Het mooie weer komt eraan..tijd voor de groententuin! Deel 2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Freedom1

Re: Het mooie weer komt eraan..tijd voor de groententuin! Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 09:38

hier regent het niets...

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 10:07

ranna schreef:
Jaaaa, hier ook. Afgelopen nacht al begonnen. Toen ik rond 4.45 uur naar het toilet ging zag ik dat het pad nat was en het regent nog steeds. 't Gaat niet hard en het betekent dat ik vanmiddag niet op de fiets naar het werk kan/ga/wil maar dat mag de pret niet drukken.
Denk dat een heleboel boeren vooral een vreugdedansje doen.

:j *\o/*

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 10:32

hier is nog geeneens 1mm gevallen.... toch weer sproeien!
Ik heb al wel grote groene aardbeien :P
Maar voor de rest groeit het onkruid veel harder dan de rest........

Scubadoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 10:37

Het regent hier de hele ochtend al! Ben er nu al weer flauw van :)

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 11:32

Whahaha Scubadoo, nu al flauw van de regen.
Nou ik geniet er nog even van, scheelt weer een paar dagen sproeien. En de voorspellingen zijn na morgen weer droog.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 11:42

Het regent, maar het is lang niet genoeg om de droogte wat op te heffen! Voor min tuin is het heerlijk, maar de paardenwei begint echt een sahara te worden.

skyeboxer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 11:51

We noemen deze regen: natte wind. Lang niet genoeg maar ze knappen er wel van op. We hebben het hele weekend beregend. Wel lastig met de wind, zaterdag tot 2 uur snachts gewacht om de boel weer uit te zetten.
We hebben de eerste aardbeien al. Ze zijn erg vroeg dit jaar. Het sto er onder gelegd, ziet er goed uit.
Ik heb besloten om thuis ook maar een kruiden tuintje aan te leggen. Mag een stukje bouwland gebruiken.
Verderop zijn ze de eerste aardappels al aan het rooien, die zijn er in februari al inge gaan.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 12:25

Hier regent het de hele ochtend al . wel weer eens lekker hoor!!

Vanavond ga ik wat frambozenstekjes ophalen bij Ranna. Aan benzine kosten ben ik minder kwijt dan aan postzegeld kwamen we achter!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 13:47

Neem je er ook een voor mij mee? Want als jij niet ver woont ben ik ook niet ver...?
Waar woont Ranna dan eigenlijk?

Het begon hier gistermiddag al met regenen maar het zijn wel steeds kleine buitjes waarna het weer een tijd droog is, het miezert nu al een paar uur maar daar wordt het ook niet echt nat van natuurlijk.
Dus als de voorspelling is dat het morgen alweer droog wordt laat het dan nu nog maar even flinkt storten, ookal wordt ik er ook een beetje depri van.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 13:52

Scubadoo schreef:

Ga je mond spoelen (met regenwater natuurlijk)! Je jaagt de regen weg!!! _-:(

suuzepuus schreef:
Vanavond ga ik wat frambozenstekjes ophalen bij Ranna. Aan benzine kosten ben ik minder kwijt dan aan postzegeld kwamen we achter!

Ja lachen hè :D

@Annelies, jij en ik wonen gegarandeert niet bij elkaar in de buurt. Tenminste, als jij nog steeds in dezelfde streek zit als waar ik vorig jaar ben geweest voor de stek van de JWB.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 13:55

Nee ik ben inmiddels verhuisd, ik woon nu in Schuinesloot, dat is tussen Hardenberg en Hoogeveen en ik zag dat suuzepuus ergens bij Emmen woont en bij mijn weten woon jij net over de grens, dus misschien toch in de buurt?

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 15:02

Oeps, ik loop erg achter. :=

anneliesdj schreef:
goeroe schreef:
Bij het planten heb ik gewoon wat potgrond tussen de tegels gepropt en daar de aardbeiplanten in gezet. Bij het opbouwen van de toren is het wel heel belangrijk dat je kleine openingen naar de binnenkant hebt want anders drogen de aardbeien snel uit. De binnenkant van de toren heb ik afgelopen najaar en winter als compostvat gebruikt. Ik heb er een laag potgrond overheen gedaan en daar de zonnebloemen en pompoenen in gezaaid. Laatst heb ik de toren nog wat hoger gemaakt, daarom staan de zonnebloemen nu een stukje lager.

Wat apart joh, heb je dat bij iemand afgekeken of zelf verzonnen?
Maar heb je dan nadat het compost is geworden de aardbeien er opzij tussen de tegels gedrukt of heb je dat tijdens het stapelen al gedaan? En krijgen ze zo wel voldoende zon, want de plant zit helemaal onder de tegels toch?

Nee, ik heb het niet zelf bedacht. Ik had er op internet al eens eentje gezien, maar dan met bakstenen. Bakstenen had ik echter niet, maar wel een partij stoeptegels, dus toen leek het me leuk om het daar maar mee te proberen. Er lag al een laag compost in toen ik de aardbeien in de gaten ging planten. Je kunt niet hoger planten dan het niveau van de compost want dan krijgen de aardbeien onvoldoende water en voedingsstoffen. Nu moet ik eerlijk bekennen dat ik ze met die droogte wel een paar keer op een gietertje water heb getrakteerd. :o Voor het beste resultaat zorg je dus voor ruime gaten naar de binnenkant en voldoende compost aan de binnenkant. Om zoveel mogelijk vocht te behouden dek je de bovenkant van de toren af met een dikke laag stro of zet je er bijvoorbeeld een courgette- of pompoenplant in. De planten krijgen voldoende zon want alleen de wortels zitten tussen de tegels, de rest van de plant hangt er eigenlijk uit. Door de ronde vorm krijgen de aardbeien natuurlijk niet allemaal evenveel zon, maar dat geeft niet want dan zijn ze tenminste ook niet allemaal tegelijk rijp. Om dezelfde reden heb ik voor verschillende rassen gekozen.

Tips tegen kersenetende vogels heb ik helaas niet. Wij zijn zelf hoofdsponsor van de mussenkolonie hier. :+

karuna schreef:
Goeroe leuk tuintje, zo te zien heeft jullie tuin ook last om gras groen te houden, wij hebben het hier maar opgegeven.

Op zich valt dat wel mee, maar ons gras is ook wel erg mishandeld. :o De kippen hebben de hele winter door de tuin gescharreld dus het was helemaal zwart geworden. Eigenlijk was ik verbaasd toen het gras toch weer op begon te komen. Daarna werd het al gauw erg droog, dus het gras heeft het ook gewoon niet gemakkelijk gehad. Aan het eind van dit seizoen hebben we als het goed is meer vierkante meters gras dan vorig jaar en indien nodig ga ik komende winter ook het aantal scharreluren van de kippen wat terugbrengen zodat we volgend jaar niet hetzelfde probleem hebben.
Grappig trouwens dat jullie ook een wat 'wildere' tuin hebben karuna. Eerlijk gezegd snap ik al die mensen niet die de helft van hun tuin zwarte grond hebben en dus voortdurend in gevecht zijn met onkruid. Zo heeft onze achterbuurman een prachtige lap grond met alleen maar gras. Die man blijft maaien. := Volgens mij is grasmaaien gewoon zijn hobby, niets mis mee natuurlijk!

Wat een mooie tuin Scubadoo! Ik vind die muurtjes echt prachtig. :j

Jouw plantjes zien er ook goed uit Jannepauli. :D En die aardbeien, al bijna om op te eten. :~

AngelofLove schreef:
Net bij de intratuin geweest en mezelf niet kunnen bedwingen. Heb er dus nog een aardbeiplant, paprikaplantje en maggiplant bij :-). Gister ook nog een champignonnenkweekbak gekregen :-)

Leuk! Zelf paddenstoelen kweken wil ik ook een keer proberen.

takkie_muis schreef:
|( doe ik de paprika in de tuin krioelt het van de gelige rode mieren |( zijn het geen dikke spinnen zijn het mieren :')

Dat is toch juist leuk al die beestjes? :o Sommige bekijk ik ook liever van een afstandje hoor O:) maar als je nergens een beestje ziet is dat ook geen goed teken! ;)

Scubadoo schreef:

Ik ook! En uitgerekend vandaag moest ik met alle (13) konijnen naar de dierenarts dus ik kon ze lekker in de regen gaan vangen. Modderworstelen voor gevorderden. }> Als het aan de dierenarts had gelegen had ik binnenkort trouwens misschien wel 50 konijnen gehad. >;)

En ik ben weer bij. :D

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 15:05

anneliesdj schreef:
Nee ik ben inmiddels verhuisd, ik woon nu in Schuinesloot, dat is tussen Hardenberg en Hoogeveen en ik zag dat suuzepuus ergens bij Emmen woont en bij mijn weten woon jij net over de grens, dus misschien toch in de buurt?

Kijk aan! Heb je toch naar me geluisterd - braaaaaffff.
Weet je niet meer dat we vorig jaar zeiden wel een ruilhandel te kunnen beginnen maar ja, jij woonde zo ver weg :D

Dan zit je inmiddels dus echt een stuk dichterbij. Ik zit idd bij Ter Apel of Emmer-Compascuum, wat je wilt, over de grens.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 15:27

Nou Ranna, mijn paarden staan weer bij je buren hoor! mocht je er straks langskomen..... :)

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 15:47

Ik zal eens even opletten als ik naar huis rij :j

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 22:09

Ik ben op de fiets frambozen stekjes gaan halen bij ranna (we wonen echt erg dicht bij elkaar) grappig om een bokker in het echt te zien!! ik heb 2 vriendinnen blij gemaakt en ze natuurlijk zelf ook neegezet. ik ben benieuwd!!
De hele dag heeft het een beetje geregend/ is het nat geweest maar er is echt maar 5 mm van het zand nat in de tuin..... het schiet dus niet echt op maar de paardenhoefjes zijn wel lekker nat!!

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 07:45

Hier heeft het een groot deel van de nacht weer geregend. Van mij mag het de hele dag regenen, zit toch binnen :P Als het morgen maar droog is (vrije dag).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 08:19

net op tijd de paprika eruit :P zal wel lekker zijn de regen op je blaadjes :P

Scubadoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 08:23

Gefeliciteerd met je verjaardag TM!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 08:24

dankje :)

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 10:22

*\o/* gefeliciteerd!!!

Scubadoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 14:14

Ik vond nog een oude foto van mijn tuin.

Afbeelding

Zo was het dus voordat ik begon met graven en muurtjes metselen. Alles scheef.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 14:48

TM gefeliciteerd. Hoop dat je een fijne dag hebt.

Scubadoo, leuk een tuin met hoogteverschil. Kun je niet iets gaan doen met het water dat vanuit de dakgoot en dat door de tuin leiden ofzo?

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 14:54

Mag ik me ook melden :D Leuk dat er anderen zijn met zo'n eetbare tuin :P

Vorig jaar ben ik begonnen met komkommers en aardbeien in de tuin. Dit jaar heb ik een komkommerplantje, meloenplantje én twee bakken met aardbeienplantjes in de tuin. Zou ook nog graag een courgetteplantje willen, maar weet niet of ik al te laat ben met planten....

De komkommerplant groeit als kool momenteel! Er zitten al twee bloemen aan met beginnend komkommertje. Meloenplant weet ik eigenlijk niet of dat echt wilt groeien. Ik heb deze plant voor het eerst en zo lezend op internet is het best lastig om meloenen te kweken. Ik wacht het allemaal wel af :D

nathalie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 15:56

Ook ik ben apetrots op mijn vierkante meter tuin!
Mij dochter van 17 maanden neemt het begrip eetbare tuin wel heel leterlijk draai me even om en ze neemt al smullend een hap zwarte aarde.... Ook wou ze de aarbeien plant al even op aardbeien onderzoeken.

Dus mij grote dank voor de schop onder kont!

Maar nu nog even een vraagje welke groente en fruit planten kunnen goed in een pot groeien?
Ik zoek het Liefs iets wat de hoogte in groeit want mijn balkon is wel heel saai zo en ik wil het wat opgroenen.