Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 18:40

... Yoghurt bouillon? :wow: Ik leer hier elke dag weer bij.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 09:40

Sharani schreef:
poes schreef:
Ik maak mijn bolognese ook met linzen. Te lekker!

Gebruik je dan linzen uit blik?

Heb de violife ook eindelijk, moest er een week op wachten dus nu maar hopen dat hij lekker is.

Ik heb er uit blik ja, ik maak altijd 8 porties, daar gaan twee blikken in. Dat zijn bruine linzen denk ik. Altijd goed afspoelen anders is het vies.

Magrathea

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 23:22

Mjam mjam, de bulgurkaas is lekker, ohhh :Y)
Wel zou het fijn zijn geweest als ik een betere foodprocessor had, nu is het nog behoorlijk grof. Je moet er nog echt op kauwen zegmaar.
Maarrr ik heb vanmiddag een börekrolletje gemaakt (dus de kaas rollen in bladerdeeg en dan bakken in de oven) en dat is echt exact zoals ik het me herinner!! <3 Zo lekker! Volgende keer doe ik het wel met filodeeg denk ik want het bladerdeeg werd wel heel dik.

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 12:20

Dat is een goeie Magrathea, ik heb nog best veel bulgur liggen :) Had je het recept hier al gedeeld?

En ja, dat bestaat, yoghurtbouillon :P
Dit waren mijn recepten:

http://theveggieindian.com/2014/11/punj ... urt-gravy/
http://www.bawarchi.com/recipe/green-to ... cbjgf.html
http://theveggieindian.com/2014/10/chho ... in-recipe/
http://theveggieindian.com/2016/06/punj ... side-dish/
http://theveggieindian.com/2015/07/paneer-tikka-masala/
http://theveggieindian.com/2016/06/daal ... abi-mazaa/

Langs de Waal staan nu tientallen tomatenplanten en ik heb al 30 potjes van twee verschillende soorten groene tomaten chutney, dus nu ga ik die groene tomaten curry wecken. Lekker makkelijk in de winter :D

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 10:30

Ik ga me hier ook even melden! Heb sinds een paar weken besloten om terug vegi te gaan.
Was al 6 jaar vegetarisch geweest, maar heb daarna wegens heel veel vitamine te kort (Ik ben allergisch aan noten, dus voor mij was het assortiment in vleesvervangers al snel gekrimpt, aangezien er ook vaak resten van noten in kan zitten en ik het risico niet loop) overgeschakeld naar flexitariër, zo heb ik 3 jaar gedaan. Dus enkel kip, af en toe maakte ik eens een uitzondering, maar vlees kwam eigenlijk amper op mijn bord. Dat lukte voor mij echt prima, maar merkte dat ik er ook niet echt van 'genoot'. Ik vond de laatste tijd vlees als maar viezer worden, de leed die eraan hing, ook bij kippen, en dan nog eens het milieu waar ik zo mee bezig ben. Voor mij is het goed geweest

Avis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 18:01

Ik herken dat, CalipsoLover, ik ben ook allergisch voor noten (en fruit, en veel groenten en en en...) het is een zoektocht geweest naar hoe ik (want ik eet inmiddels veganistisch) mezelf niet teveel schade toebracht, maar wel kon blijven eten zoals ik wilde, maar het is gelukt. Als je eenmaal weet wat wel en niet kan, vind ik het ondanks alle rekening-houden-met-zaken wel prima te doen. Alleen uit eten gaan blijft lastig, maar dat zal ik houden.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 19:29

Avis schreef:
Ik herken dat, CalipsoLover, ik ben ook allergisch voor noten (en fruit, en veel groenten en en en...) het is een zoektocht geweest naar hoe ik (want ik eet inmiddels veganistisch) mezelf niet teveel schade toebracht, maar wel kon blijven eten zoals ik wilde, maar het is gelukt. Als je eenmaal weet wat wel en niet kan, vind ik het ondanks alle rekening-houden-met-zaken wel prima te doen. Alleen uit eten gaan blijft lastig, maar dat zal ik houden.

Daarom ga ik wel nog vis eten, vind het heel lastig, maar eet het toch zelden en dan kan ik wel op restaurant nog makkelijk mee eten als er niets vegetarisch is. Ik vrees dat ik het anders niet volhou, het verbaast me dat ik het eigenlijk de vorige keer al zo lang volgehouden heb, maar het vitamine te kort werd mij echt te veel de laatste keer. Als je lekkere (ook veganistische gerechten) hebt mag je ze altijd geven :)

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 21:15

Pure dierenmishandeling, sorry :n Als je zo graag veganistische huisdieren wilt, neem dan een hamster :(

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 21:18

Ik Ben Er voor in een dier te voeren naar zijn/haar behoefte
Ik ga een Kat of hond dus niet vegan voer geven , of althans, niet zolang de beschikbare voeren me niet overtuigen

Hier krijgen de Honden dus biologische KVV Aangevuld Met biologische brok

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 21:20

Hamsters eten ook vlees!

Ik zou mijn kat of hond ook echt niet vegetarisch of veganistisch voeren. Daar zijn ze echt niet op gemaakt. Dan maar een konijntje.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-18 21:21

Hamsters eten ook insecten :+
Maar idd, het heeft ook niet mijn voorkeur. Al kan een hond prima overleven op een vegetarisch dieet. Katten niet heb ik begrepen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 21:22

Dan ligt het dus niet aan mij. Ik ben niet vega(n), maar vind dit veel te ver gaan.
Sorry voor de inbraak... :D

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 21:26

Katten hebben idd de taurine (?) uit vlees nodig, honden kunnen evt met een vegetarisch (dus niet! veganistisch) dieet uit de voeten. En hamster, konijn... ik neem aan dat mn punt duidelijk is :+

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 21:28

Ik meld me ook, ik ben hiervoor al zo'n 2/3 jaar vegatarisch geworden daarna weer vlees gegeten maar nu besloten om toch zo min mogelijk bij te dragen aan het dierenleed dus vanaf vorige week geeen vlees, melk, eieren etc. voor mij. Moet wel zeggen dat ik opzich wel eieren/kaas zou willen consumeren van een lokale boer waarvan ik weet dat de dieren het goed hebben. Moet dat alleen nog even gaan uitzoeken.
Word nu al gek van alle mensen die denken dat ze iets te zeggen hebben over wat ik wel en niet eet. Dat bepaal ik helemaal zelf. Echt schijtirritant, 'ja dat mag je helemaal niet hebben'. Uh jawel en dan nog, al zou ik het niet 'mogen' hebben: dat moet ik toch helemaal zelf weten :\.

Wij hebben ook een hond en krijgt ook KVV, verschillende soorten. Heeft ze behoefte aan en denk niet dat ze ooit vegan voer gaat krijgen :=

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 21:47

Mijn hond eet wel met liefde sla, komkommers, mandarijn, plukt bramen en bessen van de struiken en zoekt walnoten (die ze eigenlijk beter niet zou eten), maar ze krijgt gewoon volwaardige brok. Met vlees. En vers vlees zo nu en dan. Het is mijn keuze om een omnivoor/carnivoor als huisdier te hebben, dus handel ik daar ook naar. De enige veganisten zijn de paarden :+

Welkom deksel! Je kunt jezelf ook nog vagetariër noemen, dat doe ik en dat snoert de meeste zeurders wel de mond :P

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 22:07

Mar_Fay
Roep dat niet te hard
Ik heb meerdere van de fjordenhengstjes die ik gereden heb fazant zien weg knagen die ze in de wei tegen kwamen (Er heeft een fazantenkweker naast de wei gezeten Met voldoende ontsnappingen , hoe ze dood gingen in de wei weet ik niet , maar de fjorden aten Er wel van )

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 00:12

Anoniem schreef:

Ik overweeg om (deels) vegan te gaan voeren. Heb twee katten. Heb nog niet echt de tijd gehad om alles uit te zoeken, wil het wel verantwoord doen. Als ik een brok vind waar alles in zit wat ze nodig hebben (taurine kan tegenwoordig ook uit het lab), ze het lekker vinden en er qua gezondheid even goed of zelfs beter van worden, waarom niet?
Die katten van mij denken heus niet "o nee maar dit is niet wat mijn voorouders aten" :+

Sowieso zal de eerste stap een vegan brok zijn, momenteel krijgen ze 2x per dag een portie (graanvrije hoog vlees%) brokjes en 2x een portie KVV. Dus dan houden ze de KVV en wordt de vleesbrok vegan.
Ik wil me er eerst goed op inlezen en liefst ook een dierenarts raadplegen die hiervoor open staat. Een vriend van me is naast veganist ook paraveterinair en hem mag ik ook altijd vragen om tips.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 00:42

Magrathea
Ik
Ben gewoon nog niet onder de Indruk van de beschikbare plantaardige voeders die Er op de markt zijn
Ook niet op het vlak van de opneembaarheid van een hoop stoffen
Daarnaast het verschil wat ik zie tussen mijn kvv honden en de brok Honden maken dat ik het voorlopig bij voor namelijk vlees houd

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 00:44

Ja snap ik, ik ga ook zeker geen overhaaste beslissing maken. :) Het is niet dat ze morgen een ander dieet moeten.

Maar ik moet zeggen dat ik laatst zat te lezen hoe brokjes gemaakt worden (ook biologische/graanvrije/hoog vlees%/etc etc) en daar word je ook niet blij van :')

Voor de geinteresseerde: hier een overzichtsstudie van een aantal kleinere vergelijkende studies over vega(n) eten bij katten en honden: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articl ... AzMbY-zTZw

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 00:51

Nee klopt
Het is allemaal wel iets
De brok word hier als beloningsvoertje gebruikt trouwens
zit wel iets graan in maar vooruit

Daar komt bij dat ik in mijn handjes mag knijpen als meneer een brok uberhaupt wil eten
Wat ik nu heb werkt, dus zolang hij leeft
Krijgt hij gewoon wat hij nu krijgt:+
De jongedame is een stuk makkelijker
Das gewoon model Kliko
Misschien dat alsnde reu uit de tijd is dat Er een voer is waar ik wel achter kan staan
Mar voorlopig

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 01:00

Haha, dat schiet hier ook niet op inderdaad. De jongste heeft gewoon een klein maagje denk ik, hij is snel uitgegeten. Kan hem ook niet dwingen te eten natuurlijk. Tegenwoordig zet ik wel wat extra brokjes neer op een plek waar zijn moeder er niet bij kan (mevrouw kliko kan niet zo hoog springen door haar weelderige derrière :+ ) zodat hij gedurende de dag nog eens een hapje kan nemen.
Verder zijn ze qua smaken niet zo moeilijk dus dat scheelt.
De kater is nu wel goed op gewicht maar hij is ziekjes geweest afgelopen week en dan gaat het wel hard ineens, ik zou graag wat reservevetjes op hem zien -O-

Zie trouwens al dat ik het voor de prijs niet hoef te laten, zo'n zak veganvoer is per saldo nog iets goedkoper dan wat ik ze nu geef ook :) Dat is wel weer een meevaller.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 08:02

Ik vind insecten als basis voor diervoeder een hoopvolle richting.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 09:37

Ik weet dat er in Amerika een voer in ontwikkeling is wat ik interresant vind
Zou even Moeten zoeken welke dat ook Alweer is (unnatural vegan had er een filmpje over)

Edit : bedrijf is. Wild earth

Wat betreft huisdieren en vlees , wij hebben nu twee rottweilers (45kg per stuk)
Als er nu 1 gaat Hemelen, dan Komt er geen vervanging als de achterblijver het niet nodig heeft. Zo wel, dan Gaan we op zoek naar een kleinere herplaatser met een levensverwachting vergelijkbaar met de overblijver en uiteindelijk willen we een paar jaar zonder
Daarna wil ik wel weer een/honden
Maar dan wel een slag kleiner uit praktisch oogpunt

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 11:20

Lastig wat huisdieren betreft. Vind zelf als een veganbrok net zo gezond is als vlees, het een prima alternatief. Hier thuis hebben we drie honden, herplaatsers want een pup wil ik sowieso niet. Maar denk er wel eens over na wat te doen als deze er niet meer zijn. Moeilijke keuzes.

De violife kaas is helemaal goedgekeurd hier thuis, zowel de plakken als de geraspte versie. En stiekem best een beetje trots dat onze AH, die nooit snel is met vega dingen toevoegen, doordat ik de violife wilde het nu in het assortiment heeft.