Gezond(er) eten deel III

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Siggislief

Re: Gezond(er) eten deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 15:05

Sorry, voor het verkeerde te plaatsen. :o

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 15:21

Maakt niet uit hoor ;) succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 15:25

Appelmoes_11 schreef:
Lactose-intolerantie is aangeboren. Er werd lang gedacht dat het een "keep it or lose it" was, maar dat blijkt niet zo te zijn. De meeste mensen (ongeveer 70%) hebben een lactose-intolerantie.

Overigens ben ook ik van mening dat zuivel niet gezond is, maar jouw klachten klinken inderdaad heel vaag. Misschien eens naar de huisarts?

Hoe kom je aan die informatie?

Lactose intelerantie is niet aangeboren en er zijn wel degelijk bewijzen dat het een 'keep it or lose it' is.

Dat de meeste mensen een lactose intolerantie hebben klopt wel, maar dat is absoluut niet aangeboren. Het grootst bewijs is al dat baby's van nature lactase produceren en melk als absolute levensbehoefte hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 17:01

ik lees hier veel mee, probeer ook gezonder te eten(en 10 kilo te lozen...)

net een smakelijke smoothie gemaakt wellicht een tip..

scheutje sojamelk(zonder suiker/zout)
handje munt
1 banaan
1 kiwi
handje pitloze druiven
paar sprietjes tuinkers

erg lekker!
(wilde eigenlijk iets met rucola maar die was niet goed meer....)

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-12 20:33

Hallo :D het is hier idd erg rustig!

Toad: ja, het boek staat vol met goede recepten! Als ik eraan toe kom om ze te maken, zal ik ze ook in het receptentopic plaatsen :D

Over lactose-intolerantie weet ik niet veel :(:) succes ermee..

Heel veel plezier Phylos!

Hier gaat het eten eigenlijk supergoed, op etentjes etc. na. Mijn leven is gewoon niet geschikt voor alleen maar gezond eten vrees ik :P Maar op de etentjes na gaat het dus op zich goed. Vroeger was ik verzadigd van veel koolhydraten, maar tegenwoordig raak ik eigenlijk nog beter verzadigd van groenten. Hallelujah :P

Mijn lijstje van vandaag:
Ontbijt: smoothie van magere kwark, frambozen, blauwe bessen, aardbeien, sinaasappel en chiazaden :9
Lunch: 2 speltboterhammen met avocado, peper en een plakje kaas
T: handje druiven met handje noten
Avondeten: zalm met heeel veel groenten uit de oven, paar frietjes :o

Kruip nu denk ik onder de wol met een boekje, ben al een paar dagen heel erg futloos.

Unravelation

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 21:03

Ik had vanaf mijn geboorte zeer zeker last van lactose-intoleratie. Gehad tot mijn pubertijd ongeveer. Ik eet/drink nog steeds weinig producten met koemelk, maar heb er al in jaren geen last meer van gehad! Het kan dus zeer zeker wel veranderen..

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 01:04

Judith_ schreef:
Hoe kom je aan die informatie?

Lactose intelerantie is niet aangeboren en er zijn wel degelijk bewijzen dat het een 'keep it or lose it' is.

Dat de meeste mensen een lactose intolerantie hebben klopt wel, maar dat is absoluut niet aangeboren. Het grootst bewijs is al dat baby's van nature lactase produceren en melk als absolute levensbehoefte hebben.

Hmm, ik neem terug wat ik gezegd heb. Ik meende het ergens gelezen te hebben (altijd een goede bron, ik weet :+ ) maar kennelijk kan het beiden? Uiteraard hebben alle zoogdieren als baby's melk als absolute levensbehoefte, maar dat heeft weinig te maken met wat de levensbehoefte als volwassene is. Overigens komt koemelkallergie bij mensenbaby's wel voor, wat op zich vrij logisch is natuurlijk := Maar goed, ik ben geen expert op het gebied van voeding of melk, dus ik zou naar de huisarts gaan als je echt ergens last van hebt. :)

Heb trouwens op Wikipedia dit gevonden, maar ik vind wikipedia niet echt een heel betrouwbare bron:

Citaat:
Jonge zoogdieren zijn dankzij het enzym lactase in staat lactose om te zetten in de monosacchariden glucose en galactose die vervolgens opgenomen worden in het bloed. Het vermogen dit enzym te maken neemt met het stijgen van de leeftijd geleidelijk af, zodat de meeste mensenrassen (en alle andere zoogdieren) op volwassen leeftijd lactose-intolerant worden. Volwassenen uit bevolkingsgroepen die van oudsher hun hele leven melkproducten gebruiken kunnen over het algemeen wel lactose verdragen. In Nederland is bijvoorbeeld maar 9% van de mensen lactose-intolerant. Wereldwijd is dat ongeveer 70%.

Kan het misschien zo zijn dat het bij westerlingen een 'keep it or lose it' is? Mensen uit andere bevolkingsgroepen die hier opgroeien zijn meestal ook lactose-intolerant.

Ik ga nog even verder googelen hoor, vind dit erg interessant! :)

Edit: Ik heb een stuk van Taco Kuijpers gevonden, een kinderarts, die antwoord gaf op de vraag of het aankweken van lactose-intolerantie mogelijk was. Dit was zijn antwoord:

Citaat:
De achtergrond van de vraag is me nu duidelijk. Het antwoord blijft overigens nog steeds hetzelfde: "nee, onmogelijk". Het zit namelijk als volgt.
Lactose-intolerantie heeft met raciale (en dus genetische) verschillen te maken. Het is zo dat in de darmwand zich een enzym bevindt, lactase, dat in staat is om lactose uit melkprodukten af te breken. Bij mensen van het zogeheten Kaukasische ras, oftewel de blanken uit Europa en de VS, wordt het enzym hun leven lang aangemaakt. Bij mensen van niet-kaukasische origine neemt echter de expressie van het enzym in de darmwand geleidelijk af, zodat er na het vijfde levensjaar nauwelijks nog enige enzym-activiteit aanwezig is. Dit noemen we een secundaire lactase-deficiëntie. Het door blijven geven van lactose oftewel melkprodukten na het vijfde levensjaar heeft geen invloed op de expressie van het enzym. Dus: of je nu melk geeft of niet, het enzym wordt niet meer aangemaakt en verdwijnt.
Primaire lactase-deficiëntie, zoals onder meer wel bij sommige Scandinavische families vastgesteld werd, is vanaf de geboorte aanwezig. Deze extreem zeldzame aandoening berust op een genetisch defect. Het enzym komt niet tot expressie omdat er foutjes in de genetische code zijn geslopen.
Overigens betekent de veel-voorkomende secundaire lactase-deficiëntie niet dat oudere kinderen en volwassenen die het enzym niet meer tot expressie brengen, per definitie last (opgezet gevoel, gasvorming, darmkrampen of diarree) zullen krijgen van een beperkte lactose-consumptie per dag, zoals een glas melk of enkele "wolkjes" in de thee. De meeste mensen zullen hiervan namelijk geen enkele hinder ondervinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 17:24

Zoals je laatste bron aanhaalt is het slechts in sommige gevallen echt aangeboren. Koemelkeitwitallergie is trouwens niet hetzelfde als lactoseintolerantie. :)
Het stuk dat dus niet-kaukische 'rassen' na vijf hun vijfde levensjaar geen lactase meer aan maken lijkt mij een mooie onderzoeksopzet. :+ Immers is het in die culturen niet gewoon om lactose te consumeren. Zou dat een stukje gewenning+evolutie kunnen zijn? Ik ken best wat geadopteerde mensen van het 'niet kaukische ras' die als jong kind in Nederland zijn en melk zijn blijven gebruike om vervolgens geen intolerantie op te bouwen. Leuk onderzoek om verder uit te diepen. :D

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 17:32

Ik weet dat die twee niet hetzelfde zijn, aangezien 'lactosevrij' op een verpakking nog steeds niet 'melkproductenvrij' garandeert. :(

Deze meneer stelt dat het enzym niet meer wordt aangemaakt, no matter what. In die culturen is het inderdaad niet gebruikelijk om het door te blijven gebruiken, anderzijds zijn de meeste geadopteerde 'andersrassige' die ik ken juist wel lactose-intolerant.

Ik ken trouwens ook een aantal ex-veganisten die de overstap terug naar vegetariër maakten na jarenlang geen lactose te hebben gebruikt, en als die rustig aan weer opbouwden met melkproducten hadden ze nergens last van. Imo is het dan dus geen 'keep it or lose it'.

Waarom is hier niet meer over bekend? :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 17:47

Wetenschap zijn niet echt meningen natuurlijk. ;)

Er staat ook in de laatste alinia van de laatste bron dat secundarie lactose intolerantie bij wat toch wel gemiddeld zuivelgebruik is vrijwel geen klachten oplevert.

De combinatie pds en secundaire lactose intolerantie zou ongetwijfeld wel last kunnen op leveren.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 17:57

Natuurlijk niet, maar dat er mensen zijn die jarenlang geen lactose gebruiken en het dan dmv opbouwen wel weer kunnen zegt toch wel iets over 'keep it or lose it'. Bovendien zijn tussen wetenschappers zelf ook de nodige meningsverschillen, of beter gezegd, geloosverschillen. :)

Lactose-intoleratie is ook alleen maar een intolerantie ja. Het is geen levensgevaarlijke allergie waarbij je alle producten met de opdruk "kan sporen van melk bevatten" moet vermijden. Ik kan zelf ook niet zo goed tegen lactose (zou het geen intolerantie noemen), maar dat is als veganist natuurlijk niet zo'n probleem. :')

magli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 10:08

Ik hoor jullie hier steeds over 'kwark' praten, ken ik eigl niet :p, is dit hetzelfde als magere joghurt?

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 11:27

@magli: kwark is kwark. Staat bij de zuivel, maar is heel anders dan magere yoghurt.

Faraon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 21:16

Dames, heeft iemand voor mij nog dat recept van die mango smoothie met oa radijsblad?!
Ik kan hem zo snel niet vinden en wil wel graag morgen alle ingredienten meenemen van de markt.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-12 21:18

Magli: kwark wordt in belgië ook wel platte kaas genoemd :P

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 23:48

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 00:14

Heb vandaag een worteltjestaart gemaakt en lekker dat die was! Misschien niet heel gezond door de hoeveelheden suiker en boter. Maar hij smaakte er niet minder om en geen wortel te proeven maar toch zit het erin. Dus toch nog iets gezonds, haha.

Maar het gezond eten gaat weer de betere kant op, vanavond wel 3 handjes borrelnootjes op maar eigenlijk had ik er helemaal geen zin in. Maar om dan toch wat te knabbelen te hebben daar aan begonnen. Toch wel beetje slecht, maar ach. Heb zo onwijs veel gesport deze week en morgen ga ik weer paardrijden. Aan het gewicht zal het niet liggen, haha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 10:25

A
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-07-23 20:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 12:06

Hmm, dat wist ik niet eens! Ik heb zelf een extreem lage bloeddruk en ik val daardoor ook wel eens flauw. Ik eet wel af en toe (niet zo vaak) chiazaden, maar ik kan niet zeggen dat ik meteen een verband zie tussen de momenten dat ik chiazaden heb gegeten en dat ik extra last heb van lage bloeddruk. Misschien is dat verband er wel, maar ik zie het zo niet. Je zou het uit kunnen proberen, kijken hoe het gaat? Wel voorzichtig mee zijn natuurlijk!

magli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 17:37

VogeltjeM schreef:
Magli: kwark wordt in belgië ook wel platte kaas genoemd :P

aaa op die manier! Get it now

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 18:01

Siggislief schreef:
Heeft iemand hier wel eens het Atkins Dieet gevolgd? Volgt het nog?
Wat eet je zo ongeveer op een dag? En wat is handig om te eten op dagen dat je werkt (Zware inspanning enz.)

Ik, twee jaar lang. Je mag me pb'en, het is geen afvaltopic :)

Faraon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 11:36

Thnx maartpaard!

Ginootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 17:38

Is hier iemand die mij kan vertellen of dit en gezond eet patroon is? wat ik vandaag heb gegeten is:

O: 2 boterhammen met pindakaas
T: 2 kiwi's
M: Broodje hete kip
T: 2 kiwi's en kwart meloen
A: Bloemkool,aardappels,vers worstje

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 17:42

Het ziet er niet slecht uit, maar wel wat vaag. Wat voor brood had je bijvoorbeeld en wat was je avondmaaltijd-verhouding? :) Veel groentes en weinig aardappelen of andersom, en hoeveel ongeveer?

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-12 17:44

Hoi :)

Het hangt er een beetje vanaf wat voor brood en wat voor pindakaas!
Het beste kun je gaan voor langwerkende koolhydraten, zoals volkoren- of speltbrood. Pindakaas uit de supermarkt zit vaak vol toevoegingen en soms ook suiker, het beste kies je dan een pindakaas die bestaat uit 100% noot, die kun je halen bij de natuurvoedingswinkel, zoals Ekoland.

Fruit is altijd gezond, ik zie dat je erg veel fruit hebt gegeten. Heel goed. Echter bevat fruit wel aardig wat suikers en je kunt het het beste in de ochtend nemen, evt met wat nootjes/een gekookt ei/wat kwark. Je zou de 2 kiwi's en een kwart meloen 's middags dan kunnen vervangen door groenten, zoals paprika, wortel, tomaat, komkommer, bleekselderij, etc. Om (te)veel suikers te vermijden.

'Hete kip', wat is dat? Indien het een voorverpakt fabrikaat is, is het bijna zeker ongezond.. Er is niets mis met kruiden, maar probeer iig foute E-nummers te vermijden :)

Bloemkool is erg gezond! De aardappelen bevatten koolhydraten, die je beter kunt mijden 's avonds. Een worstje bevat veel vetten, die in geringe porties niet zo slecht zijn, maar beter kun je dan kiezen voor mager vlees (kip, vis, mager rundvlees). :)

Tuurlijk is je eetpatroon gezonder dan die van menig andere mensen, maar er is altijd ruimte voor verbetering :D Als je er wat over wilt lezen, is ons gezond receptentopic wel een aanrader!