weer. En het bevat veel humus. Nu maar hopen dat het inderdaad goed werkt.....

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 08:47

Ik weet wel dat in koemest ook gruwelijk veel eiwit zit, mijn paard mocht onder geen enkel beding op een weiland dat met drijfmest bemest was grazen zonder graasmasker omdat zij (en anderen) dan acuut begonnen te schuren. Ik vind het bocht (maar dat is persoonlijk) en ik mest dus alleen met paardenmest in mijn moestuin. Dan weet ik zeker dat het zuivere mest is zonder troep erin, en ik weet wat de dieren hebben gegeten. Vind ik een fijner idee.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 09:14

Maken jullie niet zelf compost?

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 09:41

anneliesdj schreef:
Ach meestal valt dat wel mee hoor, als het maar geen dagen onderwater staat.
Maar ookal is de grond verzadigt, zakt het toch wel weg met een paar uur en dat kan het gemiddelde plantje toch wel hebben lijkt me, zou raar zijn als ze spontaan allemaal het loodje leggen.

Het staat al sinds dinsdagavond blank en het grootste deel nu nog. Ik zie wel wat er nog van komt. :)

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 10:11

Het valt hier nog wel mee, de wei en de bak zijn kletsnat, maar de moestuinen staan er heel netjes bij.
Hier zakt het water ook behoorlijk snel weg, wij zitten wat hoger dan de rest van de omgeving hier.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 10:17

Hier is echt extreem veel gevallen de laatste dagen. Normaal staat het stuk nooit blank, maar 67 mm op dinsdagavond en gisteren ook de hele dag regen is toch wat te veel van het goede.

kimberley23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 10:39

Net ook maar eens even in de tuin gekeken gelukkig valt het mee! Mijn andere andijvie kroppen zijn nu ook klaar dus vanavond weer andijvie! :) Verder mijn eerste aardbei net kunnen plukken, en lekker dat ie was hihi. Wel stonden die potten helemaal onder water dus al het water geprobeerd eruit te kiepen... Al mijn bonen zijn ook ineens opgekomen haha dacht die zullen wel verzopen zijn maar ineens waren er bonenplantjes :) Van de 19 tomatenplanten geven nu 2 hun eerste bloemetjes! :D

Sterkte voor iedereen waar het helemaal onder water staat! :(:)

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 11:25

Weet iemand een winkel waar je goedkoop bamboe stokken oid kan halen?
Ik ben straks een fortuin kwijt als ik al mijn tomaten en zonnebloemen groot heb als ik ze hier haal bij het tuincentrum.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 11:51

Ik heb bamboe in de tuin, als je dichterbij woonde had je er wel wat van kunnen snoeien en gebruiken...

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 12:31

Bij de karwei en de welkoop vind ik het best goedkoop.
Heb 2 weken terug zelf heel wat gehaald :j

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 12:57

O, Karwei voor bamboestokken is ook een idee. Ik heb zelf bij het tuincentrum gekeken, bamboe is daar ook niet heel duur vond ik, alleen hadden ze alleen nog maar de hele lange stokken en ik zocht nog wat kortere voor mijn stambonen enzo.

@Kimberley23: Bij mij hielp het om de eerste blaadjes (en stelen) af te knippen voor in de omelet en nu is de peterselie veel steviger geworden.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 00:49

safina schreef:
8nnemiek schreef:

In ben wel benieuwd naar de onderbouwing van die opmerking van die man van de welkoop. En vooral: wat zal dan beter zijn? Heeft hij dat gehoord op een verkooptraining of is het gebaseerd op echte kennis?

Euh, kunstmest speciaal voor tuin was volgens hem beter, daar gaat de boel ook echt van groeien. Koemest gaf wel iets voeding maar was vooral een goede bodemverbeteraar. Compost was helemaal lastig want niet te bepalen hoeveel voeding erin zit, compost die zij verkopen is kunstmatig op het juiste niveau gebracht, watnou 100% natuurlijk.

Maar was nav zo'n grondtest, heb het idee dat ze dan ook gewoon graag willen verkopen en koemest kost natuurlijk niet zoveel.

kimberley23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 08:26

Dagmar80 schreef:
@Kimberley23: Bij mij hielp het om de eerste blaadjes (en stelen) af te knippen voor in de omelet en nu is de peterselie veel steviger geworden.

Ow dankjewel! Ga ik dat proberen :)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 17:19

*\o/*
Afbeelding
*\o/*

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 18:08

+:)+

kimberley23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 18:13

Vandaag weer andijvie tijd! :D Jammie ga nu eten :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 22:16

@anneliesdj ja, van kunstmest groeit alles hard. Die ervaring heb ik ook. Maar het voegt niets toe aan het bodemleven. Ik zit op zeer fijne zandgrond. Nadeel: snel droog en het slaat dicht. Ik moet dus echt meer aan de bodem toevoegen dan N, P en K. Anders groeit er straks niks meer. En aangezien ik dat dan toch moet doen, ben ik goedkoper uit met organische mest. Sterker nog: dat ligt hier gratis op de mesthoop. Maar daar verdient de Welkoop natuurlijk niks aan, dus dat adviseren ze je niet. ;)
Ik geef mijn paardenmest weg aan hobbytuinders. Dan hoeven zij geen dure zakken te halen in de winkel. Ik heb dit jaar alleen iets teveel weggegeven. 8)7

Maar mijn plantjes lijken erg blij met die digestaat. *\o/*
Deze week ook de eerste aardbeien geoogst. Korona's. Nog geen ras gevonden dat daar qua smaak tegenop kan. En vanavond lekker Rucola gegeten.

En jawel...ik heb slakken! Ik had nooit slakken en nu opeens zie ik ze overal.... :')

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 08:02

Ik moet ook eens meststoffen gaan halen.
Wat kan ik het beste nemen?
Ik heb hier een welkoop en wat bouwmarkten...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 08:37

Hier zijn alle bonenplantjes opgevreten door slakken, sla is bijna allemaal weg, ze zijn begonnen aan de spinazie en ik heb er een stuk of 8 uit de 5 kroppen andijvie getrokken die ik heb staan. Allemaal van die smerige naaktslakken in allerlei maten....

Heb wel een paar rijpe aardbeien gegeten gisteren, wonderlijk genoeg waren er maar 2 aangevreten maar dat zal nu ook wel weer voorbij zijn dat ik er zelf nog als eerste bij ben....

Straks beginnen met metselen, nog 900 stoeptegels sjouwen, knippen, sjouwen en metselen en dan kunnen we de verhoogde bakken op gaan bouwen :=

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 09:03

Das echt klote dat ze alles opvreten!
Ik moet zeggen hier weinig last nu.
Succes met slepen enzo :o

De courgette is echt een mooie plant!!
Ben blij dat ik die gezaaid heb, mooie grote bloemen!
Alleen lust ik ze niet :x

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 10:14

900 stoeptegels sjouwen, pfff succes, weet wat het is, slopend!