De eetbare tuin

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Dagmar80

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 14:36

Vandaag even langs de Action geweest, ze hadden nog insectenhotels. :) Een heleboel gele, die wil niemand, en nog twee of drie roze, ik heb een roze meegenomen. Andere kleur was denk ik blauw, jammer gemist. De gaatjes ga ik nog wel even glad vijlen, al die haakjes zijn niet goed voor de vleugeltjes van insecten (áls ze er willen wonen...). Verder smeer ik er nog even van die doorzichtige beits op van mijn konijnenhok, dan een mooi plekje zoeken.

Ga ik denk ik van een boomstammetje nog een hotelletje maken voor aan de pergola en wie weet snuffel ik nog bij de Aldi voor nog zo'n huisje... :p

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 14:44

Sonja wat vreemd, zijn ze wel met veel geweest. Gekke thuiskomer. Een kale struik, ook de bessen?

Heb in mijn brandnetels rupsen zitten, licht groene. Krullen ook het blad om. Laat ze lekker zitten. Pluk wel ergens anders brandnetels voor de thee.

Mijn slakken zijn niet van de AA, nu zijn ze er wel rijp voor :D Ze hebben in 2 dagen een half blik bier leeg gezopen :wow: Zit nog maar 1 slok in de val ^) en geen dooie slakken _-:( Ga een diepere bak ingraven }>

Hier schieten de plantjes de goed de hoogte in :j

Ik heb de insectenhotel geverfd :D Leuke kleurtjes, en ook mijn oude vogelhuisjes en een paar oude voederhuisjes. Geen van allen in gebruik, maar staat wel fleurig aan de schutting.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 14:49

Ik ga insektenpotjes in de appelbomen hangen, schijnt een goed natuurlijke afweer tegen lelijke lastposten te zijn.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 15:19

anneliesdj schreef:
Sonja_vR schreef:
balen Annelies...en vaag,
ik heb wel bij de appels wat omgevouwen blad welk helemaal omwikkeld was met spinrag weggehaald, maar daar zaten ook echt larven van iets in ...

Dat heeft mijn appel dus ook, gewoon weghalen verder niets doen?

De pruim is gelukkig nog niet helemaal kaal, maar er is geen blad meer heel, allemaal grote gaten.
Nouja, hij komt er wel weer bovenop lijkt me, rupsen gaan niet de hele zomer door en ik ga er vanuit dat het rupsen zijn geweest.

die bladeren haal ik weg idd, weet niet meer wat het was, maar als het goed is is het een vervelend iets
(is iets anders als wat er in mijn kruisbes zat trouwens)

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 18:25

8nnemiek schreef:
Jee, zijn jullie plantjes ook zo hard gegroeid met die warme dagen? De tomaten hebben ineens al kleine tomaatjes eraan hangen! En de rest groeit ook als kool.

Ja het gaat echt super hard. Vooral de aardbeien bij mij :D

Zucht... ik heb echt iets heel doms gedaan :')

Ik had bieslook in een potje zitten, maar die deed het niet heel erg goed (ik had een stuk of 10 stengeltjes)
En ik heb bosuien in een potje zitten, die heb ik later gezaaid en die deden het wel aardig.

Nu wou ik de bosuien in de volle grond zetten. Dus ik vanochtend druk bezig met ze uit het potje halen enzo.
Kom ik er net achter dat ik de bieslook in plaats van de bosuitjes in de tuin heb gezet, netjes elk sprietje op 5-10 cm afstand van elkaar.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 18:46

:') dat zou ik ook nog wel voor elkaar krijgen hoor :') ach, heeft je bieslook ook lekker veel ruimte :+

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 19:07

Heel herkenbaar van de bieslook := ik had dat in het kleine kweekkasje 4 vakjes op een rij 1 stengeltje :=

Madeliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 19:10

dan heb je straks een stuk of 10 plantjes bieslook ;-)!

Hier groeit ook alles supersnel! En het onkruid ook, vaak zelfs nog sneller dan mijn zaadjes :( .

Heb uit duidsland witte langwerpige radijzen gekocht, die kunnen we nu al opeten. Zijn heel lekker, maar wel enorm pikant! Ook al sla gegeten en denk dat ik allicht de andijvie ga moeten klaarmaken die is ook goed! Mijn worteltjes komen niet zo goed uit en mijn schorsenelen ook niet, zal dan maar wat bijzaaien!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 19:53

Die lange radijzen dat is waarschijnlijk zomer rammenas, dat heb ik ook staan (alleen dan in het roze) en is inderdaad lekker pikant! Heerlijk door de salade :D

Madeliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 20:03

8nnemiek schreef:
Die lange radijzen dat is waarschijnlijk zomer rammenas, dat heb ik ook staan (alleen dan in het roze) en is inderdaad lekker pikant! Heerlijk door de salade :D

Zou kunnen, duits is niet mijn sterkste kant, ik had er eens 1 geproefd, begonnen met net onder de steel, niets pikant, tot dan aan de wortel amai!!! direct naar de waterfles gegrepen!!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 20:08

Misschien waren ze nog niet helemaal uitgegroeid. Die van mij worden 20 tot 30 cm lang.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 21:00

Je hebt radijs ook in verschillende vormen en maten, ook wel langwerpige die behoorlijk fors kunnen worden. Rammenas is er in wit, roze en zwart :j

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 21:36

er zijn idd heel wat verschillende radijzen, eiskopchen is een witte langwerpige bijvoorbeeld(die had ik vorig jaar)
ladyslipper is ene mooie roze die iets langwerpig is (die had ik vorig jaar ook)
dit jaar nog steeds alleen een hoop tomaten, pepers en paprika's
voor volgend jaar wil ik bij het nieuwe huis verhoogde bakken maken, dan hoef ik er geen hek omheen te zetten voor de hond :+

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 21:38

Nou hebben ze bij de AH van die mooie paprikaplanten met oranje paprika's... Vond mijn vriend geen goed idee, maar ja, als je even rekent... Je hebt het zo weer terugverdiend, er hingen per plant al zeker 4 rijpe paprika's aan... Scheelt paprika's kopen :p

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 21:40

als je ze gewoon netjes af en toe bijmest, blijft die gewoon het hele seizoen paprika's geven
zou wel kijken of er een grotere pot omheen moet/kan

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 21:45

Die potjes die erbij zitten zijn veel te klein en potten zat hier! :) Vorig jaar goedkoop een hele berg op de kop getikt via Marktplaats! :) Precies @ hele seizoen, dan is die 5 euro zo weer terugverdiend, bij het tuincentrum zijn ze alweer 8 euro per stuk.

Zijn er nou eigenlijk paprikasoorten die kleine paprikaplantjes geven? Hier eerder gezegd dat alleen de paprika's zelf klein zijn, maar de plant niet... Wil dan volgend jaar eens proberen ze zelf te zaaien... Hopelijk gaat dat beter dan de tomaten :p

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 22:00

ik heb een stuk of 4 a 5 soorten paprika's staan, maar dat zijn hele beschaafde planten
de paprika planten die in kwekerijen wordne gebruikt zijn idd planten die de twee meter zo halen
degenen die ik heb staan zijn max een halve meter hoog
ik heb yolo wonder, californian wonder, jubilanska, kleine oranje snack paprika, een paarse en een rode punt, die zijn allemaal max een halve meter hoog.

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 10:38

@ Sonja_vR: Ah, dat is handige info met de soorten erbij :) Welke van die soorten vind je qua smaak het lekkerst?

Ik heb net die paprikaplant met oranje paprikaatjes gekocht, die wordt denk ik ook niet ineens mega. Toen zag ik ook nog een heel klein en schattig tomatenplantje voor 1,50... :p Tiny Tommy, zal wel hetzelfde zijn als Tiny Tim die ik gezaaid heb en wat niks wordt... Wist niet dat die zó klein waren :p

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 11:54

de yolo en cali zijn standaard gele en rode paprika
die zijn goed van smaak, de punt en de mini's ook
de Jubilanska is in mijn beleving minder zoet , maar wel lekker...

ik vind zelf de paarse en bruine die ik vorig jaar van het tuincentrum had ook erg lekker, volgens mij ga je niet snel mis met paprika's

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 16:22

Brrrr paprikas, daar houd ik niet van.

Hoera, er zitten mini-komkommertjes en minicougettetjes aan mijn planten en ook de erwtjes staan in bloei!

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 20:48

*\o/* vriendlief heeft zijn best gedaan, er staat nu bijna 2 m betongaas achter de sugarsnaps! Kunnen ze straks lekker klimmen! Ik ben trouwens op zoek naar grote aardbeiplanten. Iemand een tip waar ik die enigszins goedkoop kan kopen?

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 20:57

Het blad van mijn tomatenplanten worden paars? >;)
Planten buiten en boven in de vensterbank.
Buiten wordt het blad ook heel lelijk en slecht, naast het paars zijn.
Boven zijn ze alleen paars.
Kan dit zijn? Zelfde zaden als vorig jaar, en toen was er niets aan de hand.

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 21:09

Sommige van mijn tomatenplanten zijn ook paars geworden. Maar niet van alles soorten :n

Ik heb vandaag nog eens 3m2 moestuin er bij gemaakt.. voor de bonen en de kolen := Nog een paar grote potten er bij voor de sla we hebben ons groenten abbo maar opgezegd we hebben straks zelf hopelijk wel genoeg :=

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 22:12

Ik heb grote aardbei planten gekocht.
bij ons achter hun kweken aardbeien voor bij de groenteboer.
en staat in onze omgeving bekend als de lekkerste aardbeien misschien verkopen ze ze ook wel Door heel Nederland geen idee hoor.
maar heb voor 2 bakken waarin ieder 4 plantjes zitten 9.50 betaald. En denk dat ze ong 40 a 50 cm groot zijn

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 23:49

Hier vanavond ook voor het eerst sla uit eigen tuin :D wilde eerst geen sla ivm slakken fobie. Maar tot nu toe nog geen slak op de sla gezien. Helaas geen tomaatjes uit eigen tuin. Mn cherry tomaatjes zijn gestopt met groeien...
Afbeelding

Net op slakken jacht geweest. Gatverdamme, ze hebben allemaal een zoutwaterbadje gehad en de bierbar is geopend. Heb er denk wel 40 t hoekje om geholpen. En dan heb ik alleen nog maar mn moestuin, vlinderstruik en jasmijn gecheckt..