Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 21:29

Joh
Die KVV brok of whatever discussie is een zinloze oeverloze discussie
Ik voer wat ik voer omdat mijn dieren het daar goed op doen
En ja ze krijgen ook (gefermenteerde) groente
Als jij of Bep of Truus de hond vegan brok voeren en ze doen het daar goed op , ook dikke prima
Ik kan het voor mezelf en mijn dieren niet verantwoorden met het huidige aanbod van vegan en vegetarische voeders

En dat zijn de enigen aan wie ik verantwoording schuldig ben , mezelf en mijn dieren
(Zelfs de kliniek waar ik kom indien nodig zijn onder de indruk van de gezondheid ban mijn dieren , ook met de rongenfoto’s als bewijs er bij, dus blijkbaar gaat er toch iets goed )

Edit 1: ze eten trouwens ook tafelresten als deze niet te gekruid zijn

Edit : ik ben trouwens niet! Vegan, maar
Ik eet overwegend plantaardig om verschillende redenen , ook ethisch, milieutechnisch en gezondheidsvoordelen
Ik mag niet eens in het vegan hokje, mijn reu dekt , das een grote foei

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 21:39

Mallow schreef:
Vers vlees is zo gezond niet, daarnaast kan een hond prima veganistisch leven. Een kat niet, dat is echt een carnivoor.

Ik ben er niet altijd fan van ivm kans op bacteriën die dieren kunnen overbrengen op de mens, maar ook de hond doet het beter op vlees. Plantaardige grondstoffen maken de urine te basisch, waardoor je weer kristallen en blokkades gaat krijgen. Bij katten erger dan bij honden en in het bijzonder mannelijke dieren. Ook is het heel moeilijk om een vegan voer te maken zonder granen (wat iedereen tegenwoordig lijkt te willen) en peulvruchten (lijken een oorzaak te zijn van een reeks ernstige hartproblemen). Plantaardig voer heeft gewoon niet de essentiële aminozuren en dan wordt het heel, heel erg knutselen met synthetische toevoegingen. Ook lijken lang niet alle toegevoegde vitamines echt vegan te zijn of zijn ze toegevoegd in een vorm die amper bruikbaar is (D2 vs D3 etc.). Als iemand die o.a. diervoeding gestudeerd heeft, zeg ik kijk echt enorm uit met wat je voert. Doe dan gewoon je hond of kat weg en neem een konijn. Vooral honden kunnen enorm goed tegen slechte voeding. Van binnen gaat er van alles mis, maar ze lopen vrolijk door. Een kat zal met een paar weken doodziek zijn, maar honden kunnen enorm goed vasten en zijn wat minder kwetsbaar dan katten.

Bonna

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 23:23

Zouden we discussie over kvv/barf aan dieren voeren kunnen laten hier? Ik vind een discussie over vega(n) dierenvoer interessant en redelijk passend in dit topic, maar de laatste berichten niet. Daar zijn andere topics voor :)

Hebben mensen al de kips paté of filet Americain gevonden? Ze zouden vegan zijn dus ik ben heel benieuwd :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 23:41

Vegan DV is een leuk discussiepunt
Maar uiteindelijk heb je bij die discussie de andere opties ook nodig anders valt er geen fluit te discussiëren
Ja vegan wel of niet en Thats it terwijl het in die discussie juist ook gaat over al dan niet opportunistische carnivoren etc en opneembaarheid vab stoffen en wat dan wel of niet een beter alternatief is

Gewoon een eigen topic daarover lijkt me dan nog handiger want de andere opties zijn niet te vermijden

Maar voor mij is de discussie sowieso niet zo nodig , ik doe toch wel wat ik zelf correct acht ;)

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 09:04

Bonna schreef:
Hebben mensen al de kips paté of filet Americain gevonden? Ze zouden vegan zijn dus ik ben heel benieuwd :)

Volgens mij kan je die bij de Albert Heijn kopen!
Ik ga ze vast binnenkort ook uitproberen, ben benieuwd.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 09:08

Mijn ouders geven de hond regelmatig een winterpeen om op te "kluiven". Dat krijg je als je dik wordt hé. _O-
Maar de hond van mijn ouders is nu bijna 12 en lust alle groente en fruit. Hoewel sla zonder dressing mwah mwah is. Maar toch vind ik carnivoren/huisdieren die vlees eten vegan voeren niet oke. Dat is echt egoïsme van de baasjes, voor hun eigen geweten.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 12:22

deksel schreef:
Bonna schreef:

Volgens mij kan je die bij de Albert Heijn kopen!
Ik ga ze vast binnenkort ook uitproberen, ben benieuwd.

Ben benieuwd
Die filet americain van de Vegaslager vind ik niet lekker , veel te zoet

De faux gras van Gaia is trouwens wel okay, maar die heeft wel een heel speculazige nasmaak , iets te eigenlijk

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 13:23

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 13:55

MarlindeRooz schreef:
Maar toch vind ik carnivoren/huisdieren die vlees eten vegan voeren niet oke. Dat is echt egoïsme van de baasjes, voor hun eigen geweten.

Waarom vind je dit egoïsme? Als veganist wil je niet bijdragen aan het doden van dieren. Katten en/of honden vegan voeren past in die lijn. (Ze wegdoen vanwege hun dieet dan weer niet.)
Kijk als je maar wat doet en totaal niet let op wat gezond is - fair, dat is niet ok. Maar dat geldt net zo goed voor mensen die wel vlezig eten aan hun hond of kat geven.

Overigens heb ik eerder een overzichtsstudie gepost van verschillende onderzoekjes naar vega(n) honden en katten. In deze studies werd geen uitgesproken gezondheidvoordeel of -nadeel gevonden voor de diëten zonder vlees. Wel waren er bepaalde gezondheidsproblemen maar de auteurs benadrukken dat deze ook voor kunnen komen bij het voeren van "normaal" honden- en kattenvoer.
Edit: en nogmaals, een hond of kat die iets voorgeschotelt krijgt wat ie lekker vindt gaat echt niet denken "o nee dit aten mijn voorouders niet! Wat erg!" :=

Kips heeft een vegan lijn? :~ lekker, ik ben benieuwd

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 14:11

Ik bekijk het ook niet van een dergelijke totaal vermenselijkt oogpunt
Maar puur vanuit de bouw van de interne systemen van een dier
Een paard is een planteneter , heel het verteringsstelsel is daarop aangepast
Een kat en ene hond zijn geen planteneters , getuige ook het verteringsstelsel van voor naar achter ;
Tanden, maag, darmen

Daarnaast will ik zo onbewerkt en natuurlijk mogelijk voeren, dan valt Er heel erg veel af

Mijn paard bied ik 24/7 sociaal contact en Binnen de heining vrije beweging aan
Met voeding die Binnen mijn mogelijkheden zo dicht mogelijk bij haar behoeftes ligt

Zo ook mijn niet plantenetende dieren

Ik kan me de menselijke gedachtengang wel indenken van vegan zijn en je dier vegan willen voeren omdat >vul maar in<
Maar ik kan het naar mijn dieren toe niet verantwoorden als ik wil voldoen aan de behoeftes van die dieren (biologisch, bouwtechnish bekeken) en voor mezelf is vegan voer 1 van de twee kwaden waar je tussen kunt kiezen voor carnivoren
Het tweede kwaad is idd vlees, maar dan voor de dieren die hier voor moeten sterven
Terwijl je Met Vegan voer Alleen je eigen dieren beinvloed

En ik zal eerder kiezen voor een uitsterfbeleid van de niet plantaardige Dieren en dan helaas maar zonder dat soort dieren verder als ze Overlijden en tot die tijd een zo goed mogelijk voer voor die dieren

But again, nep vegan hier , want ik werk mee aan fokken Binnen een rasvereniging Met mijn reu en dat is ook een grote foei

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 16:57

Wat een dikke discussie hier :+

Ik ben een beetje vroeg maar kunnen jullie mijn helpen met een kerstdiner? <|-

Het moet vegetarisch zijn maar geschikt voor vleeseters zegmaar.
Het thema is Italië omdat iedereen naar Italië op vakantie is geweest :)

Ik zit te denken aan voorgerecht-amuse-hoofdgerecht-toetje.
Help? {:)

Loolotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 17:01

Ik weet niet hoe fancy je het wilt, maar als hoofdgerecht misschien lasagne? Daarbij is het vrij makkelijk te verbloemen dat er geen vlees in zit :=

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-18 17:01

Risotto :9
Ik heb eens pompoenrisotto in een leeggeschepte pompoen geserveerd. Erg mooi als ‘centerpiece’ op de tafel!

En als voorgerecht of amuse doet de portobello carpaccio het hier nog steeds erg goed.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 17:25

Ik ga vanavond aan de geveganiseerde witlof uit de oven met rooktofu in blokje en bij gebrek aan beter , Wilmersburger
Ben benieuwd, jammer genoeg de lekkere tofu (la terre ) maar een andere
Nadeel van de gezobdheidswinkel waar ik kom
Die varieren nog al eens Met merken

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 19:31

Ik ben heerlijke gevulde pompoen/wintersoep aan het maken met pompoen/pastinaak/winterwortel/peterseliewortel/venkel en curry smaakjes. Beetje zeewier er doorheen, geroosterd sesamzaad en dikke plakken brood met boter erbij <3

Ik moet druk studeren dus ik kan niet wachten tot de soep goed gekookt is :+

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 21:20

liespower94 schreef:
Wat een dikke discussie hier :+

Ik ben een beetje vroeg maar kunnen jullie mijn helpen met een kerstdiner? <|-

Het moet vegetarisch zijn maar geschikt voor vleeseters zegmaar.
Het thema is Italië omdat iedereen naar Italië op vakantie is geweest :)

Ik zit te denken aan voorgerecht-amuse-hoofdgerecht-toetje.
Help? {:)

Ik zat al te denken om weer een topic op PF te openen, dat was vorig jaar leuk :)

Ik zou je sowieso aanraden om de BOSH kanalen te bekijen, die doen elk jaar een heel fancy kerstmaal

Zit nu trouwens in de uni met een bak bietjessalade met de bulgurkaas :Y) lekkerrrr

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 21:43

Vandaag in de Appie *\o/*

Afbeelding

Afbeelding

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-18 22:01

Waaw wat een mooi assortiment hebben ze daar! De quorn lijkt me ook lekker, ik wist niet dat die ook boterham'vlees' hebben. De peppersteak van quorn vond ik zo heerlijk, maar die hebben ze hier nergens meer -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 22:05

Mijn Appie is echt fantastisch en de Plus ook. Plus heeft wel 9 soorten vegan kaas heb ik geteld :wow: En ze hebben vegan taart enzo, echt super.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 23:07

8nnemiek schreef:
Waaw wat een mooi assortiment hebben ze daar! De quorn lijkt me ook lekker, ik wist niet dat die ook boterham'vlees' hebben. De peppersteak van quorn vond ik zo heerlijk, maar die hebben ze hier nergens meer -O-

Volgens mij is dat van Quorn ook nieuw :oo heb ik nooit eerder gezien nog.

Vegan taart bij de Plus!? :oo vind ik leuk, ik ga op een afdeling afstuderen waar blijkbaar veel taart wordt gegeten :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 23:19

Ja echt! Van Daiya. Ze hebben de Chocolate Cheezecake en de Key Lime Cheezecake.

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 23:43

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 23:48

Paralian, jij zit in of bij een grotere stad of niet?
Hier in de regio is het over het algemeen heel triest gesteld Met het assortiment ongeacht supermarkt formule

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 00:24

Ik hoop dat de vega paté lekkerder is dan die van de vegatarische slager die vind ik vies

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 00:47