Theoriën koolhydraatarm, caloriearm, vetten, eiwitten etc...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 09:14

Morning! Bleeh, mijn dochter was al om 5.30 wakker terwijl we vandaag vrij zijn. Zij zit nu lekker aan een boterham met pasta en ik ga zo 200 ml kwark mer proteinepoeder wegwerken. Er was vanochtend een dikke kilo af en dat in 2 dagen (zonder te p*epen :o ).

Ik ga vanochtend uitgebreid boodschappen doen en dan bakken en koken voor d eest van de week., Dat is voor mij echt de enige manier om dit vol te houden, voorbereiden! Ik heb van die heel kleine diepvriesbakjes en die vel ik met gehaktballetjes en stukjes kip. Verder bak ik een stapel hartige pannenkoeken en maak ik KH-arme appelmoes en dat vries ik allemaal in. Morgen hoef ik alleen maar een tas te vullen met bakjes en zakjes uit de vriezer.

@Uriel: lastig lijkt me dat, als je zelfs de weegschaal niet meer kunt vertrouwen. Zou je niet meer hebben aan een weegschaal kopen met vetmeter? Gene een betrouwbaarder beeld denk ik. Wij hebben een weegschaal van Youw8, heel tof! Die stuurt je gewicht door naar een website waar je heel mooi je statistieken kunt bijhouden.

xingridx

Re: Theoriën koolhydraatarm, caloriearm, vetten, eiwitten etc...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 10:20

Goedemorgen!
Pff dramanacht, slecht geslapen en vanmorgen misselijk, dus kreeg echt geen gebakken eieren weg vanmorgen :n
Dus maar even plakje kaas mee voor onderweg en net op werk ontbeten met een bak kwark!
Voor vanmiddag heb ik een salade en als tussendoortjes dus nog wat kaas en tomaatjes!
Vanavond zal het wel een groentemix worden met een stukje vlees :9

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 10:22

Saskiaatje schreef:
Dat kan ook geen kwaad toch? :D

BUUUUURRRRRRPPPPP - vind ik toch niet zo fris :D ;)

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 10:38

Mrijn, fijn dat er al wat resultaat is! Wel balen dat je al zo vroeg wakker gemaakt werd, da's minder leuk op je vrije dag.

Ingrid, vervelend dat je je zo misselijk voelt. Ik heb dat ook gehad, zeker in het begin. Voelde me soms echt beroerd.

Riv, ik wil wel een poging doen hoor :)
Als ontbijt zou je iets met eieren kunnen doen. Bijv. gebakken eieren met ham/spek, of een omelet maken met verschillende soorten groenten er doorheen. Een omelet kun je evt. ook nog af laten koelen en meenemen, het smaakt koud ook prima.

Voor tussen de middag zou je een flinke salade kunnen maken. Ik neem dan zelf een zakje gemengde salade en daar doe ik dan iets op. Bijv. een pakje gerookte zalm, blikje tonijn (voor jou waarschijnlijk geen optie omdat je dit niet lust?), brie (ook geen optie?), kipfilet (gebakken of gerookt) of gewoon simpel een schaaltje met gesneden vleeswaren. Dressing kun je zelf maken op basis van olie of bijv. Zaanse mayo. Als je weinig tijd hebt of geen zin hebt om iets klaar te maken dan kun je ook een blikje knakworst-achtigen nemen (even goed op het label kijken hoeveel khd. erin zitten, dat verschilt nl. nogal).

Als avondeten neem ik altijd een flink stuk vlees/vis/kip met daarbij nog wat groenten. De sla neem ik meestal tussen de middag, de andere groenten doe ik bij mijn avondeten. Vanavond eet ik 2 biefstukken met wat gebakken champignons.
Voor tussendoor kun je ook nog wat dingen klaarleggen, bijv. gevulde eitjes, een paar Bifi's, wat plakjes worst etc.
Een blikje worstjes of wat zelfgemaakte gehaktballetjes zijn ook altijd lekker. Ik maak eens in de zoveel tijd een schaaltje met gehaktballetjes klaar en die doe ik dan in porties in de vriezer zodat ik er snel (en makkelijk ;)) wat uit kan pakken als ik trek heb.

Ik denk dat het voor jou vooral van belang is om voldoende te eten. De meeste mensen zijn gewend om calorieeen te tellen en zo zuinig mogelijk te eten, maar voor khd-arm gaat dat niet op. Je mag eten totdat je verzadigd bent. Heb je nog steeds trek, dan neem je gewoon nog wat :)

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 10:39

Goedemorgen...

Urielle, heb je de batterijen van je weegschaal al eens vervangen? ;)

Ik weeg al de hele week hetzelfde *demotivatie* maar moet maar eens wat meer eiwitten gaan eten, net zoals AnneJelly!

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 10:41

Ik heb vooral moeite met ontbijten. Eieren zijn me dan echt nog te zwaar en ik wil ook niet elke dag yoghurt als ontbijt.

De laatste week weer slecht gegeten. Twee concerten in Amsterdam gehad, waarvan eentje met een interview met de band erbij. Dus pizza en Burgerking gegeten... En vandaag wordt mijn paard gekeurd en opgehaald door zijn nieuwe eigenaren. :\ Waarschijnlijk krijg ik de hele dag geen hap door m'n keel en schuif ik vanavond een flinke reep chocola naar binnen. Ik ken mezelf.

xingridx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 10:45

Ja normaal gesproken heb ik echt geen moeite met ontbijten, maar denk dat mn slechte eten van gisteravond toch wel even invloed heeft gehad :o
Wel mooi, ben ik daar meteen ook even klaar mee!

Oh bah, sterkte vandaag Imre, Kveld verkocht dus? :(:)

Rivka, ik ontbijt normaal gesproken met een omelet van 2/3 eieren, 2 plakjes ham en een bakje kwark, als tussendoortje vaak tomaatjes, gekookt eitje, blokje kaas etc...smiddags dan een salade en savonds flinke portie groente met een stukje vlees!
En dan savonds nog een bakje yoghurt :j

op www.southbeachforum.net vind ik altijd heel veel lekkere recepten :j
Wil hopelijk dit weekend ook even wat voorraad aan gaan leggen in de vriezer, van bijv. de groentequichecups, die zijn lekker makkelijk mee te nemen!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 10:48

woehoe, ik heb gisteren een broodje met heeel veeeel kaas op :D

arts was tevreden, ik moet wel gewoon doorgaan met dit eetpatroon, maar ik moest me niet al te schuldig voelen als ik ooit eens een stukje kaas pakte. Verder heb ik even naar die kiemgroenten gevraagd, dat mag zeker, en het is de kunst om de balans te vinden. 800/1000 gr is een richtlijn, het gaat er vooral om dat je VEEL groenten eet, dat moet echt de basis van al je maaltijden zijn.

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 11:15

Als ontbijt kun je naast ei: rookworst, KH vrije pannenkoek, vleeswaren, vis eten. Evt. met klein beetje kaas. Als ik geen inspiratie heb, drink ik een proteine shake. Op woensdag b.v. ga ik voor het werk zwemmen en dat zie ik niet zitten met een volle maag, (maar ook niet met een lege), dus dan maak ik een shake. Voor lunches buiten huis heb ik vaak een zelfgemaakt KH-arm broodalternatief. Daarop doe ik van alles: filet americain, kaas, hüttenkäse, vleeswaren. Tussendoor: noten, bifi, kaasje, een paar keer per week fruit.

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 11:22

Wat goed Lielle! Ik denk dat je alleen maar meer geniet van kaas als het een tractatie blijft. Heb je nu 'levenslang' dit dieet?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 12:10

officieel wel, maar ze gaf ook al aan dat dat niet echt realistisch is. Als ik gewoon een groot deel van de uitgangspunten blijf handhaven, en eens zo af en toe een periode me strict eraan houd, was ik al heel eind.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 12:32

Gefeliciteerd met je broodje kaas :D

Klinkt op zich wel als een plan hoor. Het superstrikte zal er op een gegeven moment wel vanaf gaan, het lijkt me onmogelijk om dit je leven lang vol te houden. Maar het in gedachten houden en er rekening mee houden klinkt wel als een optie :)

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 12:47

Goh, dit klinkt wel heel erg interessant allemaal!

Bedoeling is, zo KH arm eten? Eiwitten zijn dan wel weer goed?

Hoe zit het met brood? En eten jullie dan heel veel vlees?

Ik merk aan mezelf, dat ik bijvoorbeeld veel velletjes op mn neus heb, veel vlekjes in mn gezicht, en ik heb weleens gelezen dat dit weg kan gaan door te stoppen met suiker!

Zijn aardappelen nu ook uit den boze?

Sorry voor alle vragen! :D

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 12:55

Eiwitten en vet zijn goed. Bij South Beach wordt ook weinig (verzadigd) vet gegeten. Bij KH arm mag je zoveel vlees eten als je wil. Vlees bevat nl. 0 koolhydraten (KH) en KH is het enige wat telt. Alle KHs (zowel de snelle KHs, = suiker, als trage KHs) doen de insuline spiegel in je bloed stijgen en insuline zorgt ervoor dat je energie opslaat als vet. Als je je insuline spiegel laag is kun je geen vet opslaan in je lichaam. Met een lage insuline spiegel verbrand je je eigen lichaamsvet zodra je energie nodig hebt.

Ja, aardappelen zitten vol zetmeel en zetmeel is een koolhydraat. Brood zit ook boordevol koolhydraten.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 13:09

Bedankt voor je uitleg,

dus het liefst geen brood en aardappelen, maar wel yoghurt, fruit?, vlees, ei, groente?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 13:11

onze vriezer moet eerst leeg, ik kan nu te weinig kwijt.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 13:26

Is geloof dat soep ook wel goed is? Zonder vermicelli bijvoorbeeld, maar soep met vlees en groenten?

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 13:36

Van mij ook nog een paar vraagjes!
Las ergens kwark, mag dat in de 1e 2 weken van Atkins ook? Ik lees 's avonds altijd even in het boek, maar geloof niet dat ik dan veel op sla :+

Ik ga vrijdag wel weer verder met diëten, vanavond zou ik met een vriendin eten, ze maakt nasi rames en morgen eet ik bij mijn oma.
Dus ik smokkel deze 2 dagen er maar even bij.
Het weekend een verjaardag en ik ga uit, maar ga me dan maar vrijwiliig aanmelden als bob want ik geloof nooit dat er kh arme alcohol is, die ik ook lust.

Waren jullie ook heel moe in het begin? Ik lag gister om 9 uur gedouched en wel in bed, was helemaal kapot!

xingridx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 13:39

De eerste dagen KHD-vrij kun je idd erg moe zijn :j
Dat is na paar dagen over!

weet niet of kwark bij atkins mag? bij SB iig wel, een van de redenen waarom ik die richtlijnen liever aanhoudt :+ minder vet en meer mogelijkheden!

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 13:41

Ik ben wel benieuwd naar jullie opmerkingen over mijn dagmenu:

Ontbijt
Stuk gekookte gelderse worst

Tussendoor
Paar blokjes 30+ kaas

Lunch
Grote beker heldere kippensoep
Maaltijdsalade met appel en gerookte kip

Tussendoor
2 gekookte eieren met mayo

Tussendoor
Stukje camembert

Diner
Champignonsoep met 2 khd-arme boterhammen

Tussendoor
Stukje camembert

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 13:43

Volgens mij is het best goed, maar ik vind je diner (=de hoofdmaaltijd) te weinig body hebben en je ontbijt is volgens mij ook relatief mager denk ik of neem je een onwijze homp ;-)

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 13:46

Ik las net, dat je ontbijt dan weer wel kllohydraten moet bevatten...

xingridx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 13:49

vind je ontbijt vrij mager, Jac :)
En ik zou bij je diner ook kiezen voor nog wat extra groente 'om te kauwen'...alleen soep vult daarvoor niet voldoende (althans, bij mij niet)

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 13:52

@ Chubby: lijkt me heel KH-arm verantwoord. Wel een wat karig diner.

Voor kwark en yoghurt moet je goed op de verpakking kijken, de KHs varieren enorm tussen de soorten. Bij light producten is het vet vaak vervangen door KH om er toch een beetje smaak aan te geven. Creme fraiche en slagroom zijn vaak KH arm. Bij Atkins wordt zuivel de eerste weken afgeraden. Daarna mag je het langzaam toevoegen (je probeert gewoon hoeveel je er van kan eten zonder aan te komen, dat is per individu verschillend).

Dat je bij SB minder vet eet vind ik juist een nadeel: het is daardoor toch een beetje een crash dieet, je hebt meer honger (vet verzadigt) en komt bij een "foutje" direct aan. Als je KH laag eet mag je zoveel vet eten als je wil": je kan nou eenmaal zonder insuline geen vetweefsel aanmaken.

@ Denice: de voedingsdeskundigen zijn nog niet allemaal overtuigd, dus die geven meestal andere adviezen

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 13:54

Normaal ontbijt ik met een flinke beker kwark (de franse versie, weinig khd) maar had er vanmorgen geen trek in. Moet mezelf echt eraan herinneren om te eten en heb helemaal geen honger of snaaizin!

De soep vanavond is ook meteen een flinke kom hoor. En van die boterhammen zit ik altijd zó vol :Y)