Gezond(er) eten deel II

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MaartPaard

Re: Gezond(er) eten deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 10:52

Ik moest er vroeg uit vanmorgen maar ben mijn dag wel goed begonnen!

Had een smoothie van spinazie, avocado, limoen en groene appel. Echt behoorlijk vies maarja wel gezond haha. Dat was vanmorgen om half 7. Nu even klein stukje 78% chocola als tussendoortje en misschien wat goji bessen. Over een uurtje ben ik thuis en ik weet nog niet wat ik ga lunchen maar sowieso wat gezonds. Heb onwijze pijn in m'n rug dus dat vreet helaas veel energie. Ga dus ook nog maar eventjes plat vanmiddag :)

orion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 11:00

Voor de mensen die met de lente weer last krijgen van hooikoorts; een interessant artikel van Kyra de Vreeze: http://kyradevreeze.nl/food-seasonal-al ... o-not-eat/
Zelf heb ik vroeger ook erge last gehad van hooikoorts. Dit 'dieet' nooit geprobeert, maar dmv acupunctuur volledig van mn hooikoorts afgekomen!
Las dat er hier wat mensen met hooikoorts rondlopen, wie weet hebben jullie er wat aan!

Hier momenteel wat minder op de gezonde toer. Ben erg druk bezig met afstuderen, veel achter laptop en veel denkwerk. Merk dat de drang tot suiker dan erg hoog is en geef er helaas ook wel aan toe. Straks als het weer wat rustiger is, de draad maar weer oppakken. Wat ik wel braaf volhoud is mijn verandering in thee :D Geen zwarte, vruchten of andere thee vol rare dingen meer... maar gezonde kruidenthee zoals brandnetelthee, detox-thee en biologische rooibos.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 11:15

Ik heb ontbeten met 60 gr havermout en gekookt water, banaantje en wat honing. Begin havermout nu toch te waarderen :9

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 11:22

Phormicola: mijn vriend vindt havermout smaken naar natte krant :')

ik vind het wel lekker :) en je zit er ontzettend lang van vol!

Mijn avondeten gister was trouwens 2 gebakken eieren met 2 plakjes ham en 1 tomaat. Was heel erg lekker, maar wel een beetje weinig. Had wel paardrijles dus dan wil ik niet met een volle buik gaan rijden.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 11:24

Ik vond het ook eerst 3 keer niets, maar nu is dat helemaal omgeslagen. Zestig gram lijkt voor mij ook wel de perfecte hoeveelheid, 40 is net even te weinig en met 80 gr krijg ik het laatste beetje nauwelijks meer weg.

Duuk2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 11:37

Ah ik houd jullie niet bij! Ben de hele week druk geweest met school en voorbereiding op mn eerste wedstrijd!!
(Overigens 175 punten gehaald, ik ben tevreden voor de 1e keer!)

Ik ga niet alles terug lezen.. wordt echt teveel!
Ik kwam net wel een lekker recept tegen voor slush puppies, denken jullie dat het een beetje gezond is?

Ingrediënten voor 4 porties
450 gram aardbeien
3 kiwi’s (in blokjes gesneden)
2 eetlepels rietsuiker
2 theelepels limoensap
450 milliliter water
IJsblokjes (naar smaak)

Bereidingswijze
Pureer in een blender het fruit samen met de suiker en het limoensap totdat je een glad geheel hebt verkregen.
Doe de puree samen met het water in een grote schenkkan en roer het met een lepel tot een egale substantie.
Hak ijsblokjes fijn met een blender en doe het ijsschaafsel in drinkglazen.
Giet het mengsel uit de schenkkan erbij.

Nien1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 12:15

Goedemiddag dames!

Wat goed om te lezen dat iedereen daadwerkelijk alles leest! :) Ik ook dus alleen soms is het zoooveel dat ik het niet onthou.

Is havermout ook goed voor de lijn? En dan een beetje eigengemaakte honing in doen voor de smaak? Lijkt me een heel makkelijk ontbijt! Doen jullie het dan met water of melk? en Warm of koud?

Avondeten is niet zoveel Toad! Heb je dan 's avonds niet honger?

Moeilijk he Orion_ als je aan her studeren bent...

Nee, waldkorn is vaak niet eens volkoren... en vaak bruin gemaakt met verbrande granen/zaden volgens mij.

Jeetje Mri, wat een gedoe. Hoe heb je dat gedaan nu?

Succes vanmiddag Phylos!

Mijn lijstje gister braaf afgewerkt, maar na het avondeten had ik zo'n snaaitrek dat ik bij de snoepautomaten ben gaan shoppen. Eerst een nuts en toen een zakje m&m's. :( Ik kan ook geen maat houden dan, vreselijk!

Vandaag maar weer een poging tot chocola vrij, kan het nu echt niet meer op de cyclus gooien :D

O: kwark met mango halve kiwi en chiazaadjes
T: roggebroodje honing
L: Salade met klein stukje geitenkaas, biospekjes, zongedroogde tomaatjes cherrytomaatjes, zwarte olijven en balsamico azijn.
T: Handje ongebrande nootjes en gedroogde pruimen.
A: nog geen idee, moet naar het paard dus zal iets snels worden of laat bij mn ouders een restje.

En GEEN snoep/chocola vandaag!

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 12:17

Het is een hele hoop om te lezen inderdaad, maar ik lees ook alles en probeer er weer dingen uit mee te pakken.

Mijn curry hoop ik Vrijdag te kunnen gaan maken :j

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 12:48

Nien1984 schreef:
Goedemiddag dames!

Wat goed om te lezen dat iedereen daadwerkelijk alles leest! :) Ik ook dus alleen soms is het zoooveel dat ik het niet onthou.

Is havermout ook goed voor de lijn? En dan een beetje eigengemaakte honing in doen voor de smaak? Lijkt me een heel makkelijk ontbijt! Doen jullie het dan met water of melk? en Warm of koud?

Avondeten is niet zoveel Toad! Heb je dan 's avonds niet honger?

Moeilijk he Orion_ als je aan her studeren bent...

Nee, waldkorn is vaak niet eens volkoren... en vaak bruin gemaakt met verbrande granen/zaden volgens mij.

Jeetje Mri, wat een gedoe. Hoe heb je dat gedaan nu?

Succes vanmiddag Phylos!

Mijn lijstje gister braaf afgewerkt, maar na het avondeten had ik zo'n snaaitrek dat ik bij de snoepautomaten ben gaan shoppen. Eerst een nuts en toen een zakje m&m's. :( Ik kan ook geen maat houden dan, vreselijk!

Vandaag maar weer een poging tot chocola vrij, kan het nu echt niet meer op de cyclus gooien :D

O: kwark met mango halve kiwi en chiazaadjes
T: roggebroodje honing
L: Salade met klein stukje geitenkaas, biospekjes, zongedroogde tomaatjes cherrytomaatjes, zwarte olijven en balsamico azijn.
T: Handje ongebrande nootjes en gedroogde pruimen.
A: nog geen idee, moet naar het paard dus zal iets snels worden of laat bij mn ouders een restje.

En GEEN snoep/chocola vandaag!

Bummer, volgens mij is de beste manier toch je eigen brood bakken, dan weet je in ieder geval wat erin gaat. Misschien dat ik het dit weekend wel eens ga uitproberen, we hebben thuis wel eens brood gebakken, vlechtbrood en dat was zoooo lekker! Hoefde er eigenlijk al niks meer op van beleg. Maar om iedere dag me eigen brood te gaan bakken, dat gaat ook een beetje ver. }:0

Jammer van je snaaibuien, daar had ik gister ook een beetje last van. Er lag een zakje tijgernootjes op me kamer van vorige clubavond die iemand meegebracht had, toch maar een paar handjes van opgegeten want tja, weggooien is ook zonde. :+ Het is toch nog wel lastig om de verleiding te weerstaan, maar ik denk maar zo; ik ben al een stuk beter en gezonder bezig dan de gemiddelde Nederlander. :)

Heb net boodschappen gedaan, 3 bananen, 2 jonagold, 3 tomaten, prei, biologische appelstroop en een reep Swiss Noir 72% chocolade gekocht en maar 1,20 betaald! :D Hoe krijg ik dat voor mekaar zal je wel denken, nou ik had een kratje bier ingeleverd die al een jaar op het balkon stond. :') Dat is nog eens leuk boodschappen doen! Ik heb ook besloten dat ik deze week wel bijhouden hoeveel ik nou kwijt ben aan me boodschappen en kijken hoeveel 'meer' ik dan kwijt ben aan biologische producten. Heb het vorige maand ook geprobeerd maar dat was een beetje een rare maand, dus ik probeer het nu weer eens opnieuw. Kwam laatst een schriftje tegen uit mijn 1e studiejaar toen ik braaf bijhield waar al mijn geld aan uit ging, dan kon ik zo een inschatting maken hoeveel ik nog over had. Maar ik heb nu eigenlijk geen idee meer hoeveel ik kwijt ben aan me boodschappen, dus maar eens even bijhouden.

En dan nu maar eens lunchen! Twee broodjes Waldkornbrood met gelders gekookte worst, 1 met de biologische appelstroop en dan nog een bakje kwark met muesli als dat er nog bij in past. ^^

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 13:10

Hoi allemaal,
Ik lees nog steeds mee en vind het echt leuk om te lezen hoe iedereen hiermee bezig is!
Wil ook graag af en toe een lijstje plaatsen als jullie dat goed vinden, en tips zijn natuurlijk welkom!

Vandaag:
O: magere kwark met aardbeien, bosbessen, bramen, frambozen en een handje lijnzaad.
T: banaan en een paar dadels
L: 2 x spelt met kaas en komkommer
T: appel en mineola
A: chinees... (ik eet op mijn werk ivm late vergadering)
Verder drink ik veel water en thee.

Karin92

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 13:12

Goedemiddag allemaal!

Het is een hele kluit hoor als je een halve dag niet hebt gelezen:P
Moest nu al moeite doen om niks over te slaan haha.

Mijn dag gaat vandaag wel lekker!
Houd me ook goed aan mijn lijstje en heb net een heerlijk cijfer terug gekregen voor mijn nederlands presentatie. Namelijk een 8.5, echt zo blij mee. Ik was super zenuwachtig maar het ging echt lekker.
Ik had een bepaalde houding en heb mezelf wat voorgenomen en dat is ook goed gelukt.

Mijn lijstje voor vandaag:
O: vanille yoghurt met muesli en een glas water.
T: banaan
L: 2 witte bh met grillworst
T: 2 sultana yofruit koekjes
D: Ik moet eten wat de pot schaft.. dus maar afwachten wat mijn papa kookt.
Heb verder vandaag alleen maar water gedronken en dat houd ik ook vol hoop ik.

Ben er vanochtend ook even achtergekomen dat de muesli die ik heb helemaal niet zo gezond is...
Dus dit maar opmaken en dan kijken of ik iets anders kan vinden wat ik ook lekker vind.

Echt vervelend ook die hooikoorts, ik heb er zelf gelukkig bijna geen last van. Mijn vader wel die heeft zodra het mooier weer wordt en de pollen gaan zwerven gelijk zijn hele gezicht dik en rood, super veel last van zijn ogen. Moet hem dat artikel maar eens laten lezen van jou orion_. We hebben al van alles geprobeerd maar hij komt er maar niet vanaf.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 13:19

Mijn eetpatroon is ook weer op de rails. Ik smul van een heerlijke salade van gemengde rucola, geitenkaas, gebakken kipfilet, pijnboompitten en quinoa. :9

Nien1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 13:21

Karin_Mylo schreef:
Verder was dit ongeveer mijn lijstje:
O: vanille yoghurt met 3 schepjes muesli en een glas water
T: sultanakoekjes
L: 2 witte bh met grilworst
T: 1 banaan
D: Shoarma met een broodje en knoflooksaus & opgebakken aardappeltjes met kruiden
T: paaseitjes

Karin_Mylo schreef:
Mijn lijstje voor vandaag:
O: vanille yoghurt met muesli en een glas water.
T: banaan
L: 2 witte bh met grillworst
T: 2 sultana yofruit koekjes
D: Ik moet eten wat de pot schaft.. dus maar afwachten wat mijn papa kookt.
Heb verder vandaag alleen maar water gedronken en dat houd ik ook vol hoop ik.

Ben er vanochtend ook even achtergekomen dat de muesli die ik heb helemaal niet zo gezond is...

Eigenlijk Karin, eet je op dit moment nog niets gezonds op de banaan na dan...
Vanille yoghurt kun je het beste vervangen door bio naturel yoghurt of kwark, de muesli zonder suikers nemen (of fruit erin i.p.v. muesli).
Witte bh zit helemaal niets van voedingswaarden in, behalve kh waar je dik van wordt, grilworst zit vol slechte vetten en E nummers
Sultana koekjes zitten vol suikers, snelle kh en andere troep.
en Shoarma is zo ongeveer het ongezondste vlees wat je kunt eten...

Misschien een goede eye-opener als je echt gezond wil gaan eten. Je hebt deze dag en gister niets aan groente op je lijst en aan fruit alleen banaan.

Duuk2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 13:35

Sorry meiden dat ik niet alles bij heb gelezen, ik zie wel dat iedereen vrolijk aan het posten is in het recepten topic! Super!

o: 2volkoren boterhammen met cereal hagelslag en 30+kaas
t: 1speltcracker huttekase, appel
l: grote kom magere yoghurt, bio speltmuesli, lijnzaad, 1 cracker met gekookt ei
t: kiwi
a: vis, quinoa en ik denk roerbakgroenten

Primavera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 13:39

vergeef ook mij dat ik niet op alles reageer.
vindt het lastig om 's ochtends al een gezond dagmenu samen te stellen.

dus mijn lijstje voor vandaag:
o; 4 cracottes kaas + sinasappel
t; yoghurt sultana's
l; 3 volkoren bh met paté
t; appel
a; wat de pot schaft

drinken: water met aanmaak limonade

van eten zal vandaag niet heel veel komen. ik zit vol adrenaline en spanning voor een van mijn bepaalende gesprekken of ik terug mag naar Tenerife!
die zal ik aan het eind van de middag hebben, dus ik ben echt super zenuwachtig

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 13:42

Veel succes, MrUlbe!
Wat voor paté doe jij op je bh?

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-12 13:43

ik heb een auto, dus dan ga ik niet met de bus/trein ;)

Bij de HA aangekomen was ze van mening dat het inderdaad niet echt goed was'... kon dus bloed laten prikken (jippie :x ) kon natuurlijk ook niet in 1 keer goed gaan.

Beide armen dus flink geprikt, en natuurlijk mooit blauw geworden *zucht*

Mijn lijstje is door het heen en weer gereis vanochtend niet bepaald goed/gezond :o

O: water + citroen, kop thee + 1 spelt boterham
T : -
L: Erge trek, met trek de super in gegaan (FOUT!!!) en gelunched met 2 kaas croissantjes (en nu dus nog steeds trek :+ )
T: ? weet iknog even niet, denk een stuk fruit bij mn schonmoeder
A: iets snels, ws salade voor mij, voor vriendlief frietjes + schnitzel (om ene ongelukkige tijd sollicitatie gesprek en file op de terug weg)

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 13:46

Ik lees inderdaad ook altijd alles alleen vergeet ik steeds wie wat heeft gepost :P

Mijn lijstje gaat lekker vandaag!

O (6 uur): glas water met citroen + glas met detoxdrankje (die is nu op)
O: Smoothie spinazie, groene appel, limoen, avocado en chia en sesamzaden
T: Klein stukje 78% chocola
L: Eerst een bio roggebroodje met geitenkaas, gemengde kiemen, bieslook en honing. Daarna een salade die m'n moeder had gemaakt van bleekselderij, bietjes, komkommer, kappertjes en wat ijsbergsla (lekker!)
T: Weet nog niet, rijstwafel ofzo?
A: Lamsvlees maar mijn moeder weet nog niet met wat. Iemand ideeën?

Primavera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 13:48

_Noor: ik gebruik Saksische leverworst :) erg lekker!

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 13:51

Ai Mri, dat is vervelend zeg. Heb je daar altijd last van, dat ze je ader niet goed kunnen vinden?

Succes MrUlbe!

Karin, gefeliciteerd met je goede cijfer!

Ik lees ook altijd alles bij :j

Ik heb nog geen flauw benul wat ik vanavond ga eten, denk niet dat ik me in staat voel om te koken als ik een uur in het zwembad heb gezeten (lang leve de zwemlessen). Denk dat ik maar een zak sla haal en daar van alles door gooi.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-12 13:53

Ik ben inderdaad erg moeilijk te prikken, ZKH doet een infuus rechts en neemt in mn lies bloed af.

Zelfs de bloedbank lukt het niet om me goed te prikken. Dus dat heb ik een aantal keer geprobeerd maar uiteindelijk "opgegeven".

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 13:55

Lijstje vandaag:

O: volkoren boterham met extra pure cacao vlokken
L: salade van gemengde rucola, geitenkaas, gebakken kipfilet, pijnboompitten en quinoa
T: vanilleyoghurt met 7-granenvlokken, lijnzaad, zonnebloempitten en tarwezemelen
D: we hebben vanavond een hapjesavond, dus dat wordt proberen de gezondste dingen eruit te halen :)
T: appel en peer

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 14:05

:wave: Mag ik ook meedoen?

Ik ben een gezondheidsfreak die soms toch nog in oude fouten vervalt. :D
Hoop hier tips, steun en gewoon gezelligheid te vinden!

Primavera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 14:06

Welkom Dani!

Nien1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 14:11

Welkom Dani!

Vervelend Mri!! Wel gelukt dus uiteindelijk. Enig idee wat er kan zijn?