Amber Albarda, gezond eten!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

foxy80

Re: Amber Albarda, gezond eten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 09:02

Ik heb gemerkt dat ik meer begrip krijg als ik uitleg dat sommige dingen me "ziek" maken vb van vet eten ren ik nu gegarandeerd een avondje op en neer naar de wc. Van melk 's ochtends krijg ik een hele voormiddag zure oprispingen. Als ik niet gezond genoeg eet, heb ik geen energie en slaap ik elke nacht van 10 tot 8 u en raak ik nog mijn bed niet uit. Dat werkt veel beter dan een welles-nietes spelletje over gewicht en wat nu wel of niet lekker is.

lisa_pluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 10:45

Sodeju, sta ik vanmorgen op mijn weegschaal, ben ik twee kilo afgevallen en dat terwijl mijn menstruatie voor de deur staat (denk dat ik haar wegstuur om een ander te gaan vervelen :D )
Gisteren een pan kikkererwten gekookt, nu eens even zien wat ik daarvan kan maken, Volgen Mark Bittman kun je die invriezen wat we dus ook maar gaan doen gezien de hoeveelheid.
Nu zometeen de kokoskoekjes maken, ben benieuwd :j

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 11:03

ik kook, dus er word gegeten wat ik op tafel zet :+ lekker simpel.
gelukkig is vriendlief van het type vuilnisbak , dat scheelt een hoop :j
ook als er vega gekookt word geen klachten, maak wel regelmatig vlees omdat hijd at nu eenmaal graag eet, ik ook wel, maar ik kan niet zo goed tegen vlees :+ dus eet ik de helft van de tijd als hij vlees eet, wat anders.

lisa_pluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 14:33

Idd gewoon eten wat de pot schaft anders sta je voor iedereen iets anders te maken, nou dat doe ik dus ook niet, wil best rekening
houden met wensen maar het moet geen opdracht worden. ;)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 15:30

lisa_pluisje schreef:
Sodeju, sta ik vanmorgen op mijn weegschaal, ben ik twee kilo afgevallen en dat terwijl mijn menstruatie voor de deur staat (denk dat ik haar wegstuur om een ander te gaan vervelen :D )
Gisteren een pan kikkererwten gekookt, nu eens even zien wat ik daarvan kan maken, Volgen Mark Bittman kun je die invriezen wat we dus ook maar gaan doen gezien de hoeveelheid.
Nu zometeen de kokoskoekjes maken, ben benieuwd :j

Ik heb hetzelfde. 2 kilo lichter terwijl ik toch echt ongesteld moet worden, normaal had ik 2 kg zwaarder geweest. :)

En ik ben niet heel streng hoor, water drinken, smoothies s'morgens en niet teveel suiker vooral.
Maar ik geef toe dat ik niet te zwaar ben hoor, ik denk dat ik vooral minder vocht vast houdt, of dat nu niet doe ivm mijn voeding zo.

Reusje0504

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 15:45

Ik ben sinds het begin (februari 2013) van het 'dieet' al 10 kg afgevallen! Ik wil eigenlijk nog wel 10 kwijt maar ik heb geen haast, ik voel me nu al wat beter in mijn vel en hopelijk gaat dat nog beter worden! Verder hoordeik dat bepaald voedsel je geheugen en concentratie stimuleert, weten jullie daar meer van? (ik heb ADD) ik ben heel benieuwd!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 16:01

Ik kan je wel veel vertellen over de invloed van melk en gluten, en supplementen rond ADD en die rambam.

Heb zelf asperger met ADD klachten ook, kan geen medicijnen hebben dus ik doe het op een dieet een supplementen.

Maar Ginkgo biloba kan een goede zijn, omega 3... L-theaninde, glidkruid werkt wat kalmerend.
Glidkruid gebruik ik vooral bij teveel invloeden, zoals gisteren met de trein gereisd en dan merk ik een enorm verschil vandaag.
Maar de triggers zijn zo op te zoeken op internet, maar ik ben van mening dat het een algemeen verhaal is.
Melk, gluten, soja schrappen, houdt histaminegehaltes in de gaten, algemeen gezond eten.
Fijn supplement bij ADD ed is LTO3, met viskuit, glidkruid en L-theanine.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 17:58

Reusje0504 schreef:
Ik ben sinds het begin (februari 2013) van het 'dieet' al 10 kg afgevallen! Ik wil eigenlijk nog wel 10 kwijt maar ik heb geen haast, ik voel me nu al wat beter in mijn vel en hopelijk gaat dat nog beter worden! Verder hoordeik dat bepaald voedsel je geheugen en concentratie stimuleert, weten jullie daar meer van? (ik heb ADD) ik ben heel benieuwd!

ik weet dat suiker, veel zoetstoffen en kleurstoffen in ieder geval niet bevorderlijk zijn voor deze ADHD-er :=
ik merk dat als ik zo schoon mogelijk eet en geraffineerde suikers mijd als de plaag en die ook niet ga vervangen met chemische zoetstoffen ik me heel wat beter kan concentreren en ook veel makkelijker mezelf kan zetten tot actie :j
kleurstoffen, sommige zijn net drugs kwa werking bij mij :=

Reusje0504

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 18:15

Ik probeer inderdaad al zo 'schoon' mogelijk te eten! Ik voel niet perse verschil in mijn concentratie eigenlijk dan wanneer ik nog wel suiker at maar misschien duurt dat wat langer voordat at gaat werken! Ik ga ook eens kijken voor die supplementen moonfish! Bedankt voor jullie reacties

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 19:37

Ik wil hier ook graag meekletsen! Heb gisteren het Eet jezelf mooi, slank & gelukkig kookboek gekocht. Lees veel interessante dingen waar ik ook echt iets mee wil doen. Ik at al best heel gezond en gevarieerd maar het kan altijd beter. Halvarine zul je mij bijvoorbeeld niet meer zien eten, in plaats daarvan heb ik vandaag echte boter in m'n winkelkarretje gegooid.

Wat ik in het boek heel erg herkende was het verhaal van de eiwitten / koolhydraten en de effecten ervan op je bloedsuikerspiegel. Ik snap nu ook waarom ik hondsberoerd kan worden als ik een appel eet terwijl ik honger heb.
Dus ik ga meer eiwitten aan m'n voeding toevoegen.

Voor mij is het wel erg jammer dat in vrijwel alle lunch- en dinergerechten noten worden gebruikt. Laat ik daar nou dodelijk allergisch voor zijn :+. Dus ik zal eens puzzelen om de recepten op een goede manier aan te passen. Gelukkig is m'n moeder diëtiste en die weet dus wel e.e.a. van voeding. Zij is into Puur Gezond, dat komt ook wel overeen met Amber Albarda :).

lisa_pluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 10:24

Plien 91, welkom bij dit elite groepje :D

lisa_pluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 10:24

Plien 91, welkom bij dit elite groepje :D

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 10:47

Ooh dat is lastig Plien, ik gebruik ook erg veel noten omdat ze zo veel goede stoffen bevatten. Ben je voor alle noten allergisch? En zaden dan?
Sommige dingen zul je dan door bijvoorbeeld pompoenpitten kunnen vervangen, niet alles natuurlijk maar ook die bevatten eiwitten en goede vetten.

Zal wel even nadenken of ik nog een vervanger weet. In ieder geval welkom hier! :D

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 11:42

Dankjulliewel :D!
Pitten en zaden (lijnzaad, pompoenzaad, pijnboompitten, zonnebloempitten etc.) mag ik wel hebben. Verder kan ik alle noten niet verdragen en moet ik oppassen met producten die gemaakt zijn in een fabriek waar... of sporen van... kunnen bevatten. Brood van de echte bakker is daarom vaak uit den boze, supermarktbrood is (helaas) het meest veilig voor mij. Scheelt wel dat ik ook heel veel koekjes niet mag hebben :))

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 12:11

Ooh jeetje, lastig zeg. Mag ik vragen wat er gebeurt als je wel noten binnen krijgt?
Zoals ik zei, soms kun je gewoon zaden en pitten gebruiken. In een salade bijvoorbeeld, maakt weinig verschil behalve dan in smaak maar dat is gewoon beetje uitvinden wat je lekker vind. Verder heb je wel gerechten waar bijvoorbeeld amandelmeel gebruikt wordt, bijvoorbeeld een hartige taart, dan zou je de vulling kunnen gebruiken en zelf een taart maken van speltmeel of tarwemeel welke wel veilig is. Je zult misschien wat meer eiwitten en goede vetten moeten binnenkrijgen via een andere manier, omdat dat in noten zit.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 12:28

In het ergste geval kan ik het niet meer navertellen. Maar dat is nog nooit gebeurd -:). Even zonder gekheid, van pinda / noten krijg ik een anafylactische shock en moet ik dus met spoed naar het ziekenhuis.

Speltmeel is wel een goede als vervanger van het amandelmeel. Zal binnenkort weer eens naar de Ekoplaza fietsen! En ik zal kijken welke bronnen van eiwit kan toevoegen aan m'n voeding. Bedankt voor je meedenken!

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 13:21

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 13:54

Iemand een idee om zalm te combineren met tomatensaus? Ik moet vanavond koken en we hebben zalm en nog een halve fles pastasaus over :+

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 14:10

Esther dat valt mooi in mijn straatje. Zien er lekker uit :9 Goed dat je waarschuwt dat het deeg ook erg lekker is.

Sentido Zalm in reepjes door de saus?

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 14:05

Nieuwe week, nieuwe ronde, nieuwe scones :9

Deze week een zoete en een hartige variant gemaakt!

Zoet:
200 gram hazelnootmeel (gewoon fijnmalen tot het er meelachtig uit ziet :+ )
75 gram cacaonibs
Wat druppels vanille en stevia
1 eetlepel kokosvezel
5 eieren
Theelepel zuiveringszout

Hartig:
200 gram amandelmeel
75 gram fijngehakte pompoen- en zonnebloempitten
Voor de rest t zelfde als hierboven alleen wat minder stevia / vanille.

Nu nog afwachten hoe ze gaan smaken. Ik doe ze in van die muffinvormpjes, zo ideaal om even snel eentje te pakken en mee te nemen.

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 17:25

Lekker!
Hoe zien cacaonibs eruit? En waar haal je kokosvezel?

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 17:44

Ehm.. Als een soort kleine koffieboontjes, is 100% cacao en dus vrij bitter. We hebben ze al geproefd, erg lekker maar volgende keer doe ik de helft minder cacaonibs :=

Kokosvezel heet ook wel kokosmeel, ik heb het ooit eens gekocht in de gezondheidswinkel met het idee van nog een meelsoort. Maar het is een bindmiddel dus je gebruikt maar een beetje per keer, gelukkig maar want het is vrij duur. Ik heb die van Aman Prana, is een bruine papieren zak met cocos meel erop.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 18:07

Kan je ipv kokosvezel dan ook niet gewoon kokosolie gebruiken ?

Taartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 18:21

Cacaonibs zijn trouwens ook erg lekker met banaan! Ik dip mn banaan dan zeg maar in de nibs!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 18:24

cacaonibs klinken erg lekker !!! Hoe donkerder de chocolade hoe lekkerder :9