De eetbare tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 21:53

tamary schreef:
Tinky12 schreef:
Evelijn....pompoen,heb ik ook nog in de koelkast liggen :9 kleintje dan he :D

Pompoen houd niet van koelkast, koele plek wel en dan blijven ze maanden goed.

Gut...wat stom van mij....nu je het zegt,heb hem gelijk met een berg groente in de koelkast gedrukt :P Zal m zondag maar slachten dan denk ik,is dat probleem ook opgelost :D

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 23:35

Citaat:
Tinky12: Countrygirl...bamboe houd van natte voeten,denk dat het bij jullie net even te droog is en niet vruchtbaar genoeg.

Klopt. Toch heb ik wél bamboe... die heeft een plasgootje ;-)) Dat moet wel, want zo op de aarde sproeien heeft geen enkele zin. Dat water is zo verdampt. Ook nog een bamboe in 'n grote pot. Die kan dus nergens heen. Dat is wel een mooie volle plant.

Citaat:
Cindeeh: countrygirl, ik zal het hem eens voorleggen.
Mag ik dan mee? Ben wel eens naar Mallorca geweest en vind landen als spanje, portugal en italie prachtig om te zien, zeker als er paarden zijn. ^^ haha

Ja hoor, uiteraard..... Welkom! Paarden genoeg hier! Je kunt je hart ophalen. Wij hebben er zelf 2 maar nu alle vrienden, de dierenarts en buren... pfff.... ;-))
Wél bamboestekken meenemen dan he???

Cindequil

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 16:31

Countrygirl:

Oh gaaf! Pas op je woorden, ik doe het zo hoor! Haha, zonder mijn vader dan, of zoek je nog een leuke man? haha. Hoe stek je een bamboe eigenlijk? :+

Oh ik ben zo slim, ik wou mijn eigen naam in het bericht zetten :')

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 19:25

Volgens mij kun je een bamboe gewoon scheuren. Dus met worteltjes en al gewoon delen. Stukken opgraven en dan met een spade stekken van steken. Hihi.... leuke vent heb ik! Helaas voor je vader al voorzien.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 20:40

Rytir schreef:
Haha, die bamboes worden zo enorm he? Vooral als je dan ziet wat er voor een berg vanafkomt... :Y)

Iemand ervaring met het nu planten van pepers? Zat te denken om nu al een peperplantje op te potten en dan lekker de vensterbank in. Vraag is dan alleen, zou die volgend jaar dan ook pepers gaan geven?

je kunt ze binnen prima overwinteren en dan volgend jaar gaat ie vrolijk verder, of gewoon binnenzetten en kijken of ie door gaat met bloemen aanmaken en eventueel vruchten geven
ik was van plan een aantal planten te laten overwinteren , zijn er nu nog maar een stuk of 3 heb ik besloten, maar die snoei ik terug en gaan op zolder , volgend jaar schieten die weer uit
van 1 plant ga ik een bonsai maken :j
maar pepers zijn gewoon meerjarig , ze zijn alleen absoluut niet vorst bestendig , dus naar binnen halen om ze heel te houden

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 20:57

Volgens mij kun je ook gewoon een scheut afsnijden en op water zetten....doen ze bij de "lucky Bamboo"ook.

countrygirl

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 01:25

Dát zou weleens heel goed mogelijk kunnen zijn Tinky12... dat moet ik eens proberen! Eens zien wie er een prachtige bamboe in de tuin heeft! Had er zo nog niet aan gedacht. Proberen waard!

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 09:27

Ik heb even een vraagje tussen door.
Ik heb een discussie met mijn vriend. Hij wil voor mijn moestuinTJE wil hij gewone modder gaan bestellen bij de woonstichting (dat krijgen we gratis). Maar ik ben bang dat daar niet op te kweken, verbouwen valt ivm voedingsstoffen. Nu hebben wij hier wel mestkorrels in huis staan en nog een of andere goedje voeding. Wat denken jullie? Zou dit wel kunnen op dit grond of kunnen we beter wat anders gebruiken?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 09:40

Gewone modder? Wat moet ik me daar bij voorstellen? Bagger uit de sloot?

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 10:03

me vriend zegt dat het een soort compost modder is, tuinmodder

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 10:22

Modder is in principe natte grond, dus dat zegt niet zo veel.
Compost is weer wat anders, en er zijn verschillende soorten grond: zand, zavel, klei, löss, etc.

Compost is verteerd tuinafval. Verteerd zegt het al, daar zit niet veel voeding in. Wel verbetert het de structuur van de grond: door onverteerbare deeltjes door de grond te werken maar je de grond losser. Vooral handig op kleigrond.

Is het gewoon de normale grond (door sommigen als 'zwart zand' betiteld) die je overal in jouw woonplaats vindt, dan zal het klei zijn. Dat is over het algemeen voedzaam, maar moeilijk te bewerken. Compost of (wit) zand erdoor heen werken maakt het beter te bewerken (spitten, verkruimelen zodat je er in kunt zaaien, etc).

Dus, is die 'modder' pure kleigrond, dan zal je er wel nog wat mee moeten wil het fijn te bewerken zijn (compost of zand er door, spitten voor de winter zodat het kapotvriest). Is die 'modder' echte compost, dan is dat goed spul om door kleigrond heen te werken.
Is het echt 'modder', bv wat opgehaald wordt bij het dreggen en uitdiepen van afwateringssloten, dan is dat meestal ook wel fijn spul, met (verteerd) plantaardig materiaal er in, hoewel het vervuild kan zijn met herbiciden en insecticiden.

Of je bij moet mesten kan je in alle gevallen alleen maar bepalen door een grondmonster te nemen.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 12:02

Ibbel legt het volgens mij prima uit. Daarnaast hebben niet alle groenten dezelfde voedingsstoffen nodig die hebben ook hun voorkeuren. Daar moet je dus ook rekening mee houden.
Wemkelover, hoe groot had je je moestuintje bedacht... want als je met een bak van 1m2 begint dan heb je opzich niet zoveel aarde nodig.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 12:13

Geloof dat dat is van van 7 m2 zou worden.
Lengte is 7 meter en breedte ongeveer meter.

Cindequil

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 12:43

Nou mocht er iemand bamboe willen, ik sta met liefde dat idiote ding af xD

Heb verder niet zoveel ervaring mee, maar bestaan er ook gezellige fruitboompjes van max 1,5/2 meter? Misschien kan ik mijn vader overhalen om zoiets in de tuin neer te zetten... ? <<)

Ankje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 12:51

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 12:55

Dat is een lidcactus. Simpeler dan een lidcactus kan je het niet krijgen: blad afbreken (op zo'n inkeping dus) en in een zand/compostmengsel steken. Niet in potgrond, dan gaat het rotten, er moet veel zand in zitten. Desnoods gebruik je cactusgrond gemengd met zaai- en stekgrond.

Ankje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 12:57

Bedankt voor je snelle reactie! Gewoon tussen 2 bladeren afbreken dus?
Ik heb nog wel gewone grond in de tuin, kan dat ook?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 12:59

Nee, tuingrond is helemaal veel te zwaar, over het algemeen. Je hebt voor cactussen hele arme, goed drainerende grond nodig, zeker als ze geen nog wortels hebben. Die dingen groeien normaal in een woestijn ;)

Ankje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 13:01

Dat ze van droogte houden wist ik! Geef ze heel weinig water en toch bloeien ze elke keer weer.
Ik zal binnenkort dan maar eens een bezoekje brengen aan een tuincentrum en iets van cactusgrond halen.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 17:03

Hallo dames! Ik kom even binnenvallen (en blijf meteen hangen als dat goed is :P ) met een vraag: Welke groenten & kruiden zijn geschikt om 's winters binnen te opkweken? Ik zat te denken aan sowieso wat kruiden als peterselie, bieslook, basilicum etc, maar ik wil ook graag rucola proberen. En wellicht een slasoort? Zou dat werken?

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 17:12

En dan heb je nog tuinkers, tauge (kan van verschillende soorten bonen), alfalfa, radijs wil ook nog. In principe kunnen alle kruiden, is mij verteld. Ik heb al eens in de winter tussen de planten erwten gehad :D Werd niet echt iets, te koud in mijn huisje.

pimmetje222

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 17:58

Dat is een leuk idee IMD om bijvoorbeeld rucola binnen te proberen!
Misschien dat gewoon sla ook wel wil lukken, dat ga ik zeker proberen.

Vandaag alle rode kool geoogst - geblanceerd en ingevroren. 14 Porties!!
De vriezers zitten nu echt helemaal propvol met groente. Laat de winter maar komen!

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 19:28

Ik ben jaloers :( Mijn rode kool was noppes ;(

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 21:58

Nou, heb net rucola besteld via internet, was al een aantal winkels afgeweest en die hebben het natuurlijk niet meer. Dus nu even wachten op m'n pakketje en dan eens kijken wat het wordt.

Wauw pimmetje, dat doe je goed! Bij mijn ouders heb ik hele mooie bakken op werkhoogte voor groenten. De mais is helaas geknakt en de andijvie (eet ik niet) en sla gingen veel te hard, dat konden we met geen mogelijkheid bij-eten :)

pimmetje222

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 19:02

Wij hadden ook teveel (ijsberg)sla - ik heb dat geblanceerd en ingevroren. We eten het nu als stoofsla! Met een sausje is het best lekker.
Wij hebben een insectennet over de kool gehad dus gelukkig geen ongedierte erin. Andere jaren was dat steeds een ramp en hadden we ook vrijwel geen kool.