Vegetariërs!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 22:21

Mirjamsel schreef:
Hebben jullie ervaring met afvallen en vegetariër zijn? Kijk, ik ben nog wel zo slim om zelf te bedenken dat ik gewoon veel groenten en fruit moet eten en water en thee moet drinken ;) Maar wat neem ik als broodbeleg? Elke dag kaas of ei word ik ook zo zat. Af en toe neem ik ook pindakaas en op een hard broodje vind ik smeerkaas lekker. Philadephia met postelein of komkommer en tomaat vind ik ook lekker, maar dat is wat onhandig voor op stage en school ;)
Op stage krijg ik trouwens brood. Dat is altijd volkoren of meergranen en dan staan er meerdere soorten beleg op tafel, maar naast kaas is dat dus vlees en zoet spul, waardoor het me niet echt lukt om iets gepasts te vinden voor een dieet.

Ik neem de komkommer, paprika, wortel e.d. gewoon mee naar school of werk. Brood zover beleggen en de groente in stukjes apart in een zakje. Reuze makkelijk en het blijft prima te eten.

Smeerkaas met paprika is ook heel lekker trouwens, of komijnenkaas met komkommer, pindakaas met komkommer/wortel, vega pathe met komkommer of paprika. ect. :9

arans

Re: Vegetariërs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 22:35

humus is ook heel erg light :)

Op school moeten we voor het project productontwikkeling een snack maken met eiwitten erin. En ik mag gelukkig in de groep vleesvervangers. Dus even mijn fantasie los laten gaan :)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-12 22:43

Leuk Arans! :)

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 23:00

Net Falafel gehad :) Heerlijk. Wel opgehaald, we waren allebei lui :+

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 16:30

Wat is Falafel eigenlijk? Mijn vriend heeft het daar altijd over maar ik word er toch niet heel enthousiast van moet k zeggen...

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 17:29

Falafel zijn balletjes gemaakt van kikkererwten en verschillende kruiden die een knapperig korstje krijgen doordat ze gefrituurd worden. [link](http://artikelen.foobie.nl/eten-drinken ... ak-je-het/)[/link]
Het leek mij eerst ook niks hoor, maar toch maar een keer opgehaald bij een kebabzaakje hier in de buurt, en lekker! We aten het in een broodje met allemaal spul erdoor (cocktailsaus, ui, augurken enz.) +:)+ :9 Zeker een aanrader :)

Renske_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 21:10

Jaa falafel, nomnomnom!! :9
Ik ben vanavond aan het werk, heb dus even kant-en-klaar maaltijdje gehaald... maar best een goede! Bij de Jumbo hebben ze tegenwoordig biologische kant-en-klaar stamppot, vegetarisch, en die zijn best lekker! Had vandaag hutspot met pompoen, vorige keer boerenkool met knolselderij... en dat voor maar 2,50! Best een aanrader :j

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 22:09

Ik had laatst verse pasta van de AH, van die gevulde dingetjes met 3soorten kaas of italiaanse kruiden en kaas (dacht ik) erin, even wat pastasaus erdoor en dat was dat. Ook heerlijk voor maar 2euro :)
Stamppot is ook lekker! Alleen hebben we volgens mij hier geen Jumbo in de buurt... :'( Binnenkort maar weer eens zelf maken.
Vanavond was het pizza, ben alleen thuis en aan het leren. ANOVA (statistiek, voor wie het kent), blugh. Daardoor krijg je echt geen zin om uitgebreid te koken :')

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-12 23:38

Oee ja verse gevulde pasta is heeeel lekker <3 op mijn werk in Ahoy zit in de buffetten vaak een soort met paddestoelen gevulde ravioli, daar schep ik ook graag een bord van vol aan het eind van mijn dienst :=

Dacht dat mijn moeder vandaag toch weer met vlees had gekookt, maar nee.. Het was weer een soort vego blokjes in de nasi. Ik moet haar echt echt een keer gaan wijzen op meer gevarieerde vleesvervangers := Champignons en ei enzo

_Lisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 23:43

Had ook naar Falafel gekeken, maar de kikkererwten spraken me niet erg aan. :')

Hadden hier spinazie, met paar 'kipnuggets' en soort 'kebab' geloof ik. Was best lekker.
Morgen lekker makkelijk, soep met een broodje erbij. Ga nog kijken voor een lekkere salade.

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 23:47

Het klinkt mij inderdaad ook niet zo heel lekker :P

Mijn vader is ook heel slecht in gevarierd eten, wij hebben echt standaard dingen elke week weer en ik heb weken lang 'schnitzels' gegeten. Heb nu maar gezegt dt ze me de neus uitkomen xD

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-12 23:55

Hihi ik ga wel een keer voor hen koken :j

Ze koopt wel steeds andere dingen hoor. Vorige week spaghetti met balletjes en tomatensaus, deze week nasi met stukjes dingetjes :') de week daarvoor had ik pizza geloof ik. Ja ik eet elke dinsdag bij mijn ouders vanwege paardrijles :)

Mintgroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 00:48

Bedankt voor de dieet brood tips!

Vandaag hier uiensoep met pistolet gesmolten kaas. Had mijn broer gekookt (zelf lange dag stage + met paard de gladheid trotseren, ouders weg). Morgen koken met restjes en donderdag op mijn oude stage kijken of ze witlof, winterpeen en postelein hebben. Heb daar trek in en wil ook is vega erwtensoep gaan maken...

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 09:16

Kasmir schreef:
Ik wist zelf eerst ook niet wat ik kon verwachten, maar ik vind het 'vegetarische spul' lekkerder dan vlees. Komt er ook bij dat ik vlees niet om te narsen vond haha.

ik vind juist al die vegaburgers, schnitzels etc te smerig voor woorden := er zijn er maar weinig die wel semi-eetbaar zijn
maar gelukkig kun je heel makkelijk zelf veel lekkerdere vervangers maken(kaas/noten gehakt voor balletjes bijvoorbeeld) of gewoon zo koken dat vervanging als in een burger oid helemaal niet nodig is :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 09:49

_Lisanne schreef:
Had ook naar Falafel gekeken, maar de kikkererwten spraken me niet erg aan. :')

Hadden hier spinazie, met paar 'kipnuggets' en soort 'kebab' geloof ik. Was best lekker.
Morgen lekker makkelijk, soep met een broodje erbij. Ga nog kijken voor een lekkere salade.

Kikkererwten vind ik niet te vreten, maar falafel daarentegen... :9

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 22:50

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 22:57

Dat ziet er goed uit! Mijn engels is alleen niet echt goed en ook die engelse maten zijn onbekend. Is er toevallig iemand die het zou kunnen vertalen?

Off topic: wat weet je veel van voeding! Zag je berichtje in het Dieet topic en vooral dat over de suikerspiegel etc sprak mij erg aan. Zelf heb ik snel last van het trillerige gevoel..

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-12 00:49

Ik heb vanavond in een restaurantje gegeten, stond 1 vegetarisch gerecht op het menu dus ik dacht okeeee :') Maar het was een soort van tapas, allerlei verschillende dingen :D Heeeel lekker! Ik heb er een foto van gemaakt, zal hem morgen ofzo wel uploaden

Mar__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 10:10

Klinkt goed!

Wij hadden van de week vergadering 's avonds, daar komt altijd de chinees....
Gelukkig regel ik die zelf, dus kon mooi rijst en groente bestellen! Beetje pindasaus erbij en het was nog lekker ook :D

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 10:34

Ik vertaal het even :) Een cup is 16 eetlepels om precies te zijn :) (wel echt die maatlepeltjes)
F_Orumster schreef:

Quinoa Cakes Voor 10-12 burgers
16 eetlepels ongekookte quinoa (volume neemt dus 2x toe)
16 eetlepels broodkruimels
4 eetlepels peterselie (vers, gedroogd heb je minder nodig)
citroenrasp
3-4 tenen knoflook, fijngesneden
1/2 theelepel zout of naar smaak
1/2 theelepel zwarte peper
1/8 theelepel cayenne peper
5.3 eetlepels parmezaanse kaas
4 grote eieren, geklopt
1 theelepel dijon mosterd
1 eetlepel olijfolie

Bereiding
1. Kook de quinoa volgens de omschrijving op de verpakking en laat afkoelen.
2. Meng de afgekoelde quinoa met de broodkruimels in een kom tot de quinoa gelijk bedekt is met de kruimels.
Voeg de peterselie, geraspte parmezaanse kaas, citroenrasp, knoflook, zout, peper, cayenne en meng.
3. Klop de eieren los in een andere kom met de mosterd en voeg toe aan de quinoa en meng.
4. Maak burgers van de quinoa mix en bak 3-5 minuten per kant op middelhoog vuur tot ze goudbruin zijn.

Ik zal het zelf ook eens proberen, moet wel lekker zijn!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-12 11:01

Klinkt goed :D Beetje moeilijk alleen en misschien een tikje buiten mijn studentebudget :+

Renske_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 11:20

Oeh dat klinkt echt heerlijk!
Kan ik ook es proberen nu iets beters met quinoa te maken, na mijn blunder van de laatste keer :=

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 13:01

Ik kom ook meepraten in dit topic :) . Eerst 'durfde' ik niet zo goed, want ik ben flexitarier/part-time vegetarier, maar toen las ik Magrathea's onderschrift :) .
Ik kook 4 keer per week (3 keer per week kookt een huisgenoot, waarvan meestal 1x vegetarisch). Ik kook 1 keer per week vegetarisch en ik wil graag minder vlees eten (dus in ieder geval 2x per week vegetarisch). Ik heb de porties vlees al verkleind (van 100 naar 80 gram rauw vlees) en ik ben aan het overwegen biologisch vlees te gaan kopen. Ik doe veel dingen met eieren, maar je wil ook weleens afwisselen. Ik heb gister tahu/tofu van de toko gegeten, maar ik denk dat ze het niet gemarineerd hadden ofzo, want het smaakt wat vettig en licht naar gebakken ei (had ook een beetje die structuur - het was niet vies, maar wel erg neutraal), en ik heb een huisgenoot die vega eten geen probleem vind, maar dan wel lekker eten.
De vegaburgers van de AH zijn alleen best duur ... Kaas is geen volwaardige eiwitbron he? Of kan ik hier gewoon een keer per week mee koken?
En die vegastukjes en fijngehakt van de Ah, als ik die bereid, kan ik die dan 3-4 uur later weer opwarmen in de magnetron? (Ik kook voor 2 personen, en mijn huisgenoot werkt meestal tot laat over).
Laatst bijgewerkt door Gaby op 10-02-12 13:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 13:03

:wave:

Hallo!

Ik overweeg vegetariër te worden, althans geen vlees meer te eten, misschien nog wel af en toe vis, maar ik lust geen soja. Please help?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-12 13:04

Ow oeps ik had deze nog niet gezien :+

Albert Heijn heeft een zeer grote variatie aan vleesvervangers :j Je hebt bijv. hele lekkere kaasachtige burgers met een knapperig korstje omheen, als er al soja in zit proef je het niet :P