De eetbare tuin

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Breghje

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 08:34

Zijn er mensen die nog goede zaden voor peultjes of sugarsnaps hebben? Ik wil ook best kopen, maar na de post van Safina heb ik zo iets van hmmmm..... Want het lijkt me juist leuk om zelf zaad over te gaan houden en dat volgend jaar te ruilen of opnieuw te planten.

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 08:57

branka16 schreef:
Bij mij gebeurd er nog weinig in de tuin.
Maar t is super leuk dat jullie nu al kunnen eten uit eigen tuin!!
Hoe zie je wanneer de prei/sla klaar is?
En volgens mij heeft mijn courgette hele dikke knoppen.
Heeft nog niet gebloeid dus misschien gebeurd dat nu nog *\o/*

Aardbeien gaan echt niet hard... Ze zijn nu ongeveer 10 cm.
Moeten ze in de zon? Ik heb ze in de ochtendzon en verder in de schaduw...

Mijn aardbeien krijgen ook alleen ochtendzon. Tot een uur of 12-1 denk ik. Dat gaat goed.

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 09:49

Dan zal het vast goed komen! :j

Hoe en hoevaak geven jullie water met deze warmte?

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 10:09

branka16 schreef:
Dan zal het vast goed komen! :j

Hoe en hoevaak geven jullie water met deze warmte?

Ik geef met deze warmte elke dag water aan het eind van de dag wanneer de zon weg is :)
Dat doe ik met de tuinslang, eerder met de gieter, maar dan blijf ik lopen :D

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 10:11

Ik geef ook dagelijks water, met de gieter, dus wel een aantal keer lopen.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 10:13

Jajajajaja, BLOEM in de courgettes en knop in de komkommers!!! Dat gaat goed komen!
Alles groeit als een gek, hoewel ik de komkommers maar een beetje een geel raar blad vind hebben.

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 10:16

Hier doen de tomaatjes (Tiny Tim en Ruby Red) het voor geen meter :( Ook de mini-romaatjes uit zaad van Aldi tomaatjes doen het niet meer, zijn al een poosje terug overleden... Juist die tomatenplantjes leken me zo leuk :( Ze komen snel en vrolijk op, maken 2 echte blaadjes aan en dan gaat het mis... Ik heb gewone potgrond gebruikt, geen zaaigrond... Ook dat afharden enzo is een gedoe, en bij het raam is de zon te fel, maar te weinig zon is ook niet goed, hoe doen de mensen zonder kas het?

Verder doet één en ander het wel goed, gelukkig. Hyssop is ook weer mislukt, dus die ga ik opnieuw zaaien, nu dan maar buiten in een ruime binnenpot. Dus ik ga nu maar even bezig, heb ik dat vast gedaan :) Ook nog even bloempotten verven.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 10:19

Dagmar80 schreef:
Hier doen de tomaatjes (Tiny Tim en Ruby Red) het voor geen meter :( Ook de mini-romaatjes uit zaad van Aldi tomaatjes doen het niet meer, zijn al een poosje terug overleden... Juist die tomatenplantjes leken me zo leuk :( Ze komen snel en vrolijk op, maken 2 echte blaadjes aan en dan gaat het mis... Ik heb gewone potgrond gebruikt, geen zaaigrond... Ook dat afharden enzo is een gedoe, en bij het raam is de zon te fel, maar te weinig zon is ook niet goed, hoe doen de mensen zonder kas het?

Ik heb het ook zonder kas gedaan (de action kas telt niet mee dan :P). Eerst zaaien in zon klein kasje van de action. Daarna overplanten in plastic bekertjes en in de vensterbank zetten.
Dan wachten tot ze een lange sate prikker lang zijn. En daarna de tuin in.
Als je wat dichterbij woonde had je er wel wat mogen ophalen hier.
Ik heb er genoeg.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 10:30

Ik heb de tomaten in potgrond in de vensterbank laten ontkiemen, toen ze mij groot genoeg waren heb ik ze in de kas gezet en afharden dat zoeken ze zelf maar uit :+ ik heb er te veel staan om mee te gaan slepen en doen. Vandaag ga ik de pepers en paprika's ompotten em dan gaan ze ook de kas in tot nader order.
tot nu toe redden ze het prima op de aldi potgrond :)

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 10:48

Een maand geleden de aardbeien:
Afbeelding

Vandaag:
Afbeelding

Een maand geleden de tomaten
Afbeelding

Vandaag:
Afbeelding

Een maand geleden de jongere tomaten:
Afbeelding

Vandaag deze tomaten:
Afbeelding

Een maand geleden de paprika plant:
Afbeelding

Vandaag de paprika plant:
Afbeelding

De paprikaplanten doen het niet zoals ik wil helaas. En zoals je op de foto kan zien slaat het blad om :o?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 10:52

Paprika's kunnen best zeurpieten zijn, hier doen ze het ook niet lekker.

De rode krulsla, spinazie en Orach Red Ruby daarentegen...die gaan als een tierelier *\o/*

Moet daar van de week echt wel een maaltje mee maken :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 12:28

paprika, zo beschut mogelijk in het zonnetje en niet verzuipen ;) , ze doen het beter op net genoeg water dan op ruim voldoende water
tomaten en paprika's wel met enige regelmaat wat te eten geven

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 12:37

Hoe doen jullie het met de uitlopers van aardbeien?
Ik heb aardbeien waar een lange 'stengel' aan groeit, moet ik die laten zitten of moet ik hem er af halen?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 12:38

ik haal ze er af , tenzij ik wil vermeerderen
dan stop ik ze in de grond en voila...nieuwe plant :)

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 12:50

Oeh, ik meld me ook. Vorig jaar voorzichtig begonnen met 2 soorten tomaat tomaat, rabarber, surinaamse gele peper, paprika, broccoli, courgette, aardbeien en wat kruiden. De paprika overleed al vrij snel, de aarbeien vond ik maar foei lelijk dus nu weg gedaan maar de rest deed het boven verwachting goed! Dit jaar toch een stukkie uitgebreid :)

We hebben nu 4 soorten tomaat, broccoli, courgette, rabarber, spruitkool, ui, knoflook (die wilde niet zo goed dus die staat er nog wel even in), sla, paksoi, radijs, eetbare bloem en radijs. Verder zijn de peper en een hoop kruiden de winter bijzonder goed door gekomen. Ja de peper binnen, de rest buiten :).

De radijs gaat echt héél snel, we hebben de eerste oogst al gehad en de tweede lichting is nu net aan het groeien. Ook de rabarber hebben we al kunnen oogsten. Courgette wil nog niet zo :n maar de rest vliegt de grond nu zowat uit :') die eetbare bloem dat is echt net onkruid, die gaat extreem snel de hele tuin door.

Heeft iemand nog tips voor de knoflook? Ik las dat het af moest sterven en dat deed het uiteraard niet. Toen had ik het fantastische idee om ze af te knippen :') maar die stelen zijn net zo hard weer aangegroeid en volgens mij had ik het net zo goed niet kunnen doen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 12:59

wanneer heb je de knoflook ind e grond gestopt?

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 13:13

dees_daan schreef:
Ik heb aardbeien waar een lange 'stengel' aan groeit, moet ik die laten zitten of moet ik hem er af halen?

Ik heb ze nog niet. Maar ga er nieuwe planten van maken als ze komen.
Anders kun je ze er vanaf halen :)

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 13:32

@ Mjetterd: Ok, dat kweekkasje (van Action) heb ik ook, misschien iets te lang daarin gelaten? Ik zaai ze per stuk in een wc-rolletje. Meteen naar kiemen zonder kap?

@Sonja_Vr: Ook gewoon potgrond dus? Tja, ik weet het niet, ik ben geloof ik niet zo goed met tomaten :p Vorig jaar duurde het ook een eeuwigheid voor de zelf gezaaide tomaten wat werden...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 13:40

Ben ik net de moestuin aan het ontginnen, zie ik het in het gras iets roods. Huh, is dat nou een aardbei? En nog één, en nog één. Groeien langs de rand van moestuin/siertuin een hele rij aardbeiplantjes overwoekerd door gras en stekelstruiken.
Dus zometeen even druk spitten en kijken wat ervan te redden valt, ben benieuwd.
Er leek ook een braam tussen te zitten, dus die krijgt dan ook meteen een plekje, kijken wat ervan komt.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 13:41

Dagmar80 schreef:
@ Mjetterd: Ok, dat kweekkasje (van Action) heb ik ook, misschien iets te lang daarin gelaten? Ik zaai ze per stuk in een wc-rolletje. Meteen naar kiemen zonder kap?

@Sonja_Vr: Ook gewoon potgrond dus? Tja, ik weet het niet, ik ben geloof ik niet zo goed met tomaten :p Vorig jaar duurde het ook een eeuwigheid voor de zelf gezaaide tomaten wat werden...

Bij mij gaat inderdaad de kap eraf zodra ze zijn gekiemt. Als ze dan zo'n 4 cm zijn zet ik ze over in plastic bekertjes of wc rolletjes kan inderdaad ook :D.

Ik zet ze dan wel 1 cm ongeveer onder de grond, dat werkt beter heb ik het idee. Dus dat er nog 3 cm biven de grond overblijft van de 4.

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 14:22

@Mjetterd: Ok, weet ik hoe jij dat doet en het werkt blijkbaar. Ik braaf een paar keer per dag sproeien enzo, maar ja, zijn het nu weer van die zielige stokjes... Tja, wel of niet nog een paar nieuwe zaaien? Is al wel laat hè? Maar ja, de 'oude' hebben nu nauwelijks voorsprong, zien er niet uit. Kijk wel of 1 of 2 misschien nog wat gaan doen.

Ga nog wel die radijsjes eens doen deze week en de sla... Kan daar niet mee misgaan neem ik aan :p

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 14:29

Ik heb laatst nog kerstomaten/cherry tomaten gezaaid. Die heb ik gisteren over gepland in plastic bekertjes.
Geen idee of het te laat is, maar die worden niet zo groot en kan ik later in het jaar dus altijd nog binnen zetten *D.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 14:36

Mjetterd schreef:
dees_daan schreef:

Ik heb ze nog niet. Maar ga er nieuwe planten van maken als ze komen.
Anders kun je ze er vanaf halen :)

Ik heb 3 plantjes er af kunnen halen, ook meteen maar weggegeven.
Weggooien is zonde al heb ik er genoeg dus maak er wel stekjes van idd, er zijn altijd wel mensen die ze willen hebben.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 14:41

Haha, ja jij hebt aardbeien in overvloed :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 14:52

Mjetterd schreef:
Haha, ja jij hebt aardbeien in overvloed :D

Ja haha, en het worden er dus steeds meer.. :o