De eetbare tuin

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 00:06

ralphtdw schreef:
Ik heb grote aardbei planten gekocht.
bij ons achter hun kweken aardbeien voor bij de groenteboer.
en staat in onze omgeving bekend als de lekkerste aardbeien misschien verkopen ze ze ook wel Door heel Nederland geen idee hoor.
maar heb voor 2 bakken waarin ieder 4 plantjes zitten 9.50 betaald. En denk dat ze ong 40 a 50 cm groot zijn

Ik wil ook!!

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 06:38

Rytir schreef:
*\o/* vriendlief heeft zijn best gedaan, er staat nu bijna 2 m betongaas achter de sugarsnaps! Kunnen ze straks lekker klimmen! Ik ben trouwens op zoek naar grote aardbeiplanten. Iemand een tip waar ik die enigszins goedkoop kan kopen?

Bij de praxis hebben ze hele grote aardbeien planten.
Zijn 50 cm hoog en 30 doorsnee in een pot van 15 of zelfs 20 cm.
Misschien hebben ze die bij jouw praxis ook?

Colorado

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 08:13

Ik kom ook even binnenvallen. Een paar weken geleden heb ik aardbeienplantjes, tomatenplantjes en groene peperplantjes gezaaid (allemaal tegelijk). Mijn tomatenplant is echt al mega :D Mijn peperplantje komt er ook al aan maar het aardbeienplantje is nog maar zielig en klein, iemand een idee of dit normaal is? Hij ziet er wel gewoon gezond uit namelijk!

De rest groeit ook gewoon lekker door (van dezelfde groep zaadjes), maar die gaan allemaal richting anderen, ik heb geen ruimte voor al die planten haha.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 09:12

Nu we het toch over aardbeien hebben; kun je grote bladeren het best weg halen zodat de aardbeien meer zon krijgen?

Colorado, misschien kun je ze wat mest geven? Aardbeien hebben vrij veel nodig volgens mij.

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 10:50

Bedankt voor de tip! Ga eens kijken of ik iets bij meneer paard mee kan nemen :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 11:43

branka16 schreef:
Rytir schreef:
*\o/* vriendlief heeft zijn best gedaan, er staat nu bijna 2 m betongaas achter de sugarsnaps! Kunnen ze straks lekker klimmen! Ik ben trouwens op zoek naar grote aardbeiplanten. Iemand een tip waar ik die enigszins goedkoop kan kopen?

Bij de praxis hebben ze hele grote aardbeien planten.
Zijn 50 cm hoog en 30 doorsnee in een pot van 15 of zelfs 20 cm.
Misschien hebben ze die bij jouw praxis ook?

Die heb ik ook al zien staan maar zijn die niet gewoon zo groot omdat ze kasgekweekt zijn ofzo?
En wat kosten die?

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 21:20

Grrrr -:(- die vervelende naaktslakken laten elke dag wel iets uit m'n tuintje verdwijnen. Ik baal daar echt van.
Zo maar even terugzoeken wat jullie daar allemaal ook alweer tegen doen.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 21:33

Ik begin er nu al van te balen.
Vorig jaar begonnen met moestuintje.
En nu, het stikt van de ongedierte, de tuin ziet er niet uit, alles wordt kapot gegeten.
Nou, als het dan zo moet _-:(

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 21:41

Ik heb eigenlijk vooral last van luis op de sla.. Zijn er meer mensen met dat probleem? Op zich niet heel erg, de sla ziet er gezond uit, maar het is zo veel werk om de blaadjes schoon te maken -O-

De rest gaat prima :) vandaag de eerste aardbei geproefd, er hangen al mooie tomaatjes aan de plantjes, de kersen worden al rood en de pruimenboom hangt vol.. de peultjes en bonen beginnen zichtbaar te worden, en ook de spitskool en koolrabi begin ik al te zien :) en de uien gaan ook super :) net als de aardappels.. Alleen de prei wil nog steeds niet zo..

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 21:46

Ik heb luis in een aardbeienplantje.. Die heb ik in zijn eentje in de voortuin gezet ~~}> Wilde hem eigenlijk al opgeven, maar zou je de aardbeien die er aan gaan komen nog kunnen eten? Eet jij de sla wel nog? Kunnen de luizen overlopen naar andere plantjes? Denk het wel he (vandaar zijn verbanning) *D

kimberley23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 21:54

Vandaag heerlijke andijvie gegeten uit eigen tuin :) Heb ook nog foto's maar die komen morgen! :D
De rest van alle plantjes gaan hier ook goed, bonen komen op, tomaten staan er goed bij, de eerste aardbei begint rood te kleuren! :) Prei staat er eigenlijk ook wel goed bij, voor het eerste jaar dat ik prei kweek... Bloemkolen schieten in het blad eindelijk door, meerdere keren moeten mesten.

Er zitten dit jaar voor het eerste enkele peren en aalbessen aan onze boom/struik, dus helemaal blij! De framboos doet het ook goed en de blauwe bes zit ook helemaal vol!

Nog 1 probleem, mijn peterselie blijft niet rechtop staan en blijft eigenlijk heel erg klein, iemand tips??? Misschien maak ik wel een hele domme fout ;)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 22:29

Die luis was je er toch gewoon af? Had van de week ook slakjes in m'n aanrecht die bij het wassen van de andijvie eruit gekomen waren....

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 23:22

Luizen gaan zeker wel over op anderen planten, maar een paar keer goed behandelen zou toch genoeg moeten zijn.

Ik heb vooral last van tijdgebrek en een slechte rug. Ik moet nog een groot stuk grasvrij maken en omspitten zodat daar de moestuin kan komen, maar het is zoveel werken en zo zwaar als je al niet zo'n beste rug hebt. -O-

En ik kom er maar niet door, zijn nog zoveel andere dingen die moeten gebeuren :'(

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 08:13

Hier dus ook gedoe met slakken.... zit te twijfelen wat ik er nog aan ga doen.

Om gras tegen te gaan tussen de bakken heb ik gronddoek neergelegd, maar dat is natuurlijk heerlijk voor slakken. Zouden eigenlijk schelpen of iets overheen moeten maar dat zie ik niet zitten i.v.m. gehuurde wei en het toch willen verplaatsen van de hele zooi naar de tuin t.z.t.

Vrijdag zelf lekker spinazie en bergspinazie (Orach) gegeten en ook nog flink wat weggeven aan moeder, schoonmoeder en weidegenootjes en nu staat er nog genoeg, dus vanavond nog maar lekker een keer spinazie-stamp maken :9

Andijvie is ook lekker bezig, snijbiet gaat ook hard! Boontjes zijn bijna allemaal gereduceerd tot een groen stokje...helemaal weggevreten net als de ene bak viooltjes _-:(

Kolen doen het ook goed, die staan gewoon op een flinke laag half gecomposteerde mest / groen met daarop nog een laag MM-mix. (net als de spinazie / andijvie / bladbiet enz. Werkt uitstekend +:)+
Op die bakken ook amper slakkenvraat raar genoeg.

Aardbeien daarvan hangen er VEEL *\o/*
Maarja zodra ze rood worden dan worden ze helemaal uitgehold door mieren _-:(

Ik durf ze nu met vruchten eraan niet over te planten in de bakken, maar heb gisteren toch maar een proefje gedaan en 1 bak gevuld met planten uit de tuin om te kijken of die een beetje okee blijven.

Op zich hebben de aardbeien met overplanten en omhoog halen misschien nog een betere kans dan wanneer ik ze op de grond laat liggen voor de mieren :roll:

Met een beetje geluk kunnen we volgend weekend gaan beginnen met het metselen van de muur achter het huis en achter de tuin langs, om de boel op te sluiten en de tuin aan te kunnen leggen.

Kan echt niet wachten totdat het muurtje af is (wel de vraag of dat dit jaar nog gaat lukken := ) en we de verhoogde betonnen bakken kunnen gaan plaatsen zodat ik 1 grote moestuinbak van een meter breed en 12 meter lang krijg....op poten zodat die beter af te schermen is van slakken en mieren enzo :+:

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 08:36

Ik heb gisteren 3 slakken zo'n 50 meter verplaatst, zaten verstopt onder een zak potgrond, ben benieuwd of ze wegblijven :+

Hier eigenlijk geen last meer van slakken na de vaseline, koffiedrap, slakkenkorrels en houtsnippers!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 08:43

Die vaseline, heb je die op de rand van je bakken gesmeerd en blijft dat nog een beetje zitten met regen..? :)

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 08:46

Klopt inderdaad, blijft ook redelijk zitten. Moet wel eens in de zoveel tijd herhaald worden natuurlijk.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 09:14

Knopen jullie ook alle plantjes stevig vast vandaag?
Het schijnt nogal te gaan spoken vanmiddag en vanavond.
Bij mij zijn de komkommers en erwtjes extra gestut en heeft de zwarte basilicum een dakje gekregen van een wasrek.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 09:39

Wij zetten bij de rozen altijd afrikaantjes. Luizen houden daar niet van. Hostas bij sla. Als die komen gaan ze daar heen :)

Ik heb 5 witte aardbeien gekocht. Dienen bevrucht te worden door rode en staan dus al in de tuin. Ben benieuwd wat het word.

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 09:52

8nnemiek schreef:
Nu we het toch over aardbeien hebben; kun je grote bladeren het best weg halen zodat de aardbeien meer zon krijgen?

Colorado, misschien kun je ze wat mest geven? Aardbeien hebben vrij veel nodig volgens mij.

Goede tip!

Ik heb gisteren mijn radijsjes opgegraven. Had er een beetje veel gezaaid.
Helaas alles opgegeten door een beestje, allemaal gaatjes erin en van binnen helemaal rot -O- Had 1 mooie... |(
Vanavond maar opnieuw zaaien, maar dan in potjes in de kas in schone potgrond.

Spinazie is ook helemaal aangevreten door iets. Kon geen slakken vinden, maar voor de zekerheid maar beetje groene zeep op gespoten.

De komkommer doet het bijzonder goed in de buitenlucht. Ze werden geel in de kas, maar buiten zijn ze weer blij. Ze staan op oude stalmest met verse compost.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 11:21

Hier zitten er enorm veel aardbeien en bloemen in de planten, ik heb de aardbeien / frambozen als enig helemaal niks gegeven van compost of mest ofzo...staan alleen maar in gewone aarde + potgrond mengsel waar ik ze begin vorig jaar in heb geplant en sindsdien hebben ze niets meer gekregen, op af en toe wat water na als het echt lang droog was :)

Moest nog wel grijnzen bij de aardbeien van het weekend. Ik heb aan de ene kant heel fijn zeskantgaas, en aan de andere kant vogelnet er omheen.

Kwam er een hommel aanvliegen vanaf de kant van het gaas....en die wilde HEUL graag bij de aardbeien en frambozen :9

Was dat beest toch aan het tobben om zichzelf met dat logge lijf door dat gaas heen te hijsen :') _O-
Als die nou even omgevlogen was :P

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 11:27

Sjah dat weet die hommel niet en voor hem zal dat omvliegen nog wel een eind zijn geweest :P

Overigens schijnen slakken lekkere hapjes op een km afstand te ruiken en honderden meters per dag af te leggen, dus bij de buren, in de sloot, weiland gooien heeft niet veel nut.

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 11:41

Ik stuur mijn vriend dagelijks naar mn kersenboompje met 2!!!! kersen om slakken te plukken..
Hij gooit ze gewoon naar de overburen in de tuin, maar idd het helpt niet.

Waar zou ik ze kunnen laten?
Vermoorden vind ik minder.
Slakken zijn ook gewoonweg goor, ik pak ze écht niet aan!!!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 11:44

Sjah, denk dat vermoorden toch de enige manier is.
Ik keil ze ook een heel eind het weiland in of bij voorkeur de sloot in, doodmaken vind ik ook weer zo...
Maar ik heb tot nog toe niet veel last, als ik wel veel last krijg wordt het toch anders denk ik.

Maar kruipen ze je boom in? Die kun je toch vrij simpel slakkenproof maken met een ring om de stam ofzo?

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 11:44

Iemand had hier laatst gepost dat je ze verder dan 20m verderop moet zetten. Ik heb er gisteren een wandelingetje aan gewaagd.

Doodmaken doe ik niet, niet zo mijn ding.