Wie bakt er nog meer zo graag?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Leo

Re: Wie bakt er nog meer zo graag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 18:21

Voor de liefhebber nog een heel simpel en redelijk snel recept voor bonbons (truffels)

Chocoladetruffels
voor ca. 30 stuks.

250 gr. pure chocolade (>60% cacao)
55 gr. boter
16 cl. room
cacao (poeder)

Verwarm de slagroom in een pan. Smelt hierin de chocolade en de boter en roer goed door elkaar tot een crème ontstaat.
Laat de crème in de koelkast geheel koud worden. Roer de crème daarna goed door en schep deze in een spuitzak met een glad mondstuk. Spuit toefjes op bakpapier. Vorm met koude handen balletjes van de truffelcrème en rol deze door de cacao. Bewaar de truffels op een koele plek.

30 min. bereidingstijd excl. koeltijd.

Erg simpel, lekker snel, maar echt erg lekker. :j Overigens zijn ze niet zoals de truffels in de winkel met witte room van binnen, omdat de chocola met de room vermengd wordt. Maar dat geeft niet voor de smaak. Ik smelt de chocolade eerst voor (au bain marie), dan mengt het makkelijker met de room.

Mijn kerstpresentje aan familie vorig jaar, wordt wegens succes herhaald. :D
Ze zijn overigens maar beperkt houdbaar vanwege de room. Meestal overleven ze het ook niet langer hoor. :+

miss_nadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 18:23

Oh jemig ik krijg toch een honger van dit topic!

Ik heb echt heerlijke recepten voorbij zien komen die ik zeker uit ga proberen.

Appeltje00

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 18:30

Leo schreef:
Voor de liefhebber nog een heel simpel en redelijk snel recept voor bonbons (truffels)

Chocoladetruffels
voor ca. 30 stuks.

55 gr. boter
16 cl. room
cacao (poeder)

Verwarm de slagroom in een pan. Smelt hierin de chocolade en de boter en roer goed door elkaar tot een crème ontstaat.
Laat de crème in de koelkast geheel koud worden. Roer de crème daarna goed door en schep deze in een spuitzak met een glad mondstuk. Spuit toefjes op bakpapier. Vorm met koude handen balletjes van de truffelcrème en rol deze door de cacao. Bewaar de truffels op een koele plek.

Erg simpel, lekker snel, maar echt erg lekker. :j Overigens zijn ze niet zoals de truffels in de winkel met witte room van binnen, omdat de chocola met de room vermengd wordt. Maar dat geeft niet voor de smaak. Ik smelt de chocolade eerst voor (au bain marie), dan mengt het makkelijker met de room.

Ze zijn overigens maar beperkt houdbaar vanwege de room. Meestal overleven ze het ook niet langer hoor. :+

dat ga ik vrijdag maar eens maken :9
welk merk chococla is >60%

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 18:32

Maakt niet uit, een pure chocola die meer dan 60% cacao bevat. Dat staat op de verpakking. De meeste pure chocolade bevat maar 55% cacao. Zelf haal ik vaak de 'extra puur' bij de Hema. :)

Appeltje00

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 18:35

okee ga ik dat ook maar doen :P

(ik had geheit anders die van 55% meegenomen, had dan wel gedacht : ''wat is 5% ? "'.)

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-10 18:43

Oehhhhh Leo! *slaat recept op*
Even kijken of wij die chocola in huis hebben :D

tesseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 16:57

staan echt veel leuke receptjes op :-)

heb van het weekend een cupcakevorm en papieren vormpjes gekocht en krijg nu erg veel zin om te beginnen

iemand een erg gemakkelijk recept? het is mijn 1e keer :-)

(appelcake van de kookboek "van den boerenbond" lukt anders wel goed, ook zoals de cake met chocoladestukjes, verder heb ik me nog niet gewaagd :+ )

Donna_Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 20:02

Ik heb ein-de-lijk vakantie, dus morgen boodschappen doen en dan veel heerlijke dingen maken! :D :D
Strakjes koekjes bakken met m'n zusje, heb een nieuw recept gevonden in een tijdschrift.

ladyisabelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 20:43

Ik bak ook graag! :j

Regelmatig cake's, boterkoek, appeltaarten, muffins, kwarktaart, koekjes, Mon Chou etc :D

Nu mag ik zaterdag het nagerecht doen en heb ik bij de Xenos een ding(? :')) gekocht waarmee je inieminie muffins kan maken :Y)
Nu heb ik daar geen papieren'bakjes' voor maar volgens mij kan het ook zo in de vorm. (is van siliconen)
Alleen nu vraag ik me dus af hoe lang ze moeten en of ze er wel een beetje fatsoenlijk er dan uit komen :+

Wil er ijs en slagroom bij doen, ieder krijgt dan 3 van die kleine muffins

Iemand tips?

Donna_Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 21:33

Leuk idee Ladyisabelle!
Ik denk dat je het best op 180 graden kunt bakken, en dan eerst maar een 5 minuutjes. Dan kijken hoe ze eruit zien en dan eventueel weer 5 minuutjes. Als ze er goed uitzien vanaf de bovenkant kun je er een satéprikker inprikken, als die er weer schoon uitkomt is de binnenkant ook oké :)
Wellicht had je het al eens gehoord, maar ik zou niet weten hoe je het anders moet doen. Weet ook niet wat de diameter van die dingen zijn?
Oh, trouwens. Als ze zo klein zijn als van die bonbonnetjes in zilveren 'muffin'-vormpjes (weet niet hoe die dingen heten :') ) Dan kun je eventueel van die zilverkleurige cupjes kopen en die dan in de muffinvorm doen?

ladyisabelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 21:50

Ah, ijscups oid?
Ik zal even kijken hoe en wat :j
De doorsnee is ong 2/3 cm denk ik :)

Het sateprikker verhaal is bekend, fijn dat ik nu weet hoeveel graden, ik zal het proberen :)
Ik hoop dat er wat leuks uit komt! :D

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-10 19:22

Leo schreef:
Maakt niet uit, een pure chocola die meer dan 60% cacao bevat. Dat staat op de verpakking. De meeste pure chocolade bevat maar 55% cacao. Zelf haal ik vaak de 'extra puur' bij de Hema. :)

Ik heb de truffels nu in de koelkast staan! Had ook extra pure chocolade gehaald maar heb er toch suiker bij gedaan, anders was het mij té puur :=

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 19:23

Wij hebben hier 90% chocolade liggen. Dat is gewoon een shot cacao :D

Donna_Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 20:59

Leo schreef:

Chocoladetruffels
voor ca. 30 stuks.

55 gr. boter
16 cl. room
cacao (poeder)

Ik dacht dat ik 150 gr. pure chocolade moest hebben, nu heb ik alle ingrediënten gehaald, maar 100 gram chocolade te weinig {x).

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 23:52

Ze liggen bij mij nu in de koelkast. Ik heb ook voor de eerste keer rumkogels gemaakt. :)
Ze zijn idd erg chocola-chocola... :+

90% is veel!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 20:54

Ik heb vandaag weer traditioneel kerstkoekjes gebakken.
De basis zijn gewoon zandkoekjes (150 gram bloem, 50 gram basterdsuiker, 1 zakje vanillesuiker, 100 gram boter), die uitsteken met vormpjes en bij de iets grotere vormpjes (bloem en ster) met de appelboor een gaatje erin, dan heb je kerstkransjes.
Die dan bakken in de oven en als ze afgekoeld zijn, besmeren met chocoladeglazuur (3 delen poedersuiker, 2 delen cacao, lepelsgewijs mengen met lauwwarm water) en versieren met taart- of ijsversiersels.
Dan uit laten harden (dat liggen ze nu te doen) en dan zijn ze heerlijk!
Ik heb er zat gebakken, ga er een stel weggeven aan mijn ouders (zal mijn moeder erg leuk vinden, we deden het vroeger thuis ook altijd in de kerstvakantie).

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 20:57

Ga morgen ochtend de kruidencake bakken, dan kan die nog warm mee naar oma. Klein kerstcadeautje.

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 23:33

Zonet een toetje gemaakt voor morgen :D
Weet zo niet hoe het heet
iets van charlotte russe ofzoo
Onwijs lekker (heb stiekem een beetje ervan gesnoept)
Moet nu even nog 6 uur opstijven maar tot morgenavond te tijd 8-)
Ik zal eens kijken of ik het recept erop kan zetten :)

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 23:56

Hier staat de worteltaart uit een ander topic in de oven. :))

Appeltje00

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 01:18

heb vandaag weer cupcakes gemaakt maar had niet veel zin dus is niet veel geworden :P

tesseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 13:21

Ik ben van plan om binnenkort eens cupcakes te bakken en te versieren.

Ik heb juist een winkeltje gevonden met allemaal materiaal, niet zo ver van bij mij :-)
(http://www.detaartenfee.be/winkel/index.php)

Maar: ik heb nog totaal geen inspiratie en weet dus ook niet wat ik moet bestellen.

Iemand (simpele) ideetjes voor mij? Het gaat de 1e keer worden, dus ik bereid me al voor op een plakkende keuken :+

Appeltje00

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 13:29

tesseke schreef:

Ik heb juist een winkeltje gevonden met allemaal materiaal, niet zo ver van bij mij :-)

Maar: ik heb nog totaal geen inspiratie en weet dus ook niet wat ik moet bestellen.

Iemand (simpele) ideetjes voor mij? Het gaat de 1e keer worden, dus ik bereid me al voor op een plakkende keuken :+

Ik maak het niet zo vaak maar op deze site staan veel leuke dingen:

http://www.cupcakerecepten.nl/

Ook dat recept bij de kerstboomcakejes is lekker :9 die maak ik vaak met kokus of speculaas er door :9
Die frosting is ook zo lekker!! :D maar niet te veel :=

tesseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 14:03

fionaf09 schreef:
tesseke schreef:

Ik maak het niet zo vaak maar op deze site staan veel leuke dingen:

http://www.cupcakerecepten.nl/

Ook dat recept bij de kerstboomcakejes is lekker :9 die maak ik vaak met kokus of speculaas er door :9
Die frosting is ook zo lekker!! :D maar niet te veel :=

de kerstboomcakes vind ik ook superleuk, maar het gaat men 1e keer worden (cupcakes incluis, maar ik denk dat die wel gaan lukken) dus dat vind ik toch een beetje moeilijk
heb ergens koekiemonstercakes gezien, en takel van cars, vond ik ook wel erg leuk :-)

Appeltje00

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 14:06

Die kookiemonster heb ik ook een keer gemaakt, die is heel erg leuk en valt als je goede matrialen hebt heel erg mee :P
ik maak vaak wat maar heb geen goede matriaal waardoor het niet lukt.

tesseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 14:07

fionaf09 schreef:
Die kookiemonster heb ik ook een keer gemaakt, die is heel erg leuk en valt als je goede matrialen hebt heel erg mee :P
ik maak vaak wat maar heb geen goede matriaal waardoor het niet lukt.

en welke materialen raad je dan aan?
(wel rekening mee houden dat ik in België woon en naar mijn gevoel minder keuze heb)