Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Amyyy

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 17:20

Even een hele lekkere tosti: (vega)

2 boterhammen
1/2 kleine avocado
1-2 plakje geitenkaas (die romige van de ah bijv.)
1 theelepeltje pesto

Even in het tosti ijzer en nom noms!

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 00:18

Ik heb dat hele topic niet mee gekregen, maar zijn er serieus mensen die niet naar een bruiloft zouden gaan als er geen vlees is? Vlees is gewoon een soort eten, net als groente en fruit. Oh nee, er is geen fruit voor bij het dessert! Nou, nu ga ik niet hoor :( Sorry, maar dat vind ik zeer triest, van welk standpunt dan ook.

Over de agressieve aanpak, ik denk dat sommige mensen vergeten hoe schuldig en gefrustreerd andere mensen zich kunnen voelen. Ik sprak laatst met iemand, zij trok het zich zó persoonlijk aan als iemand vlees at. Ze voelde zich zo schuldig, elke keer als we op dat onderwerp kwamen dan verontschuldigde zij zich tegenover het gedode dier. Ze schaamde zich gewoon voor haar medemens, dat zij gewoon meewerkten aan al het leed. Ze werd dan ook erg boos op vleeseters, ze was gewoon zo gefrustreerd dat mensen het niet zagen. Dit was voor haar de enige waarheid. Moord, verkrachting, stelen van kinderen. Aan de ene kant snap ik het ook wel, want waarom mag je een mens niet onverdoofd de keel doorsnijden en bij een koe wel? Waarom mag je geen seks hebben zonder toestemming van beide partijen en duw je wel je arm in een dier? Waarom mag je niet aan iemands baby komen (of een veulentje, even in Bokt taal) en mag een kalfje wel meteen bij de moeder weg? Er zijn heel veel mensen die alles zo zien. Ik heb ook zo gedacht, maar die gedachtes jagen alleen maar mensen weg. Een dier is minder, dus dit alles mag en is gewoon normaal. Met deze gedachte kom je er dus niet en daarom probeer ik er niet meer aan te denken.

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 01:41

Malenka, wat een leuk idee, dat maatjes-programma! Ik zal helaas niet mee doen, want ik doe niet aan Facebook.

Magrathea, ik snap jouw kanttekeningen bij t maatjesprogramma. Een regel van 'niet praten over vlees (of dierlijke producten in t geval van een veganistische maatjeskoppeling), ook al bereid je t wellicht voor mede-gezinsleden; richt je op het vega' is wellicht in te voeren?
Maar als een maatje een ingredient wil vervangen omdat ze t echt niet lust (koriander bijvoorbeeld) of allergisch is ... Je zou vervangopties kunnen bespreken.
Nog bedankt voor je lijstje met restaurants waar je goed vega(n) kunt eten, keep them coming!

Over of een gastvrouw/gastheer vlees zou moeten bereiden ... ik vind dat je dat als host helemaal zelf moet weten, doe waar je je goed bij voelt. Als je gast t vlees zou missen, kan hij/zij altijd naderhand naar de frituur.
Vlees eisen/automatisch verwachten van een host zoals kennelijk gebeurt vind ik redelijk absurd. Ik moet de eerste carnivoor die louter en alleen vlees eet nog ontmoeten. Het is redelijk om aan je host te vragen of ze iets niet aan je willen serveren (vanwege allergie of vega eetgewoonten, al moet je wellicht genoegen nemen met alleen aardappels en groenten in sommige gevallen), maar niet of ze iets toe willen voegen aan de maaltijd.

Wat betreft de schuldgedachte: ik merk dat ik het idee van een paleo-eetpatroon (= vlees, vis, eieren, groenten, fruit, zaden en noten) best moeilijk vind. Geen peulvruchten of graan eten, welke minder energie van de aarde vragen en diervriendelijk zijn, maar wel vlees eten.
Maar ik vind niet dat ik een ander kan verbieden op een bepaalde manier te eten. In de hypothetische situatie dat ik een paleo-eter te eten krijg, zou ik hem/haar alleen groenten, fruit, noten en zaden voorzetten.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 16:21

Ik dacht dat Bakker Bart een vegan broodje in het assortiment ging doen? Was er vandaag en alles is vlees, kaas, vis of ei :(

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 16:40

Bakker Bart had laatst een broodje met pesto dacht ik, wat vegan was.. Heb hem helaas nooit geprobeerd, omdat ik hem altijd te laat zag. Stond namelijk niet op de menu kaart maar apart op een bordje, en tja, die viel nooit op...

Edit:
http://www.bakkerbart.nl/assortiment/be ... met-hummus, dit bedoel ik. Het staat niet op de menukaart maar apart op een bordje...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-17 16:46

Bij Bakker Bart kun je toch ook broodjes en panini's laten beleggen met wat je zelf wil, of is dat tegenwoordig niet meer?
Dat hummus broodje ziet er wel érg lekker uit :9

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 17:23

Oeh, dat lijkt me een lekker broodje van de Bakker Bart! Zeker met die gegrilde groenten!

Ik eet vanavond een portobello met geitenkaas en spinazie, gewoon nú al honger als ik eraan denk! :')

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 17:30

Ik heb het gevraagd, zei dat ze geen hummus hadden :(

Had wel een broodje met alleen groenten kunnen laten beleggen maar dat is ook weer zo wat. Ik ben even naar de Bagels & Beans 1 straat verder gegaan en daar een heerlijke bagel hummus met zongedroogde tomaat en wat groen gehaald, was nog goedkoper ook

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 18:41

Over zongedroogde tomaat gesproken, ik kan nooit echt lekkere vinden. Als je ze bijv. in een restaurant ergens bij krijgt dan zijn ze echt lekker van smaak, maar uit een potje zijn ze bijna zoet, donker en raar verschrompeld. Wie weet welk merk ik moet hebben?

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 18:46

Ik neem ze wel eens van de versafdeling van de Albert heijn bijvoorbeeld. Die smaken in ieder geval anders dan degene uit pot. Ik vind ze heerlijk! Een stuk lichter, zowel qua kleur als qua smaak.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-17 19:44

Ik koop mijn zongedroogde tomaatjes bij pit&pit <3

Loolotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 19:46

Die verse van de AH vind ik ook erg lekker! Nog een tip trouwens is de gekruide tofu bij de AH, tofulicious heet het geloof ik <3 goedkoper dan 'echte' vleesvervangers en erg lekker door de pasta en dergelijke.

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 20:35

Jammer dat wij geen AH hebben, kan wel uit school even langs gaan, daar is er wel een dichtbij. Wel een winkel die je echt mist, ondanks dat hij redelijk duur is. Ze hebben zo veel luxe dingen :o

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-17 20:38

Zijn er hier toevallig ook mensen die zelf een voedseldroger hebben?
Die lijkt mij nl ook ideaal om zelf een hoop vega snacks enzo te maken!

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 20:43

8nnemiek schreef:
Zijn er hier toevallig ook mensen die zelf een voedseldroger hebben?
Die lijkt mij nl ook ideaal om zelf een hoop vega snacks enzo te maken!

Ja, ik! En ik gebruik hem redelijk vaak, ik droog altijd fruit. Wij hebben een hele goedkope voedseldroger, één met één knop (aan/uit) en dat is het. We hebben zo'n ding erbij:
https://img.conrad.nl/medias/global/ce/ ... S_1000.jpg

Daarmee heb ik een mooi 'programma' gemaakt, met een aantal pauzes er tussen, zodat het tussen het verwarmen door even kan rusten. Wordt het heel lekker van!
Ik droog vooral appeltjes. Klokhuis eruit steken en in plakjes snijden, en dan een mengsel van citroensap en kaneel er overheen, en dan in de droger. Heerlijk!

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 20:51

Dat klinkt goed. Ik kan niet tegen verschillende soorten rauw fruit dus dat lijkt me echt een oplossing

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 20:52

In de oven kan toch ook? Paar uur op de laagste temperatuur :)

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 20:54

Magrathea schreef:
In de oven kan toch ook? Paar uur op de laagste temperatuur :)

Dat kan ook geloof ik, moet je wel je over open houden dacht ik. Ik heb het nog nooit met een over geprobeerd. Ik weet wel dat fruitdrogers (bijna) altijd onder de raw-grens blijven. Mijn appeltjes zitten vaak een uur of 9 in de droger, dus vooral 's nachts.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 21:20

Zo. Ik noem het een wonder. Ik ga morgen en overmorgen koken. Normaal kookt mijn man. Maar als ik vega(n) wil, is dit mss wel beter om hem te inspireren :+ ik maak twee gerechten van de groene meisjes. Ben benieuwd of het lekker wordt!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-17 21:23

Klinkt heerlijk, die appeltjes!

Ik heb hier elk jaar behoorlijk wat fruit en groente uit eigen tuin.. nu nog een hele krat vol appels in de kelder staan.. en ik zou het ideaal vinden om een deel dus gewoon te kunnen drogen :j
In de oven wordt dat nogal kostbaar omdat ik er niet enorm veel tegelijkertijd in kan stoppen en dan voor drie appeltjes de oven 12 uur aan moet hebben staan :=

Heb je ook al eens fruitleer gemaakt, Mariett? Het ziet er zo ontzettend leuk uit, maar ik kan me er echt geen voorstelling bij maken hoe het moet smaken :))

Over een paar weken is er weer zo'n BTW actie bij de Media Markt, dus ik zit te twijfelen om er dan eentje te halen :D

Leuk dat je vega gaat koken, poes! Wat ga je maken? Ik hoop dat het een succes wordt :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 21:26

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 22:20

Nou ik dacht gisteren laat ik die vernieuwde vega burger van de mac eens proberen. Ik vond hem er zo anders uitzien dan 'vroeger' dus heel voorzichtig een hap genomen, kijk ik naar de burger is het gewoon kip. Gelijk uitgespuugd en teruggereden, ik was blij dat ik het gelijk zag en het nog niet opgegeten had. Kwam ik terug bij de mac was de medewerker nog beledigd dat ik er al een hap uit had genomen, had ze hem weer opnieuw willen verkopen ofzo? Kreeg wel een nieuwe burger maar een excuses kon er maar met veel moeite vanaf terwijl zo'n fout toch echt niet hoort te kunnen. Dus iedereen hier die binnenkort naar de mac gaat, check ff of het echt vega is!

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 22:24

Heb nog niet eerder meegemaakt dat ze het verkeerde mee gaven, maar kom er ook bijna nooit. Ik lees op internet wel dat ze bijv. bij Starbucks expres wel melk gebruiken als je niet expliciet zegt dat je een allergie hebt. Zo laag is dat. T zal wel een fout zijn geweest bij de Mac, maar soms zie ik echt haat tegen vega's, niet normaal.

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 22:26

Echt bizar zeg!

Ik heb nog nooit iemand raar zien opkijken als ik zeg dat ik liever geen vlees eet. Nog nooit een rare opmerking gehad! Scheelt misschien wel dat ik niet geheel geen vlees meer eet. Zo eens in de maand mag ik toch graag een stukje eten, of eigenlijk liever vis. Maar dan toch...

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 22:28

Riraito schreef:
Heb nog niet eerder meegemaakt dat ze het verkeerde mee gaven, maar kom er ook bijna nooit. Ik lees op internet wel dat ze bijv. bij Starbucks expres wel melk gebruiken als je niet expliciet zegt dat je een allergie hebt. Zo laag is dat. T zal wel een fout zijn geweest bij de Mac, maar soms zie ik echt haat tegen vega's, niet normaal.

Heb al op de facebook pagina gelezen dat het vaker voorkomt helaas..